Peruskysymysten äärellä - esimerkkinä tämä sulhanen, joka oli "kuin käki ja haastoi riitaa kaikkien kanssa" - hän lienee lukenut tarkasti Aleksis Kiven tuotannon, eritoten Nummisuutarit? Sieltähän se sulhasmalli löytyy.Mikael K. kirjoitti: ↑7.4.2024 klo 23.34 Kuva oli elokuvassa välikuvana. Häät olivat ohi ja arki alkoi. Vinossa oleva koriste viittasi myöhempiin trragisiin tapahtumiin. Ne häät, joissa kuvasin tuon kuvan olivat jo lähtökohdiltaan hieman vastaavat. Sulhanen oli kännissä kuin käki ja haastoi riitaa kaikkien kanssa. Yhteiselo ei jatkunut kovin pitkään tästä syystä.
Huoman joidenkien elokuvien vaikuttaneen siihen tapaan miten kuvaan. Joskus vaikutteet ovat tietoisia niin kuin tässä kuvassa. Joskus vasta myöhemmin tajuaa miten jokin elokuva on vaikuttanut kuvaamiseen. En tiedä pitääkö siitä pyrkiä pois tietoisesti. Esim. taidemuseoissa moni harjoittelee jotakin tekniikkaa kopioimalla tunnettuja töitä. Näin ehkä ymmärtää paremmin miksi jotakin tekniikkaa käytetään. Ymmärryksen lisääntyessä arvelisin oman tyylin samalla kehittyvän, kun pohtii tyylien juuria.
Myös tämä on askarruttanut filosofeja sun muita viisastelijoita: jos ajatellaan, että kamera on vain tekninen väline, joka tallentaa sitä, mikä on "todellista" ja on näin ollen luotettava ja arvovapaa, niin kuitenkin se, mitä tallennnetaan, on aina kamerankäyttäjän valinnan tulos - jos nappaan just nyt tosta noin kuvan, samalla jää kaikki muu samanaikaisessa aikahorisontissa tapahtuva tallentamatta, ja niin poispäin...
Tämä valokuvaajan (jos se käsitetään taidemuotona) jonkin sortin itsereflektio on ilmeisesti alaa pidemmän päälle harjoittaneelle väistämätön seinä tai este, joka on tiedostettava ja ylitettävä, tai jotain sinnepäin. Ainakin muutama rikkiviisas teoreetikko, Susan Sontag ja Roland Barthes tulevat ensinnä mieleen niistä, jotka asiaa ovat pohtineet. Tämä ei toisaalta koske niitä matkailijoita, jotka kesälomansa jälkeen innoissaan ikävystyttävät kutsuilla vieraitaan jännittävillä diaesityksillä - "tosa on meitin Maija Pariisissa, takana näkyy se kuuluisa Eiffelin torni, ja täsä taas Maija on Partseloonassa, taustalla se kirkko vai mikä se ny oli, Sakraada Familia, oikein komia sekin..." jne.