Hei.
Alustus: Eli kuvaa ollaan toimittamassa painoon. Painotalo haluaa kuvan cmyk-muodossa. Kaikki tarvittavat jutut on eli näytön kalibrointi, painon icc-profiilit jne.
Kysymys: missä vaiheessa kuva tehdään cmyk muotoon jos se alkuvaiheessa on srgb? Tehdäänkö photoshopissa tarvittavat perusmuokkaukset sun muut tuossa rgp muodossa missä se on ladattu kamerasta ja vasta viime työnä käännetään profiiliksi cmyk, vai työstetäänkö kuva heti alkujaakin cmyk profiilissa (kun kerran tiedetään että se menee painoon jossa vaatimus on tuo)? Näissähän on havaittava ero näytöllä.
-OM-
väriprofiili
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
Re: väriprofiili
Jos painolaatu on hyvä ei näytöllä pitäisi isoa eroa olla RGB - CMYK muunnoksessa. Melkein sama muokkaako RGB vai CMYK muodossa mutta jos tarvitsee säilyttää RGB-originaali näytölle ja muihin painoihin niin kannattaa toki käsitellä mahdollisimman valmiiksi RGBssä ja jos siinä on tottunut työskentelemään on se helpompaakin.
Re: väriprofiili
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.
Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.
Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.
Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Black cats matter!
-
- Viestit: 602
- Liittynyt: 24.1.2019 klo 14.06
- Paikkakunta: Muhos
Re: väriprofiili
Viesti Kirjoittaja kuorolilli »
CMYK:ksi käännön ongelma on se, että pitää tietää mille paperille työ painetaan, sillä pistekasvu on aivan erilainen matalle kuin kiiltävälle, saati jollekin rupuselle sanomalehtipaperille. Nykyisin ei enää harrasteta talo/painokonekohtaisia profiileita, vaan yleisessä käytössä ovat Fogra27, Fogra39 ja Uncoated Fogra29-profiilit. Sitten on vielä rotaatiokoneiden päällystetylle paperille Web Coated Fogra28. Nämä ovat yleisessä käytössä Eurooppalaisissa painotaloissa, sitten oma lukunsa ovat U.S-profiilit.
Jätä suosiolla Adobe RGB(1998) :ksi ellet ole kirajapainoalan ammattilainen.
Jätä suosiolla Adobe RGB(1998) :ksi ellet ole kirajapainoalan ammattilainen.
Re: väriprofiili
Samahan se tehdäänkö CMYK-kääntö fotarissa vaiko PDF-exportissa. Olennaista on se, että käytetään oikeaa profiilia. Useimmiten se on FOGRA 39 päällystetyille nykyisin. Ja poikkeuksena tietty, jos painoon kelpaa lähettää RGB-muotoista, jolloin RIP tekee CMYK-käännöksen. Paino tietää ja kertoo.PKivireki kirjoitti:Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.
Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.
Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Jos paino haluaa CMYK-valmista niin varmaan niillä on joku vanha hyvä järjestelmä joka toimii.
Ja tottakai kuvat pitää terävöidä lopullisessa koossa (mä kyllä luulen että nykydisainerit vähät välittää..)
Re: väriprofiili
Oletettavasti paino haluaa välttää CMYK-väriavaruuden ulkopuolelle jääviä värejä. Eli halutaan välttää tilannetta: "Näissähän on havaittava ero näytöllä". Näin asiakas näkee ennen aineiston lähettämistä, että mitkä sävyt eivät tule toistumaan lopputuotteessa kuten ne alkuperäisessä kuvassa näkyvät. Onneksi 99% kuvien kanssa ei ole merkittävää ongelmaa.PKivireki kirjoitti:Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.
Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.
Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Toinen seikka on painojen levynvalmistus. Niiden RIPpien tekemät RGB-CMYK käännökset olivat silkkaa itseään männävuosina. Voi olla, että näitä muuten hyvin toimivia laitteita on yhä käytössä.
Re: väriprofiili
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
^ Minä tiedän kirjapainoja, joilla on kuvien kansaa 99% ongelmaa. Mutta se on toinen juttu se!
Viimeksi muokannut PKivireki, 28.1.2020 klo 10.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Black cats matter!
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit