Apple Photos
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
Re: Apple Photos
Epäilen, että Applen lisäksi myös iso joukko betakäyttäjiä saattaa tietää.
http://appleinsider.com/articles/15/02/ ... photos-app
http://appleinsider.com/articles/15/02/ ... photos-app
Mitenköhän on, voiko vielä käyttää ihan paikallista kirjastoa iCloud kirjaston sijaan? Järjellä ajateltuna on tietysti mahdollista, mutta koska Apple, niin eipä sitä voi täysin varmana olettaa.
Olen vaan tottunut iPhotoa käyttämään niin siksi tässä kyselen. Jos mahdollisuutta ei ole, täytyy tutustua muihin vaihtoehtoihin, joita kyllä näyttäisi ihan mukavasti olevan.
Olen vaan tottunut iPhotoa käyttämään niin siksi tässä kyselen. Jos mahdollisuutta ei ole, täytyy tutustua muihin vaihtoehtoihin, joita kyllä näyttäisi ihan mukavasti olevan.
Ainakin tätä jo kokeilemaan päässeiden median edustajien mukaan onnistuu edelleen myös ilman icloudia.
WSJ:
WSJ:
“If you don’t want to store and sync your photos in the cloud — or don’t trust cloud services in general — you can still use Photos as a standalone photo organizer and editor on your Mac,” Fowler writes. “Even without the cloud connection, it’s a big step up from iPhoto’s old knobs and menus.”
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone SE 2022, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Recoden mukaan ei ainakaan voi lisätä omia metadata-kenttiä, perustoiminto Aperturessa sisääntuotaessa.Lampela kirjoitti:Tietääkö kukaan miten metadataa käsitellään. Tuleeko kasvontunnistus picasan tapaan metadataan vai onko se edelleen omana tiedostonaan?
Näin mennään:
"Much like the iOS 8 app, photos in the desktop Photos app are organized based on when and where you took them, and grouped under the bigger umbrellas of Collections and Years."
http://recode.net/2015/02/05/first-look ... -mac-os-x/
Ilman muuta, sehän on koko idea tällaisessa, että synkataan kovalevyn hakemistoa nettiin taustalla. Etenkin silloin kun on yhteys.tAnE kirjoitti:Mitenköhän on, voiko vielä käyttää ihan paikallista kirjastoa iCloud kirjaston sijaan? Järjellä ajateltuna on tietysti mahdollista, mutta koska Apple, niin eipä sitä voi täysin varmana olettaa.
-
Viesti Kirjoittaja Sarkka0666 »
Nyt täytyy myöntää että pistää miettimään, ja maallikolle menee vaikeaksi tehdä ratkaisu.
Olen käyttänyt iPhotoa, kun se nyt sattui ekassa Macissani olemaan.
Se on ihan riittävä ollut RAW-kuvieni säätelyyn.
Olen oppinut aika hyvin tekemään vuosittaiset erilliset kirjastot. Niitähän on nyt sitten noin 10 kpl. Jokaisessa kirjastossa on mieleiseni kasvotunnisteet, kansioiden nimet, paikkamäärittelyt sekä muita tunnisteita. Niillä on helppo nyt hakea kuva/nippu tiettyjä kuvia. Niissä kirjastoissa on myös useita kuvakirjoja, joista osa joutaakin poistaa, kun on jo hyvinä valmiina kirjoina. Osa on sellaisina kirjoina, että ajatus on ollut jossain vaiheessa tehdä muutamat korjailua ja tilata "2-painos". Osa on vielä kesken ja tilaamatta.
Arvostan kovasti myös iPhoton helpoutta kuvien jakamisessa (automaattisesti tai manuaalisesti) omien ja ystävien Apple-laitteiden välillä.
Olen aina varmuuskopioinut TimeCapsulen lisäksi koko iPhoto-kirjastot kopioimalla erilliselle kovalevylle sekö lisäksi olen exportannut iPhoto-kirjastoista kuvat kansioihin vielä erikseen. (Lukenut liian monta viestiä kadonneista kuvista).
Nyt kun katselen eri lähteistä Photosista kerrottua, alkaa kasvavasti nousta epäilys, että se ei tarjoa sitä, mitä minä haluan. Haluan mm.
- haluan määritellä edelleen itse kuvia haluamiani kansioihin haluamallani logiikalla
- haluan edelleen määritellä kasvoille nimiä ja merkitä tageja
- haluan edelleen helppoa kuvien jakoa Apple-laitteiden välillä
- haluan edelleen että kuvat ovat pääsääntöisesti minun hallussani olevilla levyillä (pilven lisäksi)
- haluan edelleen vähintään iPhoton tasoiset raw-kuvan säätelymahdollisuudet
- ja kaiken tämän pitäisi jaksaa pyöriä MacMini Late 2012 karvalakkimallilla + parilla hyvällä ulkoisella kovolla.
Nyt siis ihan puolivakavissani kysyn vinkkejä. Lightroomiin siirtyminen jo hyvissä ajoin vai mitä kannattanee tehdä? Niin, ja vielä yksi rajoite, en todellakaan halua liittyä mihinkään kuukausiveloitteisella olevaan versioon, vaan haluan ostaa sen sitten ihan kertakaupalla. Adoben sivuiltatu tuntuu lähes mahdottomalta ostaa Lightroomia. Aina vain pyörii kk-maksullisissa versioissa, vaikka kuinka klikkaa osta-painikkeita.
Olen käyttänyt iPhotoa, kun se nyt sattui ekassa Macissani olemaan.
Se on ihan riittävä ollut RAW-kuvieni säätelyyn.
Olen oppinut aika hyvin tekemään vuosittaiset erilliset kirjastot. Niitähän on nyt sitten noin 10 kpl. Jokaisessa kirjastossa on mieleiseni kasvotunnisteet, kansioiden nimet, paikkamäärittelyt sekä muita tunnisteita. Niillä on helppo nyt hakea kuva/nippu tiettyjä kuvia. Niissä kirjastoissa on myös useita kuvakirjoja, joista osa joutaakin poistaa, kun on jo hyvinä valmiina kirjoina. Osa on sellaisina kirjoina, että ajatus on ollut jossain vaiheessa tehdä muutamat korjailua ja tilata "2-painos". Osa on vielä kesken ja tilaamatta.
Arvostan kovasti myös iPhoton helpoutta kuvien jakamisessa (automaattisesti tai manuaalisesti) omien ja ystävien Apple-laitteiden välillä.
Olen aina varmuuskopioinut TimeCapsulen lisäksi koko iPhoto-kirjastot kopioimalla erilliselle kovalevylle sekö lisäksi olen exportannut iPhoto-kirjastoista kuvat kansioihin vielä erikseen. (Lukenut liian monta viestiä kadonneista kuvista).
Nyt kun katselen eri lähteistä Photosista kerrottua, alkaa kasvavasti nousta epäilys, että se ei tarjoa sitä, mitä minä haluan. Haluan mm.
- haluan määritellä edelleen itse kuvia haluamiani kansioihin haluamallani logiikalla
- haluan edelleen määritellä kasvoille nimiä ja merkitä tageja
- haluan edelleen helppoa kuvien jakoa Apple-laitteiden välillä
- haluan edelleen että kuvat ovat pääsääntöisesti minun hallussani olevilla levyillä (pilven lisäksi)
- haluan edelleen vähintään iPhoton tasoiset raw-kuvan säätelymahdollisuudet
- ja kaiken tämän pitäisi jaksaa pyöriä MacMini Late 2012 karvalakkimallilla + parilla hyvällä ulkoisella kovolla.
Nyt siis ihan puolivakavissani kysyn vinkkejä. Lightroomiin siirtyminen jo hyvissä ajoin vai mitä kannattanee tehdä? Niin, ja vielä yksi rajoite, en todellakaan halua liittyä mihinkään kuukausiveloitteisella olevaan versioon, vaan haluan ostaa sen sitten ihan kertakaupalla. Adoben sivuiltatu tuntuu lähes mahdottomalta ostaa Lightroomia. Aina vain pyörii kk-maksullisissa versioissa, vaikka kuinka klikkaa osta-painikkeita.
Viimeksi muokannut Sarkka0666, 6.2.2015 klo 21.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac Mini, Mac Book air
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
AppleWatch Sport42, iPadAir2, iPad3, iPad4, iPadAir, 3*Apple TV, Time Capsule, Airport express, 3x4S, LaCie d2 3TB, WD MyBoon 1TB
-
Siis just tuotahan tässä yritän pohtia. Mikä olisi paras vaihtoehto?jkoodari kirjoitti:Eipä kai siirtymisessä mitään kiirettä ole. Onko Lightroom paras vaihtoehtoinen tuote?Sarkka0666 kirjoitti:Lightroomiin siirtyminen jo hyvissä ajoin vai mitä kannattanee tehdä?
Mac Mini, Mac Book air
Riippuu mitä tekee, itse olen pitänyt Aperturen nopeudesta ja smart albumeista. Olken kokeillut Adoben Lightroomia. Se ei minua miellytä, se on jotenkin hidas. Capture One Pro voisi olla erittäin hyvä. Toiset jotka haluaa nopeaa esikatselukuvien valintaa, on photomechanic nopein siihen hommaan.
Mulla on aina ollut lomakuvat iphotos ja työkuvat Aperturessa. Nyt pitää pohtia mitä oikein tekee, ehkä pidän Aperturen niin kauan kuin sitä jotenkin tuetaan.
Nuo olivat minun 5 penniä.
Mulla on aina ollut lomakuvat iphotos ja työkuvat Aperturessa. Nyt pitää pohtia mitä oikein tekee, ehkä pidän Aperturen niin kauan kuin sitä jotenkin tuetaan.
Nuo olivat minun 5 penniä.
Lightroomia havittelevien kannattaa pitää mielessä, että uusi versio 6.0 julkaistaan todennäköisesti kevään kuluessa (maaliskuussa?), joten vitosesta tuskin kannattaa maksaa tässä vaiheessa. Jos siirtyy tilauspohjaiseen systeemiin, niin silloin tällä ei ole väliä.
- kaulahuivi
- Viesti:
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Apple itse neuvoo pro-käyttäjiä siirtymään Adoben Lightroomiin. Photos ei ole suunniteltu ammattikäyttäjiä varten. Näin tässä sitten kävi.jkoodari kirjoitti:Eipä kai siirtymisessä mitään kiirettä ole. Onko Lightroom paras vaihtoehtoinen tuote?Sarkka0666 kirjoitti:Lightroomiin siirtyminen jo hyvissä ajoin vai mitä kannattanee tehdä?
Viimeksi muokannut kaulahuivi, 8.2.2015 klo 20.41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kävin tänään käpistelemässä Lightroomia, ja valitettavasti käyttäjäkokemus ei ollut yhtään sen ostoa tukeva.
Silti joudun varmasti tekemään kompromissia ja vielä LR todennäköisin valintani RAW-kuvien käpistelyyn.
Onkohan 6:ssa tulossa mitä uutta?
Onkohan huhuissa että voi kuitenkin vielä senkin ostaa kertasuorituksella omaksi?
Silti joudun varmasti tekemään kompromissia ja vielä LR todennäköisin valintani RAW-kuvien käpistelyyn.
Onkohan 6:ssa tulossa mitä uutta?
Onkohan huhuissa että voi kuitenkin vielä senkin ostaa kertasuorituksella omaksi?
Mac Mini, Mac Book air
Ei siitä taida olla oikein mitään tarkempaa tietoa. Se huhu jossa väitettiin LR6 julkaistavan maaliskuussa 2015 oli pitkällä viime vuoden puolella. Nyt kuitenkin parisen viikkoa sitten Adoben omassa blogissa kerrottiin järjestelmävaatimukset (OS X 10.8 ja Win7 64bit), mutta ei siinäkään sen ihmeenpää.Sarkka0666 kirjoitti:Onkohan 6:ssa tulossa mitä uutta?
http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... troom.html
Adobe neuvoo, en kyllä muista nähneeni missään että Apple virallisesti neuvoisi tuollaista?kaulahuivi kirjoitti:Apple itse neuvoo pro-käyttäjiä siirtymään Adoben Lightroomiin.. Photos ei ole suunniteltu ammattikäyttäjiä varten. Näin tässä sitten kävi.jkoodari kirjoitti:Eipä kai siirtymisessä mitään kiirettä ole. Onko Lightroom paras vaihtoehtoinen tuote?Sarkka0666 kirjoitti:Lightroomiin siirtyminen jo hyvissä ajoin vai mitä kannattanee tehdä?
Miten Photos hoitas kuvien versiot? Onko raakakuvien editoinnista kuvia (hienosäädöt kiinnostaa)?
Viimeksi muokannut Sherukka, 8.2.2015 klo 7.37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voisihan Photos ohjelmaa kokeilla, kun tulee.
Minulle jäi epäselväksi luettuani nuo beta-versiota esittelevät artikkelit, siirtyvätkö hakusanat. Ne ovat itselleni aivan oleelliset.
Jos kuvat siirtää Aperturesta Photos-ohjelmaan, jääväthän kuvat silti Apertureen. Voi palata takaisin, jos Photos ei ole riittävä.
Kun uudet versiot iWork ja Final Cut ohjelmista aikanaan julkaistiin, nousi melkoinen poru puuttuvista ominaisuuksista. Apple kuitenkin päivitti näitä ohjelmia myöhemmin niin, että ilmeisesti niihin ollaan nyt tyytyväisiä. Olisiko tämä myös Photos-ohjelman kehityspolku? . - vintola -
Minulle jäi epäselväksi luettuani nuo beta-versiota esittelevät artikkelit, siirtyvätkö hakusanat. Ne ovat itselleni aivan oleelliset.
Jos kuvat siirtää Aperturesta Photos-ohjelmaan, jääväthän kuvat silti Apertureen. Voi palata takaisin, jos Photos ei ole riittävä.
Kun uudet versiot iWork ja Final Cut ohjelmista aikanaan julkaistiin, nousi melkoinen poru puuttuvista ominaisuuksista. Apple kuitenkin päivitti näitä ohjelmia myöhemmin niin, että ilmeisesti niihin ollaan nyt tyytyväisiä. Olisiko tämä myös Photos-ohjelman kehityspolku? . - vintola -
Leica SL, MacBook Pro Unibody 17" (2 kpl), iPhone 6+ 128 g, iPad Pro 128 g, LED Cinema Display 24",Time Capsule 2 TB, Muut laitteet: Canon, Epson, HP & LaCie.
Itse olen päässyt siihen käsitykseen, että se ehdottaa kuvakirjastojen konvertointia, mutta ei tuplaa kuvia. Uusi kirjasto ei ole yhteensopiva iPhoto / Aperturen kanssa. Käyttäjän on itse huolehdittava, että kirjastosta on kopio jos meinaa palata iPhotoon / Apertureen.vintola kirjoitti:Minulle jäi epäselväksi luettuani nuo beta-versiota esittelevät artikkelit, siirtyvätkö hakusanat. Ne ovat itselleni aivan oleelliset.
Avainsanat siirtyy, mutta niiden perusteella kuvia ei voi lajitella. Lippuja, tähtiä ja värejä ei tueta.
-
Ja tuossa on yksi ainakin minua harmittava Photos-puute.kermit kirjoitti: Avainsanat siirtyy, mutta niiden perusteella kuvia ei voi lajitella. Lippuja, tähtiä ja värejä ei tueta.
Muotoutumassa ajatus, että jatkossa on pakko hyväksyä kahden erillisen kuvakirjaston ylläpito.
Ligtroom tai vastaava sisältää tagitetut ja älykkäät kansiot RAW-kuville ja muillekin oikeasti arkistoitaville.
Photos synkkailee jatkuvaa kuvavirtaa IOS-laitteiden ja Macien välillä.
Sieltä sitten pitää muistaa jatkossa säännöllisesti valita kuvat siihen toiseen kirjastoon ja siirtää ne sinne.
Mac Mini, Mac Book air
Hmrh, pisteytys (tähditys) on kyllä toinen deal breaker, olen kaivannut sitä ominaisuutta kameraankin.kermit kirjoitti:. Lippuja, tähtiä ja värejä ei tueta.
Karsin kuvia rutiininomaisesti julkaisukelvoiksi tähdittämällä uudelleen ja uudelleen, ja palaan jälkikäteen niihin jotka olen aikoinaan merkannut esim. > ***.
Olis ollut helppo ominaisuus teknisesti säilyttää.
Ei niihin kyllä todellakaan olla tyytyväisiä, esim. keynote ei ole lähellekään yhtä käytettävä kun se oli. Se on muutenkin web-tekniikkojen ehdoille rampautettu. Tehokäyttäjän ominaisuudet yhä puuttuvat.vintola kirjoitti: Apple kuitenkin päivitti näitä ohjelmia myöhemmin niin, että ilmeisesti niihin ollaan nyt tyytyväisiä. Olisiko tämä myös Photos-ohjelman kehityspolku? . - vintola -
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka