Huomasinkin webastokeskustelun Volvofoorumilla samalla kun olen vähän lisädataa yrittänyt kaivaa kulkineestani.
En tiedä lämmittääkö webasto tuota bensakonetta vaiko vain kabiinia. Volvo on Callilla näyttäisi saavan webaston lisäksi myös käynnistettyä auton, jos haluaa, ja täten moottorin lämpimäksi ennen isompia kaasutteluja. Dieselin kanssa ymmärrän että lämmitys voi olla huomattavasti haluttavampi kun luonteeltaan huomattavasti kylmempinä D-koneet käyvät.
Navigointi on joo, olikos tämä se Nokialta saksalaisten ostama Here-karttasysteemi? Simmipaikankin läysin auton peräkontista, nappasin iPadistä datakortin ja adapterin kanssa tungin sen slottiinsa. Sain sitten tuon VOC:inkin aktivoitua omamekaanikon suosiollisella avustuksella. Autointernetin ja VOC:in myötä ajastukset ja etäohjaukset tuli käyttöön. Pidän kätevänä että voi ajastaa myös "lennosta" kun tarve tulee. Reissulla oli kätevä kun ei tarvinnut säätää auton luona, merkkasi vain iPhone-sovelluksessa lähtöajan, ja sillä kellonlyömällä auto oli aamulla lämmin ja lasit puhtaana. Aika mukava plussa.
Edelliseen autooni verrattuna kattoikkuna puuttuu, kuten myös täyssähköpenkit. Vain korkeussäätö sähköllä. Kattoikkunaa en kuskina niin kaipaa, mutta matkustajille se olisi mukava viihdyke. Täyssähköpenkkejä ilman pärjään myös, vaikka ei nekään haitaksi olisi. Vehkeessä tuli Volvo Hi-Fi, ei ole siis sitä parasta opiota, eli Harman Kardoneita.
Auton oman puheohjauksen kanssa saa vielä perehtyä syvemmin ja varmaan pitää harjoitella myös. Sirin kanssa kyllä jotenkin tulee toimeen, kaikkine rajoituksineen, mutta sillä ei kai auton toimintoja voi ohjata, vaan lienee vain Car Playn toimintoihin.
Jarrujelevyjen sisäsuojapelti (taitaa olla alumiinia itseasiassa) kerää rakoonsa herkästi kiviä rahisemaan. Ne sitten poksahtavat, kuluvat pois tai muutoin tippuvat jossain vaiheessa. Mutta ääni on kamala sitä ennen. Onneksi tiet alkavat olla taas kohta vähemmän "kivettömiä" talvihiekoituksien koneellisen poiston jälkeen. Tätä samaa ongelmaa on toki monissa muissakin autoissa, ellei jopa useimmissa.
Automaattiset valojensäädöt ja vaihdot on. Takaluukun jalkateräavaus on. Peräkoukku tulossa jälkiasenteisena irrotettavana, eli tässä ei tullut sitä Volvon piiloontaittuvaa versiota. Myös BLISS puuttuu, joskin en osaa sitä kaivata, ainakaan näin Oulussa, enkä kyllä moottoritielläkään kokenut tarvitsevani. Vilkas kaupunkiliikenne kaistanvaihtoineen voisi olla olosuhde jossa sen saattaisin ottaa käyttöön. takapuoli lämpiää edessä ja kuskin ratti myös.
Näyttäisi olevan parkkiassistenttikin, en ole kokeillut, katsotaan uskallankokaan
.
Osaan onneksi itsekin taskuparkata, auton koko ei suurelti kasvanut edellisestä, eli hyvin pian olen oppinut uudet dimensiot. Ja parkkitutka toki auttaa siinä, 360° kameraa ei kuitenkaan ole. Voisi kai se jotain lisäarvoa tuoda pelkkään tutkaan ehkä, en tiedä toisiko kovin paljoa.
Kuskin säilytystilat eivät ole mitenkään erityisen runsaat. Keskelle autoa sijoitettu akku syö lähes kokonaan keskikonsolin säilytyspotentiaalin. No oppiipahan vähemmälle roinalle kabiinissa.
Siinäpä joitakin noita lisukkseita ulkomuistista. Osa, tai sitten kaikki, kuulunee jo tosiaan tuohon Inscription pakettiin, kuten mainitsit.
ps. panin mainitsemasi softat kirjanmerkkeihin myöhemmin tutustuttaviksi, kiitos.
pps. niiin ja se kulutus, 8,7 l/100km, aiemmin pääsin yhden reissun rauhallisesti ajelemalla 7,9 l/100km lukuun. Nämä siis kokonaan ilman sähköä. Isot luvut toki verrattuna dieseleihin, vrt. esim. nuo Ernon luvut aiemmassa viestissä (2.4 D5?) hybridille.