Kuvien ja videon käsittely sekaympäristössä
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
- kaulahuivi
- Viesti:
Kuvien ja videon käsittely sekaympäristössä
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Photos ja iMovie ovat hyviä ohjelmia Macin käyttäjille. Ne ovat helppoja ja selkeitä, mutta toimittaessa Mac-Windows sekaympäristössä tarvitaan avoimempia ohjelmia, jotta tiedostot olisivat kummankin järjestelmän käytössä yhtä aikaa. Tällä hetkellä tiedostot jäävät Photosin ja iMovien vangeiksi. Tiedostot täytyy aina erikseen viedä pois Photos ja iMovie ohjelmista. Mitkä ovat vaihtoehtoja sekaympäristössä?
- kaulahuivi
- Viesti:
Re: Kuvien ja videon käsittely sekaympäristössä
Adoben tuotteiden hinnoittelu on ahtaasta paikasta. Ei kelpaa. Täytynee jatkaa Export-linjalla ja toivoa parasta, että toiminto paranee uusissa Photos-versioissa. iMoviessa Export toimii hyvin. Vanha kunnon Irfanview auttaa Windows-puolella.jkoodari kirjoitti:Adoben tuotteet?
Kyllä tuollaisessa on Aboben Lightroom / Photoshop setti toiminut todella hyvin. n. 10€ / kk ei ole ahdasta ajattelua edes Adobelta.
Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples
Tuo Adoben kk-laskutus on erinomainen! Maksa vain kun käytät ja jos tiedät, ettei tule käytettyä aikoihin, niin lopetat maksamisen. Sitten kun taas tulee tarve, niin se on muutama klikkaus ja ohjelmistot ovat taas käytössä.
Kuukausilaskutuksessa ei tosiaan ole sinällään mitään vikaa, mutta kätevää olisi, jos noista saisi kasattua haluamiaan paketteja järkihintaan. PS + LR -kombo ei tosiaan ole kallis, mutta jos haluaa vaikka sen Premieren vielä lisäksi, niin kk-hinta onkin jo lähempänä neljääkymppiä, jolloin olisikin jo järkevämpää ottaa kerralla koko setti.
MBP 13" | iPhone 12 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
Mites elements? Itse ostin äsken elements 14 (photoshop + premiere) paketin. Kertamaksu, ja oli alle 100eur yhteensä.
En pidä itse tuota kalliina.
Jos imovie riittää niin pitäs tuo elements riittää?
En pidä itse tuota kalliina.
Jos imovie riittää niin pitäs tuo elements riittää?
iMac 27" | MacBook Pro 15" Retina | iPhone 11 Pro Max | iPhone X | iPhone 6S Plus |iPhone 6S | iPhone 3GS | Apple TV 4K | iPad | iPad mini
- kaulahuivi
- Viesti:
Peruskuvankäsittelystä on turha maksaa kuukausittaisia maksuja. Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee Win-Mac-Linux -ympäristössä käyttämällä Macissa Kuvansiirtäjää kuvien ja videoiden siirtoon ja tallentamalla tieodostot omiin päivänäärillä luokiteltuihin kansioihin sekä käsittelemällä kuvia App Storen ilmaisella Photoscape X all in one -ohjelmalla. Ilmainen VideoPad ei pärjää iMovielle. Paragon HFS+ ohjelma ei osannut lukea Windows 10 :ssä Macin ulkoisia kovalevyjä, joten pakko ruveta käyttämään vähintään FAT32 alustettuja kovalevyjäkin myös Macissa. Mac on liian epäyhteensopiva alusta vieläkin. Paineet vaihtaa kaikki koneet Windowsiin kasvavat tällaisten pettymysten jälkeen. Applen CEO Tim Cook voisi laittaa vähitellen laitteet ja ohjelmat kuntoon ja jättää politikoinnin vähemmälle.
Jos kaiken hyvän haluaa ilmaiseksi tai halvalla, niin valittamisen oikeus mitätöidään. Mielenkiintoista on tehdä kysymys, ja kuitenkin lopuksi kertoa itse "paras" vaihtoehto kitkerällä mausteella.
- kaulahuivi
- Viesti:
Minä ainakin selvittelen asioita kysymyksen esittämisen jälkeenkin. En jää odottelemaan muiden vastauksia, vaan koetan itsekin ratkoa ongelmia. Ei ole minun vikani, että App Storessa tuli vastaan ilmainen all in one Photoscape X ohjelma tai että kokeilin Kuvansiirtäjää FAT32 alustetulle levylle. En saanut Macilla alustetulta ulkoiselta kovalevyltä ulos iMoviella tehtyjä videoita Windows-koneella, vaikka kaiken piti olla niin helppoa Paragonin HFS+ ohjelmalla. Kaikki ei mennytkään niin helposti Macilla. Jos on olemassa hyviä ilmaisia ohjelmia, ei ole väärin ja tyhmää käyttää niitä, vaikka tarjolla olisi tunnettuja maksullisia ohjelmia.suppo69 kirjoitti:Jos kaiken hyvän haluaa ilmaiseksi tai halvalla, niin valittamisen oikeus mitätöidään. Mielenkiintoista on tehdä kysymys, ja kuitenkin lopuksi kertoa itse "paras" vaihtoehto kitkerällä mausteella.
Kuvankäsittelyohjelmia löytyy pilvin pimein, ilmaisia, halpoja ja kallita. Niitä löytyy myös huonoja, kelvollisia tai omaan käyttöön sopivia ja hyviä. Mikä on sitten mitäkin, on aika työläs selviteltävä. Photoshop nyt on vaan aika hyvä.
Olen itse luopunut kokolailla kuvansiirtäjän käytöstä, koska saman voi tehdä suoraan Finderissä helposti (Nikon-kameran muistikorteille, iPhone tarvitsee kyllä kuvansiirtäjän). Drag&drop sopivasti nimettyyn kansioon, aiheen/kuvaussetin mukaan. Päivämääristä ei tarvitse kantaa huolto, nehän kirjaa käyttis ja ovat myös valmiiksi kuvien metassa.
Paragonin NTFS for Mac on nyt pelannut aivan mallikelpoisesti. Mulla on kaikki medialevyt NTFS formaatissa. Se win-puolen Paragon-pulikka voikin olla hankala.
Olen itse luopunut kokolailla kuvansiirtäjän käytöstä, koska saman voi tehdä suoraan Finderissä helposti (Nikon-kameran muistikorteille, iPhone tarvitsee kyllä kuvansiirtäjän). Drag&drop sopivasti nimettyyn kansioon, aiheen/kuvaussetin mukaan. Päivämääristä ei tarvitse kantaa huolto, nehän kirjaa käyttis ja ovat myös valmiiksi kuvien metassa.
Paragonin NTFS for Mac on nyt pelannut aivan mallikelpoisesti. Mulla on kaikki medialevyt NTFS formaatissa. Se win-puolen Paragon-pulikka voikin olla hankala.
- kaulahuivi
- Viesti:
Kiitos arvokkaasta tiedosta. Vaihdan tuohon vastaisuuden varalle.Fixx kirjoitti: Paragonin NTFS for Mac on nyt pelannut aivan mallikelpoisesti. Mulla on kaikki medialevyt NTFS formaatissa. Se win-puolen Paragon-pulikka voikin olla hankala.
- kaulahuivi
- Viesti:
Kotona tehtiin ratkaisu, että kaikki ulkoiset tallennusvälineet alustettiin NTFS-muotoon ja Macista tuli pelkkä kuvan- ja videonkäsittelykone. NTFS-ohjelmat auttavat tallenuksessa Macissa. Jatkamme Photosilla ja iMoviella, mutta niiden kirjastot eivät enää säilytä mediaa. Kaikki viedään Windows-koneille turvaan. Applen kannattaisi nyt nopeasti vapauttaa Mac OS myös Windows-koneisiin. Tuleehan suurin osa liiketuloistakin muualta kuin tietokoneista.
Minä olen jo pidempää alustanut ulkoiset ja osan MacPro:n sisäisistä levyistä ExFat-muotoon, näin saan sekä Premier - että LR-tiedot ja katalogit pidettyä synkassa niin Win - kuin Mac-ympäristössä. Tässä on kuitenkin vain ajan kysymys kun joutuu siirtymään pelkäksi Wintoosan käyttäjäksi, sillä ei kukaan järkevä enää ammattikäyttöön osta mitään Applen "piiponniemi"-vehkeitä
https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Viimeksi muokannut lsippu, 26.8.2016 klo 13.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- kaulahuivi
- Viesti:
Toi video oli hyvä! Viikon olen odotellut Mac miniä huollosta. Mitään ei ole selvinnyt. Windows-koneilla olisin vaihtanut kaikki liikkuvat osat itsekin helposti.lsippu kirjoitti:Minä olen jo pidempää alustanut ulkoiset ja osan MacPro:n sisäisistä levyistä ExFat-muotoon, näin saan sekä Premier - että LR-tiedot ja katalogit pidettyä synkassa niin Win - kuin Mac-ympäristössä. Tässä on kuitenkin vain ajan kysymys kun joutuu siirtymään pelkäksi Wintoosan käyttäjäksi, sillä ei kukaan järkevä enää ammattikäyttöön osta mitään Applen "piiponniemi"-vehkeitähttps://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
Mitä oireita Minissä on ollut? Mikä malli kyseessä?kaulahuivi kirjoitti: Viikon olen odotellut Mac miniä huollosta. Mitään ei ole selvinnyt. Windows-koneilla olisin vaihtanut kaikki liikkuvat osat itsekin helposti.
"The Apple II was the first low-cost computer which, out of the box, you didn't have to be a geek to use."
- Steve Wozniak
- Steve Wozniak
- kaulahuivi
- Viesti:
Mac mini on ollut hyvä kone, annoin iMacini kaverille muuton tieltä. Kone hidastelee ja rantapallo pyörii paljon. Ennen kone oli vikkelä. Siitä hajosi takuuaikana jo kovalevy. Kyllä se kuntoon saadaan vaikka SSD-levyllä, jos ei muuten. iMovie ohjelma alkoi pätkimään pikku hiljaa. Odottelen rauhassa, itse en uskalla tumpeloida Minin kanssa ja koettaa huoltaa.tiburon kirjoitti:Mitä oireita Minissä on ollut? Mikä malli kyseessä?kaulahuivi kirjoitti: Viikon olen odotellut Mac miniä huollosta. Mitään ei ole selvinnyt. Windows-koneilla olisin vaihtanut kaikki liikkuvat osat itsekin helposti.
- kaulahuivi
- Viesti:
Minusta ja minulle Mac mini on ollut hyvä kone. Vanhin Mini on kestänyt kohta 10 vuotta ilman mitään korjauksia. Uusin Mini oikuttelee, mutta viallisen kovalevyn vaihtaminen on uusimmassa koneessa kestänyt yllättävän pitkään huollossa. Samoin jouduin pettymään raskaasti Paragonin Windows-versioon, Mac-versio tekee mitä lupaakin. Jos koneet saisi ilman liimauksia, olisi todella tyytyväinen. Aina ei saa, mitä haluaa. Täytyy kehitellä idioottivarmoja käytäntöjä sekaympäristössä. Toivottavasti MS vapauttaisi NTFS myös Applen käyttöönjkoodari kirjoitti:Minin vioista voisi tehdä oman viestiketjun.
- kaulahuivi
- Viesti:
Olisi hienoa, jos kaikki tietokonevalmistajat pakotettaisiin käyttämään samaa tiedostojärjestelmää. Elämä olisi paljon helpompaa ja samoin tietojen vaihto. Monessa muussakin asiassa on saatu aikaan standardi. Kuka panee kapuloita rattaisiin?
Olet mielestäni oikeilla jäljillä. Toistaiseksi helpotusta ja yksimielisyyttä ei ole näköpiirissä. Vielä pitää paljon digitaalivettä virrata, jotta kuluttajankin mielipiteet huomioidaan. Tänään vielä ostetaan yhä hurmosta. Kaikki valmistajat ja kilpailijat siis panevat vastaan ehdotukselle yhteisistä standardeista. He haluavat yhä pitää nyrkit pystyssä, koska se on, heidän omasta mielestään, firman etu.
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka