Tauvo kirjoitti:Tietääkö joku sen idiootin nimeä, joka on uudistanut Turussa Kaskenmäen kaistajaon?
Sitä vois kysyä artikkelin Terhi Jokiniemeltä:
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/403733
Ainakin 50% autoilijoista ajavat havaintoni mukaan bussikaistaa pitkin ja ohittavat tuon liikenteenjakajan väärältä puolelta. Siis LAIN mukaan väärältä puolelta. JÄRJEN mukaan ohittavat just oikealta puolelta. Itse seuraan lain kirjainta ja menen nuolen osoittamasta paikasta sen jumalattoman teräspylvään ohi. Teräspylvään, joka vuorenvarnasti kerää talven aikana autonpeltiä ympärilleen.
Henkilöautoja saa mennä muusiksi montakin, mutta auta armias kunhan ensimmäinen BUSSI törmää tuohon pylvääseen. Kyllä silloin tulee päättäjille kiire poistaa vaarallinen pylväs keskeltä liukasta mäkeä.
Kaskenmäkeä ylöspäin suuntautuvalla liikenteellä on enää käytössään yksi autokaista (ennen niitä oli kaksi). Autokaistan oikealla puolella on kapea pyöräkaista, jonka oikealla puolella taas autojen pysäköintiruutuja jalkakäytävän vieressä. Tässä artikkelissa kuva:
http://www.radiocity.fi/uutiset/turun-s ... ta/29/5550
Voi kyllä kieltämättä rauhoittaa moottoripyöräidioottien ja amisrakettihörhöjen kilvanajoa mäkeä ylös.
Tässä päivänä eräänä lähestyin Kaskenmäkeä Itäistä Rantakatua pitkin, aikomuksenani kääntyä oikealle Kaskenkadulle ja mäkeä ylös. Jäin risteykseen punavaloihin odottelemaan, edessäni musta Fiat Punto (joka myös oli aikeissa kääntyä oikealle). Siinä odotellessani Aurasillan suunnalta tuli kaksi pyöräilijää (arviolta >20v. miehiä). He polkivat jalankulkijoiden suojatietä pitkin ja jatkoivat mäkeä ylös jalkakäytävällä. -Röyhkeää, ajattelin.
Valo vaihtui vihreäksi ja lähdimme liikkelle. Fiat liikkui kuitenkin hyvin hitaasti ja selvitettyämme käännöksen syy alkoi selvitä minulle: Fiatkuski tunki autonsa pyöräkaistalle ja ajoi hissukseen (20km/h) varovasti pitkin pyöräkaistaa. Vasemman puolen pyörät ajokaistalla (en mahtunut ohittamaan) ja oikeanpuoleinen peili pysäköityjä autoja lähes raapien. Niissä kohdissa, joissa ei ollut pysäköityjä autoja, hän koukkasi hieman oikealle, jotta mahtuisi paremmin pyöräkaistalle. Näin hän jatkoi aina Luostarinkadun kulmalle saakka, jossa kääntyi oikealle. -Idiootti.
Ja Tauvon mielipiteeseen palatakseni, niin samaa mieltä olen. Täysin idioottimainen uudistus. Ei muuta kuin kiusantekomielessä tehty. Turussa näköjään liikenteen sujuvuutta yritetään "parantaa" tekemällä kaduista täysin mahdottomat ajaa. En ole onneksi vielä ruuhka-aikana tuota mäkeä alaspäin ajanut, mutta voin kuvitella sen kaaoksen mikä sinne syntyy. Ennen pääsi sentään melko mukavasti ruuhkassakin kääntymään mäen alapäässä vasemmalle, mutta nyt se vasen kaista tukkeutuu autoista, jotka haluavat jatkaa suoraan tai kääntyä oikealle. Kaikki kärsivät.
Toi fillarikaista vois olla ihan jees, JOS NE PIRUN PYÖRÄILIJÄT AJAISIVAT SITÄ PITKIN, EIKÄ JALKAKÄYTÄVILLÄ, PERHANA!
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.