Miksi ihmeessä minä, tai joku muu ajaisi "taiteilijan" etua yli oman etunsa? Koko taloustoiminta perustuu käsitykseen, jossa jokainen toimija ajaa omaa etuaan. "Taiteilijan" pitää muokata tuotteensa sellaiseksi, että kuluttajan kannattaa maksaa siitä, eikä hankkia sitä "sivukadulta". Voi tietysti olla, ettei esim. jonkun "taiteilijan" maksullisille äänitteille ole enää kysyntää, mutta sitten hänen täytyy muokata toimintaansa niin, että elää live-esityksillä tai jotenkin muuten. On ihan muutaman vuosikymmenen juttu sekin, että joku trubaduuri on monimiljonääri. Ei näin ole ollut koskaan ennen, enkä minä eikä moni muu tajua miksi näin kuitenkin pitäisi olla tästä päivästä ikuisuuteen asti. Ei Kainuussa rakennemuutoksen kouriin joutunut poispotkittu paperimieskään kiinnosta ketään. Jostain syystä rakennemuutoksen kourissa olevien "taiteilijoiden" asemasta pitäisi kaikkien jaksaa kiinnostua.OmenaOnPunainen kirjoitti:Ehkä kuitenkin annat taitelijoiden jne. itse päättää asiasta?mikaw_ kirjoitti:Kirjoitinkin "tekijänoikeusmafia". Nykyisenkaltainen rahastussysteemi on rakennettu vasta ihan viime vuosikymmeninä..OmenaOnPunainen kirjoitti:Voi sentään... Patentti- ja tekijänoikeusjärjestelmä on hiukan vanhempaa perua kuin ”suuret ikäluokat” ja kansainvälinen juttu.
Käsittääkseni taiteilija voi antaa teoksensa vapaaseen jakeluun.
Mikseivät muuten nämä "taiteilijat" anna minun päättää siitä asiasta, haluanko maksaa heille penninjeniä? Jos en oikeasti kuluta heidän tuotteitaan, niin joudun esim. sen kovalevyn ostaessani maksamaan näille rahaa. Mikäli en osta kovalevyäkään niin viimeistään valtion verotuksessa olen pakotettu osallistumaan johonkin taiteilija-apurahoihin. Minulta ei kysy kukaan mitään, enkä ole muuten lyönyt mihinkään lappuun nimeänikään alle, että joutuisin pakkomaksamaan.