En ole koskaan jälkikiristänyt. Vain kaksi kertaa irronnut pyörä, kerran etupyörä alkoi kolisemaan ja hölskymään oli niin löystynyt, mutta oli pultit tallella vielä. Kerran takapyörä siitä oli pultit jo lennelleet jonenkin. En jälkikiristä edelleenkään. Tilastollisesti ihan turhaa. en jaksa vaivautua.Nuuska1 kirjoitti:Anghorn kirjoitti:Kyllä se jälkikiristys kannattaa aina tehdä.
Tervehdys
Itselläni tällainen kiristysohjelma - vaihdetaan renkaat - kiristetään - ajetaan esim 30-50km - tarkistetaan - jos yksikin pultti liikahtaa vähänkään niin tarkistetaan taas 50-100km jälkeen - sitten kun ei enää liiku, voidaan olettaa, että ehkäpä ne kait hyvällä säkällä kiinni pysyy . . .
Ylikiristämisessä on sitten omat vaaransa.
Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Sana on (melkein) vapaa.
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Viimeksi muokannut hatey, 8.4.2019 klo 6.39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Se sääntö on tehty ihan uusia aluvanteita varten ja niitä tilanteita varten jolloin kiristettäessä väliin jää "jotain". Ikinä ei ole jälkikiristys itselläni ollut tarpeellista. Omistan momenttiavaimen jonka olen välillä käynyt kalibroimassa (saan tietää paljonko heittää). En uskalla suositella muuta kuin, että käykää jälkikiristämässä. Teille, jotka käytte rengasliikkeissä: Kannattaa aina tarkistaa ettei yksikään pultti ole jäänyt kiristämättä, tällainen on käynyt liian monelle. Ylikiristystä myös varottava, eri autoissa on erilaiset jengat ja kyllä ne pultiti yleensä pysyvät jos kaikki on tasaisesti on kiristetty.
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
hatey kirjoitti:En ole koskaan jälkikiristänyt. Vain kaksi kertaa irronnut pyörä, kerran etupyörä alkoi kolisemaan ja hölskymään oli niin löystynyt, mutta oli pultit tallella vielä. Kerran takapyörä siitä oli pultit jo lennelleet jonenkin. En jälkikiristä edelleenkään. Tilastollisesti ihan turhaa. en jaksa vaivautua.Nuuska1 kirjoitti:Anghorn kirjoitti:Kyllä se jälkikiristys kannattaa aina tehdä.
Tervehdys
Itselläni tällainen kiristysohjelma - vaihdetaan renkaat - kiristetään - ajetaan esim 30-50km - tarkistetaan - jos yksikin pultti liikahtaa vähänkään niin tarkistetaan taas 50-100km jälkeen - sitten kun ei enää liiku, voidaan olettaa, että ehkäpä ne kait hyvällä säkällä kiinni pysyy . . .
Ylikiristämisessä on sitten omat vaaransa.
Jäänkin sitten odottelemaan Darwin Awardsin päivityksiä
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Itse olen yleensä vetänyt pultit niin kireälle, että jälkikiristelyyn ei ole koskaan ollut varsinaista tarvetta.
Kerran tosin auto oli korjaamolla jarrujen laitossa, kun en itse viitsinyt ruveta kerrostalon pihassa niitä ropaamaan ja eivät ilmeisesti olleet kiristäneet samalla tavalla niitä pultteja kuin allekirjoittanut, koska toinen etupyörä lähti moottoritien rampista poistuttaessa irti. Tuon tapauksen jälkeen olen yleensä varmuuden vuoksi kertalleen tarkastanut pulttien kireyden jossain vaiheessa renkaan vaihdon jälkeen.
Kerran tosin auto oli korjaamolla jarrujen laitossa, kun en itse viitsinyt ruveta kerrostalon pihassa niitä ropaamaan ja eivät ilmeisesti olleet kiristäneet samalla tavalla niitä pultteja kuin allekirjoittanut, koska toinen etupyörä lähti moottoritien rampista poistuttaessa irti. Tuon tapauksen jälkeen olen yleensä varmuuden vuoksi kertalleen tarkastanut pulttien kireyden jossain vaiheessa renkaan vaihdon jälkeen.
-
- Viestit: 1347
- Liittynyt: 11.12.2009 klo 21.11
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Viesti Kirjoittaja jpsuominen »
En ole itsekään koskaan jälkikiristänyt. Pulttimopolla renkaat kiinni ja kun kaikki gummit on vaihdettu niin rullaan auton ulos tallista ja käyn momenttiavaimella kaikki pultit läpi ja tarkistan että ovat siinä 120 nyyttonissa. Koskaan ei ole ongelmia ollut.
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
VOi hvetan prsrkä
Volvon takapään pyöränlaakerin osaa tehdä kuusivuotiaskin, mutta saakeli kaikki pultit totaalisen jumissa. Ei siis irrotusaineiden ja tohottimenkaan jälkeen edes hievahda. Kaiken lisäksi napa on takaa kiinni jollain hemmetin torxeilla
Volvon takapään pyöränlaakerin osaa tehdä kuusivuotiaskin, mutta saakeli kaikki pultit totaalisen jumissa. Ei siis irrotusaineiden ja tohottimenkaan jälkeen edes hievahda. Kaiken lisäksi napa on takaa kiinni jollain hemmetin torxeilla
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Peitsamo kirjoitti:VOi hvetan prsrkä
Volvon takapään pyöränlaakerin osaa tehdä kuusivuotiaskin, mutta saakeli kaikki pultit totaalisen jumissa. Ei siis irrotusaineiden ja tohottimenkaan jälkeen edes hievahda. Kaiken lisäksi napa on takaa kiinni jollain hemmetin torxeilla
Pora ja vastakierretappi auttavat! Näillä tuo onnistui omassa Focuksessa.
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
Onni onnettomuudessa naapurin pajalla oli induktiokuumennin. Muuten oli kyllä niin totaalisen jumissa, ettei olisi mitenkään muuten lähtenyt irti kuin poraamalla tai pillillä
No mutta nyt kun voortivolvossa on uudet renkaat ja laakerikaan ei ulise niin meneehän se ainakin hetken kuin sukkasilteen. Huomenna siis katsastukseen hakemaan oikea vikalista. Eipä ainakaan renkaista tai sököstä laakerista mene ajokieltoon
Seuraavaksi voisi varmaan hinkata hieman pohjaa ja levittää kotelosuojaa/pellavaöljyä. Pintaruosteella kun mennään vielä niin ehtii puuttumaan asiaan.
No mutta nyt kun voortivolvossa on uudet renkaat ja laakerikaan ei ulise niin meneehän se ainakin hetken kuin sukkasilteen. Huomenna siis katsastukseen hakemaan oikea vikalista. Eipä ainakaan renkaista tai sököstä laakerista mene ajokieltoon
Seuraavaksi voisi varmaan hinkata hieman pohjaa ja levittää kotelosuojaa/pellavaöljyä. Pintaruosteella kun mennään vielä niin ehtii puuttumaan asiaan.
Re: Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
On olemassa vain yksi oikea ranskalainen pikkuauto.
- Hon hon.jpg (127.56 KiB) Katsottu 1586 kertaa
★
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Kyllä se vain maahan valuu nykyautoissakin. Tai jos kondenssiletku on tukossa, niin hyvässä lykyssä valuu sisälle jalkatilaan. Kurkkaapas sinne mattojen alle.
Viimeksi muokannut amanita, 20.5.2021 klo 17.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestit yhdistetty ihmettelyketjusta
Syy: Viestit yhdistetty ihmettelyketjusta
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Vaimon edellisestä koslasta oli se letku tukossa ja vesi valunut jalkatilaan. Ei ollut kovin mukava prosessi se kuivaushomma.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Joo. Ja se on niin fiksusti suunniteltu, ettei sitä huomaa ennenkuin etsimällä etsii ja sormilla painelee sitä sisälattiaa matalimmista kohdista. Se kumimattojen alla oleva kangasverhoilu on useita senttimetrejä paksu ja se imee itseensä litrakaupalla tavaraa. Se on päältä kuiva ja alta aivan litimärkä. Ilmastoinnista sitä vettä tulee PALJON.
Meillä piti se lattiaverhoilu irroittaa ja nostaa ylös (vaati mm. pelkääjän penkin irroittamisen). Sitten piti ensin rätillä kuivata se mikä kuivattavissa oli ja sen jälkeen piti laittaa useiksi päiviksi lämpöpuhallin sinne alle hönkimään. Noin viikon päivät oli auto pois käytöstä.
Meillä piti se lattiaverhoilu irroittaa ja nostaa ylös (vaati mm. pelkääjän penkin irroittamisen). Sitten piti ensin rätillä kuivata se mikä kuivattavissa oli ja sen jälkeen piti laittaa useiksi päiviksi lämpöpuhallin sinne alle hönkimään. Noin viikon päivät oli auto pois käytöstä.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Sinänsä kunnioitettavaa periaatteellisuuta - johtuneeko jäykästä selästä, nivelistä tahi muista kropan tai ihmismielen jäykkyyksistä
Mutta voithan hallinosturilla kohottaa Mercedeksen sopivalle korkeudelle ja sitten "pikku kätösinesi" sohia sitä laattiata.
Luonnollisesti voit myös ulkoistaa homman jollekulle, joka laskuttaa yhteisesti sopivaksi katsomanne summan.
Studer 980 - 169 - ReVox T-26 - C270 - 274 - 278 - 279 - AKG-BX5 - MBHO kaikki mallit - Guild F512 - F50R - F212 - B30 - X-2000 Nightbird - S60D - 2x Songbird - OM-240CE - Gibson3/4 - Schecter Stratocaster - DeArmond M-55
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Eikö vain olekin tuo Hätzy aivan kumman ihana tapaus , sitä jaksan vuosi toisensa jälkeen ihmetellä. Varsinainen vastakarva joka ikisessä asiassa.
On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo! -Nalle Puh-
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
^juu en ole.
Mutta tuon kondenssiveden suhteen komento takaisin. Huomasin että Mercedes on niin hienostunut, että häveliäästi valuttaa ne vedet auton maantieteelliseen keskikohtaan auton alle, niin se lätäkkö ei jää näkyville. Edellinen autoni (Ford), jota käytin kokemuspohjana asiaan, valutti ne vedet konehuoneeseen, "pohjapanssarin" päälle, josta ne sitten valui minne sattuu, yleensä valui eturenkaiden takapuolelta, ja lammikko näkyi renkaan kohdalla.
Mutta tuon kondenssiveden suhteen komento takaisin. Huomasin että Mercedes on niin hienostunut, että häveliäästi valuttaa ne vedet auton maantieteelliseen keskikohtaan auton alle, niin se lätäkkö ei jää näkyville. Edellinen autoni (Ford), jota käytin kokemuspohjana asiaan, valutti ne vedet konehuoneeseen, "pohjapanssarin" päälle, josta ne sitten valui minne sattuu, yleensä valui eturenkaiden takapuolelta, ja lammikko näkyi renkaan kohdalla.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Mitä, onko Ford tehnyt AUTOja sitten 60-luvun? Tää oli uutinen.Edellinen autoni (Ford)
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Hienoa ettei ainakaan jalkatilaan valunut. Se olisi ollut paskamaista.
Se vaimon auto oli Ford C-Max ja tosiaan normaali poistoreitti olisi ollut heti rintapellin läpi suurinpiirtein auton keskilinjalla. Siinä kohtaa ei ole pohjapanssaria, joten tippuu keskelle auton alle. Sitä saa mennä polvilleen maahan tai peruuttaa auto pois, niin näkee lätäkön.
Meillä jo kolmannet Fordit menossa ja neljännet on tilauksessa, joten ei se nyt täysin paska kottero ole.
Se vaimon auto oli Ford C-Max ja tosiaan normaali poistoreitti olisi ollut heti rintapellin läpi suurinpiirtein auton keskilinjalla. Siinä kohtaa ei ole pohjapanssaria, joten tippuu keskelle auton alle. Sitä saa mennä polvilleen maahan tai peruuttaa auto pois, niin näkee lätäkön.
Meillä jo kolmannet Fordit menossa ja neljännet on tilauksessa, joten ei se nyt täysin paska kottero ole.
MBP 14" (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad Pro 11” (2020) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 14 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Mikäs Mersu Hätsiillä onkaan?
Mulla on kuudes mersu menossa, seit 1999.
Eka mersuni oli S123 300TD, vm. 1982, Keltainen Kauhistus, niin kuin silloinen tyttöni sen nimesi, mokoma hippi. Edes luoja ei tiennyt kuinka paljon sitä oli ajettu. Autoa, ei hippityttöä. Alunperin se oli italialaisen kenkäkauppiaan. Hieman haikeana sitä muistelen, se oli luotettava ja helppo korjata. Mustalaiset sitä joka parkkiksella kehui.
Keltainen kauhistus päätyi lopulta jobbarin kautta Afrikkaan, mahtaa jotakuta kyläseppää ihmetyttää Fratelli-Bozion suutinkärjet, jotka on enämpi tuttuja Ferrareista. Kenkäkauppias oli jostain taikonut OM617 yhteensopivat sellaiset ja hienostihan tuo malmikasa kulki Mynä-Dieselin viripumpulla ja noilla suuttimilla.
Tuollaisen jos hyvän vielä jostain löytäisi 280 TE:nä, eli 2,8 l. bensiinimoottorilla, niin kaasukonversio olis paikallaan..
Mulla on kuudes mersu menossa, seit 1999.
Eka mersuni oli S123 300TD, vm. 1982, Keltainen Kauhistus, niin kuin silloinen tyttöni sen nimesi, mokoma hippi. Edes luoja ei tiennyt kuinka paljon sitä oli ajettu. Autoa, ei hippityttöä. Alunperin se oli italialaisen kenkäkauppiaan. Hieman haikeana sitä muistelen, se oli luotettava ja helppo korjata. Mustalaiset sitä joka parkkiksella kehui.
Keltainen kauhistus päätyi lopulta jobbarin kautta Afrikkaan, mahtaa jotakuta kyläseppää ihmetyttää Fratelli-Bozion suutinkärjet, jotka on enämpi tuttuja Ferrareista. Kenkäkauppias oli jostain taikonut OM617 yhteensopivat sellaiset ja hienostihan tuo malmikasa kulki Mynä-Dieselin viripumpulla ja noilla suuttimilla.
Tuollaisen jos hyvän vielä jostain löytäisi 280 TE:nä, eli 2,8 l. bensiinimoottorilla, niin kaasukonversio olis paikallaan..
Black cats matter!
Re: Yleinen ihmettely- ja kyselyketju
Kyllä nuo S123:t oli laatupelejä ja vieläkin käytössä jossain päin maailmaa. Hyvin pärjää perustyökaluilla ja toki auttaa jos ei ole totaalinen kädettäjä. Hieman epäilen onko S213 ajossa vielä 45 vuoden kuluttua...
Last edited by KB7s on 27 Mar 2014, 8:65, edited 1 time in total.
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit