Olen näistä nykypäivän skannereista(kin) ihan pihalla.
Verkkokauppa comin sivuilla noita selailin ja esim.otsikon mukainen laite herätti kiinnostuksen. Alle satasen peli ja lupaa skannata laatukuvaa niin dioista kuin negoistakin.
Onko kokemusta? Lähinnä ajattelin kotikäyttöön vanhojen negojen digitalisointiin. Epäillyttää vaan onko jälki käyttökelpoista siihenkään?
CanoScan 4400F tai vast.
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
CanoScan 4400F tai vast.
Viesti Kirjoittaja Opa »
-
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Itse olen myös harkinnut paremman tasoskannerin hankkimista, mutta haluaisin skannata myös rullafilminegoja. Telefoton myyjä kertoi itse omistavansa Canon 8600F:n, jonka laatua hän piti varsin kelvollisena rullafilmin skannaukseen. Soitin myös Digikuva -lehteen. Sain heiltä ilmaiseksi 14/2006 -numeron, jossa oli vertailtu tasoskannereita. Testissä 8600F:n kuvanlaatu vaikutti kilpailukykyiseltä jopa Epsonin V700:an verrattuna, suuresta hintaerosta huolimatta.
Luulisin, että 4400F:n skannaustarkkuus riittää kuvien arkistointiin, jos et kuvistasi kovin suuria suurennoksia halua. Digikuvalehdessä suositellaan 2400 ppi tarkkuuden käyttämistä, jolloin kinonegasta saadaan 7,7 milj. kuvapistettä. 8600F:ssä olisi myös infrapunavalolla toimiva pölyn ja naarmujen poisto värikuvien skannausta varten ja hyvä skannausohjelma, SilverFast SE. Lisäksi kannattaa huomioida, että tasoskannerilla kuvien skannaus on aika hidasta (8600F: kinonega 2400ppi - 1:51min). Tästä johtuen harkitsisin myös 8600F:ä 4400:n sijaan: 8600F skannaa kerrallaan kaksinkertaisen määrän kuvia 4400F:än verrattuna. Tuota Telefoton myyjää voisit vielä haastatella aiheesta, jos Helsingissä päin liikut. He tosin itse myös myyvät kyseistä skanneria. Eli tietyllä varauksella kannattaa suhtautua...
Toki hyvien filmiskannerien jälki on parempaa, mutta ovat hinnatkin aika korkeita.
Luulisin, että 4400F:n skannaustarkkuus riittää kuvien arkistointiin, jos et kuvistasi kovin suuria suurennoksia halua. Digikuvalehdessä suositellaan 2400 ppi tarkkuuden käyttämistä, jolloin kinonegasta saadaan 7,7 milj. kuvapistettä. 8600F:ssä olisi myös infrapunavalolla toimiva pölyn ja naarmujen poisto värikuvien skannausta varten ja hyvä skannausohjelma, SilverFast SE. Lisäksi kannattaa huomioida, että tasoskannerilla kuvien skannaus on aika hidasta (8600F: kinonega 2400ppi - 1:51min). Tästä johtuen harkitsisin myös 8600F:ä 4400:n sijaan: 8600F skannaa kerrallaan kaksinkertaisen määrän kuvia 4400F:än verrattuna. Tuota Telefoton myyjää voisit vielä haastatella aiheesta, jos Helsingissä päin liikut. He tosin itse myös myyvät kyseistä skanneria. Eli tietyllä varauksella kannattaa suhtautua...
Toki hyvien filmiskannerien jälki on parempaa, mutta ovat hinnatkin aika korkeita.
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Eipä nykyisin enää ole markkinoilla juuri muita kuin tasoskannereita. Ns. "filmiskannerikin"BugsBunny kirjoitti:E kai millään tasoskannerilla päästä samaan tulokseen kuin filmiskannerilla.... edes nykypäivänä. Viisaammat oikaistkoot jos moinen ihmelaite on olemassa.
on vain tasoskanneri, sillä siinäkin originaali on tasossa eikä rummulla skannauksen aikana.
Tässä hyvä tasoskanneri eri tyyppisiä originaaleja varten:
http://www.epson.fi/internetLive/dctm/c ... .inter.jsp
lsippu
-
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Reflectalla näyttäisi olevan mallistossaan tuohon sadan euron hintaluokkaan sopiva dia/negaskanneri xScan. Nopeudeksi luvataan 1s/ruutu. Riittäisiköhän tuon laatu tarkoituksiisi?
iBook 14", iPod 20 Gt
-
Viesti Kirjoittaja kampela »
Ongelma ei ole niinkään laatu sinänsä, vaan laatu suhteessa aikaan. Olen juuri testaillut canonscan 8800F skanneria eri negamateriaaleilla ja resoluutio riittää vanhojen negojen ja diojen rakeiden esille saamiseen, eli on ihan riittävä. Kyseessä on led-valolla toimiva laite ja siinä väriavaruus ei ole ihan yhtä hyvä kuin parhailla putkivehkeillä, mutta ledit eivät vanhene niin nopeasti kuin loisteputket, joten kalibrointi pysyy pidempään. Ledit eivät myöskään vaadi lämpenemisaikaa, mutta sillä ei juuri ole merkitystä kun itse skannausnopeus ei ole mitenkään järisyttävä.
Harva vanha nega on sellainen, että ainakaan minulle vakioasetuksista olisi mitään iloa. Ehkä parhaaseen tulokseen pääsee kun skannaa negatkin HDR muodossa ja tekee säädöt Photoshopissa.
Jos negasi ovat suht hyvin valotettuja ja tasalaatuisia, halvemmillakin skannereilla pärjää.
Harva vanha nega on sellainen, että ainakaan minulle vakioasetuksista olisi mitään iloa. Ehkä parhaaseen tulokseen pääsee kun skannaa negatkin HDR muodossa ja tekee säädöt Photoshopissa.
Jos negasi ovat suht hyvin valotettuja ja tasalaatuisia, halvemmillakin skannereilla pärjää.
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Onko tuosta negoista skannauksessa etua sikäli, että saisi kuvista "enemmän irti"?kampela kirjoitti:.
Mulla kun on semmoinen käsitys, että negoissa on informaatiota enemmän kuin paperille on saatu suurlabbisten vakioasetuksilla vedetyissä paperikopioissa.
-
Viesti Kirjoittaja gramdel »
Negalla on aina enemmän infoa kuin paperilla, oli vedostus sitten tehty missä tai miten tahansa.Opa kirjoitti:Onko tuosta negoista skannauksessa etua sikäli, että saisi kuvista "enemmän irti"?
Mulla kun on semmoinen käsitys, että negoissa on informaatiota enemmän kuin paperille on saatu suurlabbisten vakioasetuksilla vedetyissä paperikopioissa.
/---
ap
Isomursu kertoo, että delfiinikaksikko oli emo ja poikanen.
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Paperikuva on (huonolaatuinen) kopio negasta maustettuna lialla, rasvalla, naarmuilla ja sormenjäljillä. Mitä vähemmän "kopiointia" on välissä niin sen parempi.Opa kirjoitti:Onko tuosta negoista skannauksessa etua sikäli, että saisi kuvista "enemmän irti"?kampela kirjoitti:.
Joka kopiointivaiheessa kuvanlaatu heikkenee:
kuvauskohde->digikamera->kuva
kuvauskohde->negatiivi->skanneri->kuva
kuvauskohde->negatiivi->paperikuva->skanneri->kuva (paperikuvatkin valmistetaan nykyään skannaamalla nega, et kahteen kertaan mennään)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
9 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka