ÄÄNESTYS: Karpataanko?
-
Re: ÄÄNESTYS: Karpataanko?
Viesti Kirjoittaja piipelipaapeli »
-
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
Itse en ole mikään karppaaja, mutta olen kyllä viimeiset pari kuukautta elänyt ilman karkkia, pullaa, hampurilaisia, ranskalaisia, makaroneja, limsaa, mehuja, riisiä ja vaaleaa leipää. Mielestäni olo on parantunut, vatsa toimii paremmin ja sellainen "pöhnä"-olo on poissa.iDock kirjoitti:Eihän siinä mitään vaikeaa ole - helpoimmalla pääsee kun ainakin vähentää perunaa ja vaaleaa pastaa. Eli pysyttelee tummassa ja suosii mieluummin hitaita hiilihydraatteja. Kasviksia ja proteiinia unohtamatta.M.P.T kirjoitti:Karppaus on hyvä juttu, mutta se on hirveän työlästä. Itse tahtoisin kokeilla tuota, jos joku tekisi minulle ne sapuskat. Nyt menee osittain tuo karppihommeli. Välillä vedetään kokopäivä ihan ok ja sitten taas paripäivää hiilarimyrkytyksellä. Toisaalta osa karppiresepteistä ei kyllä pidä mielestäni paikkaansa. Hiilareita enemmän mitä minun reseptissä ja protskui vähemmän.
Mikään ruokavalio ei ole täydellinen, mutta mielestäni noita nopeita hiilareita kannattaa vähentää - erityisesti sokeria.
JL
-
Viesti Kirjoittaja The raconteur »
Tumma pasta on varmasti terveellisempää kuin vaalea versio, mutta ei sillä silti ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Tummassakin pastassa on kuitenkin n. 60% hiilihydraatteja, olkoon kuinka hitaita tahansa.iDock kirjoitti:Eihän siinä mitään vaikeaa ole - helpoimmalla pääsee kun ainakin vähentää perunaa ja vaaleaa pastaa. Eli pysyttelee tummassa ja suosii mieluummin hitaita hiilihydraatteja. Kasviksia ja proteiinia unohtamatta.
-
Viesti Kirjoittaja Mikkoja »
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Niinpä. Hiilarimyrkytyksenhän siitä saa vaikka olisi kuinka tummaa pastaa. Itse koen tuon kaiken vaikeaksi, mutta pussikeittot (easydiet) olisivat helpompi ratkaisu. Toisaalta niillä ei ole karppauksen kanssa mitään tekemistä. Kananmunakeitin olisi kätevä, mutta pelkällä munadietilläkään ei pärjää. Syöminen on suuri kirous, koska kaikki on kuolleet ketkä on joskus syöneet ja ellet syö niin käy kuten mustalaisen hevoselle.The raconteur kirjoitti:Tumma pasta on varmasti terveellisempää kuin vaalea versio, mutta ei sillä silti ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Tummassakin pastassa on kuitenkin n. 60% hiilihydraatteja, olkoon kuinka hitaita tahansa.iDock kirjoitti:Eihän siinä mitään vaikeaa ole - helpoimmalla pääsee kun ainakin vähentää perunaa ja vaaleaa pastaa. Eli pysyttelee tummassa ja suosii mieluummin hitaita hiilihydraatteja. Kasviksia ja proteiinia unohtamatta.
-
Viesti Kirjoittaja Touho »
Tää oli varmaan topikatin aiheeseen vain löyhästi liittyvää sarkasmia, kun tuo ei oikein muuten tahdo avautua.hatey kirjoitti:Niin, täytyy myös muistaa että ihmisen pakko syödä näitä probiottiisiabactifilusactivia ym jugurtteja, koska muuten ei ole minkaanlaista vastustuskykyä, eikä suoli toimi.
Enivei, itse suhtaudun hiukan varauksella kailenlaisiin trendidietteihin tai ylipäätään ruokavalioihin, jotka perustuvat jonkin tietyn ravintoaineen pannaan julistamiseen. Oli kyseessä sitten rasva, voi, hiilarit tai joku muu. Varsinkin jos on muuten perusterve, eikä kärsi mistään ruoka-aineallergioista. Isompana ongelmana nykyihmiselle pitäisin ruoan liiallista teollistumista ja prosessointia.
Tosin kun ei mennä äärimmäisyyksiin, tuossa hommassa voisi olla jotain järkeäkin, ja itse kukinhan voi hommaa kokeilla itse, ettei jää pelkäksi mutuksi.
Sitäpaitsi eihän tuo ole välttämäti pelkästään mikään dieetti, eli suomalaisittain laihdutusmuoto. Voisi kuvitella, että esim. keliaakikolle tuommoinen ruokavalio voisi olla ihan luonteva vaihtoehto. Toisaalta monelle limuja, energiajuomia, karkkeja yms. moskaruokaa mussuttavillekin tuo voisi olla ihan terveellinen kuuri ainakin kokeilla. Voi olla, että monelle karppausta kokeilleella yleisolo on parantunut ja paino pudonnut jo pelkästään siitä syystä, että on jätetty ihan huomaamatta moni epäterveellinen elämäntapanapostelu, kuten sipsit, limsat, karkit yms. prosessoitu moska pois sen karppausdietin varjolla. Tiedä häntä. Kokeilemallahan tuo selviäis.
Voisihan tuota kokeilla ihan muuten vaan, mutta miksikään hardcore-karppihuppanaksi en kyllä rupeaisi.
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
No periaatteessa vegetaristikin (tai vegaani) voi ihan hyvin ns. karpata, siinä ei sikäli ole mitään ihmeellistä. Aika usein kasvissyöjät havaintojeni mukaan kiinnittävät ruokaansa ja sen laatuun sen verran huomiota, että roskaruoka ja lisäsineet jäävät automaattisesti vähemmälle. Ne salaatit nyt kuitenkin kannattaa syödä ja niiden määrää lisätä jokaisen sekasyöjän, koska kasvien kuidut toimivat hyvin tärkeänä kuitulähteenä ja toimivat suolistossa eri tavalla kuin viljojen pääasiassa liukenemattomat kuidut.valokalle kirjoitti:Hahha, ennustelinkin tätä.
Ja osallistutaan vähän vielä.
Ei karppaamisessa mitään, mutta miksi sitä pitää toitottaa joka tuutista? Myös, ympäristöstä huolta kantavana kasvissyöjänä en voi ymmärtää tätä karppaus-buumia joka on selkeästi Juhani Kontiovaaran ja muiden Mr. Medioiden aloittamaa, karppileivän keksijät varmaan laittanut vähän massia parille suurimmalle lehdelle. Siis karppaushan kehottaa syömään paljon lihaa ja muita eläintuotteita joiden valmistaminen ei ole missään muodossa kestävää.
Ai niin, kysymykseen, minua ei voine pitää karppaajana ihan siitä syystä, että eräs lihaton herkku nimeltä suklaa on sen verran hyvää että tulee syötyä.
-
Viesti Kirjoittaja mercury »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Öh.. ei. Lihaan ja voihin ei suomen köyhällä kansalla ole ollut kovin paljon varaa. Vasta kun lehmät jalostettiin lypsämään ympäri vuoden, oli edes teoriassa mahdollista saada voita muuten kuin kerran vuodessa. Voi ja liha on ollut korkein ravinnon jalostusaste aikaisemmin. Kallenta tavaraa mitä suuhunsa oli mahdollista saada. Jos nyt ei katsota niin pitkälle historiaan, että maanviljelystä ei ole keksitty. Sillöinhan täällä on varmaan ollut juuri metsästäjiä ja paimentolaisia poroineen.Mikkoja kirjoitti:Eikös sitä ennenvanhaan syöty pelkkää lihaa, voita ja ruista. Vehnäset oli rikkaitten huvituksia. Kunto pysyi hyvänä, mutta sydäri tuli viimeistään seitsemänkymppisenä. Kyllä mun mielestä hiilareita kannattaa rajoittaa, mutta ainakaan tiukan linjan lihansyöntikarppaus ei oo hyväksi itelle eikä ympäristölle.
-
valokalle kirjoitti: Ei karppaamisessa mitään, mutta miksi sitä pitää toitottaa joka tuutista?
Siksi koska se on nyt in, trendikästä ja tämän hetken juttu, noussut pienemmän piirin jutusta mainstreamiin. Nk. mainstream-median ohjaama peruskansalainen tekee juuri sitä mitä media 'käskee'.
Lisäksi kun pöljemmät ja muuten vaan neuroottisuuteen taipuvaiset ihmiset omaksuvat jonkun uuden jutun, sen kanssa mennään herkästi överiksi. Niin karppauksen, kasvissyönnin kuin monen muunkin asian kanssa.
Tiedä häntä, tuota mainittua nimeä en ainakaan itse edes tunnista. En menisi antamaan kotimaan kotkottajille liikaa kunniaa karppaustrendin ja -meemien keksimisestä. Tuolta isosta maailmastahan ne uudet jutut tänne rantautuvat.Myös, ympäristöstä huolta kantavana kasvissyöjänä en voi ymmärtää tätä karppaus-buumia joka on selkeästi Juhani Kontiovaaran ja muiden Mr. Medioiden aloittamaa, karppileivän keksijät varmaan laittanut vähän massia parille suurimmalle lehdelle.
Sitäpaitsi sekoitat nyt syyn ja seurauksen. Karppiset sun muut tyyriimmät trendileivät ovat karppitrendin seurausta ja trendillä rahastusta, ei päinvastoin. Leipomot lisäävät leipätaikinaan kananmunaa yms, koska trentitietoiset kansalaiset sellaista lo-carb leipää (!) vinkuvat. Puhtaasti karppausmielessä moinen tuote tuntuu äkikseltään melko ristiriitaiselta.
Näissä jutuissa mennään kovin herkästi urbaanin mutuilun puolelle. Nykyisen suureollisuudeksi muuttunut ruoantuotanto on ihan oma juttunsa. Sillä ei ole suoranaisesti mitään tekemistä esim. karppauksen kanssa, paitsi eri ruokahuppanaryhmien välisissä kinasteluissa.Siis karppaushan kehottaa syömään paljon lihaa ja muita eläintuotteita joiden valmistaminen ei ole missään muodossa kestävää.
Sekä vegaanius että karppaus ovat äärimmäisyyksiin vietyinä ja vääristä syistä omaksuttuina 'uskontoina' mahdollisia vain rikkaissa, pikaruokakulttuurin pöhöttämissä teollisuusmaissa. Perinteisesti ihmiset ovat syöneet henkensä pitimiksi kaikkialla kaikkea sitä, mitä kullakin alueella on luonnostaan tarjolla. Poikkeukset ovat olleet yleensä uskonnollisia.
Ihmiselukka on luonnostaan (ja elimistöltään) kaikkiruokainen peto, ei vegaani eikä puhdas karnivoori, ja pystyy pysymään hengissä myös jompaan kumpaan ääripäähän sijoittuvallakin ruokavaliolla. Joskus kivikaudella, kauan ennen konsonanttikaupan keksimistä homma oli elinehto, eli välillä oltiin jompaa kumpaa ja kaikkea siltä välitä ruokatilanteen mukaan, ilman mitään hihhulointia.
Jos tänäkin päivänä jokaisen lihasyöjän pitäisi pyydystää, tappaa ja nylkeä liharuokansa itse, täällä olisi huomattavasti enemmän vegetaristeja. Tai ylipäätään vähemmän porukkaa.
Toisaalta jos esim. Suomen leveyksillä pitäisi jokaisen vegaaninkin tulla toimeen vain itse täällä viljelemillään kasvikunnan tuotteilla ympäri vuoden, täällä olisi huomattavasti vähemmän vegetaristeja, jostain vegaaneista nyt puhumattakaan. Tai ylipäätään vähemmän porukkaa.
Kuten sanottu, on kovin helppo leikkiä nirppanokkaa ja ties minkä sortin ruokahuppanaa, kun sähkö tulee töpselistä, valo lampusta ja lämpö patterista, vesi kraanasta, ruoka kaupasta, eikä kagallekaan tarvitse enää mennä ulos pakkaseen.
Käytännöllisistä syistä erilaisia ruokavalioita noudattavat ovatkin sitten toinen juttu. Ei se kohtuullinen karppaus ole välttämäti järjetöntä, kuten ei kasvissyöntikään. Itse kunkin sisuskalutkin eroavat hiukan toisistaan, joten kukin tyylillään.
Itse kokeilemalla se selviää paremmin, varsinkin jos jättää uskomusten mahdollisesti aiheuttaman placebo -efektin huomiotta, ja suuntaa huolensa oikeisiin asioihin, kuten ihmisruoan yleiseen teollistumiseen, eikä sen "valmistamiseen".
*röyh*
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
Jeesustelija. Ei mikään muukaan ole kestävää. Pitäisikö läskin puputtaa viljaa, vaikka paisuisi pullataikinan lailla. Ei sekään kovin kestävää ole, ainakaan ylipainoisen kannalta.valokalle kirjoitti:Hahha, ennustelinkin tätä.
Ja osallistutaan vähän vielä.
Ei karppaamisessa mitään, mutta miksi sitä pitää toitottaa joka tuutista? Myös, ympäristöstä huolta kantavana kasvissyöjänä en voi ymmärtää tätä karppaus-buumia joka on selkeästi Juhani Kontiovaaran ja muiden Mr. Medioiden aloittamaa, karppileivän keksijät varmaan laittanut vähän massia parille suurimmalle lehdelle. Siis karppaushan kehottaa syömään paljon lihaa ja muita eläintuotteita joiden valmistaminen ei ole missään muodossa kestävää.
Tämä ei koske valokallea, mutta IMO niillä, jotka huutelee "järjetöntä touhua", on päässä vikaa. Sepä vasta järjetöntä .
Ihmisillä on usein vahvoja mielipiteitä asioihin, joista he eivät a) tajua yhtään mitään b) jotka eivät heille kuulu millään tavalla. Selvästi jotkut närkästyvät toisten ruokavalioistakin.
edit. tuli sellainen mieleen, että tämä karppaus-buumi on verrattavissa toiseen meneillä olevaan buumiin, homo-buumiin. Uutisoidaan kun homoja on eduskunta väärällää ja miten ne vaatii kaikenlaisia oikeuksia, kukaan ei nykyään puhu muuten velvollisuuksista enää mitään. Ilmeisesti kaikilla on vain oikeuksia ja velvollisuudet on ulkoistettu yhteiskunnalle tai jotain. No kuitenkin uutisoidaan jotta homo jotain ja sitten joku Oinonen sanoo homoista jotain ja taas pitäisi kiinnostaa. Yhtenäistä näissä buumeissa on myös tosiaan se, että ihmiset närkästyvät ja ottavat kantaa vaikka ylhäältä luettaen tähänkin pätee a) ja b). Mitä se valtiolle tai kellekään kuuluu siunaako Kirkko homoja. peeveli sen pitäisi olla kirkon ja sen jäsenten asia. Kirkko irti valtiosta nyt heti! Olen erittäin närkästyneenä tässä .
-
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
Paino tippunut -20Kg (alle vuodessa) kaikki veriarvot parantuneet, ynm... Kannattaa koittaa vähän muutakin kuin VirallisTerveellistä paskaa.. Ja kansantansseja
-
Viesti Kirjoittaja Citruuna »
Joo tästä olen ihan samaa mieltä! Tähän pyrin, joskus tulee takapakkia, mutta ei se mtn, sit aletaan taas uudelleen alustaiDock kirjoitti: Eihän siinä mitään vaikeaa ole - helpoimmalla pääsee kun ainakin vähentää perunaa ja vaaleaa pastaa. Eli pysyttelee tummassa ja suosii mieluummin hitaita hiilihydraatteja. Kasviksia ja proteiinia unohtamatta.
-
Mä pudotin yli 20 kiloa vuodessa, ja pelkän parantamisen sijaan sain kaikki veriarvot niin ihanteelliselle tasolle ettei niissä ollut enää mitään parannettavaa. Söin pääasiassa viljaa eri muodoissa.Kaupunki apina kirjoitti:Paino tippunut -20Kg (alle vuodessa) kaikki veriarvot parantuneet, ynm...
Parhaillaan menossa jo toinen puolen kilon irtokarkkipussi tälle viikonlopulle. Leipää on mennyt tällä viikolla kaksi-kolme kiloa. Jäätelöäkin pari litraa.
Muoks: Viestin pointti on siis se, että me ollaan kaikki yksilöitä. Kuten terveydenhoitajani sanoi, mitään erityistä ruokavaliota ei tarvitse lähteä noudattamaan, vaan syö mitä itse haluaa, mutta kohtuudella. Laihduttaminen onnistuu hyvin vain jos se on mukavaa. Oman vakaumuksensa tyrkyttäminen toisille, oli se sitten uskonto, ruokavalio tai urheilulaji, on melko typerää. Jos joku tykkää jalkapallosta, päätyy hän aika varmasti joskus sitä kokeiltuaan pelaamaan jalkapalloa. Sama pätee ruokavalioonkin.
-
Kannattaa muistaa, että voita on ennenwanhaan osattu kirnuta itse, ei sen valmistukseen juuri rahaa käytetty. Homma onnistui eukolta kuin eukolta jopa 1-2 lehmän torpassakin. Pysyvissä asumuksissa pidettiin ennen aina jonkin sortin elikoita, joista saatiin maitoa, lihaa, läskiä, verta ja sisäelimiä omiin tarpeisiin ja talvikauden hengenpitimiksi. Hevonen ajoneuvona, aikansa. Voita, leipää ja lihaa saattoi siis hyvinkin olla omasta takaa, mutta ei välttämättä rahaa.Jamac kirjoitti: Öh.. ei. Lihaan ja voihin ei suomen köyhällä kansalla ole ollut kovin paljon varaa. Vasta kun lehmät jalostettiin lypsämään ympäri vuoden, oli edes teoriassa mahdollista saada voita muuten kuin kerran vuodessa. Voi ja liha on ollut korkein ravinnon jalostusaste aikaisemmin. Kallenta tavaraa mitä suuhunsa oli mahdollista saada. Jos nyt ei katsota niin pitkälle historiaan, että maanviljelystä ei ole keksitty. Sillöinhan täällä on varmaan ollut juuri metsästäjiä ja paimentolaisia poroineen.
Mitä useampi elikko talossa oli, sitä todennäköisempää oli mahdollisuus saada sekä maitoa, kermaa että voita pitempänä ajanjaksona, ja tietysti määrällisesti enemmän. Enemmän ja/tai pitempään maitoa heruttavia elikoita osattiin todennäköisesti suosia suvunjatkossa jo varhaisessa vaihessa. Sonni pääsi hommiin hiukan eri aikaan eri lehmän kanssa. Siihen se "ympärivuotisuus" tietääkseni perustuu tänäkin päivänä, mutta määrät on vaan suurentuneet ja ajat pidentyneet.
Voi oli paremminkin yksi käytännöllinen ja energiapitoinen elintarvike, joka säilyi raakamaitoa ja kermaa paremmin. Toki sitä yleisen niukkuuden aikana pidettiin arvossaan, mutta ei se sentäs mitään ihme-eliksiiriä ollut.
-
Viesti Kirjoittaja Kaupunki apina »
Niinpä, ollaan kaikki yksilöitä, toiset vaan eivät usko kaikkeen tuputettuun tietoon...mercury kirjoitti: Mä pudotin yli 20 kiloa vuodessa, ja pelkän parantamisen sijaan sain kaikki veriarvot niin ihanteelliselle tasolle ettei niissä ollut enää mitään parannettavaa. Söin pääasiassa viljaa eri muodoissa.
Parhaillaan menossa jo toinen puolen kilon irtokarkkipussi tälle viikonlopulle. Leipää on mennyt tällä viikolla kaksi-kolme kiloa. Jäätelöäkin pari litraa.
Muoks: Viestin pointti on siis se, että me ollaan kaikki yksilöitä. Kuten terveydenhoitajani sanoi, mitään erityistä ruokavaliota ei tarvitse lähteä noudattamaan, vaan syö mitä itse haluaa, mutta kohtuudella. Laihduttaminen onnistuu hyvin vain jos se on mukavaa. Oman vakaumuksensa tyrkyttäminen toisille, oli se sitten uskonto, ruokavalio tai urheilulaji, on melko typerää. Jos joku tykkää jalkapallosta, päätyy hän aika varmasti joskus sitä kokeiltuaan pelaamaan jalkapalloa. Sama pätee ruokavalioonkin.
Ja en todellakaan tyrkytä omaa vakaumustani muille, kuten näköjään heti sitä ainoata oikeata sieltä heti tyrkytetään...
Nyt päivänkakkara nukkumaan modet kanssa että jaksetaan mennä aamusta duuniin....
-
Se kohta viestistäni ei ollut tarkoitettu sinulle, vaan karppauksen yleiseen tyrkyttämiseen joka paikassa. Mitä muuten tarkoitit tuolla ainoan oikean tyrkyttämisellä? Jos mun viljatuotteiden syömistä, niin se liittyi tietysti vain mun omaan painonpudotukseen. Ei voi yleistää, eikä tule ottaa minkäänlaisena ohjeena.Kaupunki apina kirjoitti:Ja en todellakaan tyrkytä omaa vakaumustani muille, kuten näköjään heti sitä ainoata oikeata sieltä heti tyrkytetään...
Aamulla mennään eka uimaan. Sitten töihin.Kaupunki apina kirjoitti:Nyt päivänkakkara nukkumaan modet kanssa että jaksetaan mennä aamusta duuniin....
-
Viesti Kirjoittaja Maza »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Voi jessuus. Voita tosiaan tehtiin itse. Ei nääs ollu" k-kauppoja". Tuolla että sanoin "varaa" tarkoitin ennemminkin sitä että voi ja liha oli tosiaan sitä ylellisyyttä arvokkainta ruokaraaka-ainetta mitä oli mahdollista olla, eikä todellakaan mitään jokapäiväistä ruokaa.Touho kirjoitti:Kannattaa muistaa, että voita on ennenwanhaan osattu kirnuta itse, ei sen valmistukseen juuri rahaa käytetty. Homma onnistui eukolta kuin eukolta jopa 1-2 lehmän torpassakin. Pysyvissä asumuksissa pidettiin ennen aina jonkin sortin elikoita, joista saatiin maitoa, lihaa, läskiä, verta ja sisäelimiä omiin tarpeisiin ja talvikauden hengenpitimiksi. Hevonen ajoneuvona, aikansa. Voita, leipää ja lihaa saattoi siis hyvinkin olla omasta takaa, mutta ei välttämättä rahaa.Jamac kirjoitti: Öh.. ei. Lihaan ja voihin ei suomen köyhällä kansalla ole ollut kovin paljon varaa. Vasta kun lehmät jalostettiin lypsämään ympäri vuoden, oli edes teoriassa mahdollista saada voita muuten kuin kerran vuodessa. Voi ja liha on ollut korkein ravinnon jalostusaste aikaisemmin. Kallenta tavaraa mitä suuhunsa oli mahdollista saada. Jos nyt ei katsota niin pitkälle historiaan, että maanviljelystä ei ole keksitty. Sillöinhan täällä on varmaan ollut juuri metsästäjiä ja paimentolaisia poroineen.
Mitä useampi elikko talossa oli, sitä todennäköisempää oli mahdollisuus saada sekä maitoa, kermaa että voita pitempänä ajanjaksona, ja tietysti määrällisesti enemmän. Enemmän ja/tai pitempään maitoa heruttavia elikoita osattiin todennäköisesti suosia suvunjatkossa jo varhaisessa vaihessa. Sonni pääsi hommiin hiukan eri aikaan eri lehmän kanssa. Siihen se "ympärivuotisuus" tietääkseni perustuu tänäkin päivänä, mutta määrät on vaan suurentuneet ja ajat pidentyneet.
Voi oli paremminkin yksi käytännöllinen ja energiapitoinen elintarvike, joka säilyi raakamaitoa ja kermaa paremmin. Toki sitä yleisen niukkuuden aikana pidettiin arvossaan, mutta ei se sentäs mitään ihme-eliksiiriä ollut.
-
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
-
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Itselleni ei tulisi ongelmaa vaikka sähköt,vedet ja moni muu poistetaan. Minulla on myös ulkohuussi, lähde ja metsää. Kesällä saa pidettyä ruuat viileänä lähteeseen upotetussa ämpärissä. Peltoa on noin 6hehtaaria (pelto on porukoitten) ainut, että miten riistalla ja marjoilla elää? Ihmisen vedettävät kyntövehkeet on kuten separaattorit yms. Moni kaupunkilainen kuolisi ennen pääsiäistä. Riista varmaan metsästettäisiin naapureiden voimin yhdessä.
Anteeksi offtopic ja typot. Kännyllä naputtelen. Itse en ymmärrä vegaanitouhua. Pelkät kasvikset on pahaa ilman lisukkeita.
-
Tuolla tarkoitetaan GI-arvoa eli glykemiaindeksiä, sitä, kuinka nopea verensokerin (ja sitä kautta) insuliinin kohoaminen on. Kansantajuinen artikkeli aiheestaMaza kirjoitti:Mitkä on niitä hitaita hiilihydraatteja? Ymmärsin, että ne on parempia, kuin nopeat. Onko siis pikaruoka tämän takia huonoa?
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja amanita »
Apple-käyttäjät ry:n jäsen • http://appleusers.fi/
-
Varmasti olikin, mutta kysymyshän oli silti hyväamanita kirjoitti:Mazalla oli ihan satavarmasti kieli poskessa pohdiskelujaan väsätessään.
-
Viesti Kirjoittaja dem0 »
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka