tuomas92 kirjoitti:Sitten on vielä nämä joitten mopot on viritetty kulkemaan vaikka nyt sitten lähemmäs kahdeksaakymppiä ja silti ajavat kevyenliikenteenväylällä. Monta kertaa olen kotiseudulla ajanut autolla erästä 60 km/h rajoitettua tietä ja tällainen sankari on suhahtanut ohitseni siellä kevyenliikenteenväylän puolella. Minua ainakin pelottaisi kulkea sitä samaa kapeahkoa baanaa tuollaisten seassa vielä keveämmillä kulkuneuvoilla (pyöräillen, kävellen)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Juuri tämähän se iso ongelma on pyörätiellä: kaikki sinne mahtuvat, mutta jokaisen on toimittava oikein, turvallisesti ja ennakoitavasti. Lasten ja koirien kanssa on oltava erityisen varovainen, ne kun elävät hetkessä eivätkä ymmärrä että joku voi ajaa yli kun toisella puolella onkin jotakin mielenkiintoista.
Eihän kevyen liikenteen väylälle kuulu mikään 60 km/h tai suurempi nopeus missään tilanteessa, millään kulkuneuvolla, ei edes 45 tai 30 kun ohitetaan tai kohdataan muita. Vaan aivan samoin kuin aikuiset autoillaan eivät viitsi kaasua höllätä vasemmalle kääntyviä pientareen kautta ohittaessaan vaikka peilit toisiaan hipovat, eivät mopoilijatkaan ymmärrä - tai piittaa - sivusuuntaisesta turvavälistä ja nopeuden merkityksestä. Kävelin talvella tyhjää ja aika leveääkin kevyen liikenteen väylää aivan oikeassa reunassa, kuulin takaani mopon äänen ja kohta se suhahti aivan vierestä niin että hätkähdin. Ei kiva, ei. Eikä ollut kiva sekään, kun ajoin 30 km/h rajoituksen mukaan pikkutiellä, mopopoika pyyhkäisi ohitse mutkassa mäennyppylällä, jonka takana voi olla mitä vaan.
Mutta silti olen sitä mieltä, että 80 rajoituksella kapeahkolla maantiellä, jonka vieressä kulkee mopoille sallittu pyörätie, mopon paikka on pyörätiellä eikä autojen seassa. Eritoten, kun näkyvyyttä on eikä muuta kevyttä liikennettä kilometrien matkalla, pientareet ovat kapeat ja tiellä kulkee niin busseja kuin rekkojakin. Ainakaan minua ei saisi ajoradalle millään ilveellä, koska siinä ajaa henkensä kaupalla ja muiden harmina.
Eihän mopollakaan ole mikään pakko ajaa urku auki aina ja kaikkialla...
To grow old is inevitable...to grow up is optional.