Kielikeskustelua
-
Re: Oikeinkirjoitusta!
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Eikös se Kikkoman -pulloissakin aikoinaan lukenut. "Sopii kaikille ruojille." (Ei ihme, että olen niin perso soijalle.)famanita kirjoitti:Sinä senkin ruoja, sanavalintasi synonyymiksi ruoalle on aivan pielessä!arisel kirjoitti: Suomenkieli on vaikeaa, jopa suomalaisille. Välttääkseni tuota dilemmaa olen siirtynyt käyttämään muotoa "ruojan", joka taivutuksellisesti on ainakin olevinaan oikein...
-
Viesti Kirjoittaja tekerolant »
-
Viesti Kirjoittaja Phrase »
Touho kirjoitti:Puhtaalle kirjakielellekin on paikkansa, mutta on se välillä aika tylsää, etenkin vapaassa keskustelussa. Tämäkin muuten on keskustelufoorumi, eli minusta tahalliset ja tahattomat virheet silloin tällöin ovat ihan ok, ja värittävät tylsää uuskieltä.
Niin ja piti tosiaan sanomani, oikeinkirjoitusketjussa kun ollaan, että kirjakieltä esiintyy vain painettuna - lausuttuna kirjakieli on yleiskieltä. Voihan tämä olla sitä viilaamista, mutta se ketjun hengen mukaisesti sallittakoon.TheKraken kirjoitti:Mutta jos ihan sitä yleiskieltä katsotaan, niin sen suhteen tämä asia on varsin selvä. Puhekielen puolelle mentäessä taas asia on tietenkin ihan niin kuin jokainen sen tahtoo oman murteensa ja puheenpartensa mukaan sanoa.
Yleiskielen puhuminen on muuten yksi silmiinpistävimpiä (vai pitäisikö sanoa korvaansärähtävimpiä) ja sitä kautta eniten häiritseviä/ärsyttäviä piirteitä vapaassa puheessa, nk. "casual-talkissa". Oikeastaan tuntuu silloin kun joku niin puhuu, siltä, kuin joku toinen olisi kaiken aikaa tarkkailemassa keskustelua ja valmiina tulemaan hetkenä minä hyvänsä rankaisemaan kielellisistä oikopoluista.
Kuten tässä jo jollain tasolla käy ilmi, ei ole mitään oikeaa tapaa puhua tai kirjoittaa. Kieli elää jatkuvasti puhujiensa ja käyttäjiensä mukaan suurpiirteisiin sopimuksiin nojaten, joita olemme tehneet vain helpottaaksemme toistemme kanssa viestimistä. Näitä sopimuksia tehdään jatkuvasti ja niitä tehdään nimenomaan käytännön ehdoin, ei minkään universaalin esteettisen kirjoitusasun tai loogisuuden perusteella. Ei tule enää oikaistuksi esimerkiksi ylioppilaskirjoitusten äidinkielen kokeessa, jos kirjoittaa alkavansa käsittelemään aihettaan joltain tietyltä kantilta.TheKraken kirjoitti:Sitä ei sovi lähteä arvostelemaan, kuten ei mitään murretakaan, koska periaatteessa mitään oikeaa tapaa ei ole. Puhekieli kun kehittyy omia suuntaviivojaan ja yleiskieli yrittää sitten sitä vähän pitää ruodussa, kun mennään virallisiin yhteyksiin höpisemään
Sitä, mitä vastaan olen itse usein hyvinkin tarkkana kirjoittajana protestoinut, on se, että virallisissa teksteissä jokaiseen lauseeseen kuuluu sisältyä predikaatti. Verbin poisjättäminen toimii monasti tehokeinona jonkin tietyn ja haluamansa konnotaation esittämisessä, mutta se kun - pahus vieköön - on kielipoliisien ohjekirjaan merkitty rangaistavaksi seikaksi ja raskauttavaksi asianhaaraksi kirjoituksen SISÄLTÖÄ arvioitaessa. Ja tällä sanalla virkkeen tai lauseen aloittaminen.
Perikööt kärsivälliset perilliset palavan maan ja sen muassa tulevan kielen latteita ilmauksia suosivine sääntöineen.
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Taisi olla muodossa "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" - on muuten ollut noin ainakin jonkin purkin kyljessä, koska Google-haku: "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" antaa tuossa muodossa useamman tuloksen.kallekilponen kirjoitti:Eikös se Kikkoman -pulloissakin aikoinaan lukenut. "Sopii kaikille ruojille." (Ei ihme, että olen niin perso soijalle.)famanita kirjoitti:Sinä senkin ruoja, sanavalintasi synonyymiksi ruoalle on aivan pielessä!arisel kirjoitti: Suomenkieli on vaikeaa, jopa suomalaisille. Välttääkseni tuota dilemmaa olen siirtynyt käyttämään muotoa "ruojan", joka taivutuksellisesti on ainakin olevinaan oikein...
Liekö muoto jäänyt juuri tuosta mieleen...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Onhan noita tapauksia useampiakin, mutta tuo mainitsemani lause oli kyllä 80-90 -luvun vaihteen Kikkoman pulloissa.arisel kirjoitti:Taisi olla muodossa "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" - on muuten ollut noin ainakin jonkin purkin kyljessä, koska Google-haku: "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" antaa tuossa muodossa useamman tuloksen.kallekilponen kirjoitti: Eikös se Kikkoman -pulloissakin aikoinaan lukenut. "Sopii kaikille ruojille." (Ei ihme, että olen niin perso soijalle.)f

-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Ok, todennäköisesti ruojia löytyy muualtakin kuin tämän näppiksen äärestä...kallekilponen kirjoitti:Onhan noita tapauksia useampiakin, mutta tuo mainitsemani lause oli kyllä 80-90 -luvun vaihteen Kikkoman pulloissa.arisel kirjoitti:Taisi olla muodossa "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" - on muuten ollut noin ainakin jonkin purkin kyljessä, koska Google-haku: "kaikenlaisen ruojan maustamiseen" antaa tuossa muodossa useamman tuloksen.kallekilponen kirjoitti: Eikös se Kikkoman -pulloissakin aikoinaan lukenut. "Sopii kaikille ruojille." (Ei ihme, että olen niin perso soijalle.)f

-
Meitä on kaikkialla.arisel kirjoitti:Ok, todennäköisesti ruojia löytyy muualtakin kuin tämän näppiksen äärestä...
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Ei routaa voi syödä. Kuinkas moderaattorit aikovat näitä lausumisohjeita valvoa? Kysyn vaan!amanita kirjoitti:Kyllä noin on, vaikka itse käytän edelleenkin kirjoitusmuotoa "ruoan" .Salamijakk kirjoitti:Sitä vissiin nykyään on aivan oikein kirjoittaa sekä ruoan että ruuan, kun ruoka sanaa taivutellaan? Havaintoni perustuvat televisio-ohjelmien suomennostekstityksiin.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Lare missähän sun prillit mahtaa lojua? Haparoitteppas ympäristöä, ehkä saat osuman.Lare kirjoitti:Ei routaa voi syödä. Kuinkas moderaattorit aikovat näitä lausumisohjeita valvoa? Kysyn vaan!amanita kirjoitti: Kyllä noin on, vaikka itse käytän edelleenkin kirjoitusmuotoa "ruoan" .
...mikä hiton routa, R U O A N tosa mulla lukee. Rou(v)aa voi varmaankin maiskutella, mutta se onkin jo ihan eri stoori.

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Routa -> rouan. Rouva -> rouvvan. Niin ne sanat taipuu.amanita kirjoitti:Lare missähän sun prillit mahtaa lojua? Haparoitteppas ympäristöä, ehkä saat osuman.
...mikä hiton routa, R U O A N tosa mulla lukee. Rou(v)aa voi varmaankin maiskutella, mutta se onkin jo ihan eri stoori.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kaupungistumisen valta-aikana eniten päänvaivaa tuottanee nykyään lannoittamisen, kylvämisen, lanaamisen, pöyhimisen ja korjaamisen asettaminen suoritteina oikeaan järjestykseen. Kaupunkioloissa työn ajastamisen oikea-aikaisuus ehkä ei ole niin kovin merkitsevää.KunkkuJ kirjoitti:Meillä päin on ollut tapana väitellä maajussien keskuudessa siitä, kannattaako rouvan päälle kylvää siemeniä keväisin. Mitä mieltä te olette?
ps. seipäillenostostahan on jo nykyaikana luovuttu täysin..
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Ei ehkä päälle, mutta sisään. Eivätkö ne siemenet idä rouvassa, eikä niinkään rouvan päällä? Kunhan se on ensin sulanut sille.KunkkuJ kirjoitti:Meillä päin on ollut tapana väitellä maajussien keskuudessa siitä, kannattaako rouvan päälle kylvää siemeniä keväisin. Mitä mieltä te olette?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Ja nyt palaamme oikeinkirjoituksen kiinnostavalle pellolle kylvämään uusia pohdinnan aiheita kielemme satoisasta väärinkirjoituksesta.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Niin on, ne on nykyisin niitä kuoriutumattomia kepulaisia.mikastus kirjoitti: ps. seipäillenostostahan on jo nykyaikana luovuttu täysin..

- Salamijakk
-
Kovin tahatonta/tahallista komiikkaa, jottei aiheesta malttaisi luopua. Viljelyshommat kun ovat esi-isiemme tapaan niin lähellä sydäntämme.amanita kirjoitti:kyllä tänne offariin johonkin vakoon sellainenkin mahtuu
Olettehan kuulleet sen vitsin, mitä yhteistä on maanviljelijällä ja homoseksuaalisesti suuntautuneella? (... vaikka taidanpa itse kuulla jo kaulimen viuhunaa)
-
Viesti Kirjoittaja Carde »
Nii just, se on Safkalle. 8)amanita kirjoitti:Sinä senkin ruoja, sanavalintasi synonyymiksi ruoalle on aivan pielessä!arisel kirjoitti: Suomenkieli on vaikeaa, jopa suomalaisille. Välttääkseni tuota dilemmaa olen siirtynyt käyttämään muotoa "ruojan", joka taivutuksellisesti on ainakin olevinaan oikein...
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
No ihan miltä nyt tuntuu, ja mihin aikaan vuodesta sen uuden nyytin haluaa sitten saada. En tiedä miten sielläpäin on tapana tehdä, mutta ainakin monessa muussa paikassa koittavat vältellä rouan päälle kylvämistä.KunkkuJ kirjoitti:Meillä päin on ollut tapana väitellä maajussien keskuudessa siitä, kannattaako rouvan päälle kylvää siemeniä keväisin. Mitä mieltä te olette?
-
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Ehei, se olen vain minä ja:Phrase kirjoitti:Olettehan kuulleet sen vitsin, mitä yhteistä on maanviljelijällä ja homoseksuaalisesti suuntautuneella? (... vaikka taidanpa itse kuulla jo kaulimen viuhunaa)

![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Eiko skruudikselle tai mätölle tai appeelle.Carde kirjoitti:Nii just, se on Safkalle. 8)amanita kirjoitti:Sinä senkin ruoja, sanavalintasi synonyymiksi ruoalle on aivan pielessä!arisel kirjoitti: Suomenkieli on vaikeaa, jopa suomalaisille. Välttääkseni tuota dilemmaa olen siirtynyt käyttämään muotoa "ruojan", joka taivutuksellisesti on ainakin olevinaan oikein...
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
Synonyymin käyttö riippuu täysin kyseessä olevasta ruoasta. Hodari on skruudista, jota saa snagarilta. Toisaalta taas opiskelija saattaa duunata makaroneista mättöä.hatey kirjoitti:Eiko skruudikselle tai mätölle tai appeelle.Carde kirjoitti:Nii just, se on Safkalle. 8)amanita kirjoitti:Sinä senkin ruoja, sanavalintasi synonyymiksi ruoalle on aivan pielessä!arisel kirjoitti: Suomenkieli on vaikeaa, jopa suomalaisille. Välttääkseni tuota dilemmaa olen siirtynyt käyttämään muotoa "ruojan", joka taivutuksellisesti on ainakin olevinaan oikein...
-
Hui, jadesoturi 8)Anniel kirjoitti:Ehei, se olen vain minä ja:
![]()
Jostain syystä noista kalpojen kalsketta enteilevistä viiltävän terävistä viuhahduksista tulee mieleen The Bride
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Tässä Keskisuomalaisen uutisessa on vähän samaa meininkiä, kattokaas kuvatekstistä plikan nimeä!

-
Vai että kevennetääs?PKivireki kirjoitti:Kevennetääns hiukkasen

Tuo kuvan lehmä näyttää aivan siihen jälkikäteen lisätyltä. Ja muutenkin koko kuva näyttää aivan maalaukselta.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka