Maza kirjoitti:Kai suihkukone lentäisi dieselilläkin, ainakin jotenkuten. Ei se Jet A-1 niin kauheasti löpöstä eroa. Ja suihkumoottorihan on aika simppeli laitos.
Periaatteessa ohivirtaussuihkumoottoriin sopii toki melkein mikä tahansa palava polttoneste, käytännössä kuitenkaan ei.
a) Maa-ajoneuvoihin tarkoitetussa dieselissä saa olla (ja on) sitoutuneena aika paljon vettä -> voi jakautua ilmassa eri faaseihin ja silloin suuttimet ja suodattimet jäätyy. Njet hjyvä.
b) Dieselin viskositeetti on korkeampi kuin kerosiinin -> -50°C lämpötilassa pumppuja ja suodattimia ahdistaa ja suuttimet on kovilla, vaikka kuinka esilämmitettäisiin. Njet hjyvä.
c) Modernissa dieselissä ei ole juurikaan rikkiä, toisin kuin Jet A-1:ssä -> koneet eivät saa voitelua. Njet hjyvä.
Ja sama käänteisesti: Jet A-1 toimii hienosti vähän vanhemmassa traktoreissa, varsinkin talvella, mutta sitä ei pidä missään nimessä tankata esimerkiksi kuorma-autoihin jossa on uusi EURO 5/6 moottori.