Olen noviisi ja nyybiö. Auttakaa, kiitos!
Tekeillä on kirja, jossa paljon, paljon valokuvia. Se pitäisi lähettää tulostettavaksi BoD.iin, ja he haluavat tuotoksen RGB-muodossa, kääntävät sen itse juuri ennen painoa CMYK-muotoon.
InDesignin esitarkastuksessa tulee kaikkiin kuviin ilmoitus: "Sisältö luo syaanin, magentan tai keltaisen osavärin. Muokkaa lähdetiedostoa. Käytä mustaa tai spottiväriä CMY-värien sijasta."
Voisiko joku suomentaa, mitä minun pitää käytännössä nyt tehdä, että kuvista ei tulisi tuota herjausta?
InDesign valittaa osaväreistä
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
InDesign valittaa osaväreistä
Viesti Kirjoittaja Lantis »
-
Re: InDesign valittaa osaväreistä
Viesti Kirjoittaja HJpenni »
Sinuna vastaisin Indyn ehdotuksiin OK. Kaikki kuitenkin painetaan CMYK-väreinä. Kun konvertoit ne itse voit vielä vaikuttaa kuvien väriavaruuteen.
Reprot/painot ottaa näitä tehtäviä itselleen (joskus) voidakseen laskuttaa niistä hieman extra mania.
En tiedä tästä, mutta panee miettimään.
Reprot/painot ottaa näitä tehtäviä itselleen (joskus) voidakseen laskuttaa niistä hieman extra mania.
En tiedä tästä, mutta panee miettimään.
Mac-vet. v:sta 1987 (Macintosh II 16 MHz, 1 Mt RAM, 20 Mt HDD, 13" näyttö, 256-väriä) oli Rolls Royce
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Digipainokoneet kyllä ottavat mieluummin RGB:tä vastaan ja kone itse kääntää CMYKkiin.
Tuo alkuperäinen ilmoitus on kyllä vähän hämärä, itse kun käytän englanninkielistä indyä niin ei ihan valkane mikä tilanne tuossa on.
Tuo alkuperäinen ilmoitus on kyllä vähän hämärä, itse kun käytän englanninkielistä indyä niin ei ihan valkane mikä tilanne tuossa on.
-
Viesti Kirjoittaja prepressori »
Kyllä se cmyk kelpaa digikoneelle siinä missä rgb ja spottiväritkin. Kääntelee vaan kaiken itselleen sopivaksi. Yleensä kannattaa aina tehdä sitä mitä pyydetään tai käsketään.
Myös offsetille rgb ja spotit kääntyvät automaattisesti cmyk:ksi eikä niistä nykyään tarvitse ressata samaan tapaan kuin ennen vanhaan. Ja hyvä niin kun aineistoja tehdään Canvalla, Wordilla ja ties millä ilman minkäänlaista koulutusta tai osaamista.
Toki vaativammissa hommissa on syytä paneutua asiaan ja tehdä muunnokset itse. Esimerkiksi pientä viivakoodia ei välttis kannata tuikata rgb:nä nelivärimustaksi.
Myös offsetille rgb ja spotit kääntyvät automaattisesti cmyk:ksi eikä niistä nykyään tarvitse ressata samaan tapaan kuin ennen vanhaan. Ja hyvä niin kun aineistoja tehdään Canvalla, Wordilla ja ties millä ilman minkäänlaista koulutusta tai osaamista.
Toki vaativammissa hommissa on syytä paneutua asiaan ja tehdä muunnokset itse. Esimerkiksi pientä viivakoodia ei välttis kannata tuikata rgb:nä nelivärimustaksi.
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka