Eikös sen Yellowstonen tulivuoren pitäisi poksahtaa melko pian? Aika paljon se on jo aikataulusta myöhässä. Jos se poksahtaa, niin ihmiskunnan tulevaisuus voi tyssätä siihen.cubisti kirjoitti:Ja tulevaisuus voi olla vielä lyhyempi
Evoluutio vai luomiskertomus?
-
Re: Evoluutio: Totta vai tarua?
Viesti Kirjoittaja Macco »
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Niin siinä tuppaa käymään evoluutio- ja uskontokeskusteluissa.eskofot kirjoitti:Jäi tunne että hukkaan meni argumentaatio.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Ei kukaan halua tuosta tietää mitään - unohdetaan vaan koko juttu ja murehditaan vaikka ilmaston lämpenemistä, kun se nyt juuri taas on ajankohtainen helteiden tulon myötä; ensimmäisten kovien pakkasten tultua voidaan sitten vaihtaa pohdinnan kohteeksi alkaneen jääkauden pituus ja vaikutus ihmiskunnan selviytymiseen.Macco kirjoitti:Eikös sen Yellowstonen tulivuoren pitäisi poksahtaa melko pian? Aika paljon se on jo aikataulusta myöhässä. Jos se poksahtaa, niin ihmiskunnan tulevaisuus voi tyssätä siihen.cubisti kirjoitti:Ja tulevaisuus voi olla vielä lyhyempi
Suomessahan ei helteitä ole ennen 2000-lukua ollut, eikä pakkastalvia miesmuistiin, paitsi viime talvi ja sitä edellinen...
-
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Kyllä. Voin kuvitella kuinka Kreikkalainen poliitikko vuonna 1.232.147 tuntee olonsa kotoisaksi asteroidipilvessä, kun tuomiopäivän ennustajat kertovat maailmojen kahtia jakautumisesta ja siitä kuinka entropia lakaisee meidät kaikki pois.Lare kirjoitti: Kyllä. Voin kuvitella kuinka Kreikkalainen poliitikko vuonna 1.232.147 tuntee olonsa kotoisaksi asteroidipilvessä.
A.W Yrjänä kirjoitti: "Kerran jäätyy kaikki aine
pimeys ottaa omakseen
joka hiukkashitusen
ja entropia lakaisee
peilin tyhjäks fotoneista
muistoista ja tallenteista
avaruus on tyhjä taulu, aika loputon"
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Toki, mutta tuossa ketjussa oli monta yritysta vastata eikä se ollut ihan pelkkää jankkaamista. Itse tiedän nyt enemmän siitä miten uskova ajattelee. Sääli, että tuollainen ketju katoaa bittiavaruuteen suljettuna offtopicina.arisel kirjoitti:Niin siinä tuppaa käymään evoluutio- ja uskontokeskusteluissa.eskofot kirjoitti:Jäi tunne että hukkaan meni argumentaatio.![]()
-
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Tuo on kyllä totta. Tosin välillä sen ajattelemisen voisi korvata ilmaisulla "millaiseksi on ehdollistettu", enkä viittaa tällä ehtoolliseen.eskofot kirjoitti: Itse tiedän nyt enemmän siitä miten uskova ajattelee. Sääli, että tuollainen ketju katoaa bittiavaruuteen suljettuna offtopicina.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Jatketaan täällä? Mun mielestä kanssa tuo uskontokeskustelu oli hyvää keskustelua, mikäs ettei tämänkin aiheen kanssa se voisi olla sitä. Vaikka sivumäärä kyllä kasvaa aikaslaista nopeasti. Ainakin kertonee aiheen kiinnostavuudesta, pelkkää jankkaamistahan ei jaksa.eskofot kirjoitti:Toki, mutta tuossa ketjussa oli monta yritysta vastata eikä se ollut ihan pelkkää jankkaamista. Itse tiedän nyt enemmän siitä miten uskova ajattelee. Sääli, että tuollainen ketju katoaa bittiavaruuteen suljettuna offtopicina.arisel kirjoitti:Niin siinä tuppaa käymään evoluutio- ja uskontokeskusteluissa.eskofot kirjoitti:Jäi tunne että hukkaan meni argumentaatio.![]()
-
Tiedän sarjan, tosin en ole sitä lukenut. Mun ongelma yleensä kaunokirjallisuuden kanssa on se, että sitä ei ehdi lukea, koska työhön ja/tai opiskeluun liittyvääkin kirjallisuutta tai muuten yleissivistävää kirjallisuutta on riittävästi. Mutta kai joskus pitäisi vain ottaa rennosti. Tai odottaa, että Säätiöstä tehdään elokuvaarisel kirjoitti:Jos huvittaa lueskella tarinoita, niin Isaac Asimovin Säätiö-trilogiassa (joka lienee nykyään jo vähintään kuusiosainen tuplatrilogia) maalaillaan ihmiskunnan levittäytymistä vähän laajemmalle alueelle, jolloin yhden tähden kohtalolla ei niin ole väliä; toki tuonkin sarjan ajassa auringon elinikää on jäljellä viisi miljardia vuotta...

-
Kristityt yleensä pyrkivät karttamaan ainakin noita perinteisiä "ennustajaeukkoja". Ja näemmä ainoa naistelnehti, josta EN löytänyt horoskooppia, oli Christina. Hah. Mutta niin, taikauskossa tai vastaavassa on taustalla jonkinlainen "maaginen ajattelu" (en oikein osaa ilmaista paremmin, mitä tarkoitan) tai jonkinlaisesta uskosta yliluonnolliseen kuitenkin. (Kaikki usko yliluonnolliseenhan ei ole kristinuskoa, muistan, kuinka 90-luvun lopulla melkein massaliikkeeksi kasvanut New Age käsitti vähän kaikkea laidasta toiseen). Mutta, lukijoita ainakin riittää.arisel kirjoitti:Uskomuksesta yliluonnolliseen kummassakin kyse. Samaan kategoriaan kuuluvat tulevaisuudenkertojat, joiden tarinoista maksanevat myös lienevät uskovia - ateistille horoskoopit ja ennustukset näyttäytyvät mielettöminä, sillä normihoroskooppi ennustaa 575.833.333:lla ihmisellä olevan tulossa samanlainen viikko tai kuukausi kuin lukijalla - ja sama pätee kaikkiin muihinkin horoskoopin lukijoihin; jos saivarrellaan että kyse on vain suomenkielisistä, koska horoskooppi on esitetty suomeksi, on "samaa elämää" eläviä silti 447.940!
Itse en oikein välitä noista edes "viihdekäytössä", koska entäpä jos kertoo syntymäpäiväänsä, vastaus olisi "Ai olet käärmeenkantaja? No olet sellainen ja sellainen...." - riippumatta siitä, minkälainen oikeasti on. Jos päivää ei tiedetä, on minua ainakin arvuuteltu milloin oinaaksi, milloin kaksosiksi tai ravuksi. Nine to go... (ja mites veikkaan että jos arvaa kahdennellatoista kerralla oikein niin todetaan "mähän tiesin"). Mutta niin, en näe tuossa varsinaisesti uskova/ei-uskova -jaottelua, vaan vain ja ainoastaan kehnon yleistiedon luonnontieteistä. Tai todennäköisyyslaskennasta (kiitos laskuesimerkeistä). Tai molemmista. Ehkä sama väki, joka lottoaa, uskoo horoskooppeihin (tai nyt tehdään taas "ne-on-sellasia" -yleistys, pahoittelen). Kyse kuitenkin on epämääräisestä "suuresta yleisöstä".
-
Viesti Kirjoittaja arisel »
Pitkään odotinkin, että elokuva tehtäisiin - alku tarinalle kun on kirjoitettu jo todella monta vuosikymmentä sitten - mutta kun katsoo nykyajan "scifi"-elokuvia, niin ennemminkin pelkään että se tehtäisiin...paulaw kirjoitti:Tiedän sarjan, tosin en ole sitä lukenut. Mun ongelma yleensä kaunokirjallisuuden kanssa on se, että sitä ei ehdi lukea, koska työhön ja/tai opiskeluun liittyvääkin kirjallisuutta tai muuten yleissivistävää kirjallisuutta on riittävästi. Mutta kai joskus pitäisi vain ottaa rennosti. Tai odottaa, että Säätiöstä tehdään elokuvaarisel kirjoitti:Jos huvittaa lueskella tarinoita, niin Isaac Asimovin Säätiö-trilogiassa (joka lienee nykyään jo vähintään kuusiosainen tuplatrilogia) maalaillaan ihmiskunnan levittäytymistä vähän laajemmalle alueelle, jolloin yhden tähden kohtalolla ei niin ole väliä; toki tuonkin sarjan ajassa auringon elinikää on jäljellä viisi miljardia vuotta...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Re: Evoluutio vai luomiskertomus?
Viesti Kirjoittaja arttula »
Tai sitten maailmanloppu tulee ennen kuin kristinusko on kokonaan hävinnyt. Ja kas ! Niinhän raamatussa sanotaankin. Mutta epäilenpä, että ihmiset maapallolta pyyhkäisevä maailmanloppu ei ole sellainen, kun raamatussa sanotaan. Eikä se ota huomioon, oliko henkilö tunnustanut oikeaa uskoa, vai ei.
Sellaisia, jotka osaavat laskea, ja sellaisia, jotka eivät osaa.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Ehdollistamista ehkä... tai tabuja, joihin ei voikaan vastata kyseenalaistamatta, jotakin jota ei uskalla kyseenalaistaa. Toisaalta, aina kun väittely meni tiukoille, kristillistä dogmia puolustavat alkoivat nopeasti puhua omalla kielellään, siinä mielessä ehdoillistaminen on sopiva sana.Tauvo kirjoitti: Tosin välillä sen ajattelemisen voisi korvata ilmaisulla "millaiseksi on ehdollistettu", enkä viittaa tällä ehtoolliseen.
Ok, mun viimeinen kysymys koski uhria ja armoa. Se on siellä ketjussa viimoisena.paulaw kirjoitti: Jatketaan täällä? Mun mielestä kanssa tuo uskontokeskustelu oli hyvää keskustelua...
-
Viesti Kirjoittaja Thoth »
9 "Kun tulette siihen maahan, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille, älkää ruvetko noudattamaan siellä asuvien kansojen iljettäviä tapoja. 10 Keskuudessanne ei saa olla ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, ei myöskään ketään taikojen tekijää, enteiden tai ennusmerkkien selittäjää, noitaa, 11 loitsujen lukijaa, henkienmanaajaa, tietäjää eikä ketään, joka kysyy neuvoa kuolleilta. 12 Jokainen, joka sellaista harjoittaa, on iljetys Herralle, ja juuri näiden iljettävien tapojen vuoksi Herra, teidän Jumalanne, hävittää ne kansat teidän tieltänne. 13 Olkaa koko sydämestänne uskolliset Herralle, Jumalallenne. 14 Nuo kansat, joiden maan te pian otatte haltuunne, turvautuvat ennustajiin ja taikojen tekijöihin, mutta teille Herra, teidän Jumalanne, ei ole antanut lupaa tehdä samoin.cubisti kirjoitti:Luulenpa, että suurin osa horoskooppeihin "uskovista" ihmisistä on kirkkoon kuuluvia. Pitäisi varmaan taas kysyä päivystävältä teologilta, mitä mieltä Raamatussa ollaan moisesta pakanuudesta.paulaw kirjoitti:Itse asiassa noin yleensä luonnontieteiden tuntemus (ei koske vain evoluutiota) tuntuu olevan heikkoa, pisa-tuloksista huolimatta. Joko nuo eivät kerro totuutta tai sitten voimme onnitella itseämme siitä, kuinka muualla ollaan vielä enemmän pihalla. Huono luonnontieteiden tuntemushan näkyy monien eri uskomushoitojen suosiossa ja itseäni ihan oikeasti RISOO TÄYSILLÄ että joka ainoassa naistenlehdessä pitää olla horoskooppi. Ihan kuin naisia pidettäisiin joinain käsitöitä-tekevinä-luonnontieteistä-pihalla-olevina kanoina. Osin väitteessä saattaa olla perää, mutta suurimmaksi osaksi ei. Tietämättömyys nimittäin ei ole tyhmyyttä. Siksi tämä evokeskustelukin on oikeastaan aika hyvä, selvenee sekin mitä siitä ajatellaan ja mistä oikein on kyse. Vaikka tämä on mennytkin vähän uskontokeskustelun puolelle (pahoittelen sitä osaltani).nallemaija kirjoitti:Ei ainakaan evoluutiosta.OmenaOnPunainen kirjoitti:
Aloittaja ei taida tietää mitään tieteestä.
Viides Mooseksen kirja 18.
-
Viesti Kirjoittaja iDock »
No kerta sivuraiteille lähdettiin, niin vastataan nyt sitten.jt.syrja kirjoitti:Kun nyt kerran lupa annettiin uskonnostakin puhua, niin kysyn vakkarikysymykseni uskovalle:
Mitä jeesukseen uskominen tuo sinun elämääsi lisää? Miksi et voi uskoa itseesi ja muihin ihmisiin ja elää täysin samalla filosofialla ja käyttäytyä kanssaihmisiä kohtaan ihan samalla tavalla vaikka et uskoisikaan Jumalaan. Jeesus ei luultavasti tule sinun elämän aikanasi tänne, ja jos uskot pääseväsi tuonpuoleiseen nauttimaan, niin sekään ei vaikuta elämääsi täällä. Ja vielä viimeinen, voisitko ikinä kuvitellakaan, että uskotkin johonkin mitä ei ole olemassa?
Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.
Se että uskoisin esimerkiksi johonkin toiseen ihmiseen tai itseeni, ei antaisi minulle samoja asioita kuin mitä saan uskoessani jumalaan. Se että haluaisin palvoa ja ylistää itseäni tai jotain muuta ei antaisi minulle samaa mitä saisin ylistäessäni ja kiittäessäni jumalaa joka on oikeasti myöskin olemassa.
Tottakai uskon saavani iankaikkisen elämän uskoessani että jeesus on jumalan poika ja että hän on kuollut ristillä syntien tähden. Minulle on ihan sama tuleeko jeesus takaisin maan pinnalle omana elinaikanani vaiko että pääsisin taivaan kotiin kuollessani. Pääsen sinne kuitenkin.
Usko jeesukseen ei veloita minulta mitään. Sekin, että haluan ylistää ja palvoa jumalaani johtuu omasta tahdostani ja onnellisuudestani siitä, että minulla on jumala joka rakastaa minua ja on kanssani. Periaatteessa palvoakaan ei tarvitse jos sitä itse ei koe tahtovansa, minä vain olen onnellinen uskossani jumalaan. Periaatteessa vain usko riittää. Ihminen kelpaa sellaisena kuin hän on. Sen sijaan ihminen ei voi tekojensa pohjalta kelvata jumalalle. Jumala ei vaadi tekoja.
Olen puhunut.
Edit: pyhä kolminaisuus = isä, poika, pyhä-henki -> yksi asia, kolme persoonaa.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
-
Vähän (eiku paljon) menee aiheen ohi, mutta minulla on tapana valehdella horoskooppini jos joku sitä minulta kysyy. Toisinaan keksin sitten ihan oman tähtimerkin, tyyliin: "tuoli, sähköankerias, magnesium".paulaw kirjoitti:
Itse en oikein välitä noista edes "viihdekäytössä", koska entäpä jos kertoo syntymäpäiväänsä, vastaus olisi "Ai olet käärmeenkantaja? No olet sellainen ja sellainen...." - riippumatta siitä, minkälainen oikeasti on...
-
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Samanlaisia elämyksiä ja ilon tunnetta voi kokea vaikkapa palvomalla "UkkoiDock kirjoitti:No kerta sivuraiteille lähdettiin, niin vastataan nyt sitten.jt.syrja kirjoitti:Kun nyt kerran lupa annettiin uskonnostakin puhua, niin kysyn vakkarikysymykseni uskovalle:
Mitä jeesukseen uskominen tuo sinun elämääsi lisää? Miksi et voi uskoa itseesi ja muihin ihmisiin ja elää täysin samalla filosofialla ja käyttäytyä kanssaihmisiä kohtaan ihan samalla tavalla vaikka et uskoisikaan Jumalaan. Jeesus ei luultavasti tule sinun elämän aikanasi tänne, ja jos uskot pääseväsi tuonpuoleiseen nauttimaan, niin sekään ei vaikuta elämääsi täällä. Ja vielä viimeinen, voisitko ikinä kuvitellakaan, että uskotkin johonkin mitä ei ole olemassa?
Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.
Se että uskoisin esimerkiksi johonkin toiseen ihmiseen tai itseeni, ei antaisi minulle samoja asioita kuin mitä saan uskoessani jumalaan. Se että haluaisin palvoa ja ylistää itseäni tai jotain muuta ei antaisi minulle samaa mitä saisin ylistäessäni ja kiittäessäni jumalaa joka on oikeasti myöskin olemassa.
Tottakai uskon saavani iankaikkisen elämän uskoessani että jeesus on jumalan poika ja että hän on kuollut ristillä syntien tähden. Minulle on ihan sama tuleeko jeesus takaisin maan pinnalle omana elinaikanani vaiko että pääsisin taivaan kotiin kuollessani. Pääsen sinne kuitenkin.
Usko jeesukseen ei veloita minulta mitään. Sekin, että haluan ylistää ja palvoa jumalaani johtuu omasta tahdostani ja onnellisuudestani siitä, että minulla on jumala joka rakastaa minua ja on kanssani. Periaatteessa palvoakaan ei tarvitse jos sitä itse ei koe tahtovansa, minä vain olen onnellinen uskossani jumalaan. Periaatteessa vain usko riittää. Ihminen kelpaa sellaisena kuin hän on. Sen sijaan ihminen ei tekojensa pohjalta kelvata jumalalle. Jumala ei vaadi sitä.
Olen puhunut.
Ylijumalaa".
Kun luin tuon kirjoituksesi niin mieleeni tuli väkisinkin Placebo-efekti, eli lumevaikutus.
-
iDock kirjoitti:Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan.

-
Viesti Kirjoittaja nallemaija »
Tässäpä tämä: http://dotsub.com/view/8039c9fa-ddd4-47 ... dafeb49146
-
Viesti Kirjoittaja Mailia »
Mitä ihmettä? Varmuus pelastumisesta? Konkreettista toimintaa? Oikeasti olemassa jumala? Rukouksiin vastaaminen? Sinun kanssa oleminen? Mitä ihmettä?iDock kirjoitti:Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.
-
Vaikuttaa skitsofrenialta.Mailia kirjoitti:Mitä ihmettä? Varmuus pelastumisesta? Konkreettista toimintaa? Oikeasti olemassa jumala? Rukouksiin vastaaminen? Sinun kanssa oleminen? Mitä ihmettä?iDock kirjoitti:Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.
-
Oletan, ettet ole uskossa. Luultavasti et tällöin tiedä mistä puhun. Sitä sinun ukko ylijumalaa palvoessa ei kyllä saa minkäännäköistä ilontunnetta. Minun jumalani on oikeasti olemassa ja tiedän sen. Vai että lumevaikutustheinonen kirjoitti:Samanlaisia elämyksiä ja ilon tunnetta voi kokea vaikkapa palvomalla "UkkoiDock kirjoitti:No kerta sivuraiteille lähdettiin, niin vastataan nyt sitten.jt.syrja kirjoitti:Kun nyt kerran lupa annettiin uskonnostakin puhua, niin kysyn vakkarikysymykseni uskovalle:
Usko jeesukseen ei veloita minulta mitään. Sekin, että haluan ylistää ja palvoa jumalaani johtuu omasta tahdostani ja onnellisuudestani siitä, että minulla on jumala joka rakastaa minua ja on kanssani. Periaatteessa palvoakaan ei tarvitse jos sitä itse ei koe tahtovansa, minä vain olen onnellinen uskossani jumalaan. Periaatteessa vain usko riittää. Ihminen kelpaa sellaisena kuin hän on. Sen sijaan ihminen ei tekojensa pohjalta kelvata jumalalle. Jumala ei vaadi sitä.
Olen puhunut.
Ylijumalaa".
Kun luin tuon kirjoituksesi niin mieleeni tuli väkisinkin Placebo-efekti, eli lumevaikutus.

Periaatteessa kaikki voivat nähdä sen. Olen huomannut rukoilemisella olevan vaikutusta. Jumala on hyvin usein vastannut rukouksiini. Toinen esimerkki on ihan konkreettinen pyhän hengen toiminta. Kerran ollessani nuortenillassa ylistäessäni jumalaa ja laulaessani Petrus Ahosen "Sinussa" - nimistä laulua sain huomata pyhän hengen koskettamisen. Ja niin sai kaikki muutkin siinä hetkessä. Pari ihmistä kaatui kirjaimellisesti maahan, itseäni alkoi ikettämään ja naurattamaan samaan aikaan, vaikka siihen ei ollut syytä. Joukossa oli pari kivikovaa ateistia, jotka eivät missään nimessä uskoneet jumalan olemassaoloon, saivat nyt huomata pyhän hengen toiminnassa, tulivat uskoon. He näkivät tilanteen omin silmin. Ja oma ylistäminen tapahtui ihan omasta tahdostani, olin niin iloinen. Mutta kuten edellä sanoin, jumala ei velvoita ylistämään tai palvomaan.Tauvo kirjoitti:iDock kirjoitti:Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan.Onko nyt sitten niin, että kun se on niin konkreettista toimintaa, kaikki näkevät sen? (Paitsi tietenkin jumalan armosta näkövammaiset, mutta he varmaan muilla aisteillaan pääsevät kärryille?)
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Kiitoksia, kiitoksianallemaija kirjoitti:Vaikuttaa skitsofrenialta.Mailia kirjoitti:Mitä ihmettä? Varmuus pelastumisesta? Konkreettista toimintaa? Oikeasti olemassa jumala? Rukouksiin vastaaminen? Sinun kanssa oleminen? Mitä ihmettä?iDock kirjoitti:Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.

Edit: Herra siunatkoon teitä

- iPhone 12 Pro - 128 Gt
-
Velvoittaa se unohtamaan järjen käytön.iDock kirjoitti:Kiitoksia, kiitoksianallemaija kirjoitti:Vaikuttaa skitsofrenialta.Mailia kirjoitti:Mitä ihmettä? Varmuus pelastumisesta? Konkreettista toimintaa? Oikeasti olemassa jumala? Rukouksiin vastaaminen? Sinun kanssa oleminen? Mitä ihmettä?iDock kirjoitti:Jeesukseen uskominen tuo elämääni lisää henkilökohtaista iloa, ja varmuuden pelastumisesta. Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan. Ja ilon saa siitä, että on oikeasti olemassa jumala, joka on olemassa oikeasti, ja rakastaa minua sellaisenaan kuin olen. Jumala ei vaadi minulta mitään jotta kelpaisin hänelle. Sen sijaan jumala on antanut minulle kaikenlaista, vastannut oikeasti rukouksiini ja on oikeasti ollut kanssani. Sitä ei kukaan ateisti voi kieltää, miten jumala on oikeasti toiminut elämässäni.Näin puhuvat ihmiset, jotka eivät halua hyväksyä jumalan olemassaoloa ja armoa. Tällaisissa tapauksissa ihminen kieltämättä ajattelee: "liian hyvää ollakseen totta". Mutta niin kuin sanoin, usko jumalaan ei velvoita sinulta yhtään mitään!
Voiko jumalaasi muka fuulata noin että "minäpä nyt tässä kuvittelen uskovani"?
ei vaikuta hirveen jumalalliselta...
-
Joo, eli ymmärtänet hyvin ärtymykseni. Käärmeenkanataja on sikäli hyvä, että se jopa oikeasti liittyy astrologiaan (jos eläinradan merkkejä aletaan oikein tarkastella). Magnesium on kyllä aika tyylikäs valinta silti.Tauvo kirjoitti:Vähän (eiku paljon) menee aiheen ohi, mutta minulla on tapana valehdella horoskooppini jos joku sitä minulta kysyy. Toisinaan keksin sitten ihan oman tähtimerkin, tyyliin: "tuoli, sähköankerias, magnesium".paulaw kirjoitti:
Itse en oikein välitä noista edes "viihdekäytössä", koska entäpä jos kertoo syntymäpäiväänsä, vastaus olisi "Ai olet käärmeenkantaja? No olet sellainen ja sellainen...." - riippumatta siitä, minkälainen oikeasti on...
-
Mikäs sinä olet sanomaan ettei ukko ylijumalasta voi saada samoja viboja kuin sinun jumalastasi?iDock kirjoitti:Oletan, ettet ole uskossa. Luultavasti et tällöin tiedä mistä puhun. Sitä sinun ukko ylijumalaa palvoessa ei kyllä saa minkäännäköistä ilontunnetta. Minun jumalani on oikeasti olemassa ja tiedän sen. Vai että lumevaikutustheinonen kirjoitti:Samanlaisia elämyksiä ja ilon tunnetta voi kokea vaikkapa palvomalla "UkkoiDock kirjoitti:No kerta sivuraiteille lähdettiin, niin vastataan nyt sitten.jt.syrja kirjoitti:Kun nyt kerran lupa annettiin uskonnostakin puhua, niin kysyn vakkarikysymykseni uskovalle:
Olen puhunut.
Ylijumalaa".
Kun luin tuon kirjoituksesi niin mieleeni tuli väkisinkin Placebo-efekti, eli lumevaikutus.Näin sanoo ei-uskovainen ihminen joka ei ole ikinä kokenut jumalan armoa ja rakkautta. Kokeilisit vaikka edes viikon. Ja oman tahdon asenteella.
Periaatteessa kaikki voivat nähdä sen. Olen huomannut rukoilemisella olevan vaikutusta. Jumala on hyvin usein vastannut rukouksiini. Toinen esimerkki on ihan konkreettinen pyhän hengen toiminta. Kerran ollessani nuortenillassa ylistäessäni jumalaa ja laulaessani Petrus Ahosen "Sinussa" - nimistä laulua sain huomata pyhän hengen koskettamisen. Ja niin sai kaikki muutkin siinä hetkessä. Pari ihmistä kaatui kirjaimellisesti maahan, itseäni alkoi ikettämään ja naurattamaan samaan aikaan, vaikka siihen ei ollut syytä. Joukossa oli pari kivikovaa ateistia, jotka eivät missään nimessä uskoneet jumalan olemassaoloon, saivat nyt huomata pyhän hengen toiminnassa, tulivat uskoon. He näkivät tilanteen omin silmin. Ja oma ylistäminen tapahtui ihan omasta tahdostani, olin niin iloinen. Mutta kuten edellä sanoin, jumala ei velvoita ylistämään tai palvomaan.Tauvo kirjoitti:iDock kirjoitti:Ilo tulee siitä kun saa nähdä jumalan ja pyhän hengen konkreettisen toiminnan.Onko nyt sitten niin, että kun se on niin konkreettista toimintaa, kaikki näkevät sen? (Paitsi tietenkin jumalan armosta näkövammaiset, mutta he varmaan muilla aisteillaan pääsevät kärryille?)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka