No nyt on etsinnässä raisumpaa fonttia, ilmasissa näyttää löytyvän, mutta tuppaa ilmeisesti usein ä ja ö sun muut puuttua.
Törmäsin tälläiseen sivuun: http://fontit.dy.fi/
Onko tietoa mistä on kysymys ja mihin ilmaisuus mahtaa perustua?
fontteja osa2
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Re: fontteja osa2
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Dafontissa ainakin voi fontteja hakea oman sanan avulla, tämä itsevalittu sana siis näytetään hakulistauksessa ko. fontilla kirjoitettuna. Kun laittaa sinne vaikka sanan ökymälli, niin näkee heti fontista kuin fontista onko siinä ääkösiä mukana.mali kirjoitti:No nyt on etsinnässä raisumpaa fonttia, ilmasissa näyttää löytyvän, mutta tuppaa ilmeisesti usein ä ja ö sun muut puuttua.
Törmäsin tälläiseen sivuun: http://fontit.dy.fi/
Onko tietoa mistä on kysymys ja mihin ilmaisuus mahtaa perustua?
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Re: fontteja osa2
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Ilmaisuus perustuu siihen että fontit on pääosin harrastelijoiden tekemiä ja siten monet on aika heikkoja tekeleitä, merkkejä puuttuu, välistykset ym on mitä sattuu ja piirtämisen laatu on monesti aika kyseenalaista. Monilla ilmaisilla saitella on myös tunnetuista fonteista apinoituja versioita tai suoranaisia piraattiversioita, niiden käyttäminen on moraalisesti vähintäänkin epäilyttävää.mali kirjoitti:Onko tietoa mistä on kysymys ja mihin ilmaisuus mahtaa perustua?
On toki ilmaisissakin fonteissa hyviä joukossa, mutta ilmaisissa on se ongelma että ne on ilmaisia: niitä sitten näkee kaikenlaisissa räpellyksissä kaikkialla.
Jos haluaa etsiä ilmaisia fontteja kätevästi, Dafont lienee paras paikka. http://www.dafont.com
Ja parhaat ilmaiset aarteet löytyy kirjasinleikkauksia myyvien firmojen sivuilta, missä niitä saattaa olla ilmaisina näytteinä...
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Joo. maailma on moraalisesti arveluttava paikka - ainakin elämä itsessään.
Noi ilmaisfontit soveltuvat parhaiten (mielipide) nuoriso ja erillaisten marginaalijuttujen otsikko-tason fonteiksi. Leipätekstifonteiksi niistä harvoin on. Ja se että joitakin fontteja näkee vähän siellä sun täällä, ei tee niistä huonompia kuin mitä ne itseasiassa on. Ja kuluttaja harvoin muistaa että hei ton fontin mä oon nähnyt siellä ja tuolla.
Noi ilmaisfontit soveltuvat parhaiten (mielipide) nuoriso ja erillaisten marginaalijuttujen otsikko-tason fonteiksi. Leipätekstifonteiksi niistä harvoin on. Ja se että joitakin fontteja näkee vähän siellä sun täällä, ei tee niistä huonompia kuin mitä ne itseasiassa on. Ja kuluttaja harvoin muistaa että hei ton fontin mä oon nähnyt siellä ja tuolla.
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Ei, mutta mitä yleisimpiä jotkut fontit ovat, sitä herkemmin ne joutuvat joka paikkaan ja sitä herkemmin niitä käytetään väärissä paikoissa. Esim. Comic sans. Kaikesta päätellen jotkut ovat vieläkin valmiita maksamaan comic sansillakin tehdyistä jutuistaSaltikov kirjoitti:Ja se että joitakin fontteja näkee vähän siellä sun täällä, ei tee niistä huonompia kuin mitä ne itseasiassa on.

Itse olen muuten samaa mieltä että ilmaisfontteja tulisi käyttää ilmaisprojekteihin, tai joihinkin harvoihin juttuihin otsikoikkoina. Kun asiakas maksaa minulle työn tekemisestä, minä vastineeksi käytän työssäni semmoisia fontteja joita ei saa dafontsista tai joita ei tule windowsin mukana. (mutta kukin tehkööt tavallaan)
No tuo on periaatteessa totta. Mutta fonteissa monet havainnot on subliminaalisia. "kuluttaja" ei välttämättä näe mitä eroa on vaikka Arialilla ja jollain muulla saman tyyppisellä sansilla, mutta tämä ei-Arial voi silti tuntua "jotenkin raikkaammalta".Saltikov kirjoitti:Ja kuluttaja harvoin muistaa että hei ton fontin mä oon nähnyt siellä ja tuolla.
Itsehän en ole "kuluttaja", mutta kyllä keljuttaa monien perusfonttien liika/väärinkäyttö... semmoisten joita tulee esim. corelin mukana yms.
Mitäs noita onkaan... Handel Gothic, Brush Script, Copperplate Gothic, Eurostile...
Jopa Gill alkaa ahdistamaan pikkuhiljaa... mikäs sen Bitstream nimi olikaan? Humanist 521?
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Ilmaisfonteissa on omat puolensa... sieltä saa kokeellisia ja "alatyylisiä" fontteja millaisia ei maksulista niin helposti löydä. Ja mitä tulee ilmaisuuteen, niin ei se vähennä fontin arvoa. Ei maksettu fontti ole mikään itseisarvo. Mutta joo, aika rajallisia mahdollisuudet ovat. Itse käytän ilmaisfonnteja lähinnä viihdepuolen jutuissa.Troubleman kirjoitti:Ei, mutta mitä yleisimpiä jotkut fontit ovat, sitä herkemmin ne joutuvat joka paikkaan ja sitä herkemmin niitä käytetään väärissä paikoissa. Esim. Comic sans. Kaikesta päätellen jotkut ovat vieläkin valmiita maksamaan comic sansillakin tehdyistä jutuistaSaltikov kirjoitti:Ja se että joitakin fontteja näkee vähän siellä sun täällä, ei tee niistä huonompia kuin mitä ne itseasiassa on.
Itse olen muuten samaa mieltä että ilmaisfontteja tulisi käyttää ilmaisprojekteihin, tai joihinkin harvoihin juttuihin otsikoikkoina. Kun asiakas maksaa minulle työn tekemisestä, minä vastineeksi käytän työssäni semmoisia fontteja joita ei saa dafontsista tai joita ei tule windowsin mukana.
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Mulla vuonna yks ja kaks ostetut fontit ja toistaalta ilmaiseks saatavat fontit painii just samassa sarjassa. Jos niistä löytyy tarkoitukseen sopiva niin käytän sitä, enkä laskuta erikseen asiakasta kirjasimesta. Esim. dafontista on löytynyt hyviä otsikko-/nimiö-/logo-fontteja.Troubleman kirjoitti: Itse olen muuten samaa mieltä että ilmaisfontteja tulisi käyttää ilmaisprojekteihin, tai joihinkin harvoihin juttuihin otsikoikkoina. Kun asiakas maksaa minulle työn tekemisestä, minä vastineeksi käytän työssäni semmoisia fontteja joita ei saa dafontsista tai joita ei tule windowsin mukana. (mutta kukin tehkööt tavallaan)
Sitten taas toisessa ääripäässä on uusimmat design-fontit. Välillä jonkun asiakkaan kanssa sovitaan että sellaisia lähdetään hommaamaan ja niistä lähtee sitten aika usein lasku myös asiakkaalle.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
-
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka