Samaa mieltä.Lihapipo kirjoitti:^Kiitän herra professoria tästä veitsenterävästä analyysista, jonka perusteella minun sukupolveni vanhemmista ja isovanhemmista arviolta suurin osa on/olivat mielisairaita lapsenvihaajia. En olisi kertomatta tiennyt.
Minä taas kovasti ihmettelen, että millä ilveellä nuo lapset on saatu kasvatettua silloin joskus pimeässä menneisyydessä, kun vanhemmat eivät lukeneet tieteellisiä tutkimuksia aiheesta. Vähän niinkö joku väittäisi, että elämä oli mahdollista ennen kännyköitä ja intternettiä.
Onko sinua piiskattu lapsena?
-
Re: Onko sinua piiskattu lapsena?
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
SONY Cyber-shot DSC-HX1
LUMIX DMC LX3
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja Aperture »
Täsmälleen samaa mieltä.KunkkuJ kirjoitti:Vain sokea, kuuro, tai umpityhmä ei näe, mitä tämä nykyinen kuriton ja vapaa kasvatus saa aikaan. Montako sukupolvea lapsia pitää menettää, ennen kuin ymmärretään palauttaa terveet periaatteet lasten kasvatukseen?
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
-
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Minä olen saanut kuritusta aiheesta. Olen ollut suhteellisen vilkas lapsi. Ensimmäinen jälki-istuntonikin tuli suoritettua ensimmäisenä koulupäivänä. Sen jälkeen tasaisin väliajoin milloin mistäkin syystä.
Koulun ulkopuolella en ollut yhtään "kiltimpi". Välillä piti tehdä selväksi, ettei ihan mitä tahansa aivopieruja kannata viedä toteutukseen asti. Silloin tukkapölly, tai vastaava oli se viimeinen konsti, yleensä noiden jälkeen pelkkä oikeaan sävyyn sanottu nimeni ja käsky tulla käymään isän luona tehosi.
Myöhemmin ei enää halunnut antaa syytä suuttua. Kun ikää tuli lisää, ei halunnut antaa syytä pettyä. Kerta sitäkin riitti, kun kahdeksannella luokalla tuli käytyä koulutodistuksen ja vapaa-ajan käytön osalta pohjalla.
Koskaan, missään vaiheessa en siltikään ole vihannut tai pelännyt vanhempiani. Hölmöilyjäni opin katumaan aidosti. Olen aina saanut vanhemmiltani tukea ja kannustusta. Olen usein heihin yhteydessä edelleen ja nykyään alkaa jo asiat olemaan niin, että minä autan heitä parhaan kykyni mukaan.
Kun täytin 40, sain äidiltä ja isältä albumin, johon olivat keränneet mm kirjallisia anteeksipyyntöjäni ja pahoittelujani kolttosistani.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Itse ymmärsin tuon otsikon siten, että minua on piiskattu, muttei pahoinpidelty. En myöskään ole joutunut viettämään lapsuuttani peläten väkivaltaisi vanhempia.
-
Viesti Kirjoittaja vinouma »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja iMies »
Vaan kuten hyvin tunnettua, on maassamme ollut kaikenlainen lapsen ruumiillinen kurittaminen lailla ehdottomasti kiellettyä jo vuodesta 1984. Itse ainakin muistan kyseisen lain voimaantulon varsin hyvin.arttula kirjoitti:Näinpä juuri. Kohtuus kaikessa. Sekä ruumiillisessa kurituksessa, että "vapaassa kasvatuksessa".
Kyseisen ehdottoman kiellon sisältävän hallituksen esityksen (HE 224/82) valmistelijat, sitä laiksi (361/1983) esittäneen valtioneuvoston jäsenet (Sorsan johtama SDP:n enemmistöhallitus) ja siitä tulkintoja myöhemmin antaneet KO:n jäsenet olivat muuten juurikin niitä sinun perään kuuluttamia "korkeasti koulutettuja ja älykkäitä" lainsäätäjiä.
Meinaan, että joku vähemmän koulutettu mutta itsekin luunapin joskus saanut sahuri Viitasaarelta olisi voinut olla tästä(kin) asiasta hieman eri mieltä kuin sanotun lain takana keskeisesti olleet Jacob Söderman, Vappu Taipale ja Eeva Kuuskoski.

-
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Jotenkin ei tullut yllätyksenä...iPadi kirjoitti:Ei. 8)
-
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
Ilmankos tulos onkin jotain katastrofaalista.iPadi kirjoitti:Ei. 8)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Onkos tuomarilia piiskattu?tuomaril kirjoitti:Ilmankos tulos onkin jotain katastrofaalista.iPadi kirjoitti:Ei. 8)
-
Ei kai, vaikka tulikin joskus tehtyä kaikenlaista ympäri Tuomarilaa.Anghorn kirjoitti: Onkos tuomarilia piiskattu?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
I rest my case.tuomaril kirjoitti: Ei kai
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Viesti Kirjoittaja iPadi »
Ei saa valehdella!tuomaril kirjoitti:Mutta nykyisin olen rauhoittunut tyhmyyksien suhteen.Anghorn kirjoitti: Onkos tuomarilia piiskattu?

-
Joo, piiskaa tuommoisesta kuuluisi saada.iPadi kirjoitti:Ei saa valehdella!tuomaril kirjoitti: Mutta nykyisin olen rauhoittunut tyhmyyksien suhteen.
-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Ei ilmeisesti kovin toimiva menetelmä tuo fyysinen kurittaminen jos kerran puolta alle 13-vuotiaista kuritetaan ja silti, kuten moni tämän palstan kirjoittajista on todennut, lapset eivät osaa käyttäytyä ja ovat aivan out of control.
Pitäiskö niitä sitten kurittaa vähän kovemmin?
-
-
Hah! Eli jos ketään lasta ei kuritettaisi niin kaikki (100%) lapsista olisi out of control. I beg to differ...KunkkuJ kirjoitti:Höh! Tuo uutinenhan on selvääkin selvempi todiste ruumiillisen kurituksen toimivuudesta. Sehän on nimittäin niin, että noin puolet kakaroista osaa sentään joten kuten käyttäytyä.
-
Just näin. Olet Totuuden jäljillä. Kaikki, siis ihan kaikki lapset tarvitsevat kuria. Rajoja ja rakkautta. Se rajojen asettaminen ja joskus kurittaminenkin on sitä rakkautta. Jokaisen vanhemman tehtävä on sitten osata päättää, mikä on se oikea tapa kasvattaa lapsensa. Valitettavasti kaikilla vanhemmilla sitä viisautta ei tunnu olevan, etenkään näillä tämän päivän pullamössövanhemmilla. Seuraukset näkyvät jo.nallemaija kirjoitti: Eli jos ketään lasta ei kuritettaisi niin kaikki (100%) lapsista olisi out of control.
Montako lasta sinulla nallemaija on? Minkä ikäisiä?
-
-
Olen ollut aina silloin tällöin havaitsevinani, että ihmiset, joilla ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta asioista, kuvittelevat tietävänsä niistä eniten.nallemaija kirjoitti:Ei yhtään lasta. Mitä sitte?
-
Onko niin että vaikkapa lapseton kasvatustieteiden maisteri ei tiedä asiasta mitään?
Syy: Edeltävän viestin lainaus poistettu
-
Osapuilleen noin se on. Vähän sama tilanne kuin monella D-inssillä. Ollaan opiskeltu teoriaa, mutta kyky soveltaa sitä käytäntöön puuttuu täysin.nallemaija kirjoitti:Onko niin että vaikkapa lapseton kasvatustieteiden maisteri ei tiedä asiasta mitään?
-
Gunkku puhuu kyllä kerrankin asiaa. Tuskin pari vuosikymmentä sitten oli mitään es-jonneja jotka lesosivat kavereilleen kuka vetää parhaimmat kännit tai kuka ärsyttää opettajaa parhaiten.KunkkuJ kirjoitti:
Just näin. Olet Totuuden jäljillä. Kaikki, siis ihan kaikki lapset tarvitsevat kuria. Rajoja ja rakkautta. Se rajojen asettaminen ja joskus kurittaminenkin on sitä rakkautta. Jokaisen vanhemman tehtävä on sitten osata päättää, mikä on se oikea tapa kasvattaa lapsensa. Valitettavasti kaikilla vanhemmilla sitä viisautta ei tunnu olevan, etenkään näillä tämän päivän pullamössövanhemmilla. Seuraukset näkyvät jo.
En väitä että minä olisin mikään pyhimyksien pyhimys mutta en silti näe tuossa ideaa. Kyllä minun puolestani saa kurittaa kunnolla jos ei kersa muuten käyttäydy tai opiskele kunnolla. Sillähän vanhemmat osoittaisivat sitä rakkautta että "pakottaisivat" lapsensa opiskelemaan tai käyttäytymään kunnolla että lapsella olisi jotain kunnollista tulevaisuutta vuosien päästä. Ilman tuotahan jotkut vain pelleilevät rennosti nuoruuden, mutta kun aikuisuus koittaa niin he ovat täysin avuttomia.
En tiedä vedänkö asian nyt ihan jorpakkoon, mutta minun luokallani on yksi poika joka on olevinaan niin cool kun ei tule melkein ikinä kouluun ja tänään lesosi suht kovaan ääneen että hänellä on huomenna sossutapaaminen. Kysyin syytä niin se vastasi että olivat jääneet taas kaverin luona kännäämisestä kiinni. Kyllähän tuo varmaan näyttää joidekin mielestä coolilta, mutta luulisi että aikuisena tuosta olisi jotain seurauksia, olivat vielä varastaneet kai telkkarinkin jostain ja saaneet rikossyytteen.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka