Mikael K. kirjoitti:Alavääntö lienee suurin ongelma pienissä moottoreissa. Ainakin se on oman autoni 1,4TDI-moottorissa vähäinen. Kierroksia saa olla vähintään 1500/rpm, niin että moottori reagoi mitenkään. 1800/rpm niin silloin turbo tulee jo selkeästi mukaan ja auto lähtee liikennevaloistakin rivakasti. Ohittaminen sujuu mukavasti.
Juu ei ole alavääntöä noissa minimoottoreissa. Pihalla seisoo vainon 100hp koneella varustettu koppimopo, se 100hp on kaivettu 1.4l bensiinimoottorista ilman turboa. Kyllä sillä liikkuu kun ei laske kierroksia alle 3000rpm. Tuo vekotin millä tulin kotiin taas kulkee noilla 1800rpm kierroksilla turbiini lukossa about 100kmh tai vähän jopa ylitse. Eikä tarvitse survoa lappua lattiaan kun lähtee liikkeelle. Tosin 6.6 litraa pannuhuoneessa turbolla varustettuna jaksaa vääntää vaikka turboa ei herättäisikään, eikä paljoa tunnu isompikaan kärry perässä. Hyvin on perässä tulleet isommatkin mäet.
Viimeksi muokannut Carde, 5.2.2012 klo 1.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hengissäpysyminen on helppoa, vain eläminen on vaikeaa...
Mikael K. kirjoitti:Alavääntö lienee suurin ongelma pienissä moottoreissa. --
Juu ei ole alavääntöä noissa minimoottoreissa. Pihalla seisoo vainon 100hp koneella varustettu koppimopo, se 100hp on kaivettu 1.4l bensiinimoottorista ilman turboa. Kyllä sillä liikkuu kun ei laske kierroksia alle 3000rpm. Tuo vekotin millä tulin kotiin taas kulkee noilla 1800rpm kierroksilla turbiini lukossa about 100kmh tai vähän jopa ylitse. Eikä tarvitse survoa lappua lattiaan kun lähtee liikkeelle. Tosin 6.6 litraa pannuhuoneessa turbolla varustettuna jaksaa vääntää vaikka turboa ei herättäisikään, eikä paljoa tunnu isompikaan kärry perässä. Hyvin on perässä tulleet isommatkin mäet.
Minulla oli joskus Opel Asconan viimeinen takavetoversio 2,3 litran dieselillä varustettuna. Vääntö oli maantienopeuksissa (80-120 km/h) parhaimmillaan. Ohitukset sujuivat helposti ja talvella sai olla varovainen kaasuttaessaan. Alavääntöä oli riittämiin, niin että auton sai kääntymään kaasua painamalla katujen kulmissa. Kulutusero oli kuitenkin muutama litra verrattuna nykyiseen pikkudieseliin. Ascona vei noin 7l/100km. Nykyinen pikkudiesel vie kesällä 4,5l ja talvella 5,5l/100km maantieajossa. Jos ajaa talvella kaupungissa kylmällä moottorilla niin kulutukseen saa lisätä litran/100km. Nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselverolla varustettuna tekisi mieli lähettää maaseudun tuotteita hallitukselle. Sieltä teidän kulmilta sitä voisi helposti saada vaikka traktorillisen eduskuntatalon portaille terveisin varustettuna.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Mikael K. kirjoitti:... Nykyisillä polttoaineen hinnoilla ja dieselverolla varustettuna tekisi mieli lähettää maaseudun tuotteita hallitukselle. Sieltä teidän kulmilta sitä voisi helposti saada vaikka traktorillisen eduskuntatalon portaille terveisin varustettuna.
Luultavasti ja montakin kuormaa
M.P.T kirjoitti:
Milloinkahan joku autovalmistaja alkaa oikeasti tekemään autoja meidän olosuhteisiin?
Onhan suuri ja mahtava Lada tehnyt jo pitkään. Ovat kuulemma talvella tosi lämpimiä.
Jos ihminen olisi tarkoitettu etenemään juoksemalla, ei evoluutio olisi kehittänyt meille liikkumista varten polttomoottorikäyttöisiä kulkimia, eikä fossiilisia polttoaineita. - Hatey http://sisainenaani.com
M.P.T kirjoitti:Milloinkahan joku autovalmistaja alkaa oikeasti tekemään autoja meidän olosuhteisiin?
Onhan suuri ja mahtava Lada tehnyt jo pitkään. Ovat kuulemma talvella tosi lämpimiä.
Niilläkin ainut malli on niva.
Tallissa yksi traktori ja Borgward Isabella. Tuvan pöydällä iMac (Mid 2011) Onnellinen Japanilaisesta vaimostaan. Työpaikkoja takana +30kpl. Olin Apple-käyttäjät ry:n jäsen.
M.P.T kirjoitti:
Milloinkahan joku autovalmistaja alkaa oikeasti tekemään autoja meidän olosuhteisiin?
Onhan suuri ja mahtava Lada tehnyt jo pitkään.
Eräs autopuolen DI totesi tässä pari vuotta sitten HS:n haastattelussa, että Lada on kuin suunniteltu tänne Suomen talvisiin olosuhteisiin - ja huumoria oli mukana korkeitaan puolet. Kapeat renkaat ja kunnon maavara avittavat oikeasti menoa talvella.
M.P.T kirjoitti:
Onhan suuri ja mahtava Lada tehnyt jo pitkään.
Eräs autopuolen DI totesi tässä pari vuotta sitten HS:n haastattelussa, että Lada on kuin suunniteltu tänne Suomen talvisiin olosuhteisiin - ja huumoria oli mukana korkeitaan puolet. Kapeat renkaat ja kunnon maavara avittavat oikeasti menoa talvella.
Minulla oli aikoinaan 1200L Largo kuusi vuotta. En ole parempaa talviautoa vielä nähnyt. Ei niin kylmää ilmaa ettei käyntiin lähtenyt. Nämä nykyiset tietokonemuovirimpulat ovat pakastearkkuja verrattuna Largoon. Siinähän oli lämppärinkennokin miltei syylärin kokoinen. Nykyautoissa tuo lienee lähempänä matkapuhelimen kokoa. Largossa oli vielä tuo maanmainio sadekourukin joka esti lumia putoamasta penkille ovea avattaessa. Kokokumimatot olivat myös kätevät, eivät niin hienot kuin nämä kokolattiamatot nykyautoissa. Eipä paljoa haitannut kengistä sulava lumi lattialla. Nykyautothan ovat täynnä mukavuuksia, joita Largossa ei ollut, eli nykymuovitietokoneautoon verrattuna Largohan oli tosi askeettinen, myös aikalaisiinsa länsiautoihin verrattuna. Mutta loistava talviauto tuo oli. Huvittaa ne ladavitsit, kun todellisuuspohjaa niillä ei ole laisinkaan.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
Olen hiukan miettinyt autonhankintaakin ja miettiny, että oliskohan Lada sopiva. Ainut vaan että turvallisuuspuoli tuossa mietityttää. Kysehän olisi juuri talviautosta, jolla ei kesällä ajettaisi ollenkaan ja talvella tulisi kilometrejä mahdollisesti 500-600 kappaletta. No, ehkä tuhat kuitenkin. Ajatus tuossa olisi juuri se että se olisi lumihankiseisontakelpoinen. Joku jeeppi saattaisi olla kanssa. En tiä, ruoste ottaa päähän, niin sais olla joku patarautainen vehje mikä ei olisi puhki, sinänsä ruoste on ok. Noille kriteereillä joku hytillinen massey fergusson taitaa olla lähimpänä.
Ensinmainittu ei taida oikein olla talviauto, jälkimmäiseen mulla ei taida olla ajolupaa.. En sitte tiedä onko muuta vaihtoehtoa enääku Corolla. Se kun kuulemma on vikatilastojen alapäässä.
Jamac kirjoitti: En sitte tiedä onko muuta vaihtoehtoa enääku Corolla.
Kysypä Sitruunalta, jospa hän keksisi vaihtoehdon.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Jamac kirjoitti:Olen hiukan miettinyt autonhankintaakin ja miettiny, että oliskohan Lada sopiva. Ainut vaan että turvallisuuspuoli tuossa mietityttää. Kysehän olisi juuri talviautosta, jolla ei kesällä ajettaisi ollenkaan ja talvella tulisi kilometrejä mahdollisesti 500-600 kappaletta. No, ehkä tuhat kuitenkin. Ajatus tuossa olisi juuri se että se olisi lumihankiseisontakelpoinen. Joku jeeppi saattaisi olla kanssa. En tiä, ruoste ottaa päähän, niin sais olla joku patarautainen vehje mikä ei olisi puhki, sinänsä ruoste on ok. Noille kriteereillä joku hytillinen massey fergusson taitaa olla lähimpänä.
Ongelmana tuossa on lumi, joka paakkuuntuu pohjan alle ja estää etenemisen. Tässä olisi siihen ratkaisu. Olisi melko lähellä hateyn suositusta. Autoksi kävisi myös Toiota.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Nivaa näkee paljon mm. Itävallan vuoristossa - eikä syyttä.
Mutta jos itsellä vaan on C-luokan ajo-oikeus, ja lompakko kestää, niin tka on kyllä aika lyömätön talviajoneuvo. Hädin tuskin sisäänajaettuja saa alle 20 k€, ja menevät katsastuksesta heittämällä.
Onko noi uudemmat kakstuhattaluvunb nivat vielä "aitoja ladoja" vai kapitalismin pilaamia? Niitä on nettiautossa jokunen, yks neuvosto-ajan nivakin on. Mutta en mä autosta montaa tonnia ala maksamaan. Ja tosiaan kun ei ole lämpötolppaa ja ajoa on vähän. Akun voi tietty ottaa sisälle ylläpitolataukseen talvella. Pahin skenaario on oikeastaan se että ruostuu puhki. Muuten pientä remppaa voinee tehdä. Nooh... kohta on kevät ja voi unohtaa tollaset nelipyörät.
Jamac kirjoitti:Onko noi uudemmat kakstuhattaluvunb nivat vielä "aitoja ladoja" vai kapitalismin pilaamia? Niitä on nettiautossa jokunen, yks neuvosto-ajan nivakin on. Mutta en mä autosta montaa tonnia ala maksamaan. Ja tosiaan kun ei ole lämpötolppaa ja ajoa on vähän. Akun voi tietty ottaa sisälle ylläpitolataukseen talvella. Pahin skenaario on oikeastaan se että ruostuu puhki. Muuten pientä remppaa voinee tehdä. Nooh... kohta on kevät ja voi unohtaa tollaset nelipyörät.
Nivat kai tehdään vielä samalla reseptillä kuin 70-luvulla.
Jos ihminen olisi tarkoitettu etenemään juoksemalla, ei evoluutio olisi kehittänyt meille liikkumista varten polttomoottorikäyttöisiä kulkimia, eikä fossiilisia polttoaineita. - Hatey http://sisainenaani.com
Jamac kirjoitti:Onko noi uudemmat kakstuhattaluvunb nivat vielä "aitoja ladoja" vai kapitalismin pilaamia? Niitä on nettiautossa jokunen, yks neuvosto-ajan nivakin on. Mutta en mä autosta montaa tonnia ala maksamaan. Ja tosiaan kun ei ole lämpötolppaa ja ajoa on vähän. Akun voi tietty ottaa sisälle ylläpitolataukseen talvella. Pahin skenaario on oikeastaan se että ruostuu puhki. Muuten pientä remppaa voinee tehdä. Nooh... kohta on kevät ja voi unohtaa tollaset nelipyörät.
Nivat kai tehdään vielä samalla reseptillä kuin 70-luvulla.
hatey kirjoitti:Koska autoni on edelleen lumen peitämä ja olen siis kotini vanki, niin suihkussakäynnin jälkeen pukeuduin jo yöasuun. En kuitenkaan enää poistu rakennuksesta.
Olisit ajanut sen eilen katokseen tai talliin. Niin minä tein. Ei ollut yhtään lumitöitä.
Mekin pidämme Volvoa autokatoksessa. Pelkkä muodollisuushan tuo on, kulkeehan tuo meidän Volvo vaikka umpihangessa. 8) Toisin kuin Skodat...
hatey kirjoitti:Koska autoni on edelleen lumen peitämä ja olen siis kotini vanki, niin suihkussakäynnin jälkeen pukeuduin jo yöasuun. En kuitenkaan enää poistu rakennuksesta.
Olisit ajanut sen eilen katokseen tai talliin. Niin minä tein. Ei ollut yhtään lumitöitä.
Mekin pidämme Volvoa autokatoksessa. Pelkkä muodollisuushan tuo on, kulkeehan tuo meidän Volvo vaikka umpihangessa. 8) Toisin kuin Skodat...
Vai niin tekee, tuuppas käväseen sillä volvolla kun menen taas pistäytymään tuolla työmaalla. Saat ajaa sillä edellä umpihankeen niin katsotaan mihin asti sillä pääsee.
Vai niin tekee, tuuppas käväseen sillä volvolla kun menen taas pistäytymään tuolla työmaalla. Saat ajaa sillä edellä umpihankeen niin katsotaan mihin asti sillä pääsee.
Perillä asti pääsee. Takaahan tuon kulun älykäs neliveto ja kehittynyt DSTC-järjestelmä. 8)