Nainhan siina on kaynyt, auto kun on tosiaan ensimmaisen kerran ajettu tuohon ruutuun maaliskuussa ja nyt vasta vaivauduin vahan veryttelemaan eli kayttamaan lampimaksi ja ajoin kierroksen parkkipaikan ympari. Eika tuo nyt mitenkaan erityisen painava ole. Joskus sita vaan kuulee vaitteita etta teiden vauriot ovat nastojen syita. Vaikka tietty parkkipaikan asvaltti on hieman erillaista kuin maantie tai katu kaytossa niin siella kadulla kuitenkin jyystaa 12t jakeluautot ja maantiella 60t rekat. (edit: en siis usko etta nastat taysin syyttomia ovat..)Lare kirjoitti:Ettei olisi asfaltti painunut auton painosta?EL5 kirjoitti:Btw, nastarenkaiden teiden surmasta tuli juuri huomattua yksi hyva esimerkki, kavin tuossa kattomassa yhta autoani (nastarenkaat alla) ja oli jo montut kaivanut asvalttiin allensa. Juuri viimevuoden kesalla laitettu uus asvaltti ja jo nyt pilalla kiitos ymparivuotisen nastojen kayttoni.Hyvimpa tuo kaynnisty vaikke silla oltu ajettu sitten viime maaliskuun jolloin tanne muutin
Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Lare »
Nastat kyllä syövät asfalttia, ja se riippuu nopeudesta. Ennen näitä kevytnastoja luku oli muistaakseni huima 3,5kg / 100 km, 100km/h nopeudessa. Nykyisistä luvuista en ole kuullut. Muutama vuosi joku esitti arvion radiossa, että nastojen kustannukset tienpidolle olisivat 30 M€/a. En muista esittäjää, enkä tiedä miten arvioitu, joten jokainen voi lähdekriittisesti suhtautua.EL5 kirjoitti:(edit: en siis usko etta nastat taysin syyttomia ovat..)
Parkkipaikan syöntiä en usko pääsyyksi, en ole merkittäviä nastavaurioita itse nähnyt - auto on nimittäin paikallaan, tai liikkuu erittäin hiljaa parkkiruudussa. Siellä missä asfaltti on painunut, yleensä se pohja asfaltin alla on pettänyt. Kuva tietysti auttaisi.
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
Painotuksella saatu voitto?
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja JHA »
Kieltämättä tuo kalibrointiketjuun mukaanpääsy voinee olla tavalliselle kuluttajalle hivenen haastavaa* mutta noin tuo ketju etenee. Mittaväline kalibroidaan aina jo ennalta luotettavasti kalibroidulla ja mielellään astetta tarkemmalla mittalaitteella jonka kalibrointiketju voidaan jäljittää lopulta akkreditoituun mittalaboratorioon ja sitäkautta kansallisiin mittanormaaleihin ja lopulta kansainväliseen mittanormaaliin ja fysikaalisiin perussuureisiin. Eli myös siihen Pariisissa nököttävään kilogrammaankallekilponen kirjoitti:Samantien voisit kertoa että miten? Ensin pitäisi olla siis jokin tapa löytää venttiili josta tulee ulos tismalleen oikea paine, eli pitäisi olla toinen mittari jonka tietää olevan täysin tarkka, mutta mistä sitäkään tietää onko? Ja sitten jos lukema ei ole oikea, tulisi voida jotenkin muuttaa laitteen asetuksia, mikä ei taida kovin helppoa olla, kun laitteessa on tasan yksi nappi ja suljettu kotelo.tosikko kirjoitti:En haluaisi olla ärsyttävä, mutta aikoinaan N-kappaletta erinäisiä mittalaitteita työkseni kalibroineena kehottaisin kalibroimaan tuon painemittarin, ennenkuin uskoisin että se tosiaankin näyttää oikein - vaikka kuinka "tmtestivoittajatmsjne" olisikin.

Mitä taas tulee tuohon loppuvaiheeseen niin mittarin säätäminen on toki yksi vaihtoehto mutta jos tähän ei ole mahdollisuuksia niin millimetripaperilla ja muistiin piirretyllä sovituskäyrällä pääsee jo pitkälle mikäli mittarin virhe ei ole lineaarinen mittausalueella ja jos on niin muistiin merkityllä luvulla joka pitää näyttämästä aina vähentää / lisätä jotta tulos on oikea.
*) voisin kuvitella että sukellusvälineliikkeistä saattaisi löytyä kalibroinnin piirissä olevia painemittareita ?
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
Siksi, että Myllylän Mika saisi pitovoidetta.
- Salamijakk
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja JHA »
+ jos mittalaite on aina autossa eli alttiina sekä tärinälle että kosteuden ynnä läpötilan vaihteluille on oletettavaa että kalibroinnin pysyvyys ei ole välttämättä tuotakaan.EL5 kirjoitti: Ja huomaa etta noista ammattilaismittareiden valmistajista ei taida yksikaan luvata etta kalibrointi pitaa yli kaksi vuotta vaan kehoitetaan viimeistaan kahden vuoden valein kalibroimaan uudestaan, osat naet kuluu jne.
Tosin eri asia on onko mittaustuloksen mahdollisen virumisen suuruus vielä merkittävää suhteessa mitattavaan suureeseen ja tarvittavaan tarkkuuteen. Useimmissa tapauksissa kun ei liene oikeasti väliä sillä onko renkaassa painetta 2,28 vaiko 2,34 bar kunhan suuruusluokka on about tuon 2,3 bar ja kaikkien 4 renkaan mittaukset ovat tehty samalla mittarilla.
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Riittavan hyvin en ruotsia osaa etta arvostelisin tuota testia mitenkaan, mutta pikaisella katsomisella voitto on tullut erinnoimasilla kuivan ja vesikelin tuloksilla parjaten samaan aikaan kohtalaisesti talvikelissa.Sherukka kirjoitti:Ruotsissa testissä voitti kitkarengas: 0922-test-vinterdack-2009.pdf
Painotuksella saatu voitto?
Varsinaisia pianotuksia tuossa ei nayta olevan, ainoastaan isompi pisteskaala joidenkin mitattavien asioiden kohdalla.
Pitais vissiin vaivaitua lukemaan tekniikanmaailman testikin, kun ainakin testivoittajaksi (tm:ssa) noussut rengas naytti parjaavan ruotsin testissa heikosti jaalla, mika taas on yleensa tm:n painotuksissa ollut korkealla.. (TM:n painotukset ovat yleensa olleet huonon kelin mukaan ja Tuulilasin taasen tasaisessa parjaamisessa joka alueella.)
-
- Viestit: 1850
- Liittynyt: 7.5.2007 klo 10.57
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja p-veli »
Jarrutusmatkasta lumella tuo voittaja sai kyllä toiseksi parhaat pisteet. Aika omituista, että voittajaksi selviytyi keski-eurooppalainen kitkarengas.EL5 kirjoitti:Riittavan hyvin en ruotsia osaa etta arvostelisin tuota testia mitenkaan, mutta pikaisella katsomisella voitto on tullut erinnoimasilla kuivan ja vesikelin tuloksilla parjaten samaan aikaan kohtalaisesti talvikelissa.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kehnoimman kelin pärjääminen on talvirenkaissa se määräävä asia - en voi jättää menemättä töihin vain siksi, että on satanut lunta kaksikymmentä senttiä tai että tiet ovat kaljamalla; sikäli TM on oikeilla linjoilla.EL5 kirjoitti:Riittavan hyvin en ruotsia osaa etta arvostelisin tuota testia mitenkaan, mutta pikaisella katsomisella voitto on tullut erinnoimasilla kuivan ja vesikelin tuloksilla parjaten samaan aikaan kohtalaisesti talvikelissa.Sherukka kirjoitti:Ruotsissa testissä voitti kitkarengas: 0922-test-vinterdack-2009.pdf
Painotuksella saatu voitto?
Varsinaisia pianotuksia tuossa ei nayta olevan, ainoastaan isompi pisteskaala joidenkin mitattavien asioiden kohdalla.
Pitais vissiin vaivaitua lukemaan tekniikanmaailman testikin, kun ainakin testivoittajaksi (tm:ssa) noussut rengas naytti parjaavan ruotsin testissa heikosti jaalla, mika taas on yleensa tm:n painotuksissa ollut korkealla.. (TM:n painotukset ovat yleensa olleet huonon kelin mukaan ja Tuulilasin taasen tasaisessa parjaamisessa joka alueella.)
-
- Viestit: 7466
- Liittynyt: 28.5.2004 klo 1.44
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja tosikko »
Joo näinhän se käytännössä menee. Heitto lienee noissa kuluttajatason mittareissa rippuvainen alueesta, eli kalibroivat ne valmistajan toimesta tod. näk. maksimipaineelle, jolloin joku parin kymmeneen baarin yltävä mittari saattaa heittää normi henkiläauton renkaiden painealueella jo jonnin verran. Summa summarum, älä osta väärällä tahi liia isolla mittausalueella varustettua mittaria.JHA kirjoitti:Tosin eri asia on onko mittaustuloksen mahdollisen virumisen suuruus vielä merkittävää suhteessa mitattavaan suureeseen ja tarvittavaan tarkkuuteen. Useimmissa tapauksissa kun ei liene oikeasti väliä sillä onko renkaassa painetta 2,28 vaiko 2,34 bar kunhan suuruusluokka on about tuon 2,3 bar ja kaikkien 4 renkaan mittaukset ovat tehty samalla mittarilla.

-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
..lumiset tiet kiillottuvat erittäin liukkaiksi, jos nastat eivät kuluta pintaa. Pahimmillaan luistinradaksi muuttuneen tien pinnassa ei pysyisi edes hiekka.
Renkaat nostattavat tien pinnasta ilmaan terveydelle haitallista pölyä. Renkaiden käytön rajoittaminen ei välttämättä ratkaisisi ongelmaa.
- Jos nastoja ei olisi ollenkaan, niin teitä jouduttaisiin todennäköisesti hiekoittamaan lisää, jolloin pölyn määrä kasvaisi,
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Kyllä ne silti tuhoavat tietä. Se on selvää, että niitä pitää seassa olla, jotta pinta ei kiillotu kitkojen alla peiliksi, mutta ei niitä niin paljoa tarvittaisi kuin käytössä on. Ja varsinkin paljasta asvalttia ne kuluttavat kunnolla, sen näkee kyllä urista ja tiemerkintöjen poiskulumisesta.arisel kirjoitti:Nastarenkaat eivät tuhoakaan tietä, vaan niistä on jopa hyötyä..lumiset tiet kiillottuvat erittäin liukkaiksi, jos nastat eivät kuluta pintaa. Pahimmillaan luistinradaksi muuttuneen tien pinnassa ei pysyisi edes hiekka.Renkaat nostattavat tien pinnasta ilmaan terveydelle haitallista pölyä. Renkaiden käytön rajoittaminen ei välttämättä ratkaisisi ongelmaa.
- Jos nastoja ei olisi ollenkaan, niin teitä jouduttaisiin todennäköisesti hiekoittamaan lisää, jolloin pölyn määrä kasvaisi,
Itse en nastoja olisi missään nimessä kieltämässä, ne ovat tarpeellisia juuri tuon karhennuksen kannalta, mutta niiden määrän ei tarvitsisi olla ihan niin suuri kuin mitä se nyt on.
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Juuri tuossa asken kerroinkin noista urista.. kummasti ne nastat montun soivat asvalttiin vaikkei auto mihinkaan liikkunut.kallekilponen kirjoitti:Kyllä ne silti tuhoavat tietä. Se on selvää, että niitä pitää seassa olla, jotta pinta ei kiillotu kitkojen alla peiliksi, mutta ei niitä niin paljoa tarvittaisi kuin käytössä on. Ja varsinkin paljasta asvalttia ne kuluttavat kunnolla, sen näkee kyllä urista ja tiemerkintöjen poiskulumisesta.arisel kirjoitti:Nastarenkaat eivät tuhoakaan tietä, vaan niistä on jopa hyötyä..lumiset tiet kiillottuvat erittäin liukkaiksi, jos nastat eivät kuluta pintaa. Pahimmillaan luistinradaksi muuttuneen tien pinnassa ei pysyisi edes hiekka.Renkaat nostattavat tien pinnasta ilmaan terveydelle haitallista pölyä. Renkaiden käytön rajoittaminen ei välttämättä ratkaisisi ongelmaa.
- Jos nastoja ei olisi ollenkaan, niin teitä jouduttaisiin todennäköisesti hiekoittamaan lisää, jolloin pölyn määrä kasvaisi,
Itse en nastoja olisi missään nimessä kieltämässä, ne ovat tarpeellisia juuri tuon karhennuksen kannalta, mutta niiden määrän ei tarvitsisi olla ihan niin suuri kuin mitä se nyt on.

Joskus kun kattoo tiessa olevia uria huomaa etta ne ovat jopa syvempia kuin asvaltin paksuus.
Imho, suomessa routa ja pitkat valimatkat tuhoavat enemman tieta kuin nastat. Pitkat valimatkat tekevat kunnollisesta routasuojauksesta alyttoman hintaista ja kun se ei ole kunnollinen niin tie karsii.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja arisel »
Älä sudittele siinä parkkipaikalla!EL5 kirjoitti:Juuri tuossa asken kerroinkin noista urista.. kummasti ne nastat montun soivat asvalttiin vaikkei auto mihinkaan liikkunut.![]()
Joskus kun kattoo tiessa olevia uria huomaa etta ne ovat jopa syvempia kuin asvaltin paksuus.
Imho, suomessa routa ja pitkat valimatkat tuhoavat enemman tieta kuin nastat. Pitkat valimatkat tekevat kunnollisesta routasuojauksesta alyttoman hintaista ja kun se ei ole kunnollinen niin tie karsii.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Saattaapi asfaltin syöntiin olla jokin muu syy kuin paikallaan olevat nastat - jossei nyt mutanttininjahiiret mutustele, niin ehkä tuo mainitsemasi kunnollinen routasuojaus puuttuu tai tiesuolalla on jotain osuutta asiaan; onko asfaltti murentunut vai vain painunut? Täällä Valkeakoskella paikallisen K-kaupan parkkipaikalla on nätit lähtökuopat usemmassakin ruudussa...
Pohjatöissä on helppo säästää, urakoitsija ehtii tehdä konkurssin hyvinkin ennenkuin painaumat tulevat näkyviin...
-
- Viestit: 307
- Liittynyt: 7.8.2009 klo 18.33
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja EL5 »
Kuten tuossa aikaisemmin jo larellekkin selvittelin, niin painaumat ja tod.nak. huonoista pohjatoista johtuen. Montut ovat yllattaen ainoastaan minun autoni alla, uria ei ole edes sisaanajovaylalla. Minun autoni on ainoa joka on seisonut tuolla parkkiksella paikallaan yli viikon (6kk). Asvaltointi tehty n. vuosi sitten. Mainittakkoon ettei liikennetta parkkialueella paljon ole, puolet ruuduista on vapaana, oisko siella yhteensa 40-50 ruutua.arisel kirjoitti:Saattaapi asfaltin syöntiin olla jokin muu syy kuin paikallaan olevat nastat - jossei nyt mutanttininjahiiret mutustele, niin ehkä tuo mainitsemasi kunnollinen routasuojaus puuttuu tai tiesuolalla on jotain osuutta asiaan; onko asfaltti murentunut vai vain painunut? Täällä Valkeakoskella paikallisen K-kaupan parkkipaikalla on nätit lähtökuopat usemmassakin ruudussa...EL5 kirjoitti:Juuri tuossa asken kerroinkin noista urista.. kummasti ne nastat montun soivat asvalttiin vaikkei auto mihinkaan liikkunut.![]()
Joskus kun kattoo tiessa olevia uria huomaa etta ne ovat jopa syvempia kuin asvaltin paksuus.
Imho, suomessa routa ja pitkat valimatkat tuhoavat enemman tieta kuin nastat. Pitkat valimatkat tekevat kunnollisesta routasuojauksesta alyttoman hintaista ja kun se ei ole kunnollinen niin tie karsii.
Pohjatöissä on helppo säästää, urakoitsija ehtii tehdä konkurssin hyvinkin ennenkuin painaumat tulevat näkyviin...
ps. kun joku asiasta kohta kuitenkin huomauttaa, niin oikeasti sain jo kuulla tuolla parkkiksella etta minun ymparivuotinen nastojenkayttoni on nuo tuhot aiheuttanut..
-
- Viestit: 9639
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Traktoriin pitäisikin kohta nuo ketjut asentaa, että varmasti liikkuu. Tekeehän se hienot jäljet tielle, mutta pääasia, että liikutaan. Olisihan se muuten hienoa soittaa töihin, ettei pääse kun on kitkat alla *nauraa*
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja iMies »
Kai kuitenkin tiedät, että kitkarengas etenee siinä 20 cm lumessa vähintään yhtä hyvin kuin se nastarengas?arisel kirjoitti:Kehnoimman kelin pärjääminen on talvirenkaissa se määräävä asia - en voi jättää menemättä töihin vain siksi, että on satanut lunta kaksikymmentä senttiä tai että tiet ovat kaljamalla; sikäli TM on oikeilla linjoilla.
Itse olenkin todennut, että voin aivan hyvin ajaa parina päivänä vuodessa hieman enemmän (jyrkkiä mutkia ja risteysalueita) ennakoiden, kun kaikkina muina päivinä pääsen nauttimaan kitkarenkaan ylivertaisesta ajomukavuudesta.
Liukkaat piha-alueet ovat kyllä haastavia, mutta maltillinen kaasujalka ja 4x4 auttavat tuossakin. Vaan ymmärrän kyllä hyvin että moni taksi valitsee nastat juuri tätä silmällä pitäen.
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja iMies »
Vaan aika normaalia - kesärenkaat ovat hyvältä näyttäävää kokoa, talvirenkaat sopivaa...Mikael K. kirjoitti: Alla olevat Michelinit ovat paremmat ajaa kuin auton mukana tulleet Bridgestonen kesärenkaat. Hassu fiilis.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja hatey »
Ei se neliveto jarruttamismatkaa lyhennä.iMies kirjoitti: Liukkaat piha-alueet ovat kyllä haastavia, mutta maltillinen kaasujalka ja 4x4 auttavat tuossakin. .
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 13162
- Liittynyt: 5.8.2005 klo 12.29
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
-
- Viestit: 2881
- Liittynyt: 16.10.2011 klo 23.08
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja iMies »
Ei lyhennä, mutta harvemmin tulee ajettua kovin lujaa piha-alueilla, eikä muidenkaan pitäisi.hatey kirjoitti:Ei se neliveto jarruttamismatkaa lyhennä.iMies kirjoitti: Liukkaat piha-alueet ovat kyllä haastavia, mutta maltillinen kaasujalka ja 4x4 auttavat tuossakin. .
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
-
- Viestit: 15274
- Liittynyt: 14.1.2011 klo 20.24
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja tuomaril »
-
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 21.9.2009 klo 18.02
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Käytätkö kitka- vai nastarenkaita?
Viesti Kirjoittaja K_Kolja »
mutta ehkä siksi olen satunnaisesti
ihan siedettävä ihminen.
-Jarkko Martikainen
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit