Sivu 1/1

väriprofiili

Lähetetty: 17.1.2020 klo 10.38
Kirjoittaja O.Malinen
Hei.
Alustus: Eli kuvaa ollaan toimittamassa painoon. Painotalo haluaa kuvan cmyk-muodossa. Kaikki tarvittavat jutut on eli näytön kalibrointi, painon icc-profiilit jne.
Kysymys: missä vaiheessa kuva tehdään cmyk muotoon jos se alkuvaiheessa on srgb? Tehdäänkö photoshopissa tarvittavat perusmuokkaukset sun muut tuossa rgp muodossa missä se on ladattu kamerasta ja vasta viime työnä käännetään profiiliksi cmyk, vai työstetäänkö kuva heti alkujaakin cmyk profiilissa (kun kerran tiedetään että se menee painoon jossa vaatimus on tuo)? Näissähän on havaittava ero näytöllä.
-OM-

Re: väriprofiili

Lähetetty: 17.1.2020 klo 11.29
Kirjoittaja Fixx
Duunaa optimaaliksi RGB:ssä ja sit CMYK-kääntö oikeaan profiiliin. Yleensä skaalaan ja terävöin vielä CMYKissä, mutta ei siinä isoa eroa pitäis olla tehdäänkö se RGB:ssä vai CMYKissä.

Re: väriprofiili

Lähetetty: 17.1.2020 klo 13.26
Kirjoittaja O.Malinen
Kiitos suuri.

-OM-

Re: väriprofiili

Lähetetty: 19.1.2020 klo 11.47
Kirjoittaja Zmo
Jos painolaatu on hyvä ei näytöllä pitäisi isoa eroa olla RGB - CMYK muunnoksessa. Melkein sama muokkaako RGB vai CMYK muodossa mutta jos tarvitsee säilyttää RGB-originaali näytölle ja muihin painoihin niin kannattaa toki käsitellä mahdollisimman valmiiksi RGBssä ja jos siinä on tottunut työskentelemään on se helpompaakin.

Re: väriprofiili

Lähetetty: 27.1.2020 klo 9.26
Kirjoittaja PKivireki
Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.

Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.

Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?

Re: väriprofiili

Lähetetty: 27.1.2020 klo 10.46
Kirjoittaja kuorolilli
CMYK:ksi käännön ongelma on se, että pitää tietää mille paperille työ painetaan, sillä pistekasvu on aivan erilainen matalle kuin kiiltävälle, saati jollekin rupuselle sanomalehtipaperille. Nykyisin ei enää harrasteta talo/painokonekohtaisia profiileita, vaan yleisessä käytössä ovat Fogra27, Fogra39 ja Uncoated Fogra29-profiilit. Sitten on vielä rotaatiokoneiden päällystetylle paperille Web Coated Fogra28. Nämä ovat yleisessä käytössä Eurooppalaisissa painotaloissa, sitten oma lukunsa ovat U.S-profiilit.
Jätä suosiolla Adobe RGB(1998) :ksi ellet ole kirajapainoalan ammattilainen.

Re: väriprofiili

Lähetetty: 27.1.2020 klo 21.13
Kirjoittaja Fixx
PKivireki kirjoitti:Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.

Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.

Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Samahan se tehdäänkö CMYK-kääntö fotarissa vaiko PDF-exportissa. Olennaista on se, että käytetään oikeaa profiilia. Useimmiten se on FOGRA 39 päällystetyille nykyisin. Ja poikkeuksena tietty, jos painoon kelpaa lähettää RGB-muotoista, jolloin RIP tekee CMYK-käännöksen. Paino tietää ja kertoo.

Jos paino haluaa CMYK-valmista niin varmaan niillä on joku vanha hyvä järjestelmä joka toimii.

Ja tottakai kuvat pitää terävöidä lopullisessa koossa (mä kyllä luulen että nykydisainerit vähät välittää..)

Re: väriprofiili

Lähetetty: 28.1.2020 klo 6.52
Kirjoittaja jrp
PKivireki kirjoitti:Erikoista, että vielä nykyään paino haluaa kuvat CMYK:n, sillä taitto-ohjelmasta kaikki tavara kumminkin exportoidaan CMYK:kinä .pdf:ksi ja painokoneelle.

Ja periaatteessa tuohon Convert to profile -käännökseen menevään RGB-tiedostoon pitäisi tehdä painokonekohtainen terävöitys valmiiksi ja mieluiten vielä siihen kokoon missä se taitossa/lopullisessa julkaisussa sattuukaan olemaan.

Avatkaapa painojen sieluneloa tuntevat, miksi ne haluavat valmiin CMYK:n - vanhasta tottumuksesta?
Oletettavasti paino haluaa välttää CMYK-väriavaruuden ulkopuolelle jääviä värejä. Eli halutaan välttää tilannetta: "Näissähän on havaittava ero näytöllä". Näin asiakas näkee ennen aineiston lähettämistä, että mitkä sävyt eivät tule toistumaan lopputuotteessa kuten ne alkuperäisessä kuvassa näkyvät. Onneksi 99% kuvien kanssa ei ole merkittävää ongelmaa.

Toinen seikka on painojen levynvalmistus. Niiden RIPpien tekemät RGB-CMYK käännökset olivat silkkaa itseään männävuosina. Voi olla, että näitä muuten hyvin toimivia laitteita on yhä käytössä.

Re: väriprofiili

Lähetetty: 28.1.2020 klo 9.59
Kirjoittaja PKivireki
^ Minä tiedän kirjapainoja, joilla on kuvien kansaa 99% ongelmaa. Mutta se on toinen juttu se!