Lare kirjoitti:Taisi eilisessä Hesarissa olla että jos elohopeaa sisältävä lamppu hajoaa käytettäessä, pitäisi tuulettaa, jotta höyrystynyt elohopea lähtisi pois asunnosta.
Mulla kävi eräs päivä noin onneksi tuuletin.
Ihan tyytyväinen mä olen ollut tohon merkkiä en muista 15W ES-lamppuun. Ei välky ja on kirkkaampi kuin perus hehkulamppu. Ja syttyykin tarpeeksi nopeesti.
rodchop kirjoitti:Ai mun mielestä hehkulamppu on just se oikee, mielellään vielä kirkkaalla kuvulla.
Pirun hieno värilämpötila varsinkin himmentimen kautta kun joku 40% tehoja.
Itse Teatteri alalla valojen kanssa pelaan.
Ostettiin vajaa vuosi sitten muutama trukkilavallinen ettei heti lopu.
Miten noilla säästölampuilla tunnelmaa luot.
^ Kun saisivat vielä hinnan samaksi kuin oikeissa lampuissa. Oikeita lamppuja saa alle yhden liittovaltion krediitin, kun nuo wannabelamput maksavat yli 50 kertaisesti.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Onko olemassa energiansäästölamppua, joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:
– Värintoisto yli 90%
– 2700K
– opaali-/mattakuvullinen
– Jotakuinkin perinteisen hehkulampun kokoinen
En ole onnistunut löytämään toistaiseksi, mutta tarvetta olisi – nyt käytän viimoisia 60W ja 100W opaalihehkulamppuja.
Miksikö tuollaiset speksit? Normi energiansäästölamppujen värintoisto on niin surkea, etten halua sellaisessa valossa aikaani viettää, kun tuota pimeää riittää. 2700K, sillä en halua päivänvaloa illalla + haluan olohuoneeseeni pehmeän valaistuksen, se ei ole leikkaussali. Opaalikupu ja hehkulampun mitat siksi, että käyttämäni valaisimet on suunniteltu käytettäväksi hehkulampulla, joten sellainen ananaksen kokoinen möllykkä tunkee pitkälle ulos varjostimesta.
MudShark kirjoitti:Onko olemassa energiansäästölamppua, joka täyttäisi seuraavat vaatimukset:
– Värintoisto yli 90%
– 2700K
– opaali-/mattakuvullinen
– Jotakuinkin perinteisen hehkulampun kokoinen
En ole onnistunut löytämään toistaiseksi, mutta tarvetta olisi – nyt käytän viimoisia 60W ja 100W opaalihehkulamppuja.
Miksikö tuollaiset speksit? Normi energiansäästölamppujen värintoisto on niin surkea, etten halua sellaisessa valossa aikaani viettää, kun tuota pimeää riittää. 2700K, sillä en halua päivänvaloa illalla + haluan olohuoneeseeni pehmeän valaistuksen, se ei ole leikkaussali. Opaalikupu ja hehkulampun mitat siksi, että käyttämäni valaisimet on suunniteltu käytettäväksi hehkulampulla, joten sellainen ananaksen kokoinen möllykkä tunkee pitkälle ulos varjostimesta.
Kattelisin Osramin ja Philipsin valikoimia. Vain näistä kahdesta merkistä mulla itselläni oikeasti hyviä kokemuksia. Osramilla enemmän noita 2700K lamppuja. Philipsillä tuppaavat enimmäkseen olemaan 3000K.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.
Ilouutinen kaikille, jotka välttävät elohopeaa lampuissa
Hehkulamppuja saa kaupoista edelleen - vain eri nimellä
Laivalamput tai vasaralamput on tehty kestämään vaativia olosuhteita. Myös niiden käyttöikä on hehkulamppua pidempi.
Moni saattaa tuskailla energiansäästölamppujen aikakaudella esimerkiksi vanhojen design-valaisimien kanssa, joihin uusien säädösten mukaiset lamput eivät syystä tai toisesta sovi.
Heidän kannattaa suunnata sähköalan erikoisliikkeisiin, joissa myydään edelleen hehkulamppuja - vain eri nimikkeellä. Lähinnä teollisuuskäyttöön tarkoitetut vasaralamput, tai joskus myös laivalamppuina markkinoidut polttimot toimivat kuin tavalliset hehkulamput. Hehkulamput kieltävä EU-direktiivi ei koske erikoislamppuja, joten lamppujen myynti on jatkossakin täysin sallittua.
Lamppuja valmistetaan ainakin 60, 40 ja 25 watin tehoisina. Ulkonäöltään, toiminnaltaan ja valoltaan ne ovat kuin normaalit hehkulamput. Hinta laivalampuilla on hieman tavallisia hehkulamppuja korkeampi.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Esimerkiksi 25 000 syttymiskerran led-lamppu kestää reilusti alle luvatun 25 vuoden, jos lampun sytyttää monta kertaa päivässä. Jos lampun sytyttää esimerkiksi 10 kertaa päivässä, elinikä jää reiluun neljännekseen luvatusta.
Se virhe taitaa kyllä olla hehkulampppujen tahallinen laadun heikentäminen - eikä se ole kuluttajan tekemä!
Aina näissä kestotiedoissa valehdellaan. Mutta mikäs siinä kun nykyään monen kuluttajankin mielestä bisnes on bisnestä, ja kuluttajille valehtelu on täysin sallittua...
Rangaistuksiahan ei ole edes selkeissä petostapauksissa - ja kuluttajan syyksi tietenkin laitetaan tämäkin ongelma:
Kuluttaja tekee usein tämän yksinkertaisen virheen
^ Se on käyttäjän vika. Aivan kuten niissä älyttömän-kalliissa-eu-satu-hassi-elohopea-ongelmajäte-energiansäästö-pienloisteputkissakin: Ne pitää sytyttää 10 minuuttia ennen tarvetta, sitten ne palavat kirkkaasti. Käyttäjävirhe, jos sytyttää vasta kun tarvitsee valoa. Ja jääkarhut pelastuvat käyttämällä elohopea ongelmajäte lamppuja. Ajatelkaa lapsia!
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Ikean E27 lantainen Ledare lamppu on nykytasolla mitattuna edullinen 4.99€ ja muistaakseni jossain vertailussa oli selvästi kallimpaa Osramin kötöstystä parempi…..tosin setä Osram yritti vähän selitellä miksi näin oli päässyt käymään.
Edelleen kunnollisia lamppuja ei ole markkinoilla. Paras ESL on "Philips Tornado High Lumen 60W WW E27 1CT" Kyseinen lamppu on oikeasti 60w lamppu yli 4310 Lumen tehoilla. Minulla on ollut kyseinen lamppu ulkokäytössä jo 2009 asti ja sytytyskertoja on ollut kerran päivässä kovillakin pakkasilla. Lamppu on aika hidas sytttymään kun pakkaset huitelee -15°C lukemia, mutta syttyy kyllä yli -30°C lämmöissäkin. Biltemalla on 45w ESL myynnissä about 7€ hintaan. Kyseinen lamppu kestää noin 12kk minulla. Tulee siis halvemmaksi kuin Philips. Ikävä kyllä valotehokin laskee nopeammin. Ongelma noiden lamppujen kanssa on se, että ne on isoja ja normaalissa kartanotolpassa valotehosta karkaa osa hukkaan. Lamppu pitäisi asentaa siis kanta ylöspäin, että kaikki valo tulisi pihalle.
Led-Lampuista on myös kokemusta. Paras testaamani on tähän mennessä modlux E27 1100 Lumen. Hinta on kalleimmissakin paikoissa ollut korkeintaan 19,90€ luokkaa. Philipsillä löytyisi kyllä järeämpää, mutta ongelmana on värilämpötila. En tykkää kellertävästä väristä. Ulkokäyttöön sopii parhaiten kylmä, koska se valaisee paremmin vaikka on sama teho. Kokemukseni perustuu omalla pihalla tehtyyn testiin ja pudonneiden klapien etsintään. Makuuhuoneessa minulla on näitä spotteja ledeinä. Sopii tuollaiseen kielo kukka malliseen kauniisti. Näyttää kukalta
Alhaalla näkee, että Bilteman valo valaisee talon ränninkin. Kuvasta ei saa hyvää käsitettä, koska valoteho jatkuu mustallakin alueella. 20m päässäkin tolpasta valoa löytyy. 30m kohdalla ei enää juurikaan näy. Philipsin valoon verrattuna ollaan heikoimmilla. Kuitenkin suurin hyöty näistä saadaan kun asentaa kannan ylöspäin. Minulla ikävä kyllä on kanta alhaalla ja suurin osa tehosta menee oravien valaisuun. Noh... Meillä on oravillakin on valot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut M.P.T, 4.2.2014 klo 18.57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.