No mikä se nyt niin pistää hanttiin?hatey kirjoitti:Nyt tökkii!!!!![]()
![]()
Vuodatustopic 2
-
Re: Vuodatustopick 2
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Lievitin tuskaa muinaisella Doom Legacy:lla mutta turhan nopsaan huiteli se jamppa ruudulla ja koko peli oli ohi 10min teutaroimisella. Tosin jossain mulla on kesken jäänyt Return to castle Wolfenstein ja siitähän voisi olla hieman iloa. Tuon äärimmäiseen vaihtoehtoon en tartu. Ennen juon itteni hengiltä tai ajan pääni jäädyksiinMacco kirjoitti:Paha tilanne. Tässä tilanteessa on tärkeintä se, ettei sorru monien rlife-hihhuleiden "hanki elämä"-kommentteihin, vaan hakee vastaavaa, muttei missään nimessä korvaavaa, digitaalista ajanvietettä. Prono on hyvä. Myöskin jotkut vanhemmat pelit (DOS) voivat tuoda jonkinlaisia kiksejä. Kaikkein tärkeintä tässä tilanteessa kuitenkin on, ettei turvaudu pahimpaan, helpoimpaan, ja samalla laitimmaiseen vaihtoehtoon. Älä hyvä mies hommaa sitä Windowsia!Jone kirjoitti:Mitä mie nyt teen?
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
Viesti Kirjoittaja hardsa »
Kyseessä oli siis senhetkinen paras 15-tuumainen MBP (sigun kone), johon olin itse lisännyt muistikammat. Olin tätä ennen toiminut vain pc-maailmassa ja olin tuossa vaiheessa kyllästynyt jatkuviin yhteensopivuusongelmiin. Epävakaus ja virukset eivät tuolloin tuottaneet ongelmia, sillä olin saanut senhetkisen käyttöjärjestelmäni (Windows 2000) kaatumaan vain kerran ja viruksetkaan eivät ehtineet puolen vuoden aikana häiritä kertaakaan. Oletin silti saavani jotain paljon parempaan siirtyessäni Macintosh-käyttäjäksi.
Vaan kuinkas sitten kävikään? Alku näytti hienolta. Spaces helpotti elämää, iTunesin avulla sain yli 300 levyn musiikkikirjaston organisoitua järkevästi ja opettelin käyttämään sähköpostia ilman nettiselainta. Ostin samalla iWorkin, mutta yhteensopivuusongelmat tekivät sen käytön ongelmalliseksi, joten lopulta päädyin käyttämään Microsoft Officea. Ajoittaiset tuulettimen ylimääräiset käynnistymiset ihmetyttivät hiukan, mutta en kiinnittänyt niihin sen suurempaa huomiota, sillä koneen toimivuuteen tämä ei vaikuttanut millään tavalla.
Sitten päästäänkin itse vuodatukseen. iTunes. En voinut uskoa, että 2,4 gigahertzin tuplaydinprosessori, 4 gigaa muistia ja muutenkin tehokas kone ei ole kykeneväinen pyörittämään musiikinsoitto-ohjelmaa. Minulle kävi usein niin, että kuunnellessani musiikkia ja selatessani Cover Flowlla levynkansia kone kaatui. Asiaan auttoi ainoastaan koneen käynnistys uudelleen virtanäppäin pohjassa. Koetin hakea ongelmaan apua täältäkin, mutta ratkaisua ei löytynyt. Luin myöhemmin netistä muista kohtalotovereista, jotka eivät myöskään olleet löytäneet ratkaisua kyseiseen ongelmaan. Koin tulleeni hieman pettyneeksi. Ajattelin niitä useita keskusteluja täällä, jotka kertoivat Macin vakaudesta ja toimivuudesta. Opin kuitenkin olemaan välittämättä tuosta. Ratkaisin ongelman kuin pupu, joka työntää päänsä pensaaseen, ja laitoin vain Cover Flown pois päältä.
Päätin sitten eräs päivä alkaa katsomaan DVD-elokuvaa. Kuvaa ei näkynyt, mutta ääni kuului. Lopulta se äänikin katosi. Pidin hieman taukoa DVD:iden katselussa Macilla. Seuraavan kerran yrittäessäni katsoa DVD-elokuvaa Macin omalla DVD-soittmella, sain lopulta kaadettua koneen. Kokeilin uudestaan. Taas sama. Neuvoksi annettiin käyttää VLC Playeria. Koin taas tulleeni petetyksi. Yksi peruste hankkia Mac oli se, että mitään erillisiä ohjelmia ei tarvinnut hankkia tietyjen yksinkertaisten toimenpiteiden suorittamiseksi. Vertailukohtana käytettiin Windowsia.
No, lopulta syykin kaatuiluun löytyi: Grafiikkapäivitys 1.0. Ainoa keino korjata ongelma oli asentaa käyttöjärjestelmä uudelleen. Päätin käyttää "arkistoi ja asenna"-menetelmää, koska en halunnut ripata useita satoja CD-levyjä uudelleen koneelle, enkä ostaa ulkoista kiintolevyä vain tätä yhtä tarkoitusta varten. Asennuksen yhteydessä asentaja ilmoitti tarvitsevansa 11 gigaa lisätilaa koneelta. En vieläkään voi ymmärtää miksi.
Sain lopulta asennettua käyttöjärjestelmän uudelleen, mutta ongelmat eivät loppuneet siihen. Kernel Paniceja tuli useampi ja kone ei suostunut käynnistämään AirPortia. Kuvaketta klikatessa vaihtoehdot tulivat esille, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta AirPort vain alkoi toimimaan uudelleen, ilman minkäänlaista selitystä.
Latasin koneelle 10.5.4. -päivityksen. Pidin huolta, etten asenna Grafiikkapäivitystä uudelleen. Lopulta huomasin, että sitä ei ollut edes mahdollista asentaa uudelleen. Ilmeisesti Apple oli huomannut kyseisen päivityksen seuraukset.
Itse päivityksestä ei tullut yhtään mitään. Asennuksen etenemispalkki jäi jumimaan yhteen kohtaan. Tein kokeilun, ja jätin asennuksen päälle yön ajaksi. Palkki ei ollut edennyt aamuun mennessä yhtään. Tämän jälkeen kävin täältä lukemassa, että minun tulee asentaa ensin 10.5.3. -päivitys ennen uusinta päivitystä. Think different.
Koska netti edelleen pätki, niin asennus ei ollut helppoa, mutta sain kuin sainkin lopulta uusimman käyttöjärjestelmäpäivityksen asennettua. Tuulettimet käynnistyivät edelleen miten sattuivat, mutta lähinnä pidin tätä jo ominaisuutena, en vikana.
Olin jo aiemmin kiinnittänyt huomiota kuulokkeilla kuunnellessani taustalla kuuluvaan suhinaan. Lopulta luin täältä, että kyseessä oli taas yksi ominaisuus. Olin tähän mennessä luullut, että olin itse vahingossa hajoittanut kuulokeliitännän ja syytin tästä suhinasta itseäni, mutta tein sen aivan turhaan. 2300 euron kone (opiskelija-alennuksella), ja häiriötön kuuluvuus kuulokkeilla on mahdottomuus ilman ulkoista äänikorttia. Uskomatonta.
Tänään tapahtui viimeinen niitti. Katselin eilen koneeltani konserttia ja laitoin koneen yöksi sänkyni viereen ja olin ilmeisesti vahingossa irroittanut samalla virtajohdon, sillä huomasin töistä tullessani päivällä, että kone ei mennyt päälle. No, laitoin virtajohdon paikoilleen, ja annoin koneen ladata akun kokonaan täyteen.
Huomattuani akun olevan täynnä päätin käynnistää koneen. Tuttu ääni kuului, mutta kuvaa ei tullut näyttöön. Kokeilen nollata SMC:n. Ei mitään. Kokeilen kaikki vippaskonstit, mutta mikään ei auttanut. Tällä hetkellä odotan sitä, että pääsen takaisin lähimmälle valtuutetulla Apple-huoltajalle (Oulu) ja saan vietyä koneen lopulta huoltoon.
Alle vuoden Mac-käytön jälkeen minulla on kone, joka on kaatunut useita kertoja ja johon olen joutunut asentamaan käyttöjärjestelmän uudelleen. Perustelin itselleni juuri näiden asioiden puuttumisella, miksi minun tulisi siirtyä pois Windows-ympäristöstä ja maksaa suuria summia tietokoneesta. Halusin vakautta. Kuvittelin, että "rahalla saa ja hevosella pääsee", mutta olin väärässä.
Mikäli huollon jälkeen kone toimii taas moitteettomasti (tai pienin moittein) seuraavat 9-10 kuukautta, kunnes hajoaa, voin hyvällä omatunnolla siirtyä takaisin PC-maailmaan. Eihän se ole yhtään sen luotettavampaa, mutta uskon säästäväni paljon enemmän rahaa kuin nykyisen tietokoneeni kanssa.
Oliko tässä nyt vuodatusta tarpeeksi?

- iPod Classic 80 Gt
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Yleistökkimistä. Homma vaan mättää. Harmittaa kaikki.Macco kirjoitti:No mikä se nyt niin pistää hanttiin?hatey kirjoitti:Nyt tökkii!!!!![]()
![]()

Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Kyllä se siitä. Vuonna 2012 tulee maailmanloppu, ja silloin millään ole mitään merkitystä (juu-u, JIMiä tässä kattelen).hatey kirjoitti:Yleistökkimistä. Homma vaan mättää. Harmittaa kaikki.Macco kirjoitti:No mikä se nyt niin pistää hanttiin?hatey kirjoitti:Nyt tökkii!!!!![]()
![]()
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Onneksi sinne ei ole enää montaa herätystä. 8)Macco kirjoitti: Kyllä se siitä. Vuonna 2012 tulee maailmanloppu, ja silloin millään ole mitään merkitystä (juu-u, JIMiä tässä kattelen).
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja masa »
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Ja jipii!Jone kirjoitti:Peleistä ainoa ja paras, kaunein sekä mahtavin on nyt rikki. Halo ei enää toimi online-pelinä koska joku update on tullu mutta vaan Windowsille ja OSX-version peli ei ole enää tuettu. Näin ollen ei pääse enää servereille eikä lahtaamaan vihulaisia netissä. Mitä mie nyt teen? On ollut paras aivojen resetointi(tarvittaessa) duunissa pelata muutama minuutti tuota välipalan ohessa ja kahvin lomassa. Ja toimii vielä vanhassa PPC iBookissa. Yksinpelin on pelannut läpi vaan 7 kertaaPliis pliis joku firma siellä jossain tehkää se päivitys vielä että pääsee mukaan lippuja ryöstämään ja meuhkaaman.
Nyt on tosi tylsää...

HUOMIO Turkulaiset, lääkäriliitto ja TYKSin henkilökunta!
Viitaten viime päivien uutisiin niin tässäkin foorumikirjoituksessa viitataan teurastamiseen ja lahtaamiseen, mutta tämä ei tapahdu tosielämässä vaan tietokonepelissä. Tästä kirjoituksesta ei ole siis luvassa ahdistuksen avulla vapaapäivää.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Olipa hyvä että lisäsit tuon! Internetin poliisi, palokunta ja ensiapu olivat jo hälytystilassa, peruutetaanpa sitten.Jone kirjoitti:HUOMIO Turkulaiset, lääkäriliitto ja TYKSin henkilökunta!
Viitaten viime päivien uutisiin niin tässäkin foorumikirjoituksessa viitataan teurastamiseen ja lahtaamiseen, mutta tämä ei tapahdu tosielämässä vaan tietokonepelissä. Tästä kirjoituksesta ei ole siis luvassa ahdistuksen avulla vapaapäivää.

Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Älä unohda kukkahattutätiyhdistystä!amanita kirjoitti:Olipa hyvä että lisäsit tuon! Internetin poliisi, palokunta ja ensiapu olivat jo hälytystilassa, peruutetaanpa sitten.Jone kirjoitti:HUOMIO Turkulaiset, lääkäriliitto ja TYKSin henkilökunta!
-
- Ylläpitäjä
Yhdistyksen pääkukkahattutäti heräsi juuri ja osaltaan lähettää huojentuneen tervehdyksen kuultuaan väärästä hälytyksestä.Macco kirjoitti:Älä unohda kukkahattutätiyhdistystä!amanita kirjoitti: Olipa hyvä että lisäsit tuon! Internetin poliisi, palokunta ja ensiapu olivat jo hälytystilassa, peruutetaanpa sitten.

-
Viesti Kirjoittaja jereme »

iPhone 12 Mini 64 Gt
Kotimaista softaa App Storesta: https://itunes.apple.com/developer/id1065243111
-
Viesti Kirjoittaja hardsa »
Kävinkin kysymässä täältä ratkaisua joihinkin ongelmiin, mutta ratkaisua ei löytynyt (paitsi DVD-soittimen kaatuiluun ja uudelleenasennuksen jälkeisen päivityksen takkuiluun). Etsin muiltakin sivustoilta noita ratkaisemattomia ongelmia, mutta eivät ne olleet sen parempia tiedonlähteitä. Viimeisimpään vikaani löysin ratkaisun täältä, kun jollain käyttäjällä oli samanlainen ongelma Macbookinsa kanssa.masa kirjoitti:Hardsalle osanottoni huonosta tuurista. Joku rautavikahan tuossa koneessa on oltava kun noin tekee. Meitä on täällä paljon joiden Macit ei tee tuota. Huoltoon vaan. Soitithan Applelle ja vaadit korjausta? Suosittelen Applecaren ostoa vaikka se maksaakin. Saat 2 vuotta huolettomuutta sillä rahalla- samalla summalla et saa pc:tä kuitenkaan. Ja jatkossa jos ongelmia on niin kysy ensin tai hae foorumin haulla josko olisi ratkaisua- ei menisi lähes vuotta yksin tapellessa.
Tuskin olisinkaan ilman tätä palstaa hankkinutkaan uusinta konettani. On tästä palstasta ollut paljon hyötyäkin. Tuskin olisin uskaltanut laittaa tuhansia euroja seilalemaan tilisiirrolla, ellen olisi täältä lukenut Applen viitenumerotoiminnasta. Saadessani koneen olin jo valmiiksi hakenut täältä kaikki neuvot liittyen siihen, mitä minun tulee tehdä koneelleni, ennen kuin otan sen lopullisesti käyttööni.
Kuten sanoin, kone on menossa huoltoon valtuutetulle Apple-huoltajalle (Oulun Systema). Tuolla kävin juuri huollattamassa hajonneen iPod Classicini (kuulokeliitäntä oli mennyt hajalle ja kovalevy hölskyi sisällä) ja sain 10 päivässä uuden tilalle, joten en pidä Systeman huoltoa mitenkään huonona vaihtoehtona. Olen kylläkin täältä lukenut, että mikäli Applen puhelintukeen ilmoittaa tuotteiden vioista hieman... no, aggressiivisesti, niin Apple saattaa lähettää hyvitykseksi joitain tuotteita. Vai onko puhelintuella ja kivijalkakaupan valtuutetulla huollolla joitain muitakin eroja?
- iPod Classic 80 Gt
-
Viesti Kirjoittaja maxima »

"I have a rule: if you're an idiot then don't speak"
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Oho. Pitkäkin marssi..?maxima kirjoitti:Tuli rakot.
ps. tutun oloiset jakkara ja päiväpeitto näkyypi taustalla.Se oli joku valtionhotelli muistaakseni..
-
No eeeii nyt mitään pitkää. Kuukaus sitten tuli ekat rakot eikä siitä sitten teippailuilla, rakkolaastareilla tahi kuivilla sukilla parantunu ja niillä rakoilla tuli sitten marssittua ja ryömittyä se kuukausi niin tuossa on tulos.mikastus kirjoitti:Oho. Pitkäkin marssi..?maxima kirjoitti:Tuli rakot.
ps. tutun oloiset jakkara ja lakanat näkyypi taustalla.Se oli joku valtionhotelli muistaakseni..
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Voi olla että joudut sen verran nöyrtyyn kyllä :-) Ite pidin valtion hoteissa ollessani monesti kesälläkin villasukkia laakerikerroksena; kokeilin myös niin että villasukka ihoa vasten, ja tavallinen sukka päälle. En kuolemaksenikaan muista mikä järjestys oli sitten paras.maxima kirjoitti:Pitäis varmaan varuskuntasairaalaan suunnata sitte maanantaina.
Tsemppiä vaan.
-
Joo itsekin olen kyseisessä hotellissa jonkun yön viettänyt. Herätys oli aina karu, ja se tuli aina jostain syystä tilaamatta, mutta hotellin ravintolan ateriat olivat aina ilmaisia. Liikuntaharrastusmahdollisuuksia oli myös järjestetty ihan kiitettävästi. Hotellilla oli jopa omat ohjaajat liikuntasuorituksille. Ja se oli kans jännää, että hotelliasumisesta ei tarvinnut maksaa. Päinvastoin, hotellin kassanhoitaja maksoi asukkaille aina tasaisin väliajoin pienen summan rahaa. Myös asusteet tulivat talon puolesta, ettei tarvitse hotellissa kirjoilla olevan omia kamppeitaan kuluttaa. Kerta kaikkiaan mainio palvelu, saisivat yksityiset hotellit ottaa tästä valtionhotellista mallia.mikastus kirjoitti:Se oli joku valtionhotelli muistaakseni..
-
No näinhän se olikin. Sanovat kyllä, että joku julma juju tuohon liittyi. Että joskus saattaisi joutua maksamaan kaiken tuon herkun takaisin, ja korkojen kera. Mutta ei ihan välttämättä.Macco kirjoitti:Joo itsekin olen kyseisessä hotellissa jonkun yön viettänyt. Herätys oli aina karu, ja se tuli aina jostain syystä tilaamatta, mutta hotellin ravintolan ateriat olivat aina ilmaisia. Liikuntaharrastusmahdollisuuksia oli myös järjestetty ihan kiitettävästi. Hotellilla oli jopa omat ohjaajat liikuntasuorituksille. Ja se oli kans jännää, että hotelliasumisesta ei tarvinnut maksaa. Päinvastoin, hotellin kassanhoitaja maksoi asukkaille aina tasaisin väliajoin pienen summan rahaa. Myös asusteet tulivat talon puolesta, ettei tarvitse hotellissa kirjoilla olevan omia kamppeitaan kuluttaa. Kerta kaikkiaan mainio palvelu, saisivat yksityiset hotellit ottaa tästä valtionhotellista mallia.mikastus kirjoitti:Se oli joku valtionhotelli muistaakseni..
-
Joo neuvottiin käyttämään tuplasukkia niin mulla ollu lähes koko ajan tuo villasukka ihoa vasten siirtämässä kosteutta päällä olevaan puuvillasukkaan. Ei näytä toimivan.mikastus kirjoitti:Voi olla että joudut sen verran nöyrtyyn kyllä :-) Ite pidin valtion hoteissa ollessani monesti kesälläkin villasukkia laakerikerroksena; kokeilin myös niin että villasukka ihoa vasten, ja tavallinen sukka päälle. En kuolemaksenikaan muista mikä järjestys oli sitten paras.maxima kirjoitti:Pitäis varmaan varuskuntasairaalaan suunnata sitte maanantaina.
Tsemppiä vaan.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Juu eipä näytä ihan.maxima kirjoitti:Joo neuvottiin käyttämään tuplasukkia niin mulla ollu lähes koko ajan tuo villasukka ihoa vasten siirtämässä kosteutta päällä olevaan puuvillasukkaan. Ei näytä toimivan.
Saappaan/maiharin koko on melko tärkeä elementti tuossa myös. Liian iso tai pieni on luonnollisesti aina huono juttu. Jämptiksi kannattaa vaihtaa, kun kerran semmoinen palvelu hotellissa on.
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Idea on se että sukka liikkuu sukkaa vasten, eikä iho yritä liikkua kudosta vasten mistä syntyy hiertymä tai rakko. Kosteudesta ei pääse eroon ainakaan millään luonnonkuitusukilla. Teippaukset pitää laittaa hiertymäherkkiin kohtiin ennen kun lähdetään liikkeelle, rakon päälle laitettu teippi on auttamatta myöhässä, vähän niin kuin laittaisi vaipan vasta sitten kun on kakka housuissa.maxima kirjoitti:Joo neuvottiin käyttämään tuplasukkia niin mulla ollu lähes koko ajan tuo villasukka ihoa vasten siirtämässä kosteutta päällä olevaan puuvillasukkaan. Ei näytä toimivan.
-
Viesti Kirjoittaja Pasteur »
-
- Ylläpitäjä
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
Ei ole. Ellei sulla sitten satu olemaan kirjoitusvirhe tuossa...amanita kirjoitti:Voi Maxima, ihan sydämeen sattuu sun pipit (ei kai tälläkin ole jotain salattua omituista kaksoismerkitystä?)!
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka