Sivu 1/2

Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 0.01
Kirjoittaja anttinie
Tosiaan, tarvisin hieman tietoa esitteiden hinnoittelusta pikaisesti, jos joku osaa auttaa. Tiedän, että hinnottelupolitiikkoja voi olla erilaisia, hommat erikokosia ja vaihtelua voi olla todella paljon.

Mutta, esimerkkinä voisi olla esimerkiksi esite, jossa 4 sivua ja 7kpl kuvia, jotka suunnittelijan itse / kuvaajan tarvitsee ottaa ja muokata. Tekstit pääosin firmalta, mutta muuten siis varsin vapaat kädet luoda hyvää jälkeä. Painotyötä laskematta hintaan mukaan, paljonkohan tuollainen 'saisi' maksaa? (koko esim A5 tapaista..)

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 2.14
Kirjoittaja Mavah
Alalla on yleisenä tapana ottaa palkkiot tuntuliksan mukaan. Se taitaakin olla helpoin hinnoittelu, niin sinulle kuin asiakkaalle.

"Tää olis aika kallis, kun mä tykännyt tehdä tota juttua" Saman jutun voi tehdä fiksusti vetämällä pari tuntia ylimääräistä. Asiakasuhde säilyy hyvänä ja tekijä saa tyydytyksensä. :)

Mainostoimistojen keskihinta taitaa olla nykyään suomessa 100 euron pintaa. Kaikilla ei tietysti ole noihin hintoihin asiaa. Monet Freelancerit tekevätkin töitä 20 euron tai alle/tunti. Kaikki se raha ei luonnollisestikaan jää tekijälle käteen, jos on firma jota pyörittää.

Ongelmaksi muodostuu myös se, että jotkut työt vievät enemmän tunteja kuin mitä niistä pystyy laskuttamaan. Siinä näkyy mm. syy miksi koneen kaatuilu ei ole hyvää bisnestä.

Valokuvista on fiksua pyytää kappalehinta käyttötavasta riippuen.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 8.12
Kirjoittaja Mac_Veikka
20 euroa/tunnilta on aika hyvä lähtökohta!

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 8.38
Kirjoittaja Pastori
20 euroo on aika hyvä lähtökohta, jos se on tuntiliksa jonka saa palkkatyöstä (jolloin työnantaja maksaa kaikki muut kulut).

Tosta voi vaikka lähteä laskeskelemaan mitäs muuta siihen sit tulee:
- Välinekulut (kamerat/tietokoneet/vuokrat)
- Työtilat
- Verot
- Eläkkeet
jne. mitä niitä nyt sitten onkaan.

Onneksi asia on tehty silläviisiin helpoksi että esim. journalistiliitto tarjoaa sivuillaan vertailukelpoisia ammattilaisten freelance hintoja.

www.freet.fi/sopimukset/palkkiot2005/


Hinta ei siis pysähdy ihan kahteenkymppiin, tai sitten jää asuntolainat maksamatta ja lapset näkemään nälkää. Tässähän paljastuu että sillä 20 eurolla ei tehdä kotomaassa duunia vaan ulkoistetaan kaikki Kiinaan - jolloin 20 eurolla saa viikon työpanoksen.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.01
Kirjoittaja Mac_Veikka
Pastori kirjoitti:20 euroo on aika hyvä lähtökohta, jos se on tuntiliksa jonka saa palkkatyöstä (jolloin työnantaja maksaa kaikki muut kulut).

Tosta voi vaikka lähteä laskeskelemaan mitäs muuta siihen sit tulee:
- Välinekulut (kamerat/tietokoneet/vuokrat)
- Työtilat
- Verot
- Eläkkeet
jne. mitä niitä nyt sitten onkaan.

Onneksi asia on tehty silläviisiin helpoksi että esim. journalistiliitto tarjoaa sivuillaan vertailukelpoisia ammattilaisten freelance hintoja.

www.freet.fi/sopimukset/palkkiot2005/


Hinta ei siis pysähdy ihan kahteenkymppiin, tai sitten jää asuntolainat maksamatta ja lapset näkemään nälkää. Tässähän paljastuu että sillä 20 eurolla ei tehdä kotomaassa duunia vaan ulkoistetaan kaikki Kiinaan - jolloin 20 eurolla saa viikon työpanoksen.
Kyllä Freelanserin täytyy tietää mitä kuluja hänelle tulee. Toi 20 e/h on aika hyvä pelkästä sorvaamisesta.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.03
Kirjoittaja Opa
Pastori puhuu asiaa.

Kyllä yrittäjän tuo kakskymppinen täytyy ainakin tuplata, jotta pääsee edes teollisuuden keskiansioille siinä mitä itselle jää. Kaikki riippuu niin paljon siitä kenelle tekee. Kun vien autoni huoltoon on seinällä lappu joka kertoo tuntihinnan olevan 45 euroa ja maksu käteisellä. Minusta se on siitä ammattimiehen työstä, jota en itse edes osaisi tehdä, kohtuuhinta.
Silti jotkut tälläiset pienet yrittäjät ei tahdo ymmärtää, että mainosmieskin tarttis saman palkan.

Poika opiskelee tätä graafista suunnittelua. Putkimiesyrittäjä tuli tilaamaan koululta oppilastyönä logoa. Kuultuaan, että hyväksytystä ehdotuksesta perittäisiin symbolinen 50 euron palkkio, hän veti homman takaisin. "Ja hän kun oli kuullut, että täällä tehdään muka halvalla..."

Edit: Tuo 20€ tunnissa tuntuu olevan tätä nykyä kotisiivouspalveluiden markkinahinta
mm. Martoilla. Siivoojien työtä mitenkään väheksymättä sanottuna.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.08
Kirjoittaja Jamac
Jos arvostaa terveyttään edes hiukan, niin yhdellä työpäivällä täytyy pystyä kustantamaan yksi työpäivä plus yksi vapaapäivä (eli työpäivä jolloin teet muuta kuin laskutettavaa työtä).

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.17
Kirjoittaja barcoder
Näppituntuma on, että riippuen paikasta/tekijästä tuollainen läystäke irtoaisi 150-2000 euron hintaan. Aika iso haarukka, mutta alalla on tänä päivänä. Ensityö on aina vähän kalliimpi, sitten jos tilaa toisen esitteen samalla ilmeellä niin sen saa ekan esitteen tekijältä todennäköisesti halvemmalla. Näin ainakin itse hinnoittelen.

Nopeasti arvioituna tuo kuullostaa noin yhden työpäivän hommalta.

Kannattaa myös muistaa, että jos käyttää "halvempaa" freelanceria, jolla ei ole firmaa, niin jos jotain menee pieleen, vaikka painatuksessa ja vika osoittautuu olevan aineistossa niin friikku sanoo nitzhivoo... elämä on!

Yritys taas on vastuussa työnsä jäljestä loppuun asti ja tiukan paikan tullen maksaa pieleen menneen painatuksen. Aina vaan parempi jos käyttää yritystä jolla on vakuutukset kunnossa (vaikka ei niistä taida ihan pikku painoksessa olla juuri mitään hyötyä)

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.19
Kirjoittaja Pastori
Opa kirjoitti:Pastori puhuu asiaa.
Edit: Tuo 20€ tunnissa tuntuu olevan tätä nykyä kotisiivouspalveluiden markkinahinta
mm. Martoilla. Siivoojien työtä mitenkään väheksymättä sanottuna.
Niin. Siivoominen on mun mielestä tärkeetä hommaa. Erona esim. tuohon esitehommaan on mm. vähempikin koulutus riittää, ei tarvitse kallista tietokonetta ja ohjelmia.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 9.30
Kirjoittaja Jamac
Eikä asiakasta tarvitse neuvoa tai ohjeistaa, eikä perustella tekemisiään. Eikä asiakkaan bisnes riipu ko. työstä.

Vaikka myöskin edelleen, siivous ON tärkeää. Myös asiakassuhteiden kannalta. *respect*

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 10.01
Kirjoittaja anttinie
Kiitos jo annetuista vastauksista!
barcoder kirjoitti:Näppituntuma on, että riippuen paikasta/tekijästä tuollainen läystäke irtoaisi 150-2000 euron hintaan. Aika iso haarukka, mutta alalla on tänä päivänä. Ensityö on aina vähän kalliimpi, sitten jos tilaa toisen esitteen samalla ilmeellä niin sen saa ekan esitteen tekijältä todennäköisesti halvemmalla. Näin ainakin itse hinnoittelen.

Nopeasti arvioituna tuo kuullostaa noin yhden työpäivän hommalta.

Kannattaa myös muistaa, että jos käyttää "halvempaa" freelanceria, jolla ei ole firmaa, niin jos jotain menee pieleen, vaikka painatuksessa ja vika osoittautuu olevan aineistossa niin friikku sanoo nitzhivoo... elämä on!

Yritys taas on vastuussa työnsä jäljestä loppuun asti ja tiukan paikan tullen maksaa pieleen menneen painatuksen. Aina vaan parempi jos käyttää yritystä jolla on vakuutukset kunnossa (vaikka ei niistä taida ihan pikku painoksessa olla juuri mitään hyötyä)
Joo, toi on kyllä aika suuri hintavaihtelu. Mutta jos vähän väärin pyöristää, niin joku suunnilleen 1.000e vois maksaa? ..tai mielummin, se on jo kannattava kaikin puolin? (kun kyseessä ei olisi huipputoimisto/free tai se surkea 'suunnittelija')

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 10.31
Kirjoittaja barcoder
Kyllä tonnilla pitäisi saada jo aika hyvä tekijä. Tosin järkevästi hinnoitteleva tekijä ei sitoudu tekemään projektia loppuun asti tietyllä summalla, koska asiakkaitakin on niin monenlaisia.

Ihanneasiakas, ainakin minun mielestäni on sellainen, joka antaa työhön hyvät speksit; kertoo mitä esitteellä tavoitellaan, mahdollisuuksien mukaan kohderyhmästä, saattaa jopa näyttää esim. kilpailijoiden vastaavia esitteitä joita pitää onnistuneena jne... mutta tämän jälkeen antaa tilaa graafisen suunnittelijan visuaaliselle silmälle ja hyväksyy prosessin edetessä sellaisiakin näkemyksiä, jotka häntä eivät välttämättä henkilökohtaisesti miellytä.

Toinen ääripää taas on asiakas joka haluaa puuttua kaikkeen mahdolliseen ja haluaa että tulevan esitteen graafinen ilme on juuri sellainen mistä hän itse pitää. Minulla on ollut asiakkaita, joille on tehty hieno esite. Ensimmäisessä palaverissa nähtyään leiskat, asiakas on sitten istunut siellä naama norsun ****** ja todennut ei tässä kyllä ihan tällaista haettu. Sitten on vedetty 4-5 kierrosta, jossa jokaisessa poistetaan graafisia elementtejä ja monimuotoista typografiaa kunnes jäljellä on yksi kuva keskellä esitettä ja ympärillä pelkkää times new romania. Silloin tulee mieleen, että minkäköhän takia sekin asiakas oikein teetti esitteensä graafisella suunnittelijalla kun olisi voinut tehdä sen itse wordilla. Siinä tulee paha mieli kaikille; graafiselle suunnittelijalle koko ajan ja asiakkaalle viimeistään siinä vaiheessa kun lasku kolahtaa luukusta.

Näiden onneksi harvinaisten hankalien tapausten takia en itse uskalla sitoutua mihinkään kiinteään summaan uusien asiakkaiden kanssa. Yhden päivän duuni venähtää helposti kahdeksi, jopa kolmeksi päiväksi kun ruvetaan veivaamaan.

Itse hinnoittelen tuollaiset esitteet niin, että alkuperäiseen kustikseen sisältyy graafisen ilmeen suunnittelu pienin hionnoin, aineiston sijoittelu layouttiin, kuvien säädöt+syväykset tms., vedokset, painoaineiston valmistus, optioina esim. tekstin tuottaminen, oikoluku, valokuvien ottaminen. Jos aluksi suunniteltu ilme ei jostain syystä kelpaakaan niin kyllä kokonaan uusi ehdotus maksaa sitten jo extraa.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 11.44
Kirjoittaja Troubleman
Hinnoittelu on vaikeaa... ja yksi tärkeimmistä asioista mitä menestymiseen tulee. Jos tekee liian halvalla voi olla ettei saa riittävästi rahaa vaikka tekisi kuinka paljon töitä ja voi myös jumittaa itsensä "halpis"-kategoriaan josta on vaikea nousta saamaan asiakkaiksi esim. suuria yrityksiä. Lisäksi kohtuuttomia hintojen polkijoita ei katsota hyvällä.

Jos taas tekee liian kallilla... noh, lopputuloksen arvannee jokainen.

Jos tekee töitä yrityksenä hyvä nyrkkisääntö on että puolet ajasta menee muuhun kuin työntekoon; esim. laskuttamiseen, puhelimessa puhumiseen, opiskeluun, apaattiseen tuijotteluun, oman firman markkinointiin, säheltämiseen jne.

Lisäksi tulevat tietenkin kalustokulut, vuokrat, puhelinkulut, autokulut jne.

Voi olla että täysin työllistetty graafikko jonka tuntiveloitus on vaikkapa 50 euroa saa lopulta lompakkoonsa alle 20 euroa / tunti.

Hyvä lähtökohta voisi olla tunnustella oman seudun graafisia suunnittelijoita ja mainostoimistoja ja yrittää saada selville heidän hinnoitteluaan vrt. taitotasoaan. Hinnat kun riippuvat erittäin paljon esim. kaupungin koosta ja kilpailutilanteesta.

Itse pyrin hinnoittelemaan tuntitaksan mukaan, ja puran koko homman palasiksi. Hinnoittelen graafisen suunnittelun, kuvien käsittelyn, valokuvaustyön, kuvitustyön, tekstin muokkauksen, dokumentin tarkistamisen ja painovalmiiksi saattamisen erikseen, ne kun ynnää yhteen saa melko luotettavan kokonaishinnan.

On usein virhe antaa joku könttäsumma ilman että on tarkalleen selvittänyt mitä työ pitää sisällään; pian löytää itsensä vektorisoimasta logoa tai oikolukemasta tekstiä ilman että niistä saa mitään korvausta.

Kannattaa tehdä kirjallinen tarjous jossa sanotaan mitä tarjoushinta pitää sisällään ja mukana maagisia lauseenpätkiä "lisätyöt veloitetaan tuntitaksan mukaan", niihin on aina hyvä vedota jos työmäärä tuntuu paisuvan selvästi aiemmin sovittua isommaksi.

Lopuksi:
Hinnoista on vielä semmoinenkin kokemus että useimmille (hyville) asiakkaille on sitä loppusumman viimeistä kymmenlukua tärkeämpää että graafkko hoitaa hommansa ammattimaisesti, tekee hyvää jälkeä, on ajoissa ja on muutenkin mukava ja reilu tyyppi.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 11.56
Kirjoittaja Jamac
Jos tekee töitä yrityksenä hyvä nyrkkisääntö on että puolet ajasta menee muuhun kuin työntekoon; esim. laskuttamiseen, puhelimessa puhumiseen, opiskeluun, apaattiseen tuijotteluun, oman firman markkinointiin, säheltämiseen jne.
Näin suurinpiirtein 2-1.5 vuoden aktiiviajan jälkeen kun tilanne on kohtuullisen vakiintunut, niin minusta tuo pitää sataprosenttisesti paikkansa. Välillä 40%-60%, 50%-50%, 60%-40%. Noin se on. Lomakin olisi hyvä saada pidettyä "palkallisena".

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 11.57
Kirjoittaja Troubleman
barcoder kirjoitti:äiden onneksi harvinaisten hankalien tapausten takia en itse uskalla sitoutua mihinkään kiinteään summaan uusien asiakkaiden kanssa. Yhden päivän duuni venähtää helposti kahdeksi, jopa kolmeksi päiväksi kun ruvetaan veivaamaan.
Been there, done that. Mikään ei ole vaikeampaa kuin vaikea asiakas.

Joskus kun olen tehnyt jonkun halpisjutun olen painottanut ennen työn tekemistä ja painottanut että työ tehdään sitten minun tavallani, ainoastaan joistaain pienistä asioista voidaan keskustella - koska kyseessä on joku pieni juttu joka tehdään halvalla.

Hermothan siinä menee jos jotain A5-lappusta jota painetaan pari sataa kpl joutuu säätämään, viilaamaan ja muokkaamaan - ja koko ajan huonompaan suuntaan. Olen myös pikku hiljaa oppinut "tietäväisille" asiakkaille kertomaan ystävällisesti perustellen miksi hänen ehdotuksensa on huono, se toimii yllättävän usein vaikka vaatii joskus että sen sanoo vielä toistamiseen. Valmiin työn nähdessään ovat monesti olleet tyytyväsiä.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 12.58
Kirjoittaja IsoTT
Yks hyvä niksi mikä sillontällön toimii on tehdä asiakkaalle oman mieleinen työ sekä työ mikä on ihan hanurista. Useimmiten asiakas valitsee hyvän vaihtoehdon ja on tyytyväinen tehtyään hyvän ratkaisun - kaikki ovat iloisia. Tosin, joskus asiakas valitsee väärin.... :)

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 17.07
Kirjoittaja Sotionci
"Poika opiskelee tätä graafista suunnittelua. Putkimiesyrittäjä tuli tilaamaan koululta oppilastyönä logoa. Kuultuaan, että hyväksytystä ehdotuksesta perittäisiin symbolinen 50 euron palkkio, hän veti homman takaisin. "Ja hän kun oli kuullut, että täällä tehdään muka halvalla...""

Hehheh!

Putkimiehen tuntitaksa on eteläsuomessa n35-47€/h + alv
Oman kokemukseni mukaan.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 13.12.2005 klo 17.18
Kirjoittaja jonesb
Mistäs noin halvan putkarin löydät? Jos omaan taskuun tekee niin 50- 70e tuntuu olevan tuntihinta, mutta. Putkari kyllä joutuu ajelemaan pakettiautollaan ja osamaan kuparia pikkaisen enemmän, että kyllä niitä kulujakin on. Samoin autonkorjaus, sähkötyöt jne. kulut ovat kovemmat. Siltikin itse pidän kiinnin 50e/h graafisesta työstä ja koodauksesta 70e. Toisaalta pyrin kuitenkin saamaan projekteja, jotka olisivat könttänä hinnoiteltu, sopii minulle paremmin.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 14.12.2005 klo 13.51
Kirjoittaja Sotionci
esim. Suomen suurin lvi-alan konserni Tekmanni laskuttaa putkimiehen työtunnista 42,7€ ALVILLA ja toinen yhdenmiehen firma 40,26 ALVILLA. Tietysti päälle tulee tarvikkeet ja kilometrin yms.
Näin vuonna 2002.
Ehkä hinnat on nouseet 3 vuodessa 100%

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 14.12.2005 klo 15.59
Kirjoittaja Appleboy
Ei kukaan usko että sulla menee tohon 4 h enemmän. Minä uskon, koska teen sitä päivittäin työkseni.

Kokeile esim. 25 e/sivu + 50 e/kuva. Eli taitto 100 euroa + kuvat 350 euroa = 450 euroa x 1,5 = 675 e.
675 euroa miinus verot ym. kulut niin vaikuttaa kotuulliselta käteenjäävältä osuudelta.

Mainostoimistossa hinta reilusti enemmän, mutta he odottavat sinulta tietysti vastaavanlaista lopputulosta. =)

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 14.12.2005 klo 16.18
Kirjoittaja j.a.j.
Toinen ääripää taas on asiakas joka haluaa puuttua kaikkeen mahdolliseen ja haluaa että tulevan esitteen graafinen ilme on juuri sellainen mistä hän itse pitää. Minulla on ollut asiakkaita, joille on tehty hieno esite. Ensimmäisessä palaverissa nähtyään leiskat, asiakas on sitten istunut siellä naama norsun ****** ja todennut ei tässä kyllä ihan tällaista haettu.
Itse hinnoittelen tuollaiset esitteet niin, että alkuperäiseen kustikseen sisältyy graafisen ilmeen suunnittelu pienin hionnoin, aineiston sijoittelu layouttiin, kuvien säädöt+syväykset tms., vedokset, painoaineiston valmistus
täällä jo mainittujen juttujen lisäksi olen huomannut kaksi seuraavaa aika hyviksi:

1. kysymys "miksi?". kovin harvoin asiakkaalla löytyy muita perusteluja, kuin "se olisi paremman näköinen". tämän jälkeen kun kysyy pari kertaa jatkokysymyksen "miksi?" asiakas huomaa että hän ei tiedä vastausta. tämän jälkeen asiakkaalle voi kertoa että "kyseessä on siis henkilökohtainen mielipide. tehdäänkö tätä esitettä/mainosta/tms. sinun vai vastaanottajien mielipiteiden mukaan?". joskus asiakas taas voi nähtyään leiskan sanoa "ei, kyllä me sittenkin halutaan.." jolloin siirrytään kohtaan 2.

2. kirjallinen vastabriifi jonka asiakas hyväksyy. speksataan mitä tehdään, millä tyylillä, mitkä ovat tavoitteet ja mitä reunaehtoja on. olettaen että alkuperäinen tarjous on hyvin tehty & paloiteltu pienempiin osiin on vastabrief loistava lisälaskutuksen peruste.

joskus voi tottakai käydä niinkin että asiakas on oikeassa.

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 14.12.2005 klo 20.36
Kirjoittaja Saltikov
Appleboy kirjoitti:Ei kukaan usko että sulla menee tohon 4 h enemmän. Minä uskon, koska teen sitä päivittäin työkseni.

Kokeile esim. 25 e/sivu + 50 e/kuva. Eli taitto 100 euroa + kuvat 350 euroa = 450 euroa x 1,5 = 675 e.
675 euroa miinus verot ym. kulut niin vaikuttaa kotuulliselta käteenjäävältä osuudelta.

Mainostoimistossa hinta reilusti enemmän, mutta he odottavat sinulta tietysti vastaavanlaista lopputulosta. =)
Tuo taittoosuus kyllä hieman hymyilyttää...

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 15.12.2005 klo 0.38
Kirjoittaja anttinie
Saltikov kirjoitti:
Appleboy kirjoitti:Ei kukaan usko että sulla menee tohon 4 h enemmän. Minä uskon, koska teen sitä päivittäin työkseni.

Kokeile esim. 25 e/sivu + 50 e/kuva. Eli taitto 100 euroa + kuvat 350 euroa = 450 euroa x 1,5 = 675 e.
675 euroa miinus verot ym. kulut niin vaikuttaa kotuulliselta käteenjäävältä osuudelta.

Mainostoimistossa hinta reilusti enemmän, mutta he odottavat sinulta tietysti vastaavanlaista lopputulosta. =)
Tuo taittoosuus kyllä hieman hymyilyttää...
Nämä kuulostaa myös varsin selkeiltä myös.. mutta hymyilyttikö Saltikovia siis suhteellisen pienen taittohinnan vuoksi? ..vai pidätkö korkeena? (tämmösen aiheen keskusteluissa kun ei voi koskaan tietää.. )

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 15.12.2005 klo 0.51
Kirjoittaja Sotionci
SJL:n sivuilta :

"Graafikot, Art Directorit, taittajat ja kuvittajat
Taittajat ja kuvittajat laskuttavat joko tyo¨tunneista tai laajoissa
tehta¨vissa¨ tyo¨pa¨ivista¨ tai hinnoittelevat tyo¨nsa¨ sivukohtaisesti.
Kun vertailukohtana on tyo¨suhteisten asema, ammattimaisesti toimiva
taittaja laskuttaa tyo¨sta¨a¨n keskima¨a¨rin
63 - 94 € tunnissa
461 € pa¨iva¨ssa¨ tai
va¨hinta¨a¨n 69 € sivulta
Taiton uudelleen taittaminen hinnoitellaan samoin kuin normaalitaitto
eli 69 € / sivu.
Art Directorin tyo¨ta¨ vastaavia suunnittelutehta¨via¨ tai
ulkoasusuunnitelmia tehta¨essa¨ tuntiveloitus on keskima¨a¨rin 94 €"



Sitten : Onko graafikot oikeasti noin kusessa että on pakko polkea hintoja?
No, nyt tekee halvalla, nostaa sitten myöhemmin hintoja kun asiaksasuhde on jo vakiintunut.(siinä vaiheessa on 5.graafikko/AD menossa,aina vaan halvemmalla)

Kusi housussa lämmittää, hetken.
esim. 10v. menee niin voi alkaa jo haista

Re: Esitteiden hintapolitiikkaan pika-apua

Lähetetty: 15.12.2005 klo 1.27
Kirjoittaja Lakiopaalu
Samaa mieltä tuon loppukaneettisi kanssa.

SJL hintasuosituksia katsoessa kannattaa muistaa, että nissä tarkoitetaan nimenomaan lehden sivun taittoa (monipalstaisuus, useampia artikkeleita, enemmän tavaraa ja ylipäätään sommiteltavaa per sivu), ei esim. kirjaa.

Etenkin pikkufirmojen esitteitä tehdessä hinta on kiinni asiakkaasta; hienovaraisesti tuo esiin sen, että "enemmän maksamalla saa parempaa", so. paremmalla palkkiolla tekijänkin on mahdollista käyttää enemmän aikaa työn hiomiseen. Tingityllä hinnalla saa tingittyä työtä.