Itse tiedän sen, että tutkan näyttäessä 88kmh niin se kirjataan 85kmh nopeudelle. Virhemarginaalina pidetään -3kmh ja se on ihan hyvä asia. Nollatoleranssilla katkeaisi kansan viimeinen pinna ja säie. Siitä voi teoriassa tulla huomautus, mutta 3 huomatuksesta pamahtaa sakko. Sinänsä se on huvittavaa, että pienestä virheestä usein voi sakottaa. Kas kun nollatoleranssia ei oteta kaikkialle käyttöön. Veikkaan, että sää vaikuttaa asiaan ja liikennemäärä. Voi päästä vähemmällä, jos nelostiellä kiskoo yli nopeutta kello 3.30 maanantai aamusta kuin 16.20 jolloin on neljänruuhka.Erño kirjoitti:Noup. Kaverini on poliisi, ja kertoi näin. 10km/h + 3km/h virhevara. Toki saattavat pysäyttää ja antaa suullisen varoituksen, mutta sakkoja eivät ole antaneet.Muffe kirjoitti:Mitä se nyt höpisee? Aivan varmasti saa sakot pienemmilläkin ylinopeuksilla.Erño kirjoitti:+13km/h on muistaakseni se sakkoraja. Pätee aika hyvin kaikkialle. Toki joku 25 ja 30 alue on eri juttu.
En tiedä sitten onko etelässä niuhompia poliiseja. Täällä on ainakin parempaakin tekemistä kuin antaa sakkoja 10km/h ylinopeuksista.
Liikenne
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
Olen kuullut juttua salaisesta lähteestä, että pätee ainakin Turun moottoritiellä liikkuvan poliisin puuttumisrajana - muuten joutuis pysäyttämään koko liikenteen. Ja jos on porukalla liikkeellä, Suomessa kannattaa - joka on maanalaisen paikan typerää - laittaa köyhin mies ratin taakse ajamaan sitä välttämätöntä ylinopeutta (vähemmän rikollista).Erño kirjoitti:Noup. Kaverini on poliisi, ja kertoi näin. 10km/h + 3km/h virhevara. Toki saattavat pysäyttää ja antaa suullisen varoituksen, mutta sakkoja eivät ole antaneet.Muffe kirjoitti:Mitä se nyt höpisee? Aivan varmasti saa sakot pienemmilläkin ylinopeuksilla.Erño kirjoitti:+13km/h on muistaakseni se sakkoraja. Pätee aika hyvin kaikkialle. Toki joku 25 ja 30 alue on eri juttu.
En tiedä sitten onko etelässä niuhompia poliiseja. Täällä on ainakin parempaakin tekemistä kuin antaa sakkoja 10km/h ylinopeuksista.
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Ehkä vaarallisimmat kuskit löytyvät niistä, jotka kiertävät hidastetöyssyt naapurin kaistalta. Monesti vastapuolella on auto parkissa heti töyssyn jälkeen - tällöin koukkaus on supervaarallista. Kukaan ei osaa odottaa että auto tulee väärältä kaistalta, eikä pysäköidyn auton vuoksi kuski tai kävelijä/pyöräilijä voi nähdä toisiaan.
Kyllä on surkeat iskarit joidenkin autoissa kun pitää kiertää..
Tässä lista siitä mitä tapahtuma pitää yleensä sisällään:
- kaistan vaihto ilman vilkkua
- suojatien eteen pysähtyneen auton ohitus pysähtymättä viereiseltä kaistalta
- tarpeeton vastakkaisen kaistan käyttö
- iskarien tarpeeton vaaliminen
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
Aha. Goglaa eri autoilla, niin tiedät oikean vastauksen.hatey kirjoitti:Kyllä sen töyssyn iskun ottaa autossa vastaan muukin, kuin pelkkä heilahduksen vaimennin. Eniten se töyssy käy ripustusten pusliin, sen jälkeen sitä vaimentaa jouset. Heilahduksen vaimennin vain estää autoa jatkamasta niiailua sen töyssyn jälkeen.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
Vedetään sitten tämäkin toiseen ääripäähän, ehkä autourheilussakin kannattaisi vain ja ainoastaan vaihtaa ne puslat paremman suorituksen saavuttamiseksi ja unohtaa kaikki muu.hatey kirjoitti:Jaa? Kaikki autot joita olen ajanut, niissä on tukivarsissa kumipuslat, no yhdessä oli nylokit. Niin no jos joku tuuninkipeli on, niin silloinhan tosiaan muovi ja urska spoilerit raapii töyssyihin ja vauhti loppuu siihen.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
e: minä kyllä kierrän ne töyssyt aina, jos mahdollista, koska muuten eväsjukurtit saattavat läikkyä syliin syödessä. Eikä se ole kivaa, likaantuu vaatteet ja auto.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
Aijaiijai...hatey kirjoitti:Jaa, no siinä tapauksessa. Jatketaan ajelua.
e: minä kyllä kierrän ne töyssyt aina, jos mahdollista, koska muuten eväsjukurtit saattavat läikkyä syliin syödessä. Eikä se ole kivaa, likaantuu vaatteet ja auto.
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Kolarin ajanut Hagwallah-kaahari menettää päänsä
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: 29.8.2010 klo 18.49
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja janio »
Itse ainakin kierrän kaikki töyssyt, aina kun se on turvallisesti mahdollista. Miksi turhaa rasittaa autoa ajamalla töyssyihin, kun ne voi kiertää Tuskin kukaa ajaa kuoppaankaan, jos sen voi turvallisesti väistää...Le Corbusier kirjoitti:liikenneasiahan on suomalaisten intohimo ja kaikki ovat asiantuntijoita.
Ja sitten kaikkien asiantuntijoiden lempiaiheeseen: nopeusrajoitukset. Myönnän itseni asennevammaiseksi tässä asiassa, olen viimeksi ajanut matkan ilman ylinopeutta inssissä. Sovitan nopeuteni olosuhteisiin, en aja sateella läheskään yhtä kovaa kuin auinkoisella säällä. Viimeksi tänään ajoin sateessa prätkällä alinopeutta 80 km/h -alueella. Autolla olisi nopeuteni varmaankin ollut noin 100, mutta koska pyörän renkaat vetelevät viimeisiään hiljensin vauhtia reilusti, vaikkei vettä hirveästi tullukkaan.
Hyvissä olosuhteissa moottoritiellä pidän matkanopeutena yleensä 150-160, jos on kiire ja tie on tyhjä saatan mennä kovempaakin. Viime syksynä oli kiire ja tie tyhjä, poliisi mittasi nopeuden ja maksoin sakkoni kiltisti ja kuljin bussilla hetken aikaa, myönnän rikkooneni sääntöjä, vaikken niiden kanssa samaa mieltä olekkaan.
Mielestäni nopeusrajoituksia voisi huoletta nostaa taajamissa 10-15 pykälää ja taajamien ulkopuolella 20 pykälää, moottoriteille 150. Nämä siis olisivat maksiminopeuksia hyvissä olosuhteissa, kuten nopeusrajoitusten tulisikin lain mukaan käsittääkseni olla. Kyllähän jokaisen pitäisi autokoulun käytyään älytä ettei räntäsateessa voi ajaa 150 km/h.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Itselläni oli auto seissyt kylmänä ulkona ja takaluukussa ollut viinapullo hajosi Länsikeskuksen CM:n parkkihallin hidastetöyssyyn. Voi peeveli, kun otti päähän (silloin).janio kirjoitti: Itse ainakin kierrän kaikki töyssyt, aina kun se on turvallisesti mahdollista. Miksi turhaa rasittaa autoa ajamalla töyssyihin, kun ne voi kiertää Tuskin kukaa ajaa kuoppaankaan, jos sen voi turvallisesti väistää...
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
...janio kirjoitti:Kyllähän jokaisen pitäisi autokoulun käytyään älytä ettei räntäsateessa voi ajaa 150 km/h.
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: 29.8.2010 klo 18.49
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja janio »
Taas olisi auttanut jos olisi kiertänyt töyssyn! Tekevät kyllä ne noissa halleissa yleensä niin, ettei voi kiertää Ja ajatella sitä kansanterveydellistä merkitystä, kun ensin pitää ostaa uusi pullo rikkoutuneen tilalle ja lisäksi toinen, jonka voi juoda vitutukseen! Tosin valtio kiittää veroista...Tauvo kirjoitti:Itselläni oli auto seissyt kylmänä ulkona ja takaluukussa ollut viinapullo hajosi Länsikeskuksen CM:n parkkihallin hidastetöyssyyn. Voi peeveli, kun otti päähän (silloin).janio kirjoitti: Itse ainakin kierrän kaikki töyssyt, aina kun se on turvallisesti mahdollista. Miksi turhaa rasittaa autoa ajamalla töyssyihin, kun ne voi kiertää Tuskin kukaa ajaa kuoppaankaan, jos sen voi turvallisesti väistää...
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Junttilassa on kaikki mahdollista. Tuomio liian kova tekoon nähden. Toisaalta mies pääsi helpolla. Tonnin sakko on tuomiona kovempi kuin kuoleman tuomio. Kuolemantuomio on junttilandian tapa. Tuonne maahan voisi ampua ydinpommin. Ukko olisi pitänyt ruoskia päivittäin ja ilmaista työtä 10v ajan.arisel kirjoitti:Tässä on oikea linja:
Kolarin ajanut Hagwallah-kaahari menettää päänsä
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 4620
- Liittynyt: 8.11.2004 klo 23.34
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja jjpeltola »
Kyllähän jokaisen ajokortillisen pitäisi tietää että Suomessa käytössä kattonopeus. Lisäksi jos motarilla olisi 150 km/h, niin osa ajalisi 90–130 kmh niin kun nykyäänkin ja osa posottelis 150–180 km/h. Näillä nopeuseroilla olisi liikenne turvattomampaa ja nykivämpää.janio kirjoitti:[…] Mielestäni nopeusrajoituksia voisi huoletta nostaa taajamissa 10-15 pykälää ja taajamien ulkopuolella 20 pykälää, moottoriteille 150. Nämä siis olisivat maksiminopeuksia hyvissä olosuhteissa, kuten nopeusrajoitusten tulisikin lain mukaan käsittääkseni olla. Kyllähän jokaisen pitäisi autokoulun käytyään älytä ettei räntäsateessa voi ajaa 150 km/h.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turv ... austaa.php
Kun nopeus kasvaa:
Havaintojen teko ja liikennetilanteiden arviointi vaikeutuvat.
Pysähtymismatkat pitenevät. Kuljettajan kokemuksella ja auton hallintataidolla ei niihin juuri voi vaikuttaa.
Ohitustarve kasvaa ja virheiden todennäköisyys lisääntyy.
Tieltä suistumisen ja vastakkaiselle kaistalle ajautumisen riski kasvaa.
Mitä suurempi nopeus on, sitä vakavammat ovat seuraukset mahdollisessa onnettomuudessa. Ihmisen sisäelimet eivät kestä äkkipysäyksiä.
Nopeusrajoituksilla saadaan aikaan tasainen liikennevirta, jolloin myös ohitusten tarve vähenee. Nopeusrajoitukselle on aina perusteensa. Rajoitusten määrittämiseen vaikuttavat mm. ajoradan leveys, tien päällyste, näkyvyys, kaarteiden jyrkkyys, ohitusmahdollisuudet, liikenteen määrä, risteykset, koulun läheisyys, hirvivaara ja meluhaitat.
Liikenne on sitä turvallisempaa, mitä alhaisempi on keskinopeus ja mitä pienemmät ovat ajoneuvojen nopeuserot.
Taajamien ylinopeudet vaaraksi jalankulkijoille
Taajamissa 5-10 km/h nopeuden vähentäminen saattaa olla törmäystilanteessa ratkaiseva jalankulkijan tai pyöräilijän kannalta. Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet jalankulkijalla tai pyöräilijällä on selviytyä hengissä.
-
- Viestit: 2469
- Liittynyt: 5.9.2010 klo 10.37
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja KenSu »
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Onneksi monet näistä karsiutuvat luonnollisesti omien mieltymystensä kautta - harmillista on se, että samalla kuolee ja vammautuu viattomia; lapsiakin.
Sitten kun on tapettu paras kaveri tai tyttöystävä ja ehkä vielä joku tuntematon vastaantulijakin, itketään omaa tyhmyyttä - mutta ennen onnettomuutta pilkataan varoittelijoita ja sääntöjen noudattamisen tärkeydestä muistuttajia.
Kannattaa muistaa tämä siellä poliisiauton takapenkillä istuessa.
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja hatey »
Missä niin loivia töyssyjä on? Tulen heti sinne ajelemaan niiden yli ja nauttimaan tunteesta, että niiden yli voi ajaa tiekohtaista nopeutta.KenSu kirjoitti:Mikä niissä töyssyissä on niin kamalaa? Yleensä ne pystyy ylittämään täysin hidastamatta kunhan noudattaa paikalle määriteltyä nopeusrajoitusta. Todella idioottimaista on autonsa puolesta pelkäävien bemarikuskien ja audimiesten tyyli vetää töyssyjen välit reilulla ylinopeudella ja töyssyt ryömintävauhdilla. Noiden perässä kun ajaa, saa aina jarrutella kun tahtovat jäädä jalkoihin töyssyjen kohdalla,
Täällä ne töyssyt on tehty jalkakäytävän reunakiveyksestä (niistä betonkisista) Niistä on tehtu sellainen "kaukalo" joka on sitten täytetty asvaltilla. Niiden yli jos ajaa muuten kuin 0 kmh, niin hajoaa taatusti auto kuin auto. Nyttemmin niitä on hieman loivennetty asvalttiluiskalla, koska ihmisiltä hajosi oikeasti niissä autoja ja lähettelivät sitten laskuja kaupungille. Vaan liian korkeita ovat edelleen. Auramiehet niistä kuulemma kovin tykkäävät talvella, kun aura torppaa siihen töyssyn reunaan. Aiemmin oli tienpintaan pultattu sellainen muovimaisesta aineesta oleva saman korkuinen profiililtaan puolipyöreä makkara, se samoin oli liian jyrkkäreunainen korkeuteensa nähden ja oli myös mahdoton ylittää muuten kuin nollanopeudella.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 2070
- Liittynyt: 27.3.2010 klo 14.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Le Corbusier »
Yhden km/h lisäys nopeuteen lisää taajamissa 2-4% onnettomuuksia.janio kirjoitti:
Mielestäni nopeusrajoituksia voisi huoletta nostaa taajamissa 10-15 pykälää..
Ehdotuksesi lisäisi onnettomuuksia selvästi.
Muutenkin nopeuden lisäys taajamissa on murhaa. 30 rajoituksen muuttaminen 5-kympiksi tappaa tilastojen mukaan kymmenen kertaa todennäköisemmin.
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: 29.8.2010 klo 18.49
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja janio »
Itsellä ei kyllä riitä rahat niihin lisääntyneisiin huoltokuluihin, kun ajelisi töyssyjen yli neljääkymppiä. Mutta köyhät kyykkyyn, eiks je?KenSu kirjoitti:Mikä niissä töyssyissä on niin kamalaa? Yleensä ne pystyy ylittämään täysin hidastamatta kunhan noudattaa paikalle määriteltyä nopeusrajoitusta. Todella idioottimaista on autonsa puolesta pelkäävien bemarikuskien ja audimiesten tyyli vetää töyssyjen välit reilulla ylinopeudella ja töyssyt ryömintävauhdilla. Noiden perässä kun ajaa, saa aina jarrutella kun tahtovat jäädä jalkoihin töyssyjen kohdalla,
edit: typo
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja redhat »
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit