Piirtopöydät - to buy or not
-
Piirtopöydät - to buy or not
Viesti Kirjoittaja BugsBunny »
-
Viesti Kirjoittaja prepo »
Bambusta en tiedä, mutta olen käyttänyt Wacomin Graphireita (1 ja 3) ja pitänyt niistä. Itselle ainakin paljon luontevampi piirtää niillä kuin hiirellä, mutta kyllä se jonkin verran opettelua vaati, että oppi seuraamaan ruutua eikä kättä (jos vrt. piirtämistä oikealla kynällä paperille).
Voi omat kokemukset johtua myös siitä, että olen vasenkätinen ja hiirtä käytän yleensä oikealla... nyt olen järjestänyt työpöydän niin, että hiirtä käytän edelleen oikealla (esim. 3D-softat joissa on vaikea säätää kynä toimimaan luontevasti kun käyttöliittymässä tarvitaan esim. rullaa tai näppäinkomentoja) ja piirtoalustalla vasemmalla oikeastaan kaikki muu.
Bamboo taitaa korvata nuo aiemmat halvimmat Graphiret? Olen käyttänyt vaan noita pieniä ~A6-koon alustoja, en tiedä onko isommat kätevempiä. Itse ainakin piirrän muutenkin "pientä" niin pieni alusta on ihan luonteva.
-
-
Viesti Kirjoittaja lasse.a83 »
Itellä nytten Graphire 4 ja en luopuisi siitä millään. (kuin tietty vaihtamalla intuos malliin

Itse en ole mitenkään hyvä piirtämään mutta käytän piirtopöytää eniten photarissa kuvankäsittelyyn. Illussa kin toimii hyvin kun vain jaksaa harjoitella. Paljon kättä ystävällisempi kuin hiiri ja paljon parempi kontrolli.
Yritin keksiä jotain huonoa piirtopöydästä muttaa..
noh ehkä tämä on jokunen miinus.. mutta ei ole piirtopöydän vika

Mitä olen vasureilta kuullut: -kun on käyttäny hiirtä oikealla niin kaikki näppäinkomennot on tietty vasemmalla kädellä. Piirtopöydän jälkeen menee esim. photari oppiminen uusiksi kun saa opetella pikanäppäimet oikella kädellä.
-
Viesti Kirjoittaja dommiq »
Ja tuo perustuu mihin??jonesb kirjoitti:Je, merkiksi kannattaa valita Wacom ja mitä kallimpi, sen parempi. Bamboo kannattaa jättää suosiolla kauppaan, jos on jokapäiväisessä käytössä, mutta harrasteluun se soveltunee ihan hyvin.
Käytän töissä päivittäin Bamboota hiiren korvikkeena ja toimii upeasti! Paineen tunnistustasoilla on merkitystä vain jos oikeasti taiteilee ja piirtää paljon. Mulla Photoshopin kuvankäsittelyssä riittää aivan mainiosti jo Bamboon ominaisuudet!! Jos ei riitä niin ostakoon itsekukin sitten mieleisen...
Edellisessä duunissa mulla oli A3 Intuos2 wacom ja siihen nähden tuo pikkuveli on näppärämpi eikä käytössa tarvitse liikuttaa aina koko käsivartta vaan riittää normaali rannepyörittely...
Mainio ostos ja huippukätevä! Ja kyllä suosittelen, muuhunkin kuin harrasteluun.
-
-
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ihan testaanalla olen tuohon tulokseen tullutdommiq kirjoitti:Ja tuo perustuu mihin??jonesb kirjoitti:Je, merkiksi kannattaa valita Wacom ja mitä kallimpi, sen parempi. Bamboo kannattaa jättää suosiolla kauppaan, jos on jokapäiväisessä käytössä, mutta harrasteluun se soveltunee ihan hyvin.
Käytän töissä päivittäin Bamboota hiiren korvikkeena ja toimii upeasti! Paineen tunnistustasoilla on merkitystä vain jos oikeasti taiteilee ja piirtää paljon. Mulla Photoshopin kuvankäsittelyssä riittää aivan mainiosti jo Bamboon ominaisuudet!! Jos ei riitä niin ostakoon itsekukin sitten mieleisen...
Edellisessä duunissa mulla oli A3 Intuos2 wacom ja siihen nähden tuo pikkuveli on näppärämpi eikä käytössa tarvitse liikuttaa aina koko käsivartta vaan riittää normaali rannepyörittely...
Mainio ostos ja huippukätevä! Ja kyllä suosittelen, muuhunkin kuin harrasteluun.

-
Viesti Kirjoittaja Disparil »
Pitäisi vaan investoida isompaan, A6 on vähän reppana...

MacBook 2,2 GHz
-
Viesti Kirjoittaja lasse.a83 »
Itse olen huomannut että A5 on just sopiva kuvan käsittelyyn. Käytän pöytää (suhteessa näyttöön) tilassa ja sillon A5 sopii minusta hyvin 24" näytölle. Isompi on varmaankin kätevämpi piirtohommissa. Kuvankäsittelyssä en kyllä haluaisi isoa.Disparil kirjoitti:...Pitäisi vaan investoida isompaan, A6 on vähän reppana...
Isommastahan voi tietty rajata vain osan käyttöön esim. kuvankäsittelyn ajaksi.
-
-
Viesti Kirjoittaja jmattila »
-
Viesti Kirjoittaja omppa »
Joo samaa voin sanoa itekin. Mulla on kaks Intuos 3:sta, A4 ja A5 wide, joista jälkimmäistä käytän pääasiassa. Nykyään hiireen tarttuminen saa kaiken tuntumaan niin vaikealta, kun on tottunut Wacomiin.mali kirjoitti:Kyllä piirtopöytä hiiren peittoaa mennen tullen. Ei tule rasitusta kädelle ja kynän kanssa voi olla nopeampi kun ei tarvitse työnnellä pöytää pitkin. Hiiri tuntuu tosi kököltä kun on oppinut kynän kanssa pelaamaan.

-
Viesti Kirjoittaja Defic »
wou pelaaks sä kynällä!? mitä pelei?mali kirjoitti:Kyllä piirtopöytä hiiren peittoaa mennen tullen. Ei tule rasitusta kädelle ja kynän kanssa voi olla nopeampi kun ei tarvitse työnnellä pöytää pitkin. Hiiri tuntuu tosi kököltä kun on oppinut kynän kanssa pelaamaan.

![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Ei tuu, ellei sitten pidä kynää hiirimoodissa (tms) missä kynällä työnnellään kursoria kuten hiirellä. Hiirihän liikkuu missä sattuu, mutta kynä on aina siinä kohdassa kun se on alustassa.Defic kirjoitti: ilmeisesti sama hiirenkiihdytys tulee olemaan kynän kanssa.
-
Viesti Kirjoittaja Defic »
Ai no ilmeisesti toi trustin alusta oli aika huono tai sit siinä oli se modiJamac kirjoitti:Ei tuu, ellei sitten pidä kynää hiirimoodissa (tms) missä kynällä työnnellään kursoria kuten hiirellä. Hiirihän liikkuu missä sattuu, mutta kynä on aina siinä kohdassa kun se on alustassa.Defic kirjoitti: ilmeisesti sama hiirenkiihdytys tulee olemaan kynän kanssa.

-
Viesti Kirjoittaja mali »
Pottuilut sikseen, kyllä on helpompi pelatakkinDefic kirjoitti:wou pelaaks sä kynällä!? mitä pelei?mali kirjoitti:Kyllä piirtopöytä hiiren peittoaa mennen tullen. Ei tule rasitusta kädelle ja kynän kanssa voi olla nopeampi kun ei tarvitse työnnellä pöytää pitkin. Hiiri tuntuu tosi kököltä kun on oppinut kynän kanssa pelaamaan.

-
-
Viesti Kirjoittaja Belt Buckle »
-
Viesti Kirjoittaja frissy »

Intuos3 A4..me loovee...
http://cgronlund.posterous.com/
-
-
-
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
KöhkÖh...dogmulder kirjoitti:Mitäs tuolla tarkoitat? Ei sillä näppistä korvataSangreal kirjoitti:entäs kirjoittamiseen?
miten nömö laitteet soveltuvat kyseiseen hommaan?![]()
Jotain allekirjoituksia voi vedellä.
Finder -> Help ja hakusanaksi Ink
-
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka