Lightroom vai Aperture
-
Lightroom vai Aperture
Viesti Kirjoittaja tapiiri »
-
Re: Lightroom vai Aperture
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Hae molemmista ilmaiset kokeiluversiot ja katso, kumpi omaan käyttölogiikkaan istuu paremmin.
Jälkikäteen tuo vaihto ohjelmasta toiseen ei ole enää niin helppoa, vähän kuten järkkärimerkin vaihto

Edit: toki Aperture toimii Applen laitteiden ja ohjelmien välillä paremmin kun tukevat toisiaan
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Ehkä kysymys pitäisikin asetella niin, että onko helpompi opetella Lightroomin käyttö kurssin avulla (jonka laadusta toki ei ennalta voi olla varma) vai Aperture itsenäisesti? Mulla ei ole käytännössä juuri minkäänlaista kuvankäsittelykokemusta ennestään. Gimpin kanssa hakkasin hetken päätäni seinään ja iPhotolla olen tehnyt jotain tosi pientä, mutta käytännössä lähtötaso on kutakuinkin nolla.
-
Säätöjä on helppo testata, miten vaikuttavat kuviin.
Tottakai kurssit / koulutus aina helpottavat tuota opiskelua, mutta molemmat tosiaan voi oppia itsekin (näin toimin LR:n osalta).
Missä laitteissa noita kuvia on tarkoitus katsoa? Aperturesta saa tosiaan kuvat suoraan streamattua AppleTV:lle, synkronoitua iLaitteisiin jne. Lightroom vaatii että käsitellyt kuvat exportoidaan ohjelmasta ulos, jotta niitä voi käyttää muualla. Ei toki iso homma, mutta homma kuitenkin.
Apple iMac late 2012
-
Viesti Kirjoittaja taqtaq »
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Aperture on koneessa kuin koneessa melko työläs pyöritettävä. Lightroom pyörii huomattavasti jouhevammin, vaikka LR4 onkin edeltäjiään hieman raskaampi.taqtaq kirjoitti:Itse kokeilin molempia. Omalla iMac 27" (mid 2011) Aperture tuntui jotenkin hitaalta. Yhteenkin namikkaan kun koski, tuntui kuvan päivittyminen kestävän pidempään kuin Lightroomissa. Tämä siis vuosi sitten Lionilla, en tiedä, onko asiat muuttuneet vai oliko vika omassa päässä.
-
Viesti Kirjoittaja Cathi777 »
Aperturessa pitää malttaa odottaa kuvien prosessointi siirron jälkeen. Sen jälkeen toimii todella jouhevasti.Anghorn kirjoitti:Aperture on koneessa kuin koneessa melko työläs pyöritettävä. Lightroom pyörii huomattavasti jouhevammin, vaikka LR4 onkin edeltäjiään hieman raskaampi.taqtaq kirjoitti:Itse kokeilin molempia. Omalla iMac 27" (mid 2011) Aperture tuntui jotenkin hitaalta. Yhteenkin namikkaan kun koski, tuntui kuvan päivittyminen kestävän pidempään kuin Lightroomissa. Tämä siis vuosi sitten Lionilla, en tiedä, onko asiat muuttuneet vai oliko vika omassa päässä.
-
Viesti Kirjoittaja Lasse »
Hankin myöhemmin myös Aperturen (melko edullinen Appstoressa), jota tarvitsin tietynlaisen diaesityksen tekoon, mikä ei LR:llä (silloin v.2) onnistunut. Tosin tuon diaesityksen säätämisessä oli melkoisia ongelmia, joita en saanut ratkaistua. Kyseessä oli esitys, jossa oli useita eri kokoisia/muotoisia kuvia sivua kohden. Kuvia vaihdettaessa tai järjestystä muutettaessa Aperture sekoitti kaikki muutkin sivut. Ihan mielenkiinnosta kokeilen välillä Apertureakin, mutta en oikein ole päässyt sinuiksi (...kun olen toiseen tottunut?).
Syksyyn asti minulla LR pyöri moitteetta vuoden 2007 MacBook Prossa. Nyt on nelosversio uudemmassa MBP:ssa. Koskaan ei ole ollut ongelmia, eipä ole ainakaan jäänyt mitään negatiivista mieleen. Voin suositella.
Ehdottaisin kuitenkin kokeiluversioiden hankkimista ja jonkintasoista vertailua. Tarpeet ja työtavat kun ovat erilaisia.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Ei auttanut. 1,5 vuotta käytin Aperturea, kunnes vaihdoin Lightroomiin todettuani sen todella paljon nopeammaksi omassa koneessani (Mac mini, 2GHz, 8GB, 9400M). Kaverilla on 2010 Mac Pro, neljä ydintä, SSD ja 16GB muistia (1GB näyttiksellä) ja nopeusero on siinäkin selkeä Aperturen ja Lightroomin välillä. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun ohjelma jäätyilee ihan perussäätöjen kanssa. Aperture on kyllä muuten ihan loistava ohjelma ja jos sen käyttö olisi yhtä jouhevaa kuin Lightroomin, olisi äärimmäisen vaikea valita kumpaa käyttää.Cathi777 kirjoitti: Aperturessa pitää malttaa odottaa kuvien prosessointi siirron jälkeen. Sen jälkeen toimii todella jouhevasti.
-
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
-
Minä olen selvinnyt Elementsillä. Siitä olen tarvinnut pystysuorien linjojen oikaisua, kun esim. talon seinät pitää saada suoriksi. Samoin Elmentsissä on paremmat työkalut roskien poistoon kuin Lightroomissa sekä tarvittaessa Layerit.tapiiri kirjoitti:^ Hyvä pointti sinänsä. Mulla tosin ei ole photaria omalla koneella, enkä osaa sitä käyttää. Toiveissa olisi, että pärjäisin Lightroomilla, mutta voihan se olla, että jossain vaiheessa on photarikin opeteltava ja ehkä hankittava itselle. Mutta kunhan nyt ensin tuon Lightroominkin opettelisin...
LR/Enfuse on Lightroomiin kätevä lisäpala, jonka avulla dynamiikan saa paremmin hallintaan. Olen kuvannut esimerkiksi sen avulla kaksi eri kuvaa samoilta sijoilta. Ensiksi kuva ikkunasta, niin että se on valotettu oikein. Sen jälkeen kuva huoneesta, joka jäisi muuten pimeäksi. Lopuksi näiden sekoitus ja dynamiikka on hallussa. LR/Enfuse tekee tämän varsin helposti eikä se maksa kuin muutaman euron. Valotusmittarina olen käyttänyt iPhoneen saatavaa The Pocket Light Meter-ohjelmaa.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
LR:ssä on varsin hyvä perspektiivinoikaisutyökalu (since versio 3), fotaria ei siihen tarvita. LR:ssä on myös prikkaustyökalu, vaikka tietty fotarin kloonaus/hiilauskalu on sulavampi (periaatteessa samaa tekniikkaa niissä käytetään mutta fotarissa on destruktiivinen ja LR:ssä tehdään "paikkaleijereitä", joka kai on kankeampaa). HDR-työkaluja löytyy plugeina pilvin pimein, Photomatix Pro on varmaan paras. Eiköhän Enfusellakin pärjää. Valotuksen haarukoinnin olen hoitanut ihan valotuksenkorjausnamikkaa pyöräyttämällä.Mikael K. kirjoitti:Minä olen selvinnyt Elementsillä. Siitä olen tarvinnut pystysuorien linjojen oikaisua, kun esim. talon seinät pitää saada suoriksi. Samoin Elmentsissä on paremmat työkalut roskien poistoon kuin Lightroomissa sekä tarvittaessa Layerit.
LR/Enfuse on Lightroomiin kätevä lisäpala, jonka avulla dynamiikan saa paremmin hallintaan. Olen kuvannut esimerkiksi sen avulla kaksi eri kuvaa samoilta sijoilta. Ensiksi kuva ikkunasta, niin että se on valotettu oikein. Sen jälkeen kuva huoneesta, joka jäisi muuten pimeäksi. Lopuksi näiden sekoitus ja dynamiikka on hallussa. LR/Enfuse tekee tämän varsin helposti eikä se maksa kuin muutaman euron.
-
Viesti Kirjoittaja Lasse »
Lightroomiin voi asettaa ulkoiseksi muokkausohjelmaksi minkä tahansa, Elementsin tai jonkin muun. Peruskäytössä LR:llä pärjää mainiosti, itse olen käsitellyt Elementsissä ehkä kahta kuvaa. Sekin lähinnä kokeilumielessä.tapiiri kirjoitti:^ Hyvä pointti sinänsä. Mulla tosin ei ole photaria omalla koneella, enkä osaa sitä käyttää. Toiveissa olisi, että pärjäisin Lightroomilla, mutta voihan se olla, että jossain vaiheessa on photarikin opeteltava ja ehkä hankittava itselle. Mutta kunhan nyt ensin tuon Lightroominkin opettelisin...
-
Pitihän se kokeilla ja etsiä. Jostakin syystä olin sivuuttanut täysin LR:n perspektiivinkorjaustyökalun. Se vaikuttaa hyvältä.Fixx kirjoitti: LR:ssä on varsin hyvä perspektiivinoikaisutyökalu (since versio 3), fotaria ei siihen tarvita. LR:ssä on myös prikkaustyökalu, vaikka tietty fotarin kloonaus/hiilauskalu on sulavampi (periaatteessa samaa tekniikkaa niissä käytetään mutta fotarissa on destruktiivinen ja LR:ssä tehdään "paikkaleijereitä", joka kai on kankeampaa). HDR-työkaluja löytyy plugeina pilvin pimein, Photomatix Pro on varmaan paras. Eiköhän Enfusellakin pärjää. Valotuksen haarukoinnin olen hoitanut ihan valotuksenkorjausnamikkaa pyöräyttämällä.
Prikkaustyökalu on LR:ssä mielestäni hieman kankea. Sillä ei saa mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla korjattua joitakin hankalia kohtia kuvissa, jotka on helpompi korjata Elementsillä tai isoveljellään.
Valotuksen korjauksessa dynamiikka ei kamerassa aina riitä jos sitä tarkoitat. Se on helpompi korjata kahdella päällekkäisellä ja eri tavoin valotetulla kuvalla kuin venyttää väkisin dynamiikkaa. Kamerasta riippuen tummaan päähän saattaa syntyä ylimääräisiä häiriöitä.
Photomatix on kyllä hyvä mutta en tullut ostaneeksi sitä, kun se on mielestäni kallis. Tarpeeni ei ole niin suuri, että haluaisin maksaa siitä kymmenkertaisen hinnan varsin toimivaan ratkaisuun verrattuna.
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tarkoitan siis juuri että dynamiikka ei yhdessä otoksessa riitä ja siksi haarukoin useamman valotuksen valotuksenkorjauspyörällä. Ei se dynamiikka veny jos ei ole mistä ottaa.Mikael K. kirjoitti:Fixx kirjoitti: Valotuksen korjauksessa dynamiikka ei kamerassa aina riitä jos sitä tarkoitat. Se on helpompi korjata kahdella päällekkäisellä ja eri tavoin valotetulla kuvalla kuin venyttää väkisin dynamiikkaa. Kamerasta riippuen tummaan päähän saattaa syntyä ylimääräisiä häiriöitä.
Edit. Ehkä voisin tutkia miten kameran saa automaattiseti tekemään haarukoinnit, siitä voi olla iloa... vähemmän eroa freimien välillä jos liikkuvia kohteita mukana, vähemmän heilahdusvaaraa.
-
Fixx kirjoitti:
Edit. Ehkä voisin tutkia miten kameran saa automaattiseti tekemään haarukoinnit, siitä voi olla iloa... vähemmän eroa freimien välillä jos liikkuvia kohteita mukana, vähemmän heilahdusvaaraa.
Juu, se vaatii jalustan ja liikkumattoman kameran. Pienikin liike näkyy suttuisuutena ja kuvasta ei saa mitenkään terävää. Käytän itse jalustaa, lanka- tai vitkalaukaisinta ja nostan peilin ylös ennen laukaisua.
-
Viesti Kirjoittaja justjoo »
Nopeuksia vertaillessa on kyllä tärkeää tuo kirjaston koko ja preview-kuvien asetukset. Ei oikein muuten voi vertailla.
Tykkäisin niin käyttää Aperturea enemmän, mutta LR vie kyllä kokonaisuutena voiton.
Kone on iMac loppuvuodelta 2009, 8 Gt muistia ja ML
-
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
-
Viesti Kirjoittaja makkisti »
Koneella majailee myös Aperture, jonka käyttö ikävä kyllä jäänyt taka-alalle, kun on hidasta tahmea kuin mummo lumessa.
Kyllä Lightroom 4 gigalla pyörii hienosti.
-
Viesti Kirjoittaja jpq »
-
Apple iMac late 2012
-
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka