Mikael K. kirjoitti:Mieluummin säädän itse kuvat kuin annan kameran arvontakoneiston määritellä ne. Siitähän JPG:ssä on kysymys.
Riippuen miten kuvaat. Jos alunperin mietit valotuksen ja valkotasapainon kuntoon manuaalina, niin ei se kamera mitään arvaile. Useammin homma taitaa olla enemmänkin niin, että digipimiössä vetelet RAW-kuvan vivut siten miten kulloinkin sattuu tuntumaan
varjojen palautus on toki "hienoa" RAW-kuvalla, joskaan määräänsä enempää se ei kuvaa paranna.
Rohkenen kuitenkin väittää nykykameroissa sen arvontakoneiston tekevän melko hyvää jälkeä, ja jos ei sitä kuvaa juuri tarvitse säätää niin aivan yhtä hyvin sen pystyy tekemään suoraan sille JPG muodossa olevalle kuvallekin. Kyse on vain siitä tarvitaanko sitä isompaa säätöaluetta, vai onko lopputuloksen kannalta aivan yksi ja sama.
Itse mietin aikoinani pitäisikö harjoituksen vuoksi väsätä RAW-kuvien käpistelyohjelma (lähinnä graafinen käyttöliittymä) joka käyttäisi taustalla dcraw:ta, mutta hylkäsin idean. Ei olisi kovin järkevää odottaa sitä 5-10 minuuttia, jotta saisi kuvan ruudulla päivitettyä. Nykyisestä koneestanihan en luovu niin kauan kuin käy ja kukkuu.
Mikael K. kirjoitti:Mieluummin säädän itse kuvat kuin annan kameran arvontakoneiston määritellä ne. Siitähän JPG:ssä on kysymys.
Riippuen miten kuvaat. Jos alunperin mietit valotuksen ja valkotasapainon kuntoon manuaalina, niin ei se kamera mitään arvaile. Useammin homma taitaa olla enemmänkin niin, että digipimiössä vetelet RAW-kuvan vivut siten miten kulloinkin sattuu tuntumaan
varjojen palautus on toki "hienoa" RAW-kuvalla, joskaan määräänsä enempää se ei kuvaa paranna.
Höpö, höpö. Kokeile edes mikä ero siinä on, kun teet täsmälleen samat säädöt kuvatessasi ja käytät parasta JPG-kuvaa ja RAW-kuvaa. Minusta saa olla aika puusilmä jos eroa ei näe.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad7 128G, iOS 17.0.2.
Mikael K. kirjoitti:
Höpö, höpö. Kokeile edes mikä ero siinä on, kun teet täsmälleen samat säädöt kuvatessasi ja käytät parasta JPG-kuvaa ja RAW-kuvaa. Minusta saa olla aika puusilmä jos eroa ei näe.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä saat eroa kuvaan jos asetukset ovat samat. Puhun nyt siis siitä vaiheesta kun esim. varjoja ei tarvitse ronkkia RAW-kuvasta esiin vaan siitä kuvasta joka koneelle viedään. Ainoa ero mikä nyt tulee mieleen on mahdollinen automaattinen kohinan poisto JPEG-kuvassa joka voi olla vain hyvä asia jos ISO on korkea ja RAWsta sitä ei huomaa tai jaksa poistaa.
Minusta kamerat antavat hyvää JPEGia kun miettii asetuksia.
alspe kirjoitti:
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä saat eroa kuvaan jos asetukset ovat samat. Puhun nyt siis siitä vaiheesta kun esim. varjoja ei tarvitse ronkkia RAW-kuvasta esiin vaan siitä kuvasta joka koneelle viedään. Ainoa ero mikä nyt tulee mieleen on mahdollinen automaattinen kohinan poisto JPEG-kuvassa joka voi olla vain hyvä asia jos ISO on korkea ja RAWsta sitä ei huomaa tai jaksa poistaa.
Minusta kamerat antavat hyvää JPEGia kun miettii asetuksia.
Kokeile niin näet. Säädä kamera niin hyvin kuin osaat, kuvaa väritargetti ja ota kohteesta kuva. Tee tämä sekä JPG:nä että RAW:na ja vertaa tulosta. Turha tästä muuten on vääntää sanan säilää. Huomaat itse millainen ero on. Minusta se on selvästi nähtävissä ja siitä syystä kuvaan RAW-kuvia. Saati sitten sellaisista tilanteista puhumattakaan, joissa valo muuttuu koko ajan ja silti pitää kuvata. Jos kuvaa lehtiin niin sen voi tehdä vaikka iPhonella. Jos kuvaat oikeita kuvia niin silloin työnkulkuun kannattaa kiinnittää huomiota ja pusertaa kuvatiedostoista kaikki irti. Sen voi tehdä vain RAW-kuvasta. Lisäksi työ on helppo tehdä, kun kuvat siirtää vain Apertureen tai Lightroomiin. Minulla on muistaakseni kolme tilannetta missä kuvat on pitänyt lähettää saman tien eteenpäin ja silloin JPG on ollut hyväksi. Muuten en näe sille välttämätöntä tarvetta.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad7 128G, iOS 17.0.2.