Osaisikohan joku neuvoa tässä asiassa kun en millään oo keksiny kuinka FC:ssa poistetaan turhia tiedostoja, vähän niinkuin ääniohjelmissa on "delete unused files" jolloin käyttämättömät tiedostot todellakin lähtee kovalevyltä eikä jää viemään tilaa? Eli esimerkiksi tuot sessioon 2 videopätkää joista sun tarttee vaan käyttää toista. Vertailet niitä ensin ja sitten poistat toisen... kuinka saan myös poistettua tuon tiedoston kovalevyltä ilman että niitä tiedostoja tarttee käsin poistella Finderissa. Oon vaan huomannu kun on vähän kovalevytilaa jäljellä ja pitäisi tuoda useita testipätkiä videokameralta joita ei jatkossa tarvitse niin nuo jää kovalevylle lojumaan vaikkei niitä Final Cutissa näy ja vaikka ne on FC:stä "deletoinut"... Manuaalistakaan en ole mitään järkevää tuohon keksinyt.
Eli niinkuin esimerkkinä kuvassa, jossa on 2 videopätkää ja haluaa toisen poistaa sillai ettei se jää kovalevylle... (alkuperäisethän on aina tallessa nauhalla....)
kiitos
Viimeksi muokannut argo_hoo, 5.11.2007 klo 21.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1) Käytä media manageria ja kopio valmiista sequencesta kaikki käytettävät tiedostot uuteen paikkaan. Tämän jälkeen tuhoa alkuperäisen projektin mediat.
2) Jos leikkaus on edelleen kesken niin silloin valitset binistä clipit joita et käytä ja valitset "make offline" -toiminto (ja sieltä "delete them from the Disk")
1) Käytä media manageria ja kopio valmiista sequencesta kaikki käytettävät tiedostot uuteen paikkaan. Tämän jälkeen tuhoa alkuperäisen projektin mediat.
2) Jos leikkaus on edelleen kesken niin silloin valitset binistä clipit joita et käytä ja valitset "make offline" -toiminto (ja sieltä "delete them from the Disk")
Toivottavasti on apua.
Nonni, johan lähti tiedostot kävelemään, kiitoksia! Tuo 2. vaihtoehto oli se mitä etsiskelin, itse asiassa ihan kätevä vielä kun klipistä jää "offline" klippi sinne ni on helppo hakea uudestaan ko. pätkä jos tarvitsee. Ensimmäistä vaihtoehtoa olen joskus testaillut mutta se on jotenkin kömpelö keskeneräiselle projektille, valmiista sessiosta tuolla saa kyllä kätevästi siivotun varmuuskopion.
Pistetääs tähän samaan ketjuun toinenkin kysymys liittyen FC:n.
Eli, olen tuonut miniDV:ltä tavaraa Final Cutiin ja tuodun materiaalin audio ei pysy synkassa videon kanssa. Setupit pitäs olla oikein eli DV Pal 48kHz ja niin edespäin. Nyt löysin "vian" eli kun katsoo clipin tietoja niin audion sample rate on esim 48087,53 kHz eli lähelle 48kHz mutta ei aivan. Tämä on todennäköisesti se syy miksi audio lähtee synkasta kun videoklippi etenee (alussa näyttää olevan kohdillaan) mutta mitä tuolle pitäisi tehdä ja mistä tuo johtuu että audio ei tule oikealla näytteenottotaajuudella miniDV soittimelta??? Toista päivää tässä tuskailen tuon asian kanssa ja nyt alkaa selviämään missä vika mutta jos joku osais nopeuttaa tätä mun pähkäilyä ja kertoa miksi näin käy ja mitä sille vois tehdä yms. En netistäkään ole oikein apuja löytänyt.
MiniDV soitin on JVC HR-DVS1. Siirsin siis vanhoja vhs nauhoja miniDV:lle ja siitä edelleen FC:n. Ja VHS -> miniDV vaiheessa minulla oli asetus päällä että nauhoittaa miniDV:lle 48kHz eikä 32kHz....
argo_hoo kirjoitti:Pistetääs tähän samaan ketjuun toinenkin kysymys liittyen FC:n.
Eli, olen tuonut miniDV:ltä tavaraa Final Cutiin ja tuodun materiaalin audio ei pysy synkassa videon kanssa. Setupit pitäs olla oikein eli DV Pal 48kHz ja niin edespäin. Nyt löysin "vian" eli kun katsoo clipin tietoja niin audion sample rate on esim 48087,53 kHz eli lähelle 48kHz mutta ei aivan. Tämä on todennäköisesti se syy miksi audio lähtee synkasta kun videoklippi etenee (alussa näyttää olevan kohdillaan) mutta mitä tuolle pitäisi tehdä ja mistä tuo johtuu että audio ei tule oikealla näytteenottotaajuudella miniDV soittimelta??? Toista päivää tässä tuskailen tuon asian kanssa ja nyt alkaa selviämään missä vika mutta jos joku osais nopeuttaa tätä mun pähkäilyä ja kertoa miksi näin käy ja mitä sille vois tehdä yms. En netistäkään ole oikein apuja löytänyt.
MiniDV soitin on JVC HR-DVS1. Siirsin siis vanhoja vhs nauhoja miniDV:lle ja siitä edelleen FC:n. Ja VHS -> miniDV vaiheessa minulla oli asetus päällä että nauhoittaa miniDV:lle 48kHz eikä 32kHz....
Nyt huomasin että iMovie kaappaa miniDV:ltä ilman synkkaongelmia... täytyy varmaan sillä sitten tehdä nuo digitoinnit. En vaan halua uskoa että iMovie pystyisi johonkin mihinkä FC taas ei... eli pakko saada tuo FC:kin toimimaan tai ainakin selvittää miksi en vielä ole saanut tuota siirtoa toimimaan FC:n. Ja iMovesta session siirto FC:n ei oikein ole hyvä idea koska kaikki iMoviesta tuodut tiedostot joutuu renderöimään, iMovie ilmeisesti tekee tiedostot jotenkin erilailla kun FC?!?!
Niin, iMoviessa pystyi tekemään vielä sillai että laittoi tuosta soittimesta DV puolen äänityksen pauselle ja kun pyöritti vhs-nauhaa niin pystyi kaappaamaan "suoraan" vhs:ltä (DV puolen kautta tietenkin). Tuota kun kokeili FC:ssa niin ilmoitti koko ajan että aikakoodi katkeaa tms. Osaisikohan joku tuohon neuvoa että kuinka tuolla lailla "suoraan" kaappaaminen on mahdollista FC:ssa.