Mitä mieltä olette Corellista?
Onko ohjelma nykyään sopiva ja toimiva kirjapaino hommissa?
Lähinnä kait sitä käyttää nuo "tee se itse" tekijät ja PC puolella.
Mitä ongelmia tiedossa?
Corel ja kirjapainot
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
12 viestiä
• Sivu 1/1
-
-
Viesti Kirjoittaja kuma »
Työkalu voi olla melkeni mikä tahansa, jos painotaloon lähtevän PDF:n tekee Acrobat Distillerillä. Tosin mitkään maailman ohjelmat eivät auta huonosti tehtyihin sivuihin / rumiin sivuihin / epäkurantteihin fontteihin / jne. 
Corelin tee-se-itse-tyypit tunnistaa melko helposti tekstiasetteluista: teksti näyttää suhteettoman kapealta tai leveältä tai on muuten kieputeltu ja väännelty johonkin vääristyneeseen asentoon. Ei sekään ole varsinaisesti ohjelman vika, sillä nyt vain on helppoa tehdä niin.
Käsi ylös, kuinka moni on törmännyt tällaisiin tapauksiin? (Esim. lähipizzerian mainoslehtinen, halparuokalan "edustava" menu, paikallislehden pikkuilmoitus, jne.)
Jos Corelin valinnassa on kyse rahasta, niin harkintaan ilmainen avoimen lähdekoodin taitto-ohjelma, joka myös hanskaa painolaatuisen PDF:n teon: Scribus, http://www.scribus.net
/kuma

Corelin tee-se-itse-tyypit tunnistaa melko helposti tekstiasetteluista: teksti näyttää suhteettoman kapealta tai leveältä tai on muuten kieputeltu ja väännelty johonkin vääristyneeseen asentoon. Ei sekään ole varsinaisesti ohjelman vika, sillä nyt vain on helppoa tehdä niin.
Käsi ylös, kuinka moni on törmännyt tällaisiin tapauksiin? (Esim. lähipizzerian mainoslehtinen, halparuokalan "edustava" menu, paikallislehden pikkuilmoitus, jne.)

Jos Corelin valinnassa on kyse rahasta, niin harkintaan ilmainen avoimen lähdekoodin taitto-ohjelma, joka myös hanskaa painolaatuisen PDF:n teon: Scribus, http://www.scribus.net
/kuma
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Corelissa on yllättäen ihan suht kelvollinen Publish to PDF -työkalu, jolla saa käsittääkseni ihan painokelpoista PDF:ää. Itse olen tehnyt Corelilla joitain töitä, jossa on ollut paljon piirtämistä, ja pistänyt Corelilla tehdyt PDF:t painoon eikä kukaan ole mitään valittanut. Lopputulos on myös ollut sitä mitä pitikin.
Tietyiltä osin Corel on ihan aliarvostettu softa. Siinä on mm. juuri piirto-ominaisuudet todella huippuluokkaa. Ainut asia mikä minua Corelissa riipii on sekava värisysteemi. Painovärit saa todella kaivaa ohjelmasta jos niitä haluaa käyttää jo taittovaiheessa.
Corelin huonon maineen aiheuttaa osin se, että softa on ollut aina edullinen, jolloin sitä on ostettu taloihin, missä tekemiseen ei panosteta paljoa, tämä näkyy tietysti myös tekijöiden ammattitaidon puutteena. Tästä syystä Corelilla tehdyt aineistot ovat keskimääräisesti enemmän pielessä, kuin esim. illulla tai freehandilla tehdyt. Ohjelmalla sinänsä voi tehdä teknisestikin oikeaoppista aineistoa.
Tietyiltä osin Corel on ihan aliarvostettu softa. Siinä on mm. juuri piirto-ominaisuudet todella huippuluokkaa. Ainut asia mikä minua Corelissa riipii on sekava värisysteemi. Painovärit saa todella kaivaa ohjelmasta jos niitä haluaa käyttää jo taittovaiheessa.
Corelin huonon maineen aiheuttaa osin se, että softa on ollut aina edullinen, jolloin sitä on ostettu taloihin, missä tekemiseen ei panosteta paljoa, tämä näkyy tietysti myös tekijöiden ammattitaidon puutteena. Tästä syystä Corelilla tehdyt aineistot ovat keskimääräisesti enemmän pielessä, kuin esim. illulla tai freehandilla tehdyt. Ohjelmalla sinänsä voi tehdä teknisestikin oikeaoppista aineistoa.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
corellista veilä
Viesti Kirjoittaja Raikka »
Yksi asia, joka varmasti aiheutti Corelille huonoa mainetta, oli se, että (muistaakseni) 7-versio PC:llä tulosti värit päin h....ä.
Oli usseempikin homma, jossa oli käytetty jotain tummahkoa sinistä sävyä graffassa, ja sitten filkalle laitettaessa tuo pahalainen korvasikin osan cyaanin prosenteista mustalla.
Kauniin harmaata tuli painokoneen prsiistä ulos.
Ja ketähän tuosta sitten syytät ja paat maksumiäheks?
Asiakashan on toimittanut painovalmiin Corel-materiaalin
höh
Mutta tosiaan, kokemuksesta olen huomannut, että ainakin 10-versiosta lähtien on tuo PDF-julkaisu timinut ihan kelvollisesti, puuttumatta ollenkaan siihen, onko vääntäjä osannut tehdä asiat, niinkuin ne pitäisi tehdä painon kanssa toimiessa, vai onko vetäsity vaan mutu-pohjalta (kun tää näin toimii Wordissakin...).![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Oli usseempikin homma, jossa oli käytetty jotain tummahkoa sinistä sävyä graffassa, ja sitten filkalle laitettaessa tuo pahalainen korvasikin osan cyaanin prosenteista mustalla.
Kauniin harmaata tuli painokoneen prsiistä ulos.
Ja ketähän tuosta sitten syytät ja paat maksumiäheks?
Asiakashan on toimittanut painovalmiin Corel-materiaalin

höh
Mutta tosiaan, kokemuksesta olen huomannut, että ainakin 10-versiosta lähtien on tuo PDF-julkaisu timinut ihan kelvollisesti, puuttumatta ollenkaan siihen, onko vääntäjä osannut tehdä asiat, niinkuin ne pitäisi tehdä painon kanssa toimiessa, vai onko vetäsity vaan mutu-pohjalta (kun tää näin toimii Wordissakin...).
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Itselläni ei ole mitään muuta tuota ohjelmaa vastaan että kun saan käsiini Corelilla tehtyjä dokkareita ja koitan saada ne freehandiin/illuun niin objektin ympärillä oleva viiva on monena objektina ja palasina siinä objektin päällä. Sitten saa mitata kuinka paksu viiva on ollut, tuhota kaikki ylimääräiset palaset pois ja pistää itse uudestaan tuo viiva.
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Ja eikös sen mokoman kehittäminenkin lopetettu 11-versioon Mac-alustalla. Onneksi niitä "töitä" tulee nykyään aika vähän Corellilla tehtynä. Kun se exportointi, kuten todettiin, hajottaa sitä sun tätä. Tosin Corell osaa tulkita kaikenlaista. Joskus on jopa tullut heitettyä joku kurkku työ Corellin kautta takaisin esim. Illuun.
-
-
Viesti Kirjoittaja PowerMac »
Konvertoidut fontit menevät myös epämääräiseksi mössöksi. Kaikki kaarevat linjat ovat kulmia täynnä ja palasina. Värien määritys on tuskaa ja tässä ohjelmassa on ihan turha alkaa rakentaa pakkausdockia vaan kun se kääntäminen välillä onnistuu "save assilla" välillä exportilla ja välillä ei ollenkaan.IsoTT kirjoitti:Itselläni ei ole mitään muuta tuota ohjelmaa vastaan että kun saan käsiini Corelilla tehtyjä dokkareita ja koitan saada ne freehandiin/illuun niin objektin ympärillä oleva viiva on monena objektina ja palasina siinä objektin päällä. Sitten saa mitata kuinka paksu viiva on ollut, tuhota kaikki ylimääräiset palaset pois ja pistää itse uudestaan tuo viiva.
-
Viesti Kirjoittaja markokal »
Liityn edellisten kommennteihin sen osalta että jos ohjelmaa ei osaa käyttää ei sillä mitään hyvää saa tehtyä.
Itsellä Corel on toiminut aivan moitteetomasti tähän asti.
Corelin värinhallinta on oikeasti toimiva työkalu Freehandiin verrattuna.
Print Preview tulostusvalikko on Corelissa ihan omaa luokkaansa. Itse teen Digihommia ja esim. käyntikortit on corelissa todella helppo asemoida arkille
eikä tarvitse sitä enää Ripin imposessa tehdä tai käsin ohjelmassa.
Ja värivalikko Corelissa on samanlainen kuin muissakin kyllä ne painovärit sieltä löytyy.
Ainoa huono on tuo ettei Mac versiota enää kehitetä.
Itsellä Corel on toiminut aivan moitteetomasti tähän asti.
Corelin värinhallinta on oikeasti toimiva työkalu Freehandiin verrattuna.
Print Preview tulostusvalikko on Corelissa ihan omaa luokkaansa. Itse teen Digihommia ja esim. käyntikortit on corelissa todella helppo asemoida arkille
eikä tarvitse sitä enää Ripin imposessa tehdä tai käsin ohjelmassa.
Ja värivalikko Corelissa on samanlainen kuin muissakin kyllä ne painovärit sieltä löytyy.
Ainoa huono on tuo ettei Mac versiota enää kehitetä.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Sille ei FreeHandin ja Illun puristuksessa vain ollut markkinaa, nythän tilanne on muuttunut.markokal kirjoitti:Ainoa huono on tuo ettei Mac versiota enää kehitetä.
Silti, harrastajagrafiikkaohjelmat eivät ole Macissä koskaan menestyneet, oli vektori tai pikseli – aina on kehitys hyytynyt. Suurin syy aikanaan Corelin Mac-version edes jonkinlaiseen myyntiin oli varmaankin yhteensopivuus, minäkin ostin sen kun piti saada auki asiakkaiden työt. Sittemmin PDF:n yleistyminen poisti tämänkin tarpeen.
Olen käyttänyt oikeastaan vain Corelin Mac-versiota, ja sen käyttöliittymä on kyllä eräs IT-historian karmeimpia, CMYK-värien etsimiseenkin meni työtunti. Muutaman kerran olen kokeillut PC-versiota ja vaikuttaa että ohjelma on siellä enemmän kotonaan, silti en suostuisi sillä mitään piirtämään, koko käyttökokemus kursorin liikuttelusta lähtein on niin syvältä että kiire tulee pois – tämäkö on syynä miksi kaikki käsiini tullet Corel-työt olivat ja ovat tekstin venytykseen, varjoefekteinihin ja clipartiin pohjaavia pikarykäisyjä & esteettisiä oksenteita?
Miksi Corel-duunit tunnistaa ulkonäostä jo?
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Tosta mun on pakko olla eri mieltä, mun mielestä Corel on markkinoiden vektoripiirto-ohjelmista piirto-ominaisuuksiltaan paras, mä olen tehny sillä itseasiassa aika paljonkin erilaisia jo melkein CAD-tyyppisiä kone-, pohjapiirrustuksia, yms.eskofot kirjoitti:....en suostuisi sillä mitään piirtämään....
Siinä on hyvä työkalupakki vektoreiden ja nodien vääntämiselle, myös saumattomien textuurien generaattori on havainnekuvissa loistava, vektoreiden 3D rotaattori (extrude) toimii pienen harjoittelun jälkeen aika hyvin, on monipuolisempi kuin friikun vastaava.
No näähän on tietysti tottumuskysymyksiä, mun logiikkaan corelin piirtotyökalut on sattunu sopimaan todella hyvin.
PC-MAC asettelusta olen samaa mieltä; MAC-versio ontuu pahasti, käytän corelia aina PuuCeessa.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Uskotaan, täytyypä kokeilla uudelleen sitten puuseessa, täytyy myöntää että silloin kun sitä oli pakko käyttää niin alla oli aika vanha kone (Win 3.1) ja sehän oli ihan ahterista sen maailman ajan Windowsin kursorin/hiiren toiminta muutenkin.barcoder kirjoitti:Tosta mun on pakko olla eri mieltä, mun mielestä Corel on markkinoiden vektoripiirto-ohjelmista piirto-ominaisuuksiltaan paras, mä olen tehny sillä itseasiassa aika paljonkin erilaisia jo melkein CAD-tyyppisiä kone-, pohjapiirrustuksia, yms.
12 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka