M.P.T kirjoitti:Ja eikös venäjällä pidä olla se varoitus "hei! ajan nastoilla" Joku varmaan voisi kaivaa sen merkinkin tänne. Mun mielestä nastat pitäisi sallia kaikkialla missä lunta voi tulla.
Ennen ainakin tuolla rajan tuntumassa naureskelivat tuolle tarralle. Tuli semmoinen perstuntuma ettei suurin osa tajua sen logiikkaa ollenkaan vaikka kyseinen tarra on hyvinkin looginen.
SnowOne kirjoitti:Norja on hyvä esimerkki maasta jossa on paljon lunta, paljon rannikkoa (=kosteutta) ja paljon kitkarenkaita. Siellähän maksetaan kaupungeissa haittavero nastoista. Kyse on ajotavasta ja toisaalta ympäristöstä. Nastat ovat teiden surma ja pöly on myös iso ongelma (juu.. kitkatkin pölyää). Oikealla ajotavalla kitkat toimivat hyvin.
Ongelma oikeassa ajotavassa on vain se etta kaytossasi oleva ajonopeus esimerkiksi voi olla nyt oikea muttei enaan seuraavassa mutkassa. Eikos viime (vai oliko toissa?) talvena yksi paha kolari sattunut kun tieta suolannut tielaitoksen harjoittelija (tms aloittelija) ollut suolannut liittyman ja unohtanut sen liittyman kohdalla kulkeneen varsinaisen tien. Toinen vastaava tapaus jokin aikaa sitten oli kun oli suola autosta loppunut tms. ja tie kunnossapito keskeytynyt. Kesken mutkan. Sielta sitten varomaton autoilija tuli lahes kesaisia tieoloja pitkin kaikessa rauhassa, kunnes keskella mutkaa olosuhteet muuttuivatkin dramaattisesti.
Btw, nastarenkaiden teiden surmasta tuli juuri huomattua yksi hyva esimerkki, kavin tuossa kattomassa yhta autoani (nastarenkaat alla) ja oli jo montut kaivanut asvalttiin allensa. Juuri viimevuoden kesalla laitettu uus asvaltti ja jo nyt pilalla kiitos ymparivuotisen nastojen kayttoni.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hyvimpa tuo kaynnisty vaikke silla oltu ajettu sitten viime maaliskuun jolloin tanne muutin

Poistunut talta foorumilta. Saattaa joskus lueskella mutta vastaaminen hyvin epatodennakoista.