Onkohan täällä ketään joka jakaa kanssani saman huolen freehandin pois näivettämisestä?
Ongelma on se että millähän ohjelmalla sitä tulevaisuudessa pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan esimerkiksi laajat julkisivu teippaukset tai erikoisemmat kuvaseinäkkeet ja kuvapalastelut?
Oletteko kukaan luoneet InDyyn sivupohjaa vaikka julkisivu teippauksista jossa on esimerkiksi sen 20 hieman erikokoista ikkunaa ja joka toisen ikkunan poka/väli on eri kokoinen.
Joo, täällä on yksi mm. teippauksia Freehandilla 10 vuotta suunnitellut ja toteuttanut ja koko 17-vuotisen DTP työkautensa Hanskaa päätyökalunaan käyttänyt. Vielä tässä vanhana huru-ukkona menin ja hankin tuon CS3 Stantard paketin, sen verran on tuon Freehandin viimeisen version takkuilu alkanut risoa.
Onhan se ollut - etenkin 8-versioon saakka - hyvä ohjelma, todellinen työkalu. Tarraleikkurillekin olen kaiken matskun tehnyt sillä leikkausvalmiiksi. Varsinaisesta leikkaussoftasta meillä on vain erittäin suppea versio jolla saa vain ajettua valmiin tavaran leikkurille.
Nyt olen ihan perusjuttuja leikkurille tehnyt Illustratorilla ja muutamia tulostettavia juttuja Indyllä. Kyllä se kankeaa on, muuta eihän se ihme ole näin alussa.
Mutta eihän Freehandia mikään estä käyttämästä edelleen. Uskon, että siirtymävaiheesta tulee pitkä. Jossain vaiheessa koneiden ja käyttiksien uudistuessa Freehandin yhteensopivuus tietysti on ohi. Silloinkin voi vielä jättää yhden vanhemman myllyn Freehandin alustaksi. Ja ehkä silloin CS10-paketissa on jo Freehandin hyvät ominaisuudet integroitu Illustratoriin.[/i]
Kyllä tää on jotenkin hullu tilanne, jonka vertaista en oikein muuta löydä.
Koko graafinen ala on pitkälti Adoben armoilla. No onhan Quark ja Corellkin , heh heh ...
Mutta sanokaas keksittekö it-alan lisäksi jonkun toisen tuote/palvelusektorin, jossa vallitsee tälläinen varteenotettavan kilpailun puute. Microsoftia ei lasketa.
EU:sta asti kysytään saako Suomessa joku kauppaketju ostaa toisen, mutta tässä olis globaalille kilpailuasiamiehelle töitä.
StStobe kirjoitti:Noh, toivottavasti sitten CS4 Illussa olisi vapaa sivutusominaisuus. Indyn sivutus kun on tarkoitettu vain lehtien ja esitteiden taittoon.
Sitä odotellessa saa Freehand palvella koneessani.
Ootkos varma että toimii Leopardissa kun nyt jo omat digikuvat (10.4.9) tulostuu miten sattuu. Käyntikortteja tietysti voi väsätä
Muista konvertointi koska Hanska ei osaa enää skandeja.
Jamac kirjoitti:No mutta nyt on virallisesti ilmoittanut Freehandin lopetuksesta.
No tämä on nyt huomattu, siitä niinkus keskustelemme. Pointtini oli vain että ollaan siitä oltu eri mieltä talon sisälläkin.
Minä olen Illua opetellut tekemällä ja opetusvideoiden avulla. Mutta ei se innosta. Käynnistän ohjelman vain kun on pakko. Olen huomannut että teen InDyssä yhä enemmän niitä juttuja joita aiemmin tein FH:ssä.
Jamac kirjoitti:No mutta nyt on virallisesti ilmoittanut Freehandin lopetuksesta.
No tämä on nyt huomattu, siitä niinkus keskustelemme. Pointtini oli vain että ollaan siitä oltu eri mieltä talon sisälläkin.
Minä olen Illua opetellut tekemällä ja opetusvideoiden avulla. Mutta ei se innosta. Käynnistän ohjelman vain kun on pakko. Olen huomannut että teen InDyssä yhä enemmän niitä juttuja joita aiemmin tein FH:ssä.
Samaan suuntaan menee. Illu ei potki, ei voi mitään. Indyn suuntaan taipuu kun FreeHandista aika jostain syystä jättää...
Sama täällä, oon ruvennut tekemään satunnaisesti indyllä myös ns. freehand-töitä kuten julisteita, banderolleja jne. Indyn käyttö sujuu itseasiassa aika intuitiivisesti. Siinähän on jopa tuo freehandistä tuttu paste inside (paste into). Jee.
Freehandissa pystyi kuitenkin pasteinsideämään useita objekteja, ryhmiä tai vain joukon valittuja objekteja, mutta Indyn paste intossa saa vain yhden objektin toisen sisälle. AFAIK.
BugsBunny kirjoitti:Freehandissa pystyi kuitenkin pasteinsideämään useita objekteja, ryhmiä tai vain joukon valittuja objekteja, mutta Indyn paste intossa saa vain yhden objektin toisen sisälle. AFAIK.
Ei se pidä paikkaansa. Ne pitää vain grupata ennen paste insidea. Ja toinen vinkki: sisäänpeistaukset voi myös valita erillisinä tai ryhmänä, siinä yläkelluvalikossa (Quarkissa kutsuttiin mittapaletiksi) on sellainen organisaatiokaavion näköinen painike, jolla asia sujuu.
Minä jopa nykyään piirrän yksinkerteiset grafiikat ja graafit InDyssä, ettei tarvitsisi Illuun koskea. Jos oikeasti ryhtyy esim. jotain logoa tekemään, käynnistän sitten FreeHandin.
Ihokarvat nousee täälläkin pystyyn moisesta ajatuksesta että Freehandy lähtis pois...jostakin painosta jo ihmeteltiin että me yleensä edes vielä käytetään sitä ohjelmaa.??Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole ihan hetkessä pois jäämässä...toivossa on hyvä elää 8)
Kumma kun Illu tökki ja lujaa silloin kun ei siitä mitään ymmärtänyt ja puoliväkisin opettelin sitä käyttämään. Nykyään käytän mieluummin sitä kuin Hanskaa. Ainakin se toimii, mitä nyt välillä sekoilee . Ei ole ikävä FreeHandin kökköjä häiveitä eikä fonttien kanssa tappelua. Monisivuisuudella en tee mitään. Makuasia kai tämäkin mutta taitaa olla edessä jokaisella, ellei sitten tosiaan järkkää konetta pelkkää FreeHandia varten.
Freehandkoneen pystyttäminen taitaa olla pakostakin edessä minun alallani jos jotain uskomattoman hienoa päivitystä ei Indyyn tehdä. Freehandin poisjäänti melkein kolminkertaistaisi työaikani tiettyjen palastelujen kanssa.
No täällä Vapaakäsi toimii (G5, 10.4.9) paremmin kuin koskaan, itse asiassa toiminta parani viimeisen kissapäivityksen jälkeen. Ja näyttäisi se täällä toimivan intel-koneessakin. Tänä keväänä on näkynyt siirtymää nimenomaan Indesigniin, mutta kyllä suurin osa suurimmista suomalaisista mainostoimistoista tulevasta tavarasta näyttää olevan edelleen tehty FH:lla. Mutta viivytystaisteluahan tämä on. Alan kehityksen kannalta olisi hyvä, jos Adobe saisi edes jonkin kilpailijan.