FreeHand ja vektoritallennus pc:lle
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
15 viestiä
• Sivu 1/1
-
FreeHand ja vektoritallennus pc:lle
Viesti Kirjoittaja grafiitti »
Yritin etsiä vastausta pulmaani, anteeksi jos tätä on jo tuhannesti kysytty. Muita viestejä kahlattuani aloin epäillä koko Friikkua. Ongelmani on seuraava: pitäisi tallentaa vektorimuotoinen piirros FH:sta pc-koneille. Vaihtoehtojahan on vaikka kuinka, on generic epsiä ja dos-sellaista. Ja pc-maailma uppo-outo.
Mikä olisi pomminvarma muoto vektorikuvan eksporttaukseen, sellainen joka toimisi vaikka missä matolaatikossa? Jostakin luin, että pitäisi paiskata Illuun? Oi joi.
Mikä olisi pomminvarma muoto vektorikuvan eksporttaukseen, sellainen joka toimisi vaikka missä matolaatikossa? Jostakin luin, että pitäisi paiskata Illuun? Oi joi.
-
-
Pahoittelen sekavaa sepustustani: tarkoitin siis pientä vektorikuvaa, joka liitetään puuceessä niin word-dokkariin logon tapaan. Käsittääkseni eps-muoto kestää skaalaamista, mutta kun tarjolla on monta vaihtoehtoa, on vaikea valita juuri se karvalakki, joka toimii kaikkien kirje- yms. lomakkeissa.
FH:ssa on tarjolla illujen, photarien, tiffien, bitmappien ja jpgien lisäksi eps-muotoja jos jonkinlaisia: on generic, mac ja dos, DCS2 ja mitä vielä.
Olen eksportannut kuvan epsiksi ja se toimii pc:llä, mutta varmistelen, mikä muoto olisi pc-porukoiden wordiin kepeimmin sijoitettava versio?
FH:ssa on tarjolla illujen, photarien, tiffien, bitmappien ja jpgien lisäksi eps-muotoja jos jonkinlaisia: on generic, mac ja dos, DCS2 ja mitä vielä.
Olen eksportannut kuvan epsiksi ja se toimii pc:llä, mutta varmistelen, mikä muoto olisi pc-porukoiden wordiin kepeimmin sijoitettava versio?
-
Viesti Kirjoittaja Thelenius »
Ei varmaan ole sellaista muotoa, joka varmasti toimisi kaikkialla (paitsi jpeg, mutta sehän ei ole vektori). Olisiko parempi tehdä muutamaan eri formaattiin ja ohjeistaa rautalangasta vääntäen mitä käytetään missäkin? EPS ja PDF ainakin, ehkä korkearesoluutioinen TIFF, vaikeisiin tapauksiin pakko olla mukana myös JPEG, sittenhän on tämä Windows MetaFile tai jokin joka kai voi sisältää vektorigrafiikkaa?
iMac 27'' ("late 2012") 2,9GHz Intel Core i5 – OS X 10.13 High Sierra
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Sparta »
Tässä muuten infoa noiden epsimuotojen eroista, eli ero on lähinnä preview-kuvassa, itse epsi taitaa olla sama. PC-puolella olen käyttänyt itse tuota Encapsulated postscript-muotoa, Macilla varmaan samaa muotoa vastaisi Generic EPS. Jos haluaa previewejä mukaan niin valitsee tuosta listasta sopivan.grafiitti kirjoitti: FH:ssa on tarjolla illujen, photarien, tiffien, bitmappien ja jpgien lisäksi eps-muotoja jos jonkinlaisia: on generic, mac ja dos, DCS2 ja mitä vielä.
Encapsulated PostScript (EPS)
Creates generic Encapsulated PostScript without preview
Macintosh EPS
Creates Encapsulated PostScript with PICT preview
MS-DOS EPS
Creates Encapsulated PostScript with TIFF preview
EPS with TIFF Preview
Creates vector graphics
Photoshop 3, 4/5 EPS
Creates vector graphics that are rasterized in Photoshop
Lorem ipsum
-
Re: FreeHand ja vektoritallennus pc:lle
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Ei taida olla. Olen MS DOS EPSiksi tallentanut asiakkaiden logot, silloin kun tiedän että käyttö on DTP.grafiitti kirjoitti:Mikä olisi pomminvarma muoto vektorikuvan eksporttaukseen, sellainen joka toimisi vaikka missä matolaatikossa? Jostakin luin, että pitäisi paiskata Illuun? Oi joi.
Office-osastossa .eps on hieman kehnosti tuettu, sinne olen tehnyt aina oman RGB JPEG:n. Pääasia että tulee mahdollismman vähän kyselyjä takaisin, jos epsin antaa ainoana versioana niin puhelin alkaa soimaan:
– Se on rikki se meijän logo, ei aukee
– Mihin ohjelmaan yrität avata?
– Eiks tää oo joku Eksplorer...
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Äsh, taisin
Viesti Kirjoittaja janna »
vastata vahingossa privana (silmät ristissä jo liiasta työstä), mutta siis mä olen aina yleensä valinnut export-ikkunasta EPS with TIFF Preview -vaihtoehdon, ja se on tuntunut pelittävän moitteetta.
Tavallisiin Word-dokkareihin jos asiakas on pyytänyt sijoittamaan tunnuksen tms., olen yleensä kyllä vienyt graffan tiffiksi. Se toimii yleensä missä tahansa ja milloin tahansa.
Bmp-tiedostojen kanssa taas saattaa olla ongelmia.
Tavallisiin Word-dokkareihin jos asiakas on pyytänyt sijoittamaan tunnuksen tms., olen yleensä kyllä vienyt graffan tiffiksi. Se toimii yleensä missä tahansa ja milloin tahansa.
Bmp-tiedostojen kanssa taas saattaa olla ongelmia.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
-
-
Nauran itseni tärviölle, tai itken. Niin totta. Kiitos jälleen tuhannesti kaikille vastanneille – tämä on uskomattoman hieno foorumi. Yritän nyt alun innostuksen (ja duunin puutteen) jälkeen postata vähemmän offtopiccia ja enemmän tyhmiä kysymyksiä, tai no, olla postaamatta.eskofot kirjoitti:Office-osastossa .eps on hieman kehnosti tuettu, sinne olen tehnyt aina oman RGB JPEG:n. Pääasia että tulee mahdollismman vähän kyselyjä takaisin, jos epsin antaa ainoana versioana niin puhelin alkaa soimaan:
Olen minä ennenkin itseäni jalkaan ampunut ja aina se sattuu yhtä paljon.
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja janna »
No mä olen ihan samaa mieltä ihan naurelemattakin - siis että tärkeintä on, että homma toimii asiakkaalle päin, eikä tarvitse soitella "rikkinäisistä logoista". Ei mun mielestä asiakkaan tarvitse tietää eri tiedostomuotojen sopivuuksista sinne tänne (ellei se ole muuten hänen alaansa).grafiitti kirjoitti: Pääasia että tulee mahdollismman vähän kyselyjä takaisin, jos epsin antaa ainoana versioana niin puhelin alkaa soimaan:
Mun mielestä meidän (graafikot) hommaa on myös se, että me hoidetaan ne matskut aina sopivaan muotoon, jotta asiakkaan on niitä sitten helppo käyttää, missä sitten käyttääkään. Ja tietysti konsultoida voi aina kanssa myös. Ei ole tyhmä se joka kysyy...
-
Toki olen sataprosenttisesti samaa mieltä. Silti ainakin minulle on käynyt niin, että asiakkaan pc:n kautta (ilmeisesti jonkin oman tallennuskiemuran jälkeen) edelleen lähetetty tiedosto on muuttunut niin mystiseksi, ettei siitä ota enää selvää. Tai sitten jotakin tiedostoa taotaan kaksoisklikkauksella, kun siihen sopivaa sovellusta ei koneelta löydy. Tällöin ainakin minulle on tullut näitä "tämä on nyt rikki" -viestejä.janna kirjoitti:No mä olen ihan samaa mieltä ihan naurelemattakin - siis että tärkeintä on, että homma toimii asiakkaalle päin, eikä tarvitse soitella "rikkinäisistä logoista". Ei mun mielestä asiakkaan tarvitse tietää eri tiedostomuotojen sopivuuksista sinne tänne (ellei se ole muuten hänen alaansa).
Tiedostan varsin hyvin, että kaikki yrittäminen on asiakaspalvelua, mutta kyllä joskus väkisinkin hymyilyttää.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
15 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka