Kyllä se on ihan mallin mukaista ajattelua. Osa sekannuksista johtuu siitä, että kaikki puolueen jäsenet eivät välttämättä ymmärrä, mitä ovat ajamassa ja sekoittavat hiukan kannustinloukkuja ja veronkevennyksiä käsitteinä. Ja todella paljon ansaitseville toi on tietysti noin kuin esitit, muttei keskiansion ihmiselle. Itseasiassa, noista kommenteista veronkevennyksistä on aika helppo katella, että kenen asialla puhuja on.eskofot kirjoitti:
Ajatellaan sitten noin, vaikka se ei olekaan mallin mukaista. Malli perustuu nimenomaan siihen että "ansaitseminen tehdään kannatavaksi". Eli että veroalennukset innostavat ansaitsemaan enemmän.
Suomessa toi on tietty vähän kyseenalaista, että toimiiko toi paljon tienaavilla ihmisten suhteen, mutta toisaalta Suomessa on myös vähän varakkaita ihmisiä. Amerikassa tilanne on vähän eri, koska siellä on riskirahalle kehittyneet markkinat ja sijoittaminen vaikuttaa suoraan kansantalouteen. Suomessa on vaikea sijoittaa vaatimaton 5000 euroa aloitteleviin bisneksiin. Vakiintuneisiin bisneksiin sijoittaminen ei taas auta pienillä summilla kansantaloutta.eskofot kirjoitti:Mutta kokeillaan: Tienaan 60 000 e vuodessa, saan nyt 5000 e lisää törsättäväksi. En ymmärrä miksi se muuttaisi kulutustottumuksiani, minullahan on jo kystä kyllä. Sen sijaan tuo mitä Simppa esittää, että ne joilla on vähän, saisivat lisää saattaa toimia. Mutta sitä reaalitulon lisää ei synny esitetyn veronalennusmenetelmäreseptin kautta, ellei sitten kunnallisveroa muuteta progressiiviseksi, mutta tämähän on antikokoomuslaisuutta, hrrrr.
Mutta keskiansioilla tai alle elävälle perheelle veronkevennykset aiheuttavat suoraa tuhlausta. Jos eletään jo suht niukasti, ei satanen lisää kuukaudessa mene säästöön vaan kulutukseen ja luultavasti vielä palveluihin. Siinä se kuvio jo sitten onkin, tarvitaan alueelle lisää palveluja, joidenka pitäjät ehkä työllistävät, jos ei muita niin ainakin itsensä, ja tuhlaavat sitten tietysti itse. Ja niitä veromuotoja voi jokainen laskeskella, että mitä valtio tosta saa. Itseasiassa on toopea laskea veronkevennysten vaikutusta pelkästään valtion tuloveron suhteen. Se ei kerro mitään, eikä noita tietty noin lasketakkaan, mutta julkisuuteen ne saatetaan noin esittää. Ihan vaan yksinkertaistamisen takia.
Tää malli muuten toimii paremmin tietty alueilla, jossa on paljon ihmisä tiheästi, joten myös lisäraha sijoittuu pienelle aluelle. Maaseutua toi ei ole joidenkin mielestä elvyttänyt läheskään samalla tahdilla.
Edit.
Niin, se onko se kustannusneutraaliuden ehto, riippuu tietysti siitä, että mikä on nyt tukijärjestelmän koko ja mikä se olisi sitten kun järjestelmää on muutettu. Suomessa tolla joidenkin arvioiden mukaan, poistetaan niin suuri osa tukijärjestelmästä, että vaikka sitä Soininvaaran ja Niinistön mallissa jäljelle jäisikin, niin erotus on niin suuri, että malli säilyisi kustannusneutraalina. Tästähän on vain herrojen omia laskelmia olemassa, mutta se ei tietenkään ole herrojen vika, vaan kaikkien muiden poliitikkojen.eskofot kirjoitti: Toinen ratkaisu on negatiivinen tulovero tai kansalaispalkka, mutta kukaan ei ole osannut kertoa minulle miten se toimii ilman tarpeeseen perustuvia tukijärjestelmiä, joiden poistaminen on käsittääkseni tämän Friedman-mallin kustannusneutraalisuuden ehto. Soininvaara on säätänyt tätä kohta 15 vuotta eikä vieläkään ole tullut selkoa.
Soininvaaran säätäminen on onneksi sen verran fiksua, ettei lähde mallia istuttamaan sellaisenaan Suomeen, vaan säilyttää sen turvallisuudentunteen, minkä ihmiset ovat kokeneet saavansa vanhasta järjestelmästä ja luultavasti vielä lisää sitä.