Tähän ongelmaan voisi tuoda apua kaistakohtaiset miniminopeudet, esimerkiksi vasemmalla kaistalla tulisi sakot kun ajaa alle 130. Näin oikealla kaistalla olisi samat nopeuserot, kuin nytkin: rekat 80 vs hlöautot 130.jjpeltola kirjoitti: Kyllähän jokaisen ajokortillisen pitäisi tietää että Suomessa käytössä kattonopeus. Lisäksi jos motarilla olisi 150 km/h, niin osa ajalisi 90–130 kmh niin kun nykyäänkin ja osa posottelis 150–180 km/h. Näillä nopeuseroilla olisi liikenne turvattomampaa ja nykivämpää.
Parhaiten tätä tutkijalautakunnan asiantuntemusta kuvaa tapaus muutaman vuoden takaa:Liikenneturva kirjoitti: Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus on noin joka toisen kuolemaan johtaneen moottoriajoneuvo-onnettomuuden taustalla.
Auto oli ajanut tieltä ulos törkeällä ylinopeudella. Lautakunnan ehdotus turvallisuuden parantamiseksi tässä tapauksessa oli mm. nopeusrajoituksen alentaminen tässä tienkohdassa. MITÄ?!?! Miten nopeusrajoituksen alentaminen vaikuttaa kun ajetaan 40 pykälää yli rajoituksen?
Näissäkin joka toisessa moottoriajoneuvo-onnettumuudessa on tilannenopeus on varmasti ollu useammin ratkaiseva tekijä, kuin ylinopeus.
Totta joka kohta, en väitä vastaan. Mutta, kuten olen koko ajan sanonut, voisi nykyisiä rajoituksia nopeampaa ajaa hyvissä olosuhteissa. Silloin kun kaikki nämä riskit pysyvät siedettävinä, eli kun on hirviaita, suora tie, tyhjä tie, rakenteellisesti erotetut ajosuunnat.Liikenneturva kirjoitti: Havaintojen teko ja liikennetilanteiden arviointi vaikeutuvat.
Pysähtymismatkat pitenevät. Kuljettajan kokemuksella ja auton hallintataidolla ei niihin juuri voi vaikuttaa.
Ohitustarve kasvaa ja virheiden todennäköisyys lisääntyy.
Tieltä suistumisen ja vastakkaiselle kaistalle ajautumisen riski kasvaa.
Mitä suurempi nopeus on, sitä vakavammat ovat seuraukset mahdollisessa onnettomuudessa. Ihmisen sisäelimet eivät kestä äkkipysäyksiä.
Ymmärrän. En itsekään lähtisi missään nimessä korottamaan nopeuksia koulujen, vainhainkotien yms lähellä. Näillä kohdilla alhaiset nopeudet ovat hyvin perusteltuja. Meluhaittoihin vetomaminen on kumminkin mennyt nykyisin aivan liian pitkälle, esimerkki Helsingistä 4-tien alusta. Lahdentien varteen, Koskelan rampin jälkeen, rakennettiin uusi kerros-/rivitalo (muutama kerros, muutama rappu). Tuskin kukaan ostaa tältä paikalta, ja näillä hinnoilla, asuntoa ilman käyntiä paikalla. Mutta hetki talon valmistumisen jälkeen alennettiin rajoitus tällä kohtaa 100->80, meluhaittoihin vedoten. Talo oli siis rakennettu jo olemassaolevan tien varteen, ei uskoisi tieltä tulevan melun häiritsevyyden tulevan yllätyksenä? Asun itse tästä paikasta kilometrin pari eteenpäin, yhtä lähellä Lahdentietä talon toisessa kerroksessa. Meidän kohdallamme rajoitus on 100. En koe melua mitenkään häiritseväksi, puolestani rajoitus saisi olla 120!Liikenneturva kirjoitti: Nopeusrajoitukselle on aina perusteensa. Rajoitusten määrittämiseen vaikuttavat mm. ajoradan leveys, tien päällyste, näkyvyys, kaarteiden jyrkkyys, ohitusmahdollisuudet, liikenteen määrä, risteykset, koulun läheisyys, hirvivaara ja meluhaitat.
Totta tämäkin. Tässä toki pieni huomautus myös jalankulkijoille, ja autoilijoille. Kuin monesti jalankulkija on jäänyt auton alle kun seuraavan kriteerit ovat täyttyneet:Liikenneturva kirjoitti: Taajamien ylinopeudet vaaraksi jalankulkijoille
Taajamissa 5-10 km/h nopeuden vähentäminen saattaa olla törmäystilanteessa ratkaiseva jalankulkijan tai pyöräilijän kannalta. Törmäysnopeus ratkaisee, millaiset mahdollisuudet jalankulkijalla tai pyöräilijällä on selviytyä hengissä.
A) jalankulkija noudatti liikennesääntöjä
B) autoilija noudatti liikennesääntöjä
Toki onnettomuuksia sattuu aina, siksi on hyvä että keskustassa nopeudet pysyvät pääsääntöisesti alle neljässäkympissä. Mutta kun tullaan lähiöön voisi nopeutta jo monissa kohtaa nostaa vaikka kuudelle kympille...