Huomasin äskettäin, että multa on satoja pari vuotta sitten otettuja kuvia yhtäkkiä hävinnyt iPhotosta (ja koko Macilta).
Osasta kuvia multa löytyi onneksi varmuuskopio ulkoiselta kovalevyltä.
Kävin katsomassa varmuuskopioista yhden kuvatiedoston nimen (tyyliin IMG_3771) ja yritin etsiä kyseistä tiedostoa koneelta,
mutta sitä ei löytynyt mistään. Yllätyksekseni löysin kyllä täysin samannimisen kuvan, jonka olen ottanut ihan hiljattain.
Meillä siis Canonin kamerat (järkkäri ja pokkari) nimeää noi kuvatiedostot itsestään ottamisjärjestyksessä ja nyt ilmeisesti on käynyt niin, että kun oon ottanut uudemmalla kameralla kuvia (joille on tullut samoja tiedostonimiä kuin pari vuotta sitten vanhalla kameralla otetuille), ja oon siirtänyt kuvat iPhotoon, se on korvannut nää vanhat samannimiset näillä uusilla kuvilla mitään kysymättä! Voiko tää olla mahdollista?
Eli kun oon laittanut muistikortin koneeseen, iPhoto on vaan kysynyt että tuodaanko uudet kuvat ja tuonnin jälkeen kysynyt poistetaanko ne.
Missään vaiheessa ei oo tullut mitään ilmoitusta, että samanniminen tiedosto olis jo olemassa ja että korvataanko ne vai luodaanko uudet.
Mutta ilmeisesti on siis korvannut vanhat samannimiset näillä uusilla..
Osaako kukaan sanoa pitääkö näin typerä juttu paikkaansa, vai mihin hittoon on voinut hävitä monta sataa kuvaa?

Ja miten mä voin jatkossa välttää tätä ongelmaa?
Aikoinaan kun siirsin vanhalle pc:lle kuvat, niin siinä pystyi ne tuontivaiheessa nimeämään itse, nyt näin ei kai ainakaan iPhotossa voi tehdä.
Olis kiva jos kuville sais vaikka jonku etuliitteen laitettua ettei jatkossa kaikki vanhat kuvat korvaantuisi uusilla!
Kiitos jo etukäteen jos joku ihana osaa auttaa! <3