Kyllä sitä varmaan itse kukin siinä 18-22vee tiesi kaiken paremmin kuin muut, ja toisinaan ei edes osannut/malttanut pitää asiaa omana tietonaan. Ei nuo ajatukset ei-kommunistisesta yhteiskunnasta ilman yksityisomistukseen ja rahaan perustuvaa systeemiä ole mitenkään uusia ja ennenkuulumattomia edes homppulaisille, vaikka ne sellaisilta saattavat vasta hiljattain pahan maailman "keksineestä" nuoresta opiskelijasta tuntuakin.
Erilaisia utopioita ja yhteiskuntamalleja on kehitelty jo pitkään, eikä nämä tuoreimmat, esim. Venus-projektin kaltaiset ei-poliittiset visiot ole mitenkään uusia ja mullistavia. Ajatuksena ja tavoitteina varsin mielenkiintoisia, mutta mahdolliseen toteutusvaiheeseen pääsy vienee vielä aikaa, ja ainakin yhden maailmansodan, jos nyt ylipäätään pääsee koskaan edes kokeiluvaiheeseen.
Noissa utopioissakaan ei silti kokonaan päästä eroon käsitteistä oma ja toisen oma, luvaton ja luvallinen käyttöönotto ja niiden välisistä eroista. Käsitteet minun, sinun, meidän ja heidän, sekä antaminen ja varastaminen ovat olleet mukana jo kielen keksimisestä lähtien, ja tulevat pysymään ihmisten kielenkäytössä myös tulevaisuuden utopioissa. Niin ne säilyivät myös kommunistisissa kokeiluissa, vaikka virallinen liturgia muuta kenties väittikin.
Sitäpaitsi waretus on ollut erityisen yleistä juuri kommunistisissa systeemeissä, mutta niissäkin waretus (eli toisen tekemän materiaalin omiminen itselle ilman lupaa ja sovittua korvausta) on waretusta ihan samoin kuin muuallakin. Kysymys on enemmän periaatteesta ja käytännön sopimuksista kuin poliittisista yhteiskuntajärjestelmistä.
Piratismia ja waretusta voi toki puolustella ties minkälaisilla tekosyillä, kikkailla eri termien selityksillä ja uskotella itselleen ties mitä huuhaata, mutta eipä se itse homma siitä muuksi muutu.
En ole erityisen kiinnostunut siitä, mitä tai kuka täällä warettaa tai on warettamatta, mutta ainakin minusta mustaa ei kannattaisi yrittää selittää valkoiseksi waretushommassa ihan vaan periaatteesta. Rahapula on toki rehellinen tekosyy waretukselle, mutta ei se silti siitä oikeutettua tee, eikä juuri vaikuta sen "ison pahan" softa- tai leffafirman toimintatapoihin. Edullisempien vaihtoehtojen suosiminen taas sen voi tehdäkin, ainakin pitkällä aikavälillä.
PS. Ama, miten sinä määrittelisit tämän ketjun varsinaisen aiheen?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)