Musiikkimausta kinastelua
-
Re: Musiikkimausta kinastelua
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Minkälaista on Requiem-tyyli? Vai viittaako se Requiem for a Dreamiin?kerabit kirjoitti: Requiem tyyliin tehty eli kirkkomusiikki on lähellä.Kyseessä on trilogia jonka ensimmäinen osa voitti levyraadin ja silloin se kolahti mulle (ja on siitä aikaa) Näköjään 2010 tullu toi viimeinen osa pitänee hankkia.
-
No arvaa viittaako!Pomzzi kirjoitti:Minkälaista on Requiem-tyyli? Vai viittaako se Requiem for a Dreamiin?kerabit kirjoitti: Requiem tyyliin tehty eli kirkkomusiikki on lähellä.Kyseessä on trilogia jonka ensimmäinen osa voitti levyraadin ja silloin se kolahti mulle (ja on siitä aikaa) Näköjään 2010 tullu toi viimeinen osa pitänee hankkia.
Requiem on sielunmessu ja loput voit katsoa Wikipediasta.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
En myöskään ymmärrä, että pitää ymmärtää taideteoksia. Miten niitä pitää ymmärtää? Ymmärrän että jokin taulu on mielestäni kaunis, ruma, herättää mielenkiintoa, inhottaa, taitaa kuvata jotakin, pelkkää väriläiskää. Ymmärrän kyllä, että taideteoksen/musiikin syntyyn saattaa liittyä kiinnostava historia, tai mitä tahansa faktatietoa, mutta että minun pitäisi ymmärtää teos, sitä en ymmärrä.
Ja sama musiikin suhteen, kohdallani vieläkin voimakkaampana. Minä koen musiikin, syvästikin, saatan jopa alkaa itkeä spontaanisti kuullessani siihen stimuloivaa musiikkia. Olen kesken pölynimuroinnin pysähtynyt lähes halvaantuneena kuuntelemaan radiossa soitettua Antonin Dvorákin "Uuudesta maailmasta", kyynelten valuessa hallitsemattomasti. Tuotakaan en ymmärtänyt ollenkaan.
Musiikki voi olla myös vahvasti seksuaalisesti kiihottavaa. Kun tanssilattialla lattiapohja resonoi mahtihyvän rytmin ja jytkeen tahdissa, on tanssiminen silkkaa esileikkiä ja nautintoa. Onko siinä sen kummempaa ymmärtämistä, ikiaikainen yhdyntärytke siinä vain saa nykyaikaisen toteutuksen.
Parhaan ainekirjoitukseni tein aikoinaan muinoin kuvaamalla sitä, mitä Smetanan "Moldau" toi mieleeni. Onko tuo sitten sitä ymmärtämistä, minusta ei ole. Se on musiikin herättämien tunteiden kuvaamista.
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Vai että oikein faktisesti... Mitähän semmoinen faktisesti on? Insinöörijazz? Suomalainen iskelmämusiikki?Maza kirjoitti:Mun mielestä huonoa musiikkia kuuntelevien pitäisi pystyä todistamaan, miksi he uskovat sen olevan hyvää. On kuitenkin olemassa faktisesti hyvää musiikkia, jota on tutkittu tieteen näkökulmasta.

Minusta esim. Straussin Am der schönen blauen Donau on hyvää musiikkia, mutta vatsanväänteiden kaltaisia oireita alkoi tulla siitä, kun yksi "amatööri-insinööri" yritti analysoida, miksi se on ("faktisesti") hyvää. Hrmh!
Ainakin minä pysyn edelleen sillä linjalla, että musiikin hyvyys on pitkälle suhteellista ja subjektiivista, paitsi ehkä insinööreille, nih.
BTW, Britneytä, Lady Gagaa tai edes varhaisponipissisten idolia Mitsukoa ei edes lasketa, ne ovat jo ihan oma lukunsa. Nih.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Joku voi tosiaan pitää vaikka Britney Spearsin musaa hyvänä ja toinen huonona, mutta senkin "faktinen" hyvyys tai huonous riippuu ihan näkö... tai paremminkin korvavinkkelistä. Minusta on ihan ok, että joku voi pitää vaikka suomalaista humppaa hyvänä musana, vaikka minusta se on enempi CIA:n ämpärihukutukseen verrattava kidutusmuoto, eikä niinkään musiikkia.
Mutta joo, makuasioista on kiva kinastella, aina välillä.
-
Mutta mitä on insinöörijazz? Minä en ole insinööri, mutta melkein. Olenhan teekkari. En silti kuuntele aiemmin stereotyypittämääsi musiikkia. Jazzia toki, ja sen erilaisia fuusioita. Bach eikä barokkimusiikki niinkään kuulu suosikkeihini, vaikka klassista kuuntelenkin sujuvasti. Enkä edes yritä "analysoida matemaattisesti" Wigwamia tai Zappaa. Jos vaikka joku insinööri onkin aiheuttanut sinulle traumoja, älä viitsi liittää sitä insinörttiä joka asiaan.
-
=> musiikki on tunnepuolen juttuja, ja sitä on vähän paha mennä analysoimaan. Toki kullonenkin mielentilakin vaikuttaa yksittäisiin kokemuksiiin. Mutta kuitenkin, mm. tuosta syystä analyyttiset "insinöörit" tekevät vain aniharvoin jopa noin voimakkaasti tunteisiin vetoavaa musiikkia. Jota siis pidetään yleisesti hyvänä, meemi- tai kulttuurisidonnaisuudesta huolimatta.amanita kirjoitti:Olen kesken pölynimuroinnin pysähtynyt lähes halvaantuneena kuuntelemaan radiossa soitettua Antonin Dvorákin "Uuudesta maailmasta", kyynelten valuessa hallitsemattomasti. Tuotakaan en ymmärtänyt ollenkaan.
Rinnastin tuossa aiemmin Bachin musan insinöörijazziin, mikä on hiukan epäreilua. J.S. Bach oli pareminkin kirkonmiehiä, joka oli kiinnostunut myös matematiikasta. Eräs luonnontieteistäkin kiinnostunut pappismies "analysoi" kerran kovasti pitämänsä Bachin musiikin siten, että siinä yhdistyy "puhdas matematiikka Jumalan ylistämiseen" (tjsp). Todennäköisesti se oli ihan osuva analyysi, joka kuvasi sitä, miten se vetoaa tietynlaisten kuulijoiden tunteisiin, eikä minusta missään nimessä kaipaa sen tarkempaa analyysiä siitä, miksi se oli kuulijan mielestä hyvää, tai miksi hän siitä pitää. Riippumatta siitä, onko tuo samainen musiikki minusta hyvää tai pidänkö minä siitä.
Eli sen verran tuo "faktinen" hyvyys tai huonous voi pitää paikkansa, että voi olla paha sanoa onko esim. joku norjalainen kirkonpolttometalli musiikkia vai örinän ja pauhun avulla toteutettua itsensä ilmaisua, mutta sitten pitäisi analysoida sekin, mikä ero on hyvällä ja huonolla musalla, ja vastaavasti semmoisella, josta joko pitää tai ei pidä. Joillekin nuo ovat yksi ja sama asia, monelle muulle ei.
Eli eiköhän se hyvän ja huonon määritelmäkin ole pitkälle subjektiivinen ja suhteellinen, eikä niinkään faktinen.
-
No semmoista vähän arvelinkin, mutta juuri tässä tapauksessa en "uskaltanut" olla asiasta ihan varma, lähinnä eräiden aiempien tapahtumien valossa.Maza kirjoitti:Yritin kirjoittaa sarkastissävytteisesti siinä kuitenkin nähtävästi epäonnistuen. Tehokeino menettää tehonsa, kun sitä pitää selittää. Toivottavasti edes joku ymmärsi piikittelyni.
BTW, vastauksessakin oli hymiöitä/lärviöitä vähemmän vakavaa suhtautumistapaa osoittamassa. Ihan vaan varmuuden vuoksi, vaikken niistä erityisemmin välitäkään. Minäkin toivoisin, että sävy ja piikki välittyisi lukijalle ilman niitäkin. Ne hymiöt kun ovat vähän samanlainen asia kuin se vitsien tai musiikin selittäminenkin, vesittävät koko jutun.
Vastasin sitten sillä silmällä, että joku olisi kirjoittanut noin ainakin puolivakavissaan. Toimiihan se niinkin päin.
Tehokeino menettää tehonsa, jos sitä pitää selittää. Toivottavasti edes joku ymmärsi sarksamin.Mutta mitä on insinöörijazz? Minä en ole insinööri, mutta melkein. Olenhan teekkari. En silti kuuntele aiemmin stereotyypittämääsi musiikkia.
Yritin kirjoittaa sarkastissävytteisesti siinä kuitenkin nähtävästi epäonnistuen.Jos vaikka joku insinööri onkin aiheuttanut sinulle traumoja, älä viitsi liittää sitä insinörttiä joka asiaan.
PS.
Yksi parhaista kavereistani jo ekaluokan ajoista lähtien sattuu olemaan ihan oikea insinööri.

-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
On muuten yksi parhaista lukemistani kirjoista. Tuo Unelmien sielunmessu.Maza kirjoitti:No arvaa viittaako!Pomzzi kirjoitti:Minkälaista on Requiem-tyyli? Vai viittaako se Requiem for a Dreamiin?kerabit kirjoitti: Requiem tyyliin tehty eli kirkkomusiikki on lähellä.Kyseessä on trilogia jonka ensimmäinen osa voitti levyraadin ja silloin se kolahti mulle (ja on siitä aikaa) Näköjään 2010 tullu toi viimeinen osa pitänee hankkia.
Requiem on sielunmessu ja loput voit katsoa Wikipediasta.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Sano rehellisesti vaan, se on ainoa.Touho kirjoitti: PS.
Yksi parhaista kavereistani jo ekaluokan ajoista lähtien sattuu olemaan ihan oikea insinööri.
-
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
Kuis nyt vaan, ja kunnellaan itse kukin sitä mikä hyvältä tuntuu.
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Hieman OT mutta uusimmassa Olivia-lehdessä oli juuri kuvataiteilija Anna Tourin haastattelu taiteen ymmärtämisestä, tai paremminkin siitä että miten taidetta ei pidä yrittää ymmärtää. Juttu käsitteli lähinnä nykytaidetta mutta sama homma pätee kyllä kaikkiin taiteeseen. Jokin juttu vaan kolahtaa ja jos ei kolahda niin mitä siitä.amanita kirjoitti:--
En myöskään ymmärrä, että pitää ymmärtää taideteoksia. Miten niitä pitää ymmärtää? Ymmärrän että jokin taulu on mielestäni kaunis, ruma, herättää mielenkiintoa, inhottaa, taitaa kuvata jotakin, pelkkää väriläiskää. Ymmärrän kyllä, että taideteoksen/musiikin syntyyn saattaa liittyä kiinnostava historia, tai mitä tahansa faktatietoa, mutta että minun pitäisi ymmärtää teos, sitä en ymmärrä.
--
Itse olen musiikkiasioissa sillä kannalla että pyrin antamaan kaikelle mahdollisuuden. Oikeastaan vain örinämetalli ja trance ovat ne jotka eivät yleensä iske mutta saattaa sieltäkin genreistä jotain hyviä biisejä löytyä. Ja mielentilahan on usein se joka biisin valintaa eniten vaikuttaa. Jonkun raskaamman biisin tahdissa siivoaminen sujuu rivakasti kun taas esim. Adiemus on oivallista vaikka venyttelyhetken taustamusiikiksi.
-
Viesti Kirjoittaja Toivonen »
Tuote livenä.Maza kirjoitti:...Kuka on kuullut Britney Spearsin laulavan ilman taustatuotantoa? Aivan, ei kukaan. Hänen äänensä on tuote...
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Jos tuo likka olisi ulkonäöltään kuin Susan Boyle, kukaan ei välittäisi hänestä noin surkeilla laulutaidoilla. Susan Boyle taas - hän osaa laulaa!Toivonen kirjoitti:Tuote livenä.Maza kirjoitti:...Kuka on kuullut Britney Spearsin laulavan ilman taustatuotantoa? Aivan, ei kukaan. Hänen äänensä on tuote...
-
Viesti Kirjoittaja arttula »
Olisi ulkonäöllisestikin juuri sopiva Kunkulle.KunkkuJ kirjoitti:Susan Boyle taas - hän osaa laulaa!Toivonen kirjoitti:Tuote livenä.Maza kirjoitti:...Kuka on kuullut Britney Spearsin laulavan ilman taustatuotantoa? Aivan, ei kukaan. Hänen äänensä on tuote...
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Elä kuule mulle ala!arttula kirjoitti:Olisi ulkonäöllisestikin juuri sopiva Kunkulle.

Sitä paitsi tein sinusta ilmoituksen viranomaisille eilisen uskontokeskustelun juttujen takia. Kun on ollut niitä kouluampumisia ja kaikkea... Vähän tosin kuulosti kummalliselta se viranomaisten vastaus.

-
Viesti Kirjoittaja kerabit »
Adelen Lada 2011
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Pidin tästäkin ehdottomasti, joskin tuo aiempi osui vieläkin paremmin omaan musiikkimakuuni hieman salaperäisempänä ja moninaisia mielikuvia herättävänä. Tämä toi heti mieleen CIRQUE DU SOLEIL -esitysten musiikin.kerabit kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=f__yv-5LQ_c Tässä Amanitalle eka levyn paras "biisi"
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja tosikko »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
http://www.youtube.com/watch?v=78Uuus6X0aI
-> http://www.apelsin.ee/
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja wantsomeapple »
Sama. Ei kiinnosta kuinka vaikeaa se on tehdä, paljon vaatii taitoa. Tai no, kyllä se vaatii taitoa tehdä hyvältä kuulostavaa musiikkia. 90-luvun räppi sopii minulle. Lilli Weinejä ei tueta. Sanat ovat tyyliä "pussy, money, weed". Jokaisessa kappaleessa jonka kuullut lausutaan nämä: "young money, cash money, money". Kuka Kehtaa Tunnustaa Kuuntelevansa Sellaista?Erño kirjoitti:Itsehän kuuntelen vain hyvää musiikkia.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Kuka niitä sanoituksia kuuntelee?wantsomeapple kirjoitti:Sama. Ei kiinnosta kuinka vaikeaa se on tehdä, paljon vaatii taitoa. Tai no, kyllä se vaatii taitoa tehdä hyvältä kuulostavaa musiikkia. 90-luvun räppi sopii minulle. Lilli Weinejä ei tueta. Sanat ovat tyyliä "pussy, money, weed". Jokaisessa kappaleessa jonka kuullut lausutaan nämä: "young money, cash money, money". Kuka Kehtaa Tunnustaa Kuuntelevansa Sellaista?Erño kirjoitti:Itsehän kuuntelen vain hyvää musiikkia.
-
Viesti Kirjoittaja wantsomeapple »
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Totta. Siksi suurin osa räpistä onkin täyttä paskaa. M&M:lla on yks hyvä. Siinä ne sitten olikin omalta osaltani.wantsomeapple kirjoitti:^Esim. minä. ja varmaan moni muukin. Räpissä sanoitukset on paljon tärkeämmässä osassa kuin jossain rockissa tai muussa. Ainakin minun mielestäni.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja Pomzzi »
Kyllä. Rokki, se on musiikin aatelia.Erño kirjoitti:Itsehän kuuntelen vain hyvää musiikkia.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka