Minkä auton hankin?
-
Re: Minkä auton hankin?
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Joo, niin liikun, mutta vain päiväunissa. Ainakin toistaiseksi.ih kirjoitti:The raconteur kirjoitti:No milläs vempeleellä Touho liikkuu?
Jollain huomattavasti paremmalla - ei peruskotterolla - varmaankin.
En ole oikein semmoinen perussuomalainen autohuppana, joten nuo tavanomaiset autot ei yksikään oikein saa viisaria värähtämään. Sellaiset autot jotka siihen kykenevät, ovat yleensä Suomessa sen verran kalliita, harvinaisia ja/tai Suomen oloissa epäkäytännöllisiä, että haaveeksi jäävätkin.
Nyt kun tuo autobudjetti on mitä on, tyydyn ajelemaan ne pakolliset ajamiseni tuikitavallisella 12 vuotta vanhalla ooppelilla. Voisi se varmaan ihan yhtä hyvin olla vaikka Pökötti, Renu, Sitikka, Fiiatti, Foordi, Alfa, Seatti, Volkkari tai Audikin, paitsi ehkä ei Audin tietyt yksittäiset mallit.
Audi Quattrolla olen kyllä ajanutkin, ja esim. Kuusamossa ja Lapissa reissatessa semmoinen oli ihan näppärä. Miksei tietty kaljamalle kiillottuneen jäisen liikennevaloristeyksen päällä ihan kotikulmillakin. Noin muuten kyseinen kottero ei erityisemmin säväyttänyt.
En kyllä täysin allekirjoita tuota kunkun uhoamista, kun kyse on etenemiskyvystä ja mukavuudesta, eikä niinkään jostain kuvitellusta ajotaidosta. Sopii tulla testaamaan kaksivetoisen ajokin maasto-ominaisuuksia, voin tarvittaessa tehdä testiradan tuonne umpihankeen. Lukolla ja hyvillä renkailla toki pääsee kohtalaisen hyvin etenemään ilman nelivetoakin, mutta jossain kohtaa se veto ja pito hyytyy.
Enivei, sitten jos/kun se budjetti sattuisi yhtäkkiä kasvamaan reilusti, olisi autonakin varmaan joku vähän enempi ei-peruskottero. Mutta sitä äkkirikastumista odotellessa tyydyn ihan hyvillä mielin tuommoiseen tavallisen tylsään kotteroon, ja panostan mieluummin sitten johonkin muuhun, vaikka hiukan erilaisiin menopeleihin.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jos autoa pitää pitkään, niin voi luopua kalliista merkkihuoloista piankin, jos ostaa käytetyn. Uudessa se luopuminen vaatii parempaa pokkaa, tai lakimieskaverin, jos tulee ongelmia.
Itsellä on sellainen hyvin karkea ja epätieteellinen tapa laskea auton hinnalle oikea haarukka:
- oletetaan auton kestävän x vuotta, esim 12v. 12v auton vaihtoarvo on kutakuinkin nolla ja sähköviat ja ruosteet alkaavat riesata.
- tyypillisen auton vaihtoarvo y tkm, esim. 300.000 kohdilla on on kutakuinkin nolla. Riippuu merkistä, jne.
Sitten kummallakin säännöllä ajattelet hinnan lineaariesti tippuvan nollaan. Esim 3v auto olisi 75% uuden hinnasta. Mutta jos sillä on ajettu 100tkm, niin 2/3 (67%). Jos hinta poikkeaa merkittävästi noista niin uusi on kannattamaton / kannattava käytettyyn verrattuna. Tai 3v on parempi/huonompi 6v verrattuna.
- Jos itse ajaa paljon/vähän niin saattaa olla hyvä ostaa vähän/paljon ajettu uudehko/vanhahko, vastaavasti. Dieseleillä tämä idea ei oikein toimi kun harva ostaa dieseliä ajaakseen vähän.
Kaiken tämän laskemisen jälkeen valitaan se jossa oikea väri vaimon mielestä.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Ka, meil päi on semmone tapa, et jokkaine kirjottaa ite alle sanomansa, toisiin ei tarvi. Ja semmonekkii tapa meil päi on, et autoil ajellaa pitkin teitä paikast toisee, eikä jossai umphankee auratuil "testirattoil". Eikä ainakaa miul oo mittää kuviteltuu ajotaitoo, mitä hittoo mie sil tekisin? Ei, miul on vaa semmone ajotaito, mil pääsee ain sinne, mihi on tarvis männä. Ja perille on ain päästy sil rakkineel, mis on satuttu istumaa.Touho kirjoitti:En kyllä täysin allekirjoita tuota kunkun uhoamista, kun kyse on etenemiskyvystä ja mukavuudesta, eikä niinkään jostain kuvitellusta ajotaidosta. Sopii tulla testaamaan kaksivetoisen ajokin maasto-ominaisuuksia, voin tarvittaessa tehdä testiradan tuonne umpihankeen. Lukolla ja hyvillä renkailla toki pääsee kohtalaisen hyvin etenemään ilman nelivetoakin, mutta jossain kohtaa se veto ja pito hyytyy.
Mie alan olla jo niin pahast täs keskiäkäses iäs, etten ymmärrä tätä mennoo. Autova pittää vaihtaa yhtenää paremmaks ja kalliimmaks. Siitäks se elämä paremmaks muuttuu? Ja sit pittää itkiä lissää palkkaa, et on varraa siihe autoo. No, ehä siin mitä, tehkää työ sil viisii. Hymmyillää ko tavataa. Jos työ sit ette oo jäänt matkan varrelle, ko että ossaa ees ajjaa ilman nelivetojanne ja kauko-ohjauksia ja mitä niitä nyt olkaa. Reppanat.
-
Viesti Kirjoittaja Rooivalk »
24" iMac 2,93Ghz Core 2 Duo, 8Gb, Radeon HD4850. iPad Pro 10.5 64Gb wifi + cellular.
-
Viesti Kirjoittaja MVi »

t. nimim. Iloista matkantekoa
-
Viesti Kirjoittaja hatey »
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Perhefarmari mullakin. Vaan ei niin tylsä. Se tiptronic-automaatti, jossa voi vaihtaa itse jos niin haluaa. Silloin tällöin näin käy.hatey kirjoitti:Mulla on tylsä perhefarmari automaatilla. Mutta minä olenkin tylsä ihminen, hajuton ja väritön. Mies jonka alta tuolit viedään...
Multitronic-variaattoristakin jotkut pitää, ei siinä mitään, tasaista kyytiähän se tarjoaa.
-
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hain sitten eilen illalla koeajoon A4 quattron. Onhan se vaan niin, että etuveto on joku Veikkauksen uusi peli. Tuollaisella vehkeellä ei tarvitse pelätä sitä, kun pitäisi päästä aamulla sivutieltä maantielle liikenteen sekaan (kun lähden kotoa töihin). Se lähtee kuin Jäätteenmäki hallituksesta. Etuvetoinen raapii ja raapii ja kelaa vauhtia, taustapeilissä näkyy lähentyvät valot.
Olin ajatellut ajaa autolla 3-4 vuotta. A6 voisi olla vaihtoehto, mutta sen vapaan autoedun hinnat nousevat hieman liian korkeiksi. Saas nähdä. Autokuumetta 38,5°C. Meikäläisen valinta on manuaali. Olen kepittäjä. Mammakin sanoi, että tomaatilla ajaessa ei ole mitään tekemistä.
-
Viesti Kirjoittaja nimenion »

iMac 27" 3,06 GHz ja Lumileopardi
iPhone 4G
-
Minkähänlaisilla etuvetoisilla olet oikein ajanut jos et eteenpäin ole päässyt?AppleFarmer kirjoitti:Hain sitten eilen illalla koeajoon A4 quattron. Onhan se vaan niin, että etuveto on joku Veikkauksen uusi peli. Tuollaisella vehkeellä ei tarvitse pelätä sitä, kun pitäisi päästä aamulla sivutieltä maantielle liikenteen sekaan (kun lähden kotoa töihin). Se lähtee kuin Jäätteenmäki hallituksesta. Etuvetoinen raapii ja raapii ja kelaa vauhtia, taustapeilissä näkyy lähentyvät valot.
Olin ajatellut ajaa autolla 3-4 vuotta. A6 voisi olla vaihtoehto, mutta sen vapaan autoedun hinnat nousevat hieman liian korkeiksi. Saas nähdä. Autokuumetta 38,5°C. Meikäläisen valinta on manuaali. Olen kepittäjä. Mammakin sanoi, että tomaatilla ajaessa ei ole mitään tekemistä.Naisen logiikkaa?
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Aah, et omaksi olekaan ostamassa?
-
Perheestä löytyy jo yksi Seat.nimenion kirjoitti:Osta Seat niin voit olla kaappi-audimies
-
Siis jos maantie on ihan jäässä, niin onhan siinä hieman orpo olo kun etuvetoisella painaa sitä toivomuspoljinta ja ESP valo vilkkuu. Comprende?Sherukka kirjoitti:Minkähänlaisilla etuvetoisilla olet oikein ajanut jos et eteenpäin ole päässyt?
Omaksi ja omaksi. En henk koht. mutta firmalle, joka on = minä.Sherukka kirjoitti:Aah, et omaksi olekaan ostamassa?
-
Viesti Kirjoittaja 40kn »
Nykyään alla on takavetoinen saksalainen (ajo-ominaisuudet ratkaisivat)
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nyt uskaltaisi jo ostaa Audin, sillä viime syksynähän Audilla ajavat saivat bonuksena "sympatiapisteet" naisautoilijoilta hieman epäonnistuneen julkisuuskuvan saattelemana.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »

Ranteissa mulla pahat kulumaviat. Se ei johdu kiihkeistä poikamiespäivistä vaan siitä että aina kun sijoitan euron autoon, vilkutan hyvästit.Ei ole yksikään takaisin tullut...
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Helpottiko? Paraniko vointi?KunkkuJ kirjoitti:Ka, meil päi on semmone tapa, et valitusta, marmatusta, surkuttelua, pari olkinukkea esiin, jotka kumotaan, lisää ruikutusta. Lopuksi tiivistys; Reppanat.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Luuletko, että muuten tämmosta tekisin? Ja on muuten selvästi halvempi tapa, kuin ostaa kallis neliveto ja purkaa sillä patoumiaan.adele kirjoitti: Helpottiko? Paraniko vointi?
-
No mitä muuta sitten oikeasti kuvittelit täältä(kään) saavasi, ja mitä muuta tällaisessa ketjussa kuvittelit tapahtuan?AppleFarmer kirjoitti:Luulin eilen, että saisin täältä jonkinlaista "apua" valintaani, mutta olen eilistäkin sekavammassa tilassa nyt.Tämä ketju meni nyt sitten sellaiseksi "meidän äiti ajaa paremmin kuin teidän äiti", mutta sille ei voi mitään. Autot herättävät tunteita. Puolesta ja vastaan.
Ainahan sen ajokin valinta on ihan ensimmäisenä kiinni siitä, ketä varten sitä olet hommaamassa. Jos olet hommaamassa sitä autoa lähinnä itsellesi, hommaa semmoinen mikä itseäsi eniten miellyttää, äläkä kysele essonbaarin baariparlamentista lupaa hankinnallesi. Jos taas olet hankkimassa autoa muita kuin itseäsi varten, kysy muiden mielipidettä, ja etenkin naapurisi. Sen jälkeen hankit tietty vielä luvat vaimolta.

Juueioo logiikkaa, vaan viksu vaimo. Keppiversio tietysti. Ne tomaatit on lähinnä niitä ajotaidottomia ameriikkalaisia varten ja tietysti ruoanlaittoon, nih. Ellei sitten olis jotain rattiläpyskälliseen F1-tekniikkaan verrattavaa se tomaattiloota.Saas nähdä. Autokuumetta 38,5°C. Meikäläisen valinta on manuaali. Olen kepittäjä. Mammakin sanoi, että tomaatilla ajaessa ei ole mitään tekemistä.Naisen logiikkaa?
-
Viesti Kirjoittaja Stuge »
-
Tuo lienee myös niitä aiheita ja avainsanoja, joilla tähänkin ketjuun saadaan kevyesti 4+ sivua lisää eriasteista vääntöä.Stuge kirjoitti:Ja oma autoni on myös automaattivaihteinen, myöskin makuasia. Piruako sitä itse miekkailemaan vaihdekepillä kun insinööri on keksinyt itse hämmentävän vaihdeaskin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Minä voin vaikka aloittaa. Automaattejakin on toki erilaisia, mutta itse en erityisemmin perusta noista tavanomaista tomaateista. Hieman samanlaisista syistä, joista valitsen täysautomaattisen kameran sijaan järjestelmäkameran, jossa on myös käsisäätömahdollisuudet. Normaaliajossa se kepin hämmennys ei ole vielä kovin kummoinen vaiva.
-
8)
-
Viesti Kirjoittaja MVi »
Hah. Kun toisessa kädessä on kännykkä ja toisessa rööki, niin milläs käytät vilkkua? Hyvä että laatikko itte arpoo edes ne pykälät silmään.Touho kirjoitti:Tuo lienee myös niitä aiheita ja avainsanoja, joilla tähänkin ketjuun saadaan kevyesti 4+ sivua lisää eriasteista vääntöä.Stuge kirjoitti:Ja oma autoni on myös automaattivaihteinen, myöskin makuasia. Piruako sitä itse miekkailemaan vaihdekepillä kun insinööri on keksinyt itse hämmentävän vaihdeaskin.![]()
Minä voin vaikka aloittaa. Automaattejakin on toki erilaisia, mutta itse en erityisemmin perusta noista tavanomaista tomaateista. Hieman samanlaisista syistä, joista valitsen täysautomaattisen kameran sijaan järjestelmäkameran, jossa on myös käsisäätömahdollisuudet. Normaaliajossa se kepin hämmennys ei ole vielä kovin kummoinen vaiva.
-
Sillä oikealla kädellä jossa on rööki.MVi kirjoitti:Hah. Kun toisessa kädessä on kännykkä ja toisessa rööki, niin milläs käytät vilkkua? Hyvä että laatikko itte arpoo edes ne pykälät silmään.Touho kirjoitti:Tuo lienee myös niitä aiheita ja avainsanoja, joilla tähänkin ketjuun saadaan kevyesti 4+ sivua lisää eriasteista vääntöä.Stuge kirjoitti:Ja oma autoni on myös automaattivaihteinen, myöskin makuasia. Piruako sitä itse miekkailemaan vaihdekepillä kun insinööri on keksinyt itse hämmentävän vaihdeaskin.![]()
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka