Uudemmista autoista on vähemmän kokemuksia kun itse pitää päästä rassaamaan.. Mutta näistäkin on omakohtaisia jäänyt käteen;
Ranskalaiset autot aikanaan ruostuivat aika vikkelään, ja siitä viisastuneina valmistajat tekivät asialle jotain - monet ranskalaismerkit ovat olleet sinkittyjä jo 1990-luvun alkupuolelta saakka, joten ruoste ei enää ole ongelma - tähän ei ilmeisesti vieläkään Mercedes-Benz kykene. Ranskalaiset autot ovat myös olleet kuuluisia sähkövaivoista - nykyään niistä ovat kuuluisia lähes kaikki autonvalmistajat malleista riippuen - ranskalaiset siis ovat olleet edelläkävijöitä..
Kuitenkin pienet ärsyttävät mekaaniset viat edelleen nousevat ranskalaisista esiin; hanskaluukun salpa on poikki, ja siksi luukku aukeaa aina kun kiihdyttää, sivuikkuna on irti ohjaimistaan ja tipahtaa jos avaa varomattomasti, tankin korkki ei toimi, nopeusmittarin neula hyppii, selkänojan säätö on rikki jne. Tärkeimmiltä liikkuvilta osiltaan autot kuitenkin tuntuvat toimivan nykyautojen yleisen laatutason mukaisesti ainakin suunnilleen siihen 250tkm saakka - sen jälkeen alkaa muutenkin jyvät erottumaan akanoista..
C5 on jo sen verran monimutkainen auto, että mikäli ei itse osaa autolleen tehdä renkaanvaihtoa kummempaa, kannattaa oikeasti harkita käytetyn ostamista ilman voimassa olevaa takuuta. Toki voipi olla alle 10 vuotta vanhan auton elektroniikkaongelmille hankala tehdä yhtään mitään ilman todellista perehtymistä. Auton ostaminen on riskinottoa aina.
Taloudellinen kannattavuus on sitten asia erikseen ja on harkittava sen mukaan millaiset autonpitoresurssit on. Yksi säästeliäs ääripää on ostaa alle tonnin rassi ja ajaa sillä sen aikaa kun se kohtuullisilla korjauskustannuksilla kulkee - ei tipu korkealta.. Yksi tapa on ostaa uusi auto aina kun takuu alkaa loppumaan, mutta se on toki melko tapana kallis..
Yksi autonvalintakriteeri on kuitenkin yli muiden; Käytetty auto on aina yksilö, eikä siihen kannata suhtautua takuuvarmana lajinsa edustajana, vaan sen kunto kannattaa tutkia kunnolla asiantuntijan kanssa. 2000-luvun 5000€ - 20000€:n käytetyissä autoissa voi jo olla tuhansien eurojen korjauskohteita, jotka eivät välttämättä ilmene pikaisella koeajolla. Kaikissa nykyautoissa on näitä -
merkistä riippumatta.
Suurin osa tavallisista ihmisistä kuitenkin ostaa jonkun käytetyn tai uuden auton minkä väri tai jokin muu yksittäinen ominaisuus sattuu miellyttämään - ei sillä etteikö väri tai jokin muu ominaisuus olisi tärkeä osa kokonaisuutta, mutta toistaiseksi kukaan ummikoksi esittäytynyt joka on minulta kysynyt neuvoa auton hankinnassa, ei ole antamiani vinkkejä noudattanut millään tavalla, joten enää en juuri huolehdi muiden autokaupoista - tämä postaus on ikään kuin poikkeus.. =)
iMac 27' retina 5K i7Quad/4,2Ghz/40Gt/2Tb - MacBook Pro 13 M1 8-core/16Gt/250SSD - iPhone15 Pro/128Gt