Kain kirjoitti:^ En minä viisastele.
Jos 15-vuotias napero ajaa lentokoneella, niin olisin melko huolissani.
Ja matkustamisen koen, että henkilö menee jollakin kulkupelillä määränpäähänsä ja jää sinne pidemmäksi aikaa.
Tuntuu hassulta ajatukselta "matkustaa", joka päivä kouluun, kun menen sen yleensä linja-autolla.
Puhekieliset erot alueittain vaikuttavat
- MacBook Pro 13" 2.3 Ghz i5, 16 Gt RAM, 500 Gt - Mid 2018
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
- iPad Pro 2. gen - 128 Gt - WiFi
hatey kirjoitti:^Ei purjekone ole lentokone, se on laskukone. Koska purjekone ei pääse itse lentoon, sillä voi vaan laskeutua.
No ok, mutta usein niitä puhutellaan kyllä ihan "purjelentokoneiksi". Sarjassamme kiitorata vs. kiitotie.
EDIT: Eräs tuttavalentokapteenimme kertoili jokin aika sitten, että häntä ärsyttää kuulla puhuttavan kiitoradoista kun oikea termi on kuulemma kiitotie (vrt. eng: runway)
Viimeksi muokannut iDock, 11.2.2012 klo 21.31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
hatey kirjoitti:^Ei purjekone ole lentokone, se on laskukone. Koska purjekone ei pääse itse lentoon, sillä voi vaan laskeutua.
Taitaa kyllä riippua miten hyviä nostoja on.
Ja sitten on olemassa semmoinenkin ilmestys kuin moottoripurjehtija, tai apumoottorilla varustettu purjekone. (Eikös joku suomalaisporukka lentänyt purjekoneella täältä afrikkaan jokunen vuosi sitten?)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
tuomaril kirjoitti:A330 ja A340 ovat mahtavia koneita! Olen lentänyt niiden kyydissä Saksasta Lähi-itään. 8)
Mutta A380:lla singaporeen... 8) Olet kateellinen!
Eikös melkoinen osa noista A380:stä ole nyt lentokiellossa niiden siiven halkeamien takia?
En ole kuullut että yhtäkään olisi lentokieltoon asetettu. Austraalian lentomekaanikkoliitto moisella pelotteli työnantajansa kiusaksi, mutta Airbus on todennut, että eivät tarvi mitään kiireellistä huoltoa vaan menee normaali huoltojen sivussa.
Hieno valas tuo kyllä on, ja hiljainen kun mikä.
Viimeksi muokannut Jukava, 11.2.2012 klo 22.26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No ok, mutta usein niitä puhutellaan kyllä ihan "purjelentokoneiksi". Sarjassamme kiitorata vs. kiitotie.
EDIT: Eräs tuttavalentokapteenimme kertoili jokin aika sitten, että häntä ärsyttää kuulla puhuttavan kiitoradoista kun oikea termi on kuulemma kiitotie (vrt. eng: runway)
Aikoinaan lentokoulussa lennonopettajani käski tekemään ylösvedon, kun laskeutuessa aloin höpisemään kiitoradasta jotain. Ihmettelin tätä ylösvetoa, niin opettaja siihen, että jos siellä junia näkyy, niin parempi olla laskeutumatta.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
tuomaril kirjoitti:A330 ja A340 ovat mahtavia koneita! Olen lentänyt niiden kyydissä Saksasta Lähi-itään. 8)
Mutta A380:lla singaporeen... 8) Olet kateellinen!
Eikös melkoinen osa noista A380:stä ole nyt lentokiellossa niiden siiven halkeamien takia?
En ole kuullut että yhtäkään olisi lentokieltoon asetettu. Austraalian lentomekaanikkoliitto moisella pelotteli työnantajansa kiusaksi, mutta Airbus on todennut, että eivät tarvi mitään kiireellistä huoltoa vaan menee normaali huoltojen sivussa.
Hieno valas tuo kyllä on, ja hiljainen kun mikä.
Aikoinaan lentokoulussa lennonopettajani käski tekemään ylösvedon, kun laskeutuessa aloin höpisemään kiitoradasta jotain. Ihmettelin tätä ylösvetoa, niin opettaja siihen, että jos siellä junia näkyy, niin parempi olla laskeutumatta.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt
Entäs termiikki? Olen nähnyt niiden nousevan ylöspäin melkoisia matkoja termiikin ansiosta. Koneet ovat kiertäneet pitkään nousevissa ilmavirroissa keräten lisää korkeutta.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
^Niin, eli ei nouse itekseen, vaan vaatii hinaamista, vaikka ei lähde käyntiin. Eli on laskukone, kun ei sillä pääse lentoon ilman apua. Ilman apua se voi vain laskeutua.
Bass is Like Duct Tape: it Fixes Everything
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
hatey kirjoitti:^Niin, eli ei nouse itekseen, vaan vaatii hinaamista, vaikka ei lähde käyntiin. Eli on laskukone, kun ei sillä pääse lentoon ilman apua. Ilman apua se voi vain laskeutua.
Mutta siltikin sitä voidaan kutsua "purjelentokoneeksi". Siitä et pääse mihinkään.
- iPhone 12 Pro - 128 Gt