Onkohan joku muu törmännyt seuraavanlaiseen ongelmaan CorelDrawssa. Eli ongelma on siinä kun postarin kautta tekee pdf:n niin pdf:n joihinkin kuviin kloonautuu jonkun samassa dokkarissa olevan kuvan maski. Maskiin ei pääse acrobatissa käsiksi.
Olen aikaisemmin kiertäny ongelman niin että olen tulostanut pelkän (maskautuneen) kuvan ja copy-pastella saanut sen sitten paikalleen. Mutta nyt olisi useampi korjailu ja puuceessä ei riitä tehot (ja mulla hermot), niin tulin kysymään josko löytyisi ihan oikeaa ratkaisua ongelmaan. Tai jos joku osaa kertoa että mistä tuo ylipäätään johtuu.
eli kukaan ei koskaan ole törmännyt tuollaiseen ilmiöön eikä osaa kertoa mistä se johtuu. Mielummin ratkaisisin ongelman, ottaisin selville mistä johtuu kuin kiertäisin sen. Tulee aina muutama lisävaihe duuniin...
uniikki kirjoitti:eli kukaan ei koskaan ole törmännyt tuollaiseen ilmiöön eikä osaa kertoa mistä se johtuu. Mielummin ratkaisisin ongelman, ottaisin selville mistä johtuu kuin kiertäisin sen. Tulee aina muutama lisävaihe duuniin...
Corelin kyseessä ollessa - varsinkin kun yritetään tehdä painokelpoista aineistoa - sanoisin että sinulla on käsissäsi ominaisuus, ei ongelma. Eli ratkaiseminen on tuskin mahdollista…
Power - a happy Mac-user since 1986...
"Soon there will be 2 kinds of people. Those who use computers, and those who use Apples."
(Apple Computerin käyttämä mainoslause 1980-luvun alkupuolelta)
uniikki kirjoitti:eli kukaan ei koskaan ole törmännyt tuollaiseen ilmiöön eikä osaa kertoa mistä se johtuu. Mielummin ratkaisisin ongelman, ottaisin selville mistä johtuu kuin kiertäisin sen. Tulee aina muutama lisävaihe duuniin...
Corelin kyseessä ollessa - varsinkin kun yritetään tehdä painokelpoista aineistoa - sanoisin että sinulla on käsissäsi ominaisuus, ei ongelma. Eli ratkaiseminen on tuskin mahdollista…
Täällä on aina tällaisia kaikenkattavia vastauksia...
Teen sitä mitä asiakas haluaa ja jos joku haluaa säätää corelilla niin ei se minua haittaa. Enkä ala vääntää työtä monimutkaisemmaksi vaihtamalla ohjelmaa. Kyse kun ei ole mistään kerran painettavasta taidekirjasta...
Aikaisemmin ei ole kummemmin ongelmia ollut. Nyt lähinnä mielenkiinnosta kysyin jos kukaan olisi ikinä tuollaiseen kloonautumisilmiöön törmännyt, edes muissa softissa?
Oletkos kokeillut tehdä sitä pdf:ää corelin omalla Publish to PDF -työkalulla. Ne harvat kerrat kun olen painoon jotain corelista laittanut, niin en ole edes yrittänyt tulostaa possua vaan olen käyttänyt em. työkalua. Löytynee ainakin Corel 10:stä + uudemmista, voi olla että oli jo ysissäkin. Saattaa tietysti olla että tuolla tavalla tehdyssä pdf.ssä on jotain pikku painoteknistä feelua, josta repro on vaan unohtanut mainita kun ovat meinanneet kuolla nauruun saatuaan corelilla tehdyn paino-PDF:n....=) Ei vaineskaan, tsemiä anyway...
ps. milläs tavalla olet kuvan maskannut kun ongelma ilmenee, PowerClipilläkö? Vai bitmap colormaskilla?
barcoder kirjoitti:Oletkos kokeillut tehdä sitä pdf:ää corelin omalla Publish to PDF -työkalulla. Ne harvat kerrat kun olen painoon jotain corelista laittanut, niin en ole edes yrittänyt tulostaa possua vaan olen käyttänyt em. työkalua. Löytynee ainakin Corel 10:stä + uudemmista, voi olla että oli jo ysissäkin. Saattaa tietysti olla että tuolla tavalla tehdyssä pdf.ssä on jotain pikku painoteknistä feelua, josta repro on vaan unohtanut mainita kun ovat meinanneet kuolla nauruun saatuaan corelilla tehdyn paino-PDF:n....=) Ei vaineskaan, tsemiä anyway...
ps. milläs tavalla olet kuvan maskannut kun ongelma ilmenee, PowerClipilläkö? Vai bitmap colormaskilla?
Täytyy kokeilumielessä yrittää tuota publish to pdf:ää. Nyt painoi deadline päälle, että väänsiin nuo kuvat, joihin maski oli kloonautunut (enkä acrobatilla päässyt ronkkimaan) niin että poistin sivulta kaiken muun paitsi sen ongelmakuvan ja tein siitä pdf:n. Korvasin tuosta sen siihen orig. pdf:ään.
Eli ongelma oli se että joihinkin kuviin ilmestyy omituinen syväysmaski, joka on jossain muussa kuvassa samalla sivulla. Enkä siis kyennyt selvittämään mistä johtuu.
Jep, testasin ja tuo Publish to PDF -komento tosiaan toimii. Laitetaan korvan taakse seuraavaa kertaa varten. Nyt tuli säädettyä extraa...
Kiitos barcoderille avusta!
Vielä kiinnostaisi tietää, että mistä tuo ilmiö johtui.
Napauta kuvaa hiiren oikeanpuoleisella painikkeella, onko avautuvan valikon yläosassa vaihtoehto "Extract Content"? Jos on niin sit kyse on PowerClipistä.
barcoder kirjoitti:Napauta kuvaa hiiren oikeanpuoleisella painikkeella, onko avautuvan valikon yläosassa vaihtoehto "Extract Content"? Jos on niin sit kyse on PowerClipistä.
Oiskohan kuvassa joku photoshopissa tms. tehty syväyspolku. Sitäpä ei taida kovin hevillä nähdä mistään. Outo juttu, onneks ei itse tarvii hirveesti corelin kanssa rääpiä...
Sähän voisit koklata sellasta kikkavitosta, että päräyttäisit sen maskatun kuvan uudelleen bitmapiks Bitmap>Convert to Bitmap työkalulla. Ja kannattaa ehkä tsekata onks siellä jotain hämäriä bitmap color maskeja, ne näkyy kun otat auki Bitmap>Bitmap Color Mask ja tsekkaat onks sinne aktivoitu joku väri hidden-statuksella.
Kertokaas nyt taas kerran tyhmälle, mikä siinä Corelissa on vikana? Täällä kun tehdään sillä kaikki duunit, ja Corelilla tehdyt PDF:t menee painossa läpi kuin tyhjää vaan.
iHanaa kirjoitti:Kertokaas nyt taas kerran tyhmälle, mikä siinä Corelissa on vikana? Täällä kun tehdään sillä kaikki duunit, ja Corelilla tehdyt PDF:t menee painossa läpi kuin tyhjää vaan.
Kaikissa ohjelmissa on vikoja, tosin valmistajat kutsuvat niitä usein ominaisuuksiksi, niinkuin edellä mainittiinkin. Corelissa näitä "ominaisuuksia" on hieman muita ohjelmia, esim. InDesignia, Quarkia, Freehandia, enemmän kun tehdään erilaisia painotöitä. Sieltä painosta ei aina kerrota, että siinä pdf:ssä oli nyt vaikka postscript level väärä tms. diibadaabaa, ne vaan korjaa sen kaikessa hiljaisuudessa. Sitten kun joskus vaihdetaan painoa niin uuden painon repro hyppii lankoja pitkin että "mitä tällasta p...skaa tänne lähetätte" Näinkin on jollekin joskus käynyt.
Minä kyllä pidän Corelista tietyssä käytössä hyvinkin paljon, koulutankin sen käyttöä aika vaativallekin tasolle. En silti tee sillä vapaaehtoisesti painettavia aineistoja jos käytössä on muita ohjelmia.
iHanaa kirjoitti:Kertokaas nyt taas kerran tyhmälle, mikä siinä Corelissa on vikana? Täällä kun tehdään sillä kaikki duunit, ja Corelilla tehdyt PDF:t menee painossa läpi kuin tyhjää vaan.
Kaikissa ohjelmissa on vikoja, tosin valmistajat kutsuvat niitä usein ominaisuuksiksi, niinkuin edellä mainittiinkin. Corelissa näitä "ominaisuuksia" on hieman muita ohjelmia, esim. InDesignia, Quarkia, Freehandia, enemmän kun tehdään erilaisia painotöitä. Sieltä painosta ei aina kerrota, että siinä pdf:ssä oli nyt vaikka postscript level väärä tms. diibadaabaa, ne vaan korjaa sen kaikessa hiljaisuudessa. Sitten kun joskus vaihdetaan painoa niin uuden painon repro hyppii lankoja pitkin että "mitä tällasta p...skaa tänne lähetätte" Näinkin on jollekin joskus käynyt.
Minä kyllä pidän Corelista tietyssä käytössä hyvinkin paljon, koulutankin sen käyttöä aika vaativallekin tasolle. En silti tee sillä vapaaehtoisesti painettavia aineistoja jos käytössä on muita ohjelmia.
Jepjep. Vaan kun käytössä ei ole muita ohjelmia. Ja esim. juuri tuo mainitsemasi väärä ps level ei ole suinkaan Corelin ongelma, vaan pöntön käyttäjän ongelma. Corellillä kun pystyy tekemään painokelpoiset pdf:t suoraan, kun vaan osaa. Se on kyllä totta, että ominaisuuksia Corelissa on enemmän kuin jossain Illussa tai Friikussa, bugeista en sitten tiiä, missä niitä eniten on. 8)
iHanaa kirjoitti:...väärä ps level ei ole suinkaan Corelin ongelma, vaan pöntön käyttäjän ongelma. Corellillä kun pystyy tekemään painokelpoiset pdf:t suoraan, kun vaan osaa...
Loppupeleissähän se on aina kiinni siitä että osaako vai eikö. Toisissa ohjelmissa se osaaminen on tehty helpommaks kun toisissa. Jostain syystä (kuulemma) Corelista tehdyissä pdf:ssä on mm. postscript-koodin kanssa ongelmia enemmän kuin esim. Illusta tai freehandista tehdyissä PDF:ssä. Ehkä jotain vikaa on ohjelman oletusasetuksissa. itse en ole reproäijiä niin en osaa sanoa muuta kuin toisen käden tietoa asiasta...