Liikenne
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
-
- Viestit: 2231
- Liittynyt: 29.11.2011 klo 19.17
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Miksi liikennevaloista on vain haittaa
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
"Liikennevirta on kuin nestettä, joka alkaa tulvia, jos se padotaan (valoilla)."
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-18072259
Kuka hyvänsä tienkäyttäjä haluaa olla ystävällinen muille, jollei ole rikollinen mukiloija tai öykkäri.
Mielipuolet eivät säännöistä piittaa -- miksi pukea tiukka pakkopaita muille vain hypoteettisen häirikön varalta?I started a campaign, now called Equality Streets and initially known as Fit Roads, standing for Filter in Turn. The idea behind it was that we can make roads fit for people by letting human nature take its competent and co-operative course.
Instinctively, we want to be kind to each other, especially out on the road. When you first meet a stranger, unless you're a mugger, you want to be nice to that stranger.
We all have relationships with strangers in their thousands or millions on the road but road user relationships are corroded and corrupted by the system of control which makes us almost have a greater respect for a traffic light than for a human life.
The fatal flaw at the heart of the system is priority. Traffic lights are bad enough - they make us stop when we could go, they take our eyes off the road, flouting the most fundamental safety principle but they are only the symptom of a dysfunctional system.
Matka-ajat puolittuivat ja autojonot katosivat vain valo-ohjauksesta luopumalla. Turvallisuudesta tinkimättä.You can't even legislate for maniacs, so why hobble the vast majority with "one size fits all" rules devised to catch the hypothetical deviant?
My solution is to remove the fatal flaw at the heart of the system - the original sin of priority, because once you've removed priority you've removed the need for traffic lights and the need for speed because we're in no rush any more.
Cassinin Podcast on ladattavissa ja kuunneltavissa täältä:The lights were switched off at a junction where there had been excessive queues and within minutes of the lights being bagged over the queues disappeared.
That trial has gone permanent and the monitoring has shown that journey times fell by over half with no loss of safety.
http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/rad ... -2055b.mp3
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Osaatko sitten selittää sen että jos idea on niin halvatun hyvä niin miksi nuo ns sekaan-vain-henkiset kehitysmaat kuormittavat tätä liikennekuolleisuustilaston häntäpäätä ja nämä insinöörivetoiset yhteiskunnat ovat niitä turvallisimpia...khaosaming kirjoitti:Suurimman osan ajasta risteys on tyhjä, koska valo-ohjattuun järjestelmään on sisäänrakennettuna viive. Sekaan-vaan-metodi on luontainen tapa kehitysmaissa, mutta nyt tätä oppia sovelletaan myös kehittyneissä maissa, joissa ihmiselle ominainen varovaisuus on saatu kitkettyä pois perusinsinöörivetoisella liikennesuunnittelulla ja vuosikymmenet jatkuneilla aivot-narikkaan-opeilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... death_rate
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------JHA kirjoitti:Osaatko sitten selittää sen että jos idea on niin halvatun hyvä niin miksi nuo ns sekaan-vain-henkiset kehitysmaat kuormittavat tätä liikennekuolleisuustilaston häntäpäätä...
Ehkä siellä päin ajokortti on ostettavissa torilta, saatavilla on vähemmän koulutusta, ajoneuvokanta huonompaa tai kuskeilla esiintyy enemmän rattijuoppoutta. Kuolonkolarit tapahtuvat kuitenkin isoilla maanteillä, joissa nopeudet ovat korkeat. Usein osallisena on raskasta liikennettä, vaarallisia kuljetuksia tai ylitäytettyjä busseja.
Paikallistieverkon liikenneympäristö, jossa eri tienkäyttäjät jakavat tien keskenään ja josta esimerkki on haettu, käyttää huomattavan alhaisia nopeuksia. Tuloksena on vain peltikolareita tai asfaltti-ihottumaa. Tätä ei kuitenkaan tarvitse selittää tässä yhteydessä, koska uusi heräämässä oleva liikennesuunnittelijasukupolvi tukeutuu länsimaiseen tulkintaan -- toteutus ratkaisee.
Kehitysmaan ympäristöstä on haettu idea, joka jalostetaan ja hiotaan. Pelkkä liikennemerkkien karsiminen tai valo-ohjauksesta luopuminen ei tee valmista yhteistä tilaa. Kysymys on kokonaispaketista: Shared space -katuun ja -risteykseen kuuluu monia osia, kuten esimerkiksi ympäröivät rakennukset, istutukset -- kaikki suunniteltu ja simuloitu ennen toteutusta.
Kehitysmaavertaus on oikeastaan pelkkä yhtymäkohta, joka hämmästytti suunnittelemattomuudellaan ja välittömyydellään. Todellisuudessa Monderman perusti aloitteensa useamman vuosikymmenen työhön perinteisen liikennesuunnittelun parissa. Hän näki käytännönläheisesti, kuinka perinteinen perusinsinöörivetoinen ajattelutapa ei hakenut räätälöityjä ratkaisuja, vaan kaikki oli tasapäistetty.
Minä esimerkiksi en ole nähnyt Thaimaan pään kotiamphoessa, jossa olen viettänyt pitkiä aikoja jo kymmenen vuoden ajan, yhtään varsinaista liikenneonnettomuutta tai kuolemantapausta. Amphoessa on 30 000 asukasta. Käytännössä kaikki kadut ovat jaettua tilaa ja monet sivukujat yksikaistaisia. Silti lapset, koirat, pickupit ja skootterit elävät ja kulkevat hyvässä sovussa. Kukaan ei juuri käytä kypärää, usein Honda Waveen istuu viisikin ihmistä ja kellään tuskin on käsitystä väistämisvelvollisuudesta. Perussääntö "älä aja päälle" on riittävä.
"Pakkoäkkipysäys liikennevaloihin on sitä varten, jotta kenenkään ei tarvitse vaivautua hidastamaan."
So what did they do to solve the problem of priority to enable us to cross the road in relative safety? They put up traffic lights, so they make us "stop to avoid the inconvenience of slowing down", to quote traffic writer Kenneth Todd.
Martin Cassini Podcast BBC Radio 4 For Thought
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
samalla logiikalla suomen taajamissakaan kenenkään ei pitäisi kuolla tai ainakin pyöräilykypärien pitäsi olla aaaaaivan turhia jos hitaasta vauhdista syntyy korkeintaan hassunhauskaa hupsis-hei-asfaltti-ihottumaa.khaosaming kirjoitti: Paikallistieverkon liikenneympäristö, jossa eri tienkäyttäjät jakavat tien keskenään ja josta esimerkki on haettu, käyttää huomattavan alhaisia nopeuksia. Tuloksena on vain peltikolareita tai asfaltti-ihottumaa. Tätä ei kuitenkaan tarvitse selittää tässä yhteydessä, koska uusi heräämässä oleva liikennesuunnittelijasukupolvi tukeutuu länsimaiseen tulkintaan -- toteutus ratkaisee.
Hieno homma. Silti tuolla kuolee liikenteessä kahdeksan kertaa enemmän populaa kuin Suomessa.Minä esimerkiksi en ole nähnyt Thaimaan pään kotiamphoessa, jossa olen viettänyt pitkiä aikoja jo kymmenen vuoden ajan, yhtään varsinaista liikenneonnettomuutta tai kuolemantapausta. Amphoessa on 30 000 asukasta. Käytännössä kaikki kadut ovat jaettua tilaa ja monet sivukujat yksikaistaisia. Silti lapset, koirat, pickupit ja skootterit elävät ja kulkevat hyvässä sovussa. Kukaan ei juuri käytä kypärää, usein Honda Waveen istuu viisikin ihmistä ja kellään tuskin on käsitystä väistämisvelvollisuudesta. Perussääntö "älä aja päälle" on riittävä.
-
- Viestit: 5366
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 11.46
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja pallo »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
--------------------------JHA kirjoitti:Hieno homma. Silti tuolla kuolee liikenteessä kahdeksan kertaa enemmän populaa kuin Suomessa.
En kiellä asiaa, mutta miten se liittyy shared space -konseptin mukaiseen liikenneympäristöön, jossa vakavia onnettomuuksia ei ole lainkaan?
Monderman suunnitteli yli sata projektia. Yhdelläkään hänen suunnittelemallaan kadulla ei ole ollut kuolemaan johtanutta onnettomuutta.
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Diskreetin datan tilastoinnissa nuo näytteet ovat vielä naurettavan pieniä. Jos ja kun Monderman on toteuttanut projektejaan yhteiskunnissa joissa jo lähtökohtaisesti todennäköisyys kuolla kadulla X tapahtuvassa liikenneonnettomuudessa on äärimmäisen pieni ei tuolla näytteistyksellä ole vielä mitään todellista todistusvoimaa vaan sama lopputulos olisi vielä helposti revittävissä irti puhtaasta sattumadatasta.khaosaming kirjoitti:--------------------------JHA kirjoitti:Hieno homma. Silti tuolla kuolee liikenteessä kahdeksan kertaa enemmän populaa kuin Suomessa.
En kiellä asiaa, mutta miten se liittyy shared space -konseptin mukaiseen liikenneympäristöön, jossa vakavia onnettomuuksia ei ole lainkaan?
Monderman suunnitteli yli sata projektia. Yhdelläkään hänen suunnittelemallaan kadulla ei ole ollut kuolemaan johtanutta onnettomuutta.
Hedelmällisempää on tarkastella länsimaalaisten säänneltyjen yhteiskuntien ja kolmannen maailman shared-space-hurlumhei yhteiskuntien tilastolllisia eroavaisuuksia tapauksissa joissa statistiikan takana alkaa olla riittävän laajaa väestöpohjaa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Mondermanin seuraajat ovat toteuttaneet satoja projekteja lisää, eikä niilläkään ole tapahtunut pahoja onnettomuuksia. Dataa tulee verrata aiempaan status quohon juuri näillä paikoilla. Risteyskonversion jälkeen parannusta on ollut jokaisessa paikassa monella eri mittarilla.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Näytä ne tilastot.khaosaming kirjoitti:^ En tiedä mitä tarkoitat tuolla...
Mondermanin seuraajat ovat toteuttaneet satoja projekteja lisää, eikä niilläkään ole tapahtunut pahoja onnettomuuksia. Dataa tulee verrata aiempaan status quohon juuri näillä paikoilla. .
Täyttä paskaa.
Seuraavaksi alat hehkuttamaan scientologian hienouksista. Herää.
Kuka tarvitsee jotain väkisin keksittyä amerikankielistä termiä jollekin kävelypolun liikenteelle?
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------Tauvo kirjoitti:Kuka tarvitsee jotain väkisin keksittyä amerikankielistä termiä jollekin kävelypolun liikenteelle?
Shared space on syntynyt Hollannissa ja sitä kehitetään Britteinsaarilla ja Saksassa. Esimerkkejä on vaikka kuinka, ja idea on lyömässä läpi monella suunnalla. Amerikkalaiset ovat jäljessä Eurooppaa ja Australiaa tässä asiassa. Shared space on kaikille liikennemuodoille yhteistä tilaa, jonne myös autoilla on pääsy. Tämä on selvä muutos aiempaan ajatteluun, jossa kaupunkien keskustoihin kaavailtiin yksinomaan jalankulkijoille varattuja kävelykatuja. Shared space -konseptin mukaisessa miljöössä autoilla pääsee paikallisen keskuksen liikkeisiin ja kahviloihin. Liikennemäärät voivat olla hyvinkin suuria. Poyntonin tapauksessa kyse on 26 000 autosta päivässä ja Drachtenissakin 20 000 autosta, joita kaikkia voidaan hallita yksinkertaisin perusperiaattein ilman valo-ohjausta. Saksalainen Bohmte hoitelee konseptin mukaisella keskustallaan yli 12 000 autoa
Lisää aiheesta:
https://www.gov.uk/government/uploads/s ... n-1-11.pdf
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Autot saa parkkihalliin. Jollei saa, bussit kulkee.
-
- Viestit: 4424
- Liittynyt: 13.3.2011 klo 2.38
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
----------------------------Citruuna kirjoitti:...me ei itse tehdä ikuna ainuttakaan virhettä, vaan aina joku muu, eikö? Me ollaan täydellisiä ja viattomia!
Shared space on järjestelmä, jossa virhe ei välttämättä johda onnettomuuteen, koska tienkäyttäjät ovat valppaina ja vuorovaikutus on suoranaista. Kaikkia tienkäyttäjiä kohdellaan tasaveroisina. Täydelliseen virheettömyyteen ei pyritä, koska se on tavoitteena mahdoton saavuttaa. Sen sijaan kehotetaan yhteistoimintaan, vastuun kantamiseen ja ajatteluun. Etuajo-oikeus ei ole kiveen hakattu. Periaate on 'first come first served'. Tästäkin voidaan luopua yhteisestä, sanattomasta sopimuksesta. Periaate on kohdella toisia kunnioittavasti ja välttää vastakkainasettelua.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Eivät liikennemerkit ja liikennevalot millään tavalla nytkään poista sitä, että pitää olla valppaana ja seurata muuta liikennettä. Aivan samalla tavalla eivät myöskään virheet johda mihinkään onnettomuuteen nykyiselläänkään.
Miten se muuten hidastaa matkaani kun tulen risteykseen jos liikennevalo vaihtuu automaattisesti vihreäksi kun muista suunnista ei tule ketään, eikä tarvitse edes vauhtia hidastaa. Ehkä ongelma onkin siinä ettei siellä kehitysmaissa ole vielä lapiota keksitty jolloin ei saada sitä induktiosilmukkaa upotettua katuun. Eihän mistään pihaportista ulos ajaessakaan enään nykypäivänä tarvitse nousta autosta tai edes hipelöidä sitä kaukosäädintä.
Sitäpaitsi myös nykyisessä liikennejärjestelmässä kaikki ovat tasaveroisia, koska kaikki noudattavat samoja sääntöjä ja ne liikennemerkit ja -valot koskevat kaikkia yhtälailla.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 3.9.2011 klo 8.16
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Hulkman »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Jos jossain on olemassa joku kylä, jossa on pölysiä hiekkakatuja kuluttamassa 7 avolava-autoa, muutama skootteri ja kulkukoira, eli n 30 000 asukasta. Siellä ei ole ruuhkia. On siellä sitten käytössa joku saakutti singularity of insertions malli tai ei.khaosaming kirjoitti:Amphoessa on 30 000 asukasta. Käytännössä kaikki kadut ovat jaettua tilaa ja monet sivukujat yksikaistaisia. Silti lapsi, koira, pickup ja skootteri… inconvenienceofslow...houghtdiipadaapaplaadiipadoo
Mieti nyt vähän.
Tämä kaikki turha vatkaaminen lähti sinun typerästä poraamisesta siitä, kun moottoripyörällä ei saa Suomessa ajaa miten sattuu...
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
Vanha malli on tullut tiensä päähän, koska sääntöjä, merkkejä, valoja ja erottelua ei enää ole järkevää lisätä. Tienkäyttäjät eivät voi prosessoida merkkien informaatiotulvaa, siksi 70 prosenttia merkeistä jää lukematta ja havaitsematta.
Minä puhun Lontoosta, Bristolista, Norrköpingista, Drachtenista, Aucklandista ja muista paikoista. Shared space -konseptia sovelletaan Euroopassa, Australiassa ja nyt Yhdysvalloissakin länsimaiseen liikennejärjestelmään yhtenä vaihtoehtona. Metodi on valtaamassa alaa ja on vain ajan kysymys, että se rantautuu meillekin (esimerkiksi Tampereen Hallituskatu). Lähin paikka tutustua järjestelmän mukaisesti suunniteltuun ympäristöön on Norrköping Ruotsissa. Saksa ja Britteinsaaret ovat edelläkävijöitä Hollannin ohella. Saksalainen Bohmte siirtyi kokonaan shared space -malliin ja poisti liikennevalot ja merkit alueeltaan. Poyntonin risteys on tähänastisista suurin projekti -- päivittäin 26 000 autoa.
Shared space -konsepti soveltuu hyvin paikallisiin keskuksiin ja luontaisesti kylämäisiin kaupunkirakenteisiin, mutta se ei ole jokapaikanratkaisu. Jokainen kohde täytyy suunnitella erikseen. Shared space -konseptissa luotetaan ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, luontaiseen yhteistyökykyyn ja tavalliseen maalaisjärkeen. Se kyseenalaistaa perinteisen insinöörivetoisen ajattelumallin, jossa kaikkialle tarjotaan samankaltaisia ratkaisuja: lisää liikennemerkkejä, valo-ohjattuja risteyksiä, esteitä, hidasteita tai kaistamaalauksia. Perinteinen suunnittelumalli, jossa eri tienkäyttäjät eristetään toisistaan, johtaa liikennevalojättömaihin, kisaan vihreistä, riskinottoon, kiistoihin etuajo-oikeudesta ja seisoviin ruuhkiin. Shared space -malli vapauttaa kaupungin keskustat ja lähiöiden keskukset opasteviidakosta, miljöö otetaan takaisin ihmisten ja elinkeinonharjoittajien käyttöön.
Teesejä:
* Jokaista siltaa, koulua tai puuta ei ole tarpeen merkitä ennakkovaroituskyltillä
* Ihmiset toimivat luontaisesti oikein, jos vastuu teoista siirretään valtiolta takaisin yksilölle
* Liikennevalot aiheuttavat seisovia jonoja, ilman niitä liikenne etenee nopeammin ja päästöt vähenevät, viihtyvyystaso nousee
* Tärkeintä on ihmisten välinen vuorovaikutus eli tienkäyttäjät -- autot tai muu pelti eivät ole tienkäyttäjiä (mutta sen kuljettaja on)
* Jalankulkijat, polkupyöräilijät, skootteristit ja autoilijat voivat elää yhdessä ja jakaa saman infrastruktuurin
* Integraatio on parempi kuin segregaatio
* Vähemmän turvallisuutta on parempi, koska hoksottimia käyttämällä turvallisuus lankeaa yksilölle, ei valtiolle
* Turvallinen tie on turvaton, koska huomio kiinnittyy liikennemerkkeihin ja valoihin muiden tienkäyttäjien asemesta
* Arvaamattomuus ja epävarmuus johtaa turvallisuuteen, koska ajonopeudet laskevat ja huomiotaso nousee
* Shared space ei sovellu kaikkialle ja se tarvitsee tuekseen erotellun isomman tieverkon, jotta paikallinen verkko toimii oikein
Orthodoxy maintains that to reduce accidents you must segregate motorists from cyclists and pedestrians using barriers, kerbs, lights, signals and other ‘traffic calming’ measures.
Hans Monderman and others in Denmark, Germany and the Netherlands rejected segregation, arguing it reduces drivers’ perception of accident risk. Motorists encounter uniform, predictable, highly-regulated streets and drive accordingly: faster and less cautiously or considerately.
This is known as the ‘risk compensation effect’—people modify their behaviour based on their perception of risk. If streets look like highways, people drive as if on highways. Towns and villages are not highways. To adapt driver behaviour, Shared Space pioneers introduced risk.
Jan Söderström, sektionschef med ansvar för trafik hos Sveriges kommuner och landsting, är optimistisk om Skvallertorget som föredöme:
- Det är ett oerhört spännande exempel. Man har i princip tagit bort all traditionell reglering av trafiken. Poängen med en sådan här utformning är att arkitekturen signalerar att här ska man inte köra fort. Bilar, bussar, cyklister och fotgängare möts på mer likvärdiga villkor.
- Det är viktigt att skapa miljöer som inbjuder till rätt hastighet.
Han för ett resonemang som mer handlar om mänskliga beteenden än om trafiksignaler.
- Det finns en skillnad mellan trygghet och säkerhet. Invaggas man i trygghet så blir man oförsiktig.
Han exemplifierar med övergångsställena. Där inträffar olyckor ofta för att de gående känner sig trygga och går ut utan att riktigt se sig för.
- Ett visst mått av otrygghet leder till högre säkerhet.
http://www.dn.se/nyheter/norrkoping-pro ... ten-skala/
Lue lisää --> Tampereen Otavalankadusta yhteistä tilaa (sivut 19-21)
Shared Space: Reconciling People, Places and Traffic
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
En tuohon muuhun komiikkaan viitsi enää ottaa enempää kantaa, koska herättää lähinnä sääliä, kuten muutkin silmät kiinni yhdelle aattelle hurahtamiset.khaosaming kirjoitti:
* Jokaista siltaa, koulua tai puuta ei ole tarpeen merkitä ennakkovaroituskyltillä
* Ihmiset toimivat luontaisesti oikein, jos vastuu teoista siirretään valtiolta takaisin yksilölle
* Jalankulkijat, polkupyöräilijät, skootteristit ja autoilijat voivat elää yhdessä ja jakaa saman infrastruktuurin
* Vähemmän turvallisuutta on parempi, koska hoksottimia käyttämällä turvallisuus lankeaa yksilölle, ei valtiolle
* Turvallinen tie on turvaton, koska huomio kiinnittyy liikennemerkkeihin ja valoihin muiden tienkäyttäjien asemesta
- Tottakai koulut, virastot, alueet jne merkitään opasteilla, nimillä tms, jotta paikalle löydetään muullakin kuin perimätiedolla, haloo!?! Kerro minulle missä on väittämäsi paikka, jossa jokainen jokainen puu on merkattu kyltillä, paitsi kasvitieteellinen puutarha, jossa pitäisi sinun mielestäsi saada kaahata ihmisten seassa kyykkypyörällä?
- Enemmän turvallisuutta on parempi.
- Turvallinen tie on turvallinen. Jos joku moottoripyöräterroristi kaahaa mukulan yli muutaman kerran vuodessa tiellä, jossa on selkeät säännöt, tekee hän sen pari kertaa tunnissa ihannoimassasi Steinerkoulu-mallissa. Kaikki osaavat ajaa kuten säännöissä opetetaan. Kusipäisille se oppi vaan pitää takoa sinne.
Lopeta jo, silllä kukaan ei ole kanssasi samaa mielä ja kaikki muut näkevät noiden idiotismien toiselle puolelle.
Lopuksi pari kuvaa Turusta. Toinen on kaupungin vilkkaimpia risteyksiä, toinen normaalia asuinaluetta. Molemmisa liikenne on hoidettu juuri niin kuin se pitää, onneksi.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-------------------Tauvo kirjoitti:Lopeta jo, silllä kukaan ei ole kanssasi samaa mielä...
En yritä käännyttää ketään, vähiten Tauvoa. Tuskin hän on edes lukenut ajatuksella, mitä olen kirjoittanut.
Tauvo voi vapaasti jättää viestini huomiotta, kunhan ei ala rähjäämään. Painakoon ihmeessä ignore-nappia -- ja voilà, Tauvo ei enää näe raapustuksiani. Jos kirjoitukseni eivät Tauvoa miellytä (kuten eivät motoristitkaan miellytä Tauvoa), voi Tauvo suksia suolle ja lopettaa niiden lukemisen

Minusta ketjussa on aika monta viestiä, joissa ideassa nähdään paljonkin hyvää. Tauvo on ainoa, joka käy keskustelua tappelemalla. Hän voisi itse lopettaa halveeraamisen ja opetella hyville tavoille. Kaikki muut osaavat käyttäytyä tässä ketjussa ja Hompussa yleensäkin, mutta Tauvolla on selvästi ongelmia tässä suhteessa.
Yleensä keskustelupalstojen öykkärit ovat samanlaisia liikenteessä -- ottavat tappeluasenteen muita tienkäyttäjiä kohtaan ja siirtyvät hyvin nopeasti henkilökohtaisuuksiin.
Olen itse vaiheessa, jossa lueskelen yhteisestä tilasta kertovia artikkeleita netistä ja yritän muodostaa siitä paremman käsityksen. Tämä on perimmäisin motiivi kirjoittaa tänne lisää kiehtovasta aiheesta aina, kun löydän siitä jotakin uutta. Siitä olen kuitenkin jo varma, että idea toimii tietyin edellytyksin tietyssä kontekstissa. Kaikki esimerkit eivät voi olla hurahtaneiden kirjoituksia tai vinoutunutta asenteellista hypeä.
Kuten aina, kun aiheesta hieman innostuu, alkaa kynä juosta ja sävy saattaa vaikuttaa muista kritiikittömältä. Poleeminen tyyli ei ehkä ole paras tapa saada ihmiset kiinnostumaan jostakin uudesta ideasta. Jos näin on käynyt, pyydän anteeksi, mutta yrittäkää löytää se punainen lanka sieltä rivien välistä
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minulle ei ole olennaisinta, mitä mieltä muut ovat. Olen vasta hiljattain tutustunut shared space -konseptiin, ja havaitsen siinä paljon hyviä puolia. Todellinen silmienavaus oli kuunnella Cassinia ja oivaltaa, kuinka valoista on itse asiassa haittaa. Kirjoittelen niistä asioista, jotka minua kiinnostavat kysymättä keneltäkään siihen lupaa. Näen myös vaivaa viestieni kirjoittamisessa, toisin kuin Tauvo, joka heittelee maagisia yksirivisiä urahduksia väliin jos toiseenkin. Tykkään muutenkin miettiä ja tutkiskella asioita. Otan vain harvoin mitään itsestäänselvyytenä.
Jos tästä on ollut epäselvyyttä, korjataan se nyt tässä. Shared space on periaate, jota ei voi monistaa sellaisenaan, vaan kaikki projektit ovat räätälöityjä. Näitä oppeja ei ole tarkoitus soveltaa moottoriteihin tai isoihin tieverkkoihin kaupunkien ympärillä. Kokonaisuus on monien osien summa.
Asiasta kiinnostuneille: lukekaa diplomityö Tampereen teknillisestä yliopistosta, jossa käsitellään yhteisen tilan suunnitteluperiaatteiden soveltamista Suomen olosuhteissa.
Ruut-Maaria Mattssonin tutkimus
EDIT: kielioppia, typoja, kappalejakoa ja Tampereen teknillisen yliopiston nimeä korjattu. Tauvo muutettu kolmanteen persoonaan.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ps. Minä olen rauhallinen kuski. Annan tarvittaessa tilaa, en aja ylinopeutta enkä kolareita.Tauvo kirjoitti:- Tottakai koulut, virastot, alueet jne merkitään opasteilla, nimillä tms, jotta paikalle löydetään muullakin kuin perimätiedolla, haloo!?! Kerro minulle missä on väittämäsi paikka, jossa jokainen jokainen puu on merkattu kyltillä, paitsi kasvitieteellinen puutarha, jossa pitäisi sinun mielestäsi saada kaahata ihmisten seassa kyykkypyörällä?khaosaming kirjoitti:
* Jokaista siltaa, koulua tai puuta ei ole tarpeen merkitä ennakkovaroituskyltillä
-
- Viestit: 2325
- Liittynyt: 30.8.2007 klo 20.35
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Lihapipo »
Siinä näkyypi myös ihan arkista liikennöinin ongelmaa. On pikkupoikamallin Peevämmeestä katkenneet jouset kesken ajon, ja on pitänyt pulkka pysäköidä väärin, jotta on päästy lähitalosta tunkkia lainaamaan.Tauvo kirjoitti:
Lopuksi pari kuvaa Turusta. Toinen on kaupungin vilkkaimpia risteyksiä, toinen normaalia asuinaluetta. Molemmisa liikenne on hoidettu juuri niin kuin se pitää, onneksi.
Semmosta tässä mietin, että rauhallisuus liikenteessä on tietysti ihan hyvä asia, mutta parempi olisi olla aina oikeassa, niin kuin minä.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Luulen, että kyseinen Sarvis-BMW on jäänyt talven jäljiltä siihen.Lihapipo kirjoitti: Siinä näkyypi myös ihan arkista liikennöinin ongelmaa. On pikkupoikamallin Peevämmeestä katkenneet jouset kesken ajon, ja on pitänyt pulkka pysäköidä väärin, jotta on päästy lähitalosta tunkkia lainaamaan.
Semmosta tässä mietin, että rauhallisuus liikenteessä on tietysti ihan hyvä asia, mutta parempi olisi olla aina oikeassa, niin kuin minä.
On totta sekin, että jos olisikin oikean sijasta usein vasemmassa, olisi matkaaminen epäjoutuisampaa.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit