Morjenttees kaikille!
Haulla löytänyt joitain vastauksia, mutta aloitan oman kun auki jäänyt muutamia kymysyksiä...
Harrastan valokuvausta kohtuu aktiivisesti ja kun olen päättänyt siirtyä mäkkiin ens vuoden alusta, niin tietty uusi käyttöjärjestelmä tuo uutta paljon eteen...
1. Mitä asioita muuttuu pääosin verrattuna wintoosaan?
2. Pentax tuki?
- RAW lähinnä, pentaxillahan on .PEF - löytyykö tukea?
En tiedä vielä kumpi olisi parempi, eikös mäkin mukana tule aperturen testiversio (käytössä tietyn ajan)? Lightroomia olen vähän käyttänyt, olen pitänyt. Mielipiteitä tästä?
3. iPhoto
-Olen saanut käsityksen ettei lajittelu mene enää kansioittain? Kuvat itsellä on ulkoisella asemalla, kuinka iPhotoon ne sieltä siirtyy? Tekee tuplat koneelle?
4. Makuasia lähinnä...mielessä on myös ollut 17" MacBook 15" sijaan, käyttäjien kommentteja kaipaisin asiasta...
Tässä nyt alkuun....
MacBook Pro ja valokuvaus
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
MacBook Pro ja valokuvaus
Viesti Kirjoittaja Hämis »
-
Viesti Kirjoittaja dogmulder »
OS X on paljon miellyttävämpi käyttää ja helpompi omaksua kuin XP. Ainakin minun mielestäni. Windowspuolelta siirtyminen on kuitenkin monien mielestä kovin hankalaa. Joutuu painamaan cntr:in sijasta komentonappia ja miukumauku tulee alt kakkosesta eikä alt gr kakkosesta. Tämän takia useat päättävät pysytellä XP:ssä.
Aperture vs. Lightroomille on oma ketjunsa, molemmista taitaa saada ilmaisen kokeiluversion netistä.
Jos käyttää noista jompaakumpaa, niin ei tarvitse iPhotoa.
Ite ostaisin 15" näytöllä ja sitte erillisen näytön kotikäyttöä varten. Kannettavan kuuluu olla pieni ja kuvahommissa näytön iso. Omassa kannettavassa 15" näyttö, sillä on pari leffaakin tapitettu.
Aperture vs. Lightroomille on oma ketjunsa, molemmista taitaa saada ilmaisen kokeiluversion netistä.
Jos käyttää noista jompaakumpaa, niin ei tarvitse iPhotoa.
Ite ostaisin 15" näytöllä ja sitte erillisen näytön kotikäyttöä varten. Kannettavan kuuluu olla pieni ja kuvahommissa näytön iso. Omassa kannettavassa 15" näyttö, sillä on pari leffaakin tapitettu.
-
Viesti Kirjoittaja mirage »
Suosittelen. Itse vaihdoin keväällä XP:stä 15" MBP:hen enkä ole katunut. Suosittelen myös Adobe Lightroomia, loistava softa raw-kuvaajalle ja nettikommenttien perusteella toimii paljon paremmin Macillä kuin Windowsilla. Myös tuosta näytön koosta olen dogmulderin kanssa samaa mieltä (vaikka itselläni ei rahat ole tuohon isoon ulkoiseen näyttöön vielä riittäneetkään). Mutta kyllä niitä kuvia käsittelee ja katselee tällä 15-tuumaisellakin, Lightroom sopii aika hyvin laajakuvakannettavalle.
-
Viesti Kirjoittaja Pastori »
Olen nyt testannut Lightroomia parilla kuvauskeikalla - tai niillä kuvilla.
Aika hyvin pyörii muutama kymmenentuhatta ruutua ko. softassa. Työskentely on nopeutunut ja tullut organisoidummaksi. Mahtava ohjelma. Svengaa myös silläviisiin hyvin että saa noi CS3:n raw converter ominaisuudet käyttöön - vaikka olisi vanhempi PhotoShoppi jolla tekee loppuviilaukset.
Aika hyvin pyörii muutama kymmenentuhatta ruutua ko. softassa. Työskentely on nopeutunut ja tullut organisoidummaksi. Mahtava ohjelma. Svengaa myös silläviisiin hyvin että saa noi CS3:n raw converter ominaisuudet käyttöön - vaikka olisi vanhempi PhotoShoppi jolla tekee loppuviilaukset.
-
Viesti Kirjoittaja Hämis »
No, itsellä erillisellä kovolla tällä hetkellä Linux Ubuntu, joten tuskin vaihtaisin takas wintoosaandogmulder kirjoitti:OS X on paljon miellyttävämpi käyttää ja helpompi omaksua kuin XP. Ainakin minun mielestäni. Windowspuolelta siirtyminen on kuitenkin monien mielestä kovin hankalaa. Joutuu painamaan cntr:in sijasta komentonappia ja miukumauku tulee alt kakkosesta eikä alt gr kakkosesta. Tämän takia useat päättävät pysytellä XP:ssä.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Lightroomia olen käyttänyt, olen pitänyt. Aperture on vielä tuntematon, kunhan MBP:n saan, niin täytyy kokeilla sitäkin.
Kakkosnäytö on ollut mielessä. Tosin MBP:n hinta rokottaa lompakkoani sen verran, ettei ihan heti toista näyttöä osteta....

5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka