Vastaan laivamme turvallisuudesta (security ei safety). Kuvaan kuuluu ehkäistä mahdolliset turvauhat sekä meihin kohdistuvat (ryöstöt, kaappaukset, tuhotyöt yms) että meistä osin johtuvat (salakuljetus, luvaton matkustus yms). Näihin ennaltaehkäisytoimiin kuuluu myös tietoturvasta huolehtiminen. Henkilöstön luotettavuudesta puhun työntekijänä, joka olen. Minut on rekrytoitu yhtä monta kertaa kuin rekrytoijakin on sitä yrittänyt. Tuleehan siinä kompetenssia jo pienen yrittäjän verran.
Rekrytoidessasi voit tehdä yhden tai kaikki seuraavista (luonnollisesti työntekijän suostumuksella):
- Selvität kysymyksilläsi työntekijän oman selvityksen taustoistaan ja siitä onko eturistiriitoja muihin firmoihin.
- Pyydät suosittelijaa, joka vahvistaa selvityksen historiasta.
- Pyydät yhteyshenkilöä edellisestä työpaikasta, jolta saat lisätietoja.
- Tarkistat luottotiedot.
- Jos alasi on oikeasti merkityksellinen, voit pyytää turvallisuusselvityksen SUPO:lta
http://www.poliisi.fi/poliisi/supo/home ... E9004E0C6F
- Käytät headhunting yritystä tai rekrytoinnin ammattilaista palkkauksessa.
- Käytät koeajan hyväksesi.
Sitten sitouttamisesta.
Jos työntekijällä on työpaikastaan fiilis, että se huolehtii hänestä ja puolustaa oikeuksiaan; pitää palkkausta kohtuullisena ja työoloja mielekkäänä olen täysin varma, että henkilöstähävikki tai tietovuoto vähenee vähintään samalla todennäköisyydellä kuin kytätessä työntekijää. Se, että työntekijä on ylpeä työpaikastaan vähentää varmasti hävikkiä, joka aiheutuisi esimerkiksi siitä, että työntekijä haluaa kostaa huonon kohtelun tai palkan esim juuri näpistämällä. Tuohan toki maksaa, mutta kyllä se tarkkailukin kalliiksi tulee. Sitouttaminen ei ole kauniita sanoja, vaan toimia käytännössä, jotka maksavat samalla tavalla kuin turvatoimet.
Eihän tuo nyt paljon parisuhteesta poikkea. Niitä pääsääntöisesti palkataan, joihin luotetaan. Jos ei ole sopivia tarjokkaita, niin voi ihmetellä itsekseen, miksei. Sun työntekijän motivaatiota heikentää varmasti se ettei siihen luoteta edes siinä, ettet näpistä duunista. Kuinka uskallat ikinä päästää näitä ihmisiä vastaamaan luottamuksellisista asioista? Ja onhan yksilöllä edelleen oikeus yksityisyyteen ihan YK:n kirjoista lähtien.
Hävikistä
On suuri ero nyt tämänkin keskustelun kohdalla siitä puhutaanko tietojen vuotamisesta ja sen estämisestä vai myyjän varastamisesta. Tarkoitan toimia käytännön tasolla. Itse vältän kauppoja, joissa tulee tunne, ettei minuun luoteta. Toisin sanoen paikat, joissa on liian innokas etsivä. Tutkimustuloksia myyjien tekemistä varkauksista ei ole Suomessa keskustelua tai tilastoa, joten en siitä kommentoisi mitään. Jotain huhuja on merkittävästä osuudesta silti. Edelleen: Miksi myyjä kääntää?
Yrittäjille kuten ei kenellekään muullekaan ei tulisi antaa työkaluja, joihin sitä ei ole koulutettu käyttämään. Vastapainona haluan edelleen oikeuden kytätä työnantajaani.
EDIT: Ai niin.. Olihan tuo Company Security Officer sertifikaattikin, mutta unohtui kun en sitä työtä nyt tee. Nyt loppui virtuaalihenkselien pauke
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)