Tai sitten vain et ymmärtänyt mitä haluan välittää tuolla lauseella. Sekin vaihtoehto on olemassa. Selitän hieman lisää ajatusta, niin että se lopulta avautuisi ulkopuolisellekin. Elämän tarkoituksesta puhuttaessa kyseessä on selvästi mielekkyyskysymys. Minä tiivistin mielekkyyden tuohon lauseeseen, joka on, kuten wanders totesi, aivan yleinen. Jos olisin taitavampi niin lause kenties olisi toisella tavalla muotoiltu.Touho kirjoitti:Noin hiukan suorasukaisesti sanoen voisi todeta, että tuopa nyt ei oikeastaan tarkoita yhtikäs mitään. Se on vaan verbaaliakrobatiaa, -onaniaa tai korkealentoista viisastelua. Varmaan jonkun kehäpäätelmän lopputulos. Vaihda tuohon elämä -sanan tilalle joku toinen sana, ja lauserakenteen ohella sen merkitys ja logiikka eivät juuri muutu.elämän tarkoitus on elämä itse.
Joka tapauksessa johtopäätöksenä voisi pitää jotain sellaista, että em. retoriseen kysymykseen ei taida olla yhtä tyhjentävää tai "oikeaa" vastausta.--
Tuon lauseen mukaan elämä itse voi tarkoittaa aivan normaalia arkipäiväistä elämää - sen elämistä kokonaisvaltaisesti ja täysin rinnoin. Samoin se voi merkitä myös elämistä Jumalan yhteydessä. Näiden kahden ulottuvuuden avulla yritin haarukoida jotakin elämästä sanottavaksi asti.
Meidän jokaisen elämä on oma projektinsa. Tai miten tämän voisi ilmaista paremmin? Elämämme eivät ole irrallaan valtameren saarien tapaan vaan ne kohtaavat toisensa matkan varrella. Tästä kohtaamisesta voi syntyä uusia ajatuksia, kun vain kuuntelee toisen kertomusta.
Minä näen elämän arvokkaana lahjana, joka tulisi elää kaikella pieteetillä ja toiset ihmiset huomioiden. Tarkoitan tällä sitä, että jokainen kadulla vastaantuleva on lähimmäiseni. Tämä tiivistyy erityisesti läheisissä ihmissuhteissa. Jos en osaa elää lähimpien ihmisten kanssa niin elänkö lopulta ollenkaan?
Touho, jokainen rakentaa elämänsä itse. Siinäkin on kuitenkin rajansa. Pelkkä pohjoisella pallonpuoliskolla asuminen asettaa jo joitakin ehtoja. Samoin suhteet tai suhteettomuus toisiin ihmisiin. Mm. lait, eettinen koodisto ja elämän rajallisuus määrittävät myös vapauttamme. Emme elä niin kuin siat pellossa vaan toisten ihmisten ympäröimänä.
Tässä joitakin ajatuksia siitä mitä kirjoittamasi herätti. Toivottavasti lauseeni avautui hieman, niin että se ei jäisi vain verbaaliakrobatiseksi kikkailuksi. Niin, ja kaikki muuhan on turhaa paitsi purjehtiminen.