Vieläkö haluamme ummistaa silmämme?
Minulla oli onneksi sellainen opettaja ala-asteen viimeisillä luokilla .., että selvisin osittain pois syrjäytymiskierteestä ja yhteiskunnalle kalliiksi tulevasta pienrikollisen ja laitospotilaan polulta.
...
Mitä herra Orell teki sitten, kun olin suoraan sanottuna hyvin ilkikurisesti käyttäytyvä pentu? Kerran hän otti niskasta minua kiinni ja raahasi minut rehtorin puhutteluun ulkona pidetyltä voimistelutunnilta niin, että varpaani hädin tuskin kosketti maahan koko matkan aikana. Se muuten koski. Mutta se aiheutti niin epämiellyttävän tunteen minulle, että pikkuhiljaa opin edes kahdesti miettimään mitä voi sanoa ja mitä ei, ja miten voi käyttäytyä ja miten ei. Olen siis kiitollisuuden velassa. Siksi kiitän tässä julkisesti. Kiitos, herra Orell.
Ja se kommentti:Koulussa oppi nopeasti, millä tunneilla pitää käyttäytyä kuin enkeli ja millä tunneilla opettaja on täysin voimaton. "Mähän voi tehdä mitä vaan, eikä toi mahda mulle mitään!"
Varmaankin tähänkin perään ilmestyy kommentteja, joissa vaaditaan Herra Orellia vankilaan, tai jotain muuta yhtä järjetöntä, vaikka kirjoittaja tuossa toteaa tapauksen olleen hänelle hyväksi...Markku Tyry kirjoitti:No, on minuakin pahoinpidelty opettajien toimesta, mutta se on ymmärrettävää, koska niihin aikoihin opettajilla oli oikeus pahoinpidellä oppilaita.
Pahoinpideltiin useinkin.
Se toistui ja toistui, mutta ei ne tajunneet, ettei siitä ole apua.
Kaikkia ei saa hakkaamalla kunnon ihmisiksi.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Paapon, paapon
vankilaan paapon
kurittoman kakaran
Tietenkin vankilaan vie poliisi, joka viime kädessä hoitaa kurinpidon - paitsi jos nekin vähäiset vielä jäljellä olevat poliisit irtisanotaan säästämisen vuoksi...