adele kirjoitti:Vika on aina työnantajissa ,ei koskaan työtekijässä.
Mielenkiintoinen näkemys. Näen joka päivä työssäni työntekijöitä, joissa vikaa kyllä on. Valitettavasti. Työnteko ei kiinnosta, pääasia saada aika kulumaan jotenkin, että pääsee kotiin. Viaton en ole itsekään, vikoja kyllä löytyy, etenkin työntekijöiden mielestä.
Miten työntekijä jatkaa työuraansa, jos saa kenkää? Mitä mieltä on jatkaa työuraa, jos työn tulos ei enää kelpaa? Miksi tunkea töihin jonkun nuoremman ja osaavamman työpaikkaa viemään?
Yrityksen tehtävä - siinä onkin hiukan päällepäin näkyvää monimutkaisempi asia. Monelle pienyrittäjälle riittää elanto vuosikymmeniksi - yrityksen ei välttämättä tarvitse tuottaa voittoa, jos se pitää omistajansa ja työntekijänsä leivässä. Sinä voit olla eri mieltä, mutta ne, jotka elävät elämänsä ja tekevät työuransa pienyrityksessä saattavat olla aivan tyytyväisiä yrityksen tulokseen ja omaan elämäänsä. Vähän kuin taloyhtiö, jonka ei tarvitse - eikä edes kannata - tuottaa voittoa, vaan pitää asiat järjestyksessä ja paikat kunnossa. Jos puhutaan pörssiyhtiöistä, niin asia on hiukan toisenlainen, mutta pörssiyhtiö saa työvoimansa yhteiskunnan kouluttamana joutumatta välttämättä maksamaan koulutuksesta mitään. Verotus taas on asia erikseen - ja sen välttämisessä pörssiyhtiöt osannevat asiansa. Silti edellä peräänkuulutettu yhteiskuntavastuu on olemassa. Jos yritykset kiistävät yhteiskuntavastuunsa, ei yhteiskunnalla tai työntekijöillä enää ole vastuuta yritykselle.
Elämä yrittäjänä tai johtajana on varmasti mielenkiintoisempaa kuin työntekijänä - ja siitä saa virtaa pidempiin työvuosiin; yksinkertaista työtä puurtava työntekijä kokee usein työnsä mielenkiinnottomaksi - ja niinhän se on.
Yrittäjäksi tai johtajaksi ryhtyminen ei ole mahdollista kaikille - vaikka kaikilla olisikin mahdollisuus yrittää jompaa kumpaa - sillä tavarat eivät valmistu johtoryhmän kokouksissa. Moni johtaja muuten - jopa pääjohtaja - työskentelee yrityksessä, jonka joku muu on perustanut ja myös työn keksinyt. Yrittäjät valittavat yritystoimintaa vaikeuttavia säädöksiä - ja ihan aiheesta. Velvoitteita voitaisiin järjestää yksinkertaisemmin, jolloin yrittäjällä jäisi aikaa keskittyä itse yrityksen pyörittämiseen, eikä turhaan paperien pyörittelyyn. Asiaa on yrittäjäjärestöjen puolesta pidetty esillä, mutta poliitikot eivät vain saa järkeistettyä tätä.
Työntekijöiden viihdyttäminen ei ole yrityksen tehtävä, vaikka yritysjohdon tehtävä kyllä on luoda olosuhteet, joissa työ voidaan tehdä, ja sitä paremmin tuloksin, mitä paremmat olosuhteet ovat. Silloinkin kun yritys pyrkii viihdyttämään työntekijöitä, nämä eivät aina ymmärrä arvostaa sitä.
Olisit iloinen, että sinulla on enemmän ymmärrystä kuin alempiarvoisillasi; elämäsi on ollut mielenkiintoisempaa ja voit tyytyväisenä laskeutua hautaan elämäsi päättyessä. Minulle ainakin eletty elämä on arvo sinänsä, jotkut asiat ovat menneet huonommin, jotkut paremmin - ja joitakin olen itse ollut aikaansaamassa; hyviä asioita voi muistella, niitä huonompia taas ei kannata - etenkin kun niille ei enää mitään voi, ja töitä on edelleen tehtävä voivottelun sijaan.