arisel kirjoitti:
Juu, kyllä sä vielä tajuat kun hetken mietit ja lakkaat jankkaamasta!
Oikeastaan tekisi mieli kirjoittaa, ettei kukaan voi noin päivänkakkaran tyhmä olla, mutta olkoon nyt, kun kuitenkin vain yrität piruilla!
Täytyy myöntää, että foorumilla ei aina tiedä koska joku vain vitsailee, kun niin helppo on tulkita vittuiluksi kaikki!
Sopiiko, että vaihdetaan tilalle verbi "hyödyntää"?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vai piruilla. Ja tyhmä. No, jälkimmäiseen olen varmaan syyllistynyt, mutta en liene yksin ongelmani kanssa.
Ei, kun minä vaan en kertakaikkiaan ymmärrä, miten voidaan väittää, että joku täällä rikastuu toisten työtä "hyödyntämällä" tai "hyväkseen käyttämällä". Sitä ei ole vaikea ymmärtää, vaan täysin mahdotonta.
Orjien plantaaseilla voidaan sanoa olleen siinä asemassa, että heitä on hyödynnetty tai hyväksikäytetty, mutta nykypäivänä länsimaissa? Lukuunottamatta joitakin etnisiä ravintoloita, tietenkin, mutta käryn käytyä on myös rangaistuksia hyväksikäytöstä tai hyödyntämisestä jaettu.
Totean nyt vaan omasta puolestani, neljällä vuosikymmenellä "hyväksikäytetyksi" joutuneena, että minua ei ole kukaan koskaan pakottanut tekemään hyväkseen töitä. Aina olen siitä sovitun korvauksen saanut, palkkatöissä liksan ja talkoissa ruuan. Se, jolle on toisin käynyt, saa tietenkin olla eri mieltä. Itse en ketään sellaista tunne: Suomi on ainakin toistaiseksi ollut siinä suhteessa vapaa maa, että jollei miellytä niin saa lähteä hakemaan parempaa. En tunne ketään jolla olisi ollut pallo jalassa tai ketju kaulassa työpaikallaan.
Hyväksikäytöllä tai hyödyntämisellä on minun sanastossani tarkoitettu vastoin toisen ihmisen tms. tahtoa tapahtuvaa toimintaa. Työskenteleminen työnantajalle ei ole kumpaakaan, niin kauan kuin siitä suoritetaan sovittu korvaus.
Samalla kieroutuneella logiikalla voidaan yhtä hyvin sanoa, että työntekijät hyödyntävät työnantajaa, joka tarjoaa heille töitä maksua vastaan. Jos työnantajaa ei olisi, mitä he tekisivät?
Se, että työnantaja eli yrittäjä saa kakusta suuremman siivun kuin työntekijä, on luonnollista. Koska työnantajalla on pelissä paljon suurempi riski, ehkä koko omaisuutensa, sen lisäksi että hänellä on ollut liikeidea. Se, että yrittäjä tässä pelissä voi vuosikymmenien kuluessa rikastua, on myös luonnollista. Samoin palkollinen - johtaja, asiantuntija, mikä vaan - joka ansaitsee sata tonnia vuodessa ja saa palkkansa yksityisestä yrityksestä, voi vaurastua omalla työllään. Ja miksi ei saisi? Jos yritys arvioi työpanoksen arvon yritykselle niin arvokkaaksi, niin mitä sitten?
Kenellä on oikeus määrittää, mikä on niin suuri tulo, että siitä voidaan ottaa vieläkin enemmän pois valtion väkivaltakoneiston turvin? Kyvykkäät ja ahkerat ihmiset ansaitsevat suuriakin rahoja, ja ne pitäisi sitten jakaa sellaisille, jotka eivät ole niiden ansaitsemiseksi panneet tikkua ristiin?
To grow old is inevitable...to grow up is optional.