Kun kyse ei ole harrastelusta vaan ihan työkalusta, jonka käytön haluaisin oppia ja, joka pitäisi myös ostaa työpaikalle. Eli mieluusti hankkisin työpaikalle sellaisen ohjelman heti alkuunsa, jolla tulen työskentelemään. Cinema 4D ei näyttäisi olevan ihan mahdottoman kallis. Blender houkuttaa ilmaisuudellaan ja senkin varmaan voisi oppia, kun olen 3D mallinnuksen suhteen tabula rasa eli mitään käyttöliittymää ei ole takaraivossa.jalski kirjoitti:Mikset lataisi Houdinin maksutonta opetteluversiota kokeeksi? Voisit harrastella ammattityökaluilla...hematooma kirjoitti: 3D-mallinnukseen on tarvetta lähinnä vain tuon yhden hahmon pyörittelyyn ja asentojen muokkaamiseen, mitään videoita ei ole suunnitelmissa tehdä. En näe siis kovinkaan järkeväksi monien tuhansien ohjelman hankintaa yhden hahmon pyörittelyä varten.
3D-mallinnusohjelmaa
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 4.9.2012 klo 14.52
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja hematooma »
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 2.10.2011 klo 11.23
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja myllyh »
http://www.luxology.com
-
- Viestit: 554
- Liittynyt: 26.2.2004 klo 22.24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja jiik »
No eikö Alias ole sitä? Ja Mayan esitteessä sanotaan, että toimii OS X 10.7:ssä. Rhino löytyy Mäkisille, mutta on tosiaankin vielä beta-vaiheessa. Itse olen kyllä käyttänyt sitä lähes ongelmitta duunissa jo kolmisen vuotta..pulseproto kirjoitti:.. sinänsä erikoista.. Applelle ei ole käytännössä yhtään kaupallista ohjelmaa tähän..joita esim. teolliset muotoilijat maailmanlaajuisesti käyttäisivät.. Joks Maya jo toimii Lionissa.. en ole testannu..?!
- Siemens-Neste Oyj
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 4.5.2012 klo 14.31
- Paikkakunta: Stadi
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja pulseproto »
On kaiketi halvin ( jos pitää hankkia lisenssi) ja yksi helpoimmin omaksuttavista?!? ja saa macille
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 7.6.2011 klo 11.16
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja kalanen »
Modo on kyllä se, johon varttisyvällisen tyyppäilyn perusteella lähtisin ellen nyt sattuisi olemaan ton Blenderin kanssa naimisissa. No okei, avoliitossa, mutta silti. Omat Adobe-tyyliset "hei laitetaanx vaik tohon nappi kun ei muuta keksitä?" -käyttöliittymäratkaisunsa on Modossakin, mutta mukavasti tukevat pää ja softa toisiaan. Isoin plussa siitä.myllyh kirjoitti:Itse käytän teollisessa muotoilussa Modo 601 ohjelmaa. On todella monipuolinen ja varsinkin renderointi ominaisuudet mahtavat.
http://www.luxology.com
EDIT: läppä tästä eteenpäin siis ekaa 3D-softaa miettiville.
Näkeminen ja kappaleen tajuaminenhan ne mallintajan oikeat työkalut on ja eri softapakettien gallery-osiot pitäisi lailla kieltää.
Tämä nyt on ainoastaan yksi mielipiden; opettele joku ilmainen jotenkuten. Mallinna, pyörittele, totuttele näkemään se juttu siellä ruudulla.
Ekat rendaukset ns. skägälläkin softalla näyttävät (veikkaan) sen verran innostavilla, että tekee mieli kaivella lisää.
Ilmaisen perään lähtisin.
(psst. tossa ois blenderillä + macrolla tehty komia komia juttu. Full HD ja äänet luureista! http://vimeo.com/29365091 )
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 7.6.2011 klo 11.16
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja kalanen »
Blender foundationin vetämänä tehdään (lähes) vapaaehtoisvoimin open source -lyhytleffa about vuoden välein.
Viimeisimmästä, tuotannossa olevasta Tears of Steelistä löytyy asiaa täältä: http://www.tearsofsteel.org/
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
- iMac i5, 2,8 GHz
- iMac i7, 2,93 GHz
- Mac Mini i5, 2,5 GHz
- Mac Pro 4-core Xeon, 2,66 GHz
ja toki useita C2D-macceja lisäksi. En taida niitä viitsiä testeihini edes valjastaa, kun hyöty on minimaalinen, väännön lisäys maksimissaan kymmenyksen osissa ehkä per valjastettu laskentayksikkö.
Syy: 2,3->2,5
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Ei ollut aivan tavoitteessa, joten ei sikaria.
Osa koneista on Wi-Fin takana, ja osa 100 Mbps langan takana. Jos panisin kaikki langalliseen gigabitin verkkoon, niin luultavasti läpäisisin tavoiterajan, eli 4 x nopeuden yhteen koneeseen verrattuna. Nähtävästi jatkuva kommunikointi ja tehtävän resurssien siirto vaatii kaistaa, jota langaton kuluttajaverkko ei pysty takaamaan näin monelle laitteelle luotettavasti ja katkoitta ja/tai riittävän leveällä putkella.
Vähän piti ensin tapellakin tiimikoneiden konffauksien kanssa. Ja onhan noi nodet aika fragiileita terminoimaan itse itsensä johonkin käsittämättömään virheeseen jos on vähän väärät asetukset tai kuun asento. Pitää kai tietää mitä tekee. Minä en vissiin ihan vielä tiedä.
Kuvan pikku neliöt vastaavat tiimikoneiden resursseja eli ytimiä. On kovin levollista katsoa kun niitä on paljon näkösällä ja homma etenee, ihan eri tavalla kuin yhdessä koneessa.
Kuten muutama vuosi sitten ketjussa jo mainittiin, ei tämä ohjelmisto ole edes sieltä kaikkein kalleimmasta päästä. Blenderiä olen myös testaillut säännöllisesti, ja tykännytkin, mutta on sitä oppimiskurvia vielä uudistuksien jälkeenkin jäljellä jonkun verran.
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Ylsin lopulta tavoiterajoihini: 146 minuuttia versus 33 minuuttia, eli 4,42 x nopeutta verrattuna yhteen iMac i5:seen. En ensin olisi uskonut näin kovaa parannusta pelkän lankaverkon laajennuksella ja yhdellä naurettavalla 2007-mallisen C2D iMacin (2x2,4GHz mopo) lisäyksellä. Mutta sitten kun laskin päissäni, niin entisessä kokoonpanossahan oli 20 ydintä. Tässä uudessa täydennetyssä on 22 ydintä. Nopeutushan on suoraan verrannollinen lisättyihin ytimiin, 10%. Toki ytimissä on eroja, mutta kuitenkin. Ja verkko on nyt langalla, ilman isoja viiveitä, kaistaongelmia tai muita turhia pullonkauloja ja betoniseinäesteitä.
Houkuttaisipa lisätä vielä yksi samanlainen eläkeikäinen iMac. Tuollaisia lähes joutilaana tuntuu tuossa tuossa jaloissa aina pyörivän, lähes haitoksi asti. Kohta tosin alkavat pöydät ja hyllyt täyttyä. Eivätkä nämä oikein omatekoisiin räkkiratkaisuihinkaan asennettaviksi sovellu. Mac Minit neljän ytimen i7:oilla olisivat se kätevin vaihtoehto, jos Maceista puhutaan. Hinnat vain ovat tolkuttomia.
Testimallitiedoston osakuva:
Johtunee siitä, että Mac versiossa tukea ei ole suosituille laajennusosille, kuten Grasshopper ja Paneling tools. Ne ovat kyllä luultavasti myöhemmin tulossa myös Macille, kun McNeel kirjoittaa koodinsa osittain puhtaalta pöydältä taas uudestaan.
Olen ihan kahden vaiheilla ostaa pläjäytänkö tämänkin. Kokemusta käyttölogiikasta ei kovin paljon ole kertynyt betalla testatessa, mutta konversiotyökaluna se on ollut hyvin toimiva, ellei jopa tarpeellinen.
Syy: ed. pieniä lisäyksiä. Jämyjen hinnat. Introductory Price linkki.
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kuten kuvaruutukaappauksen laskelmasta voi päätellä, niin lakipiste voi olla käytännössä kohta saavutettu. Tehoa ei voi loputtomiin kasvattaa lisäämällä mitättömiä laskentayksiköitä. Vähän kyllä voi, mutta ei lopulta enää suorassa suhteessa ytimien määrään.
Edelliseen testiin (yllä esitetty toukokuun Pro-konseptikuva) muutoksena lisätty 100 Mbit/s lankaverkko kytkimen kera, sekä kaksi C2D-laskentayksikköä lisää tiimiin (iMac 2007; 2,4GHz ja iMac 2008; 2,8 GHz).
Tarvitaan selvästi oikeata laskentatehoa per node, ja vaikka sitten mieluummin vähän vähemmän laskentaan osallistujia. Usealle jakaminen ei näemmä aina kannata.
Onhan se silti kuitenkin taas jonkin verran nopeampaa kuin mitä edellinen tulos oli, ei valitettavaa sikäli: 447 sekuntia / 405 sekuntia = 1,18 kertainen nopeutus. Ylöspäin ollaan testeissä kuitenkin menossa. Rahaa tarvittaisiin lisää, se on selvä.
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja iMies »
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kuten totesit, i7-farmi olisi kustannustehokkain ratkaisu. Apple ei sellaista enää tarjoa, koska uudet Mac Minit ovat naurettavia 2-ytimisiä mopoja, joissa 4-virtuaalista laskentayksikköä. Vai onko syy lopulta Intelin, en tiedä.
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja iMies »
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
edit. BH(1-)6 ei ole tuttu - toistaiseksi.
Syy: ed-
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja iMies »
Tässä ihan ok selostus BH6:n takana olevasta tekniikasta (algoritmit+rauta):
http://www.fxguide.com/featured/disneys ... es-disney/
PS. Ulkona on taas niin hieno kesäsää että Joutuu ehkä katsomaan leffan uudestaan tekniset lasit päässä.
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
http://blogs.nvidia.com/blog/2015/03/17 ... IDIA+Blog)
Joidenkin mielestä oppiminen onkin aina ollut melko syvältä ja luonteeltaan turhan mekaanista. En tiedä olenko ihan välttämättä samaa mieltä.
Tehot ja vääntö kasvavat GPU:illa nyt aivan eri lailla kuin CPU:illa. Mutta ei niitäkään ilmeisesti ihan kaikkeen voi käyttää. Tai ainakin niille pitää ohjelmoida eri tavalla. Massiivisen paralleelia koodia, tai jotain.
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja iMies »
Ja kyllähän se on aika hurjaa kun yhdestä GPU-kortista irtoaa tänään jo melkein 10 Tflops.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: 20.1.2009 klo 16.06
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja Salzi »
-
- Viestit: 13154
- Liittynyt: 30.12.2004 klo 15.09
- Paikkakunta: Oulu
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja mikastus »
ps. Olihan se ihan pakko köyhänkin silti ostaa tuo Rhino kun tarjous oli vielä voimassa. Onko jossakin netin syövereissä olemassa joku tukiryhmä 3D-holisteille?
-
- Viestit: 265
- Liittynyt: 20.1.2009 klo 16.06
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja Salzi »
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 3D-mallinnusohjelmaa
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit