Itse olen huomannut, että motivoinnin kannalta ja muutenkin asiakkaan kannalta tuollainen sivuhinnoittelu toimii suht. hyvin. Tosin, voihan siinä purra omaankin nilkkaan, mutta useasti tuo on aika mukava tapa toimia.
Tietysti asiakas on asiakas, mutta eivätpä pääse räpättään, jos heidän mielestään materiaali ei ole tuntihinnan arvoista. Näitäkin aina välillä tulee.
Tuntemattomien asiakkaiden kanssa niin tuntihinta on kova sana. Kannattaa kanssa muistaa se, että informoi sitä asiakasta tuntien kulusta. Joillakin kun ei ole mitään käsitystä ajan kulusta.
On ollut näitä, jotka repivät miltein pelihousunsa kun kuulevat, että leiskan suunnitteluun meni 6h, kun asiakas muuttaa koko ajan mieltään. Sitten on kanssa ollut näitä, jotka ihmettelevät kun leiska on valmis ja aikaakaan ei ole kulunut päivääkään. Joskus ihmettelen kyllä näitä ihmisiä ja niiden luuloja tästä alasta.
Pahimmat on nämä, jotka eivät tajua mistään suunnitelusta hölkäsen pöläystä ja nikottelevat heti kun kuulevat perustason hinnoittelun. Yleensä ohjaan ne muualle, ja jos tulevat takaisin kun kuulevat, että hinta on perustasoa niin sitten homma jatkuu. Useasti nämä tosin päätyvät siskonpojan palveluksiin...
Perstuntumalla vain, toimii yleensä. Kannattaa tosin muistaa, että oli hinnoittelu minkä mallin mukaista tahansa, niin aina löytyy näitä hankalia tapauksia. Asiakas on yksilö, mutta niin on myös kohtelu asiakasta kohtaan. Jos pystyt taiteellisella alalla kohtelemaan jokaista asiakasta 100% samalla tapaa, niin et kyllä tee taiteellista työtä
Ja muista, sinulla on velvollisuuksia asiakasta kohtaan, mutta niin on myös asiakkaalla sinua kohtaan (pirut unohtavat usein tuon...).